Vysokorychlostní trať nebude ničit krajinu. Trať povede dvěma tunely

Správa železnic (SŽ) v projektu stavby vysokorychlostní železniční trati Moravská brána z Brodku u Přerova do Ostravy počítá s vybudováním dvou tunelů v severní kopcovité části Přerova. Tunely mají být u přerovských místních částí Čekyně a Vinary. ČTK dnes informaci získala z dokumentace EIA pro úsek vysokorychlostní trati mezi stanicemi Brodek u Přerova a Prosenice. Projektanti u Čekyně původně chtěli trať zapustit do otevřeného zářezu pod úrovní terénu, což se nelíbilo přerovské radnici i okolním obcím. Zástupci samospráv proto o úpravě projektu zhruba rok jednali s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) i vedením SŽ.

Dvoukolejný železniční tunel u místní části Vinary bude měřit 800 metrů, projektovaná délka tunelu u Čekyně činí 450 metrů. Podle původní varianty měla vysokorychlostní trať u Přerova podle primátora Petra Vrány (ANO) procházet v až 13 metrů hlubokých a 70 metrů širokých zářezech Čekyňským a Popovickým kopcem. Ke schválení tunelového řešení podle Vrány přispěla krajinářsko-technická studie, kterou si ministerstvo dopravy nechalo zpracovat. Ve studii je například uvedeno, že lidé využívají tuto oblast pro městskou rekreaci a lokalita by byla zářezovou variantou znehodnocena. Zvolené řešení podle přerovských radních zachová rekreační potenciál tohoto místa.

Vysokorychlostní trať Moravská brána mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem bude měřit 74 kilometrů. Příprava je rozdělena na dvě části, a to z Brodku do Hranic a z Hranic do Ostravy-Svinova. Stavba trati si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Začít má v roce 2026 a zabere asi šest let. Trať budou využívat pouze osobní vlaky, jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Nyní je tam maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.

Ministři životního prostředí a dopravy Petr Hladík (KDU-ČSL) a Martin Kupka v úterý představí finální stanovisko k posouzení vlivů stavby tratě na životní prostředí EIA na úsek vysokorychlostní železnice mezi Prosenicemi u Přerova a Ostravou-Svinovem.

Související

Rychlovky

  • JESENÍKY
    Lidé mohou od pondělka znovu získat vouchery pro pobyt v Jeseníkách. Cenově zvýhodněné poukazy chtějí navrátit do záplavami postižené oblasti turistický ruch, ve druhém kole bude program cílit na období podzimu. Podrobnosti.
  • OLOMOUCKO
    Vedení Litovle během týdne oznámilo, že se školní rok v základní škole v Nasobůrkách s největší pravděpodobností letos v září nerozjede. Nyní ale společně s ředitelkou školy našli řešení, díky kterému bude provoz školy s největší pravděpodobností pokračovat. Více.
  • PŘEROV
    Velkou proměnou projde v Přerově sídliště budovatelů. Město plánuje v následujících letech jeho revitalizaci. Nově již vybralo zpracovatele projektové dokumentace.

Nejnovější

Doporučujeme

Nejčtenější

  • Ve FN Olomouc probíhá výměna chodníků. Práce potrvají do září
    Zdraví
    Doprava

    Ve FN Olomouc probíhá výměna chodníků. Práce potrvají do září

    Ve Fakultní nemocnici Olomouc nastává další dopravní komplikace. V ulici Zdravotníků u budovy provozu stravování a bývalé uhelny probíhá kompletní rekonstrukce chodníků. Práce budou trvat až do 22. září.

  • ŘSD koupilo většinu pozemků na stavbu dálnice D55. Stavba by mohla začít příští rok
    Doprava

    ŘSD koupilo většinu pozemků na stavbu dálnice D55. Stavba by mohla začít příští rok

    Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje (ŘSD) se podařilo vykoupit drtivou většinu pozemků trvalého záboru pro výstavbu úseku dálnice D55 z Kokor do Přerova. V září by tak měl začít záchranný archeologický výzkum a následné výběrové řízení stavební firmy. Termín zahájení stavby by mělo ŘSD upřesnit po výběru firmy.

  • Výkup pozemků pro vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy odstartoval
    Doprava

    Výkup pozemků pro vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy odstartoval

    Výkup pozemků pro připravovanou vysokorychlostní trať mezi Prosenicemi na Přerovsku a Ostravou-Svinovem zajistí společnost Sdružení GMtech+AFRY+MCO+MPA. Státní Správa železnic (SŽ) s ní podepsala smlouvu. Majetkoprávní přípravy se firma ujme v srpnu. Do roku 2028 má být vykoupeno 90 procent pozemků potřebných pro stavbu tohoto úseku vysokorychlostní trati. Sdělil to generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Seriály