U nás má vlna nulovou hodnotu, jinde ji kupuji za těžké peníze, říká textilní designérka Jančo

Jako jedna z mála v České republice se věnuje zpracování surové vlny. Renáta Jančo tvoří na stavu díla do interiérů, která můžete potkávat nad krbovými římsami, nebo na zdech penzionů. V Olomouci tak vznikají unikátní vlněné tapisérie, ale i další výrobky. Jančo se aktuálně chystá i na pražský Czech Design Week, a tak jsme se jí zeptali, jak se k tkaní dostala, jestli mají Olomoučané o vlněné tapisérie zájem, nebo kde se dá vlna ke zpracování sehnat.

Máte vlastní ovce?

No, to už bych asi nedělala nic jiného. Jedna věc je chtěla a druhá věc je, že to je úplně nereálná záležitost. Ti lidé žijí úplně jinak, to je jiný svět. Teď od nich vlnu jen získávám a zpracovávám, ale mít ovce, nevím, možná jednou.

Odkud tedy pochází vlna, kterou používáte?

Já mám skupinu ovčáků nebo majitelů ovcí po celém Česku, ale i třeba ve Švédsku nebo ve Skotsku – to je z toho důvodu, protože české ovce nemají tak efektní vlákno, jako ty severské. Pokud chcete vyrábět ponožky, tak stačí ta česká, ale pokud chcete ukazovat vlnu v její efektivitě – anglická a severská vlna je kroucená – ovce mají stejně různě vlnité vlákno, jako mají lidé vlasy. Já mám tedy dva okruhy práce podle vlny.

Jak jste se dostala k vaší současné práci a vlněným tapisériím?

V minulosti jsem byla 10 let fotografkou a to byla moje hlavní profese. Fotila jsem hlavně rodiny a děti ve vlastním ateliéru. Po těch 10 letech ve mně nastal zlom. Bylo to ze dne na den, ta profese fotografky dozrála a už mi nestačila. Splnila jsem si dětský sen být fotografkou a začala jsem směřovat ke svému druhému snu. Od mala jsem žila v textilu, už moje máma pletla, háčkovala. Pohybovala jsem se mezi vlnou a těmito všemi procesy, takže jsem začala navrhovat oblečení a hlavně mě bavil i bytový design. Z fotografování jsem byla unavená a začala jsem si hrát s látkou, abych si vyčistila hlavu.

Co nastalo pak?

Pět let jsem navrhovala oblečení, až se mi dostala do ruky surová ovčí vlna a mě ten materiál tak uchvátil, že jsem ho chtěla prozkoumat do hloubky. Začala jsem se o něm vzdělávat a vydala jsem se na tuhle cestu. Začala jsem jezdit za starými tkadlenami, které všechno tohle zpracovávají tradiční formou, a chtěla jsem se to naučit. Chtěla jsem vědět, jak se tká koberec, jak to funguje a to byl začátek té cesty.

Když jste se zmínila o vlně z českých ovcí i zahraničních, jedná se o stejné vlákno? A můžete na jednu tapisérii použít více druhů vlny?

Určitě. Teď jsem zrovna utkala jednu tapisérii, budu ji vystavovat společně s aktuální tvorbou na Czech Design Weeku v Praze, v Mánesu. Tam jsem si nachystala tapisérii, která ukazuje, že osnova napnutá na stav je ze šumavské ovce, je to taková obyčejná vlna, ale je základní.

Jak vypadá proces zpracování vlny a co děláte konkrétně vy?

Dovezla jsem si od chovatelky pytel surové vlny, musela jsem ji všechnu ručně umýt, pročistit, potom usušit na zahradě. Potom se vlna musí kousek po kousku česat, na to mám česačku a potom mám elektrický kolovrat. Funguje stejně jako ten starý, co znáte z pohádek, ale odpadá to šlapání. Natáhne se osnova a tká se.

Takže abych se vrátila – tu šumavskou vlnu jsem použila do osnovy a do útku (nit, která se provléká v příčném směru, pozn. red.), ale hlavní cestu jsem utkala z anglické, takže mám česko-anglickou tapisérii. Ta ukazuje vlákno surové, ale i utkané a dokonce z ní vychází i surové prameny vlny. Takže kombinace je možná.

Zabýváte se nejvíce už zmíněnými tapisériemi, mohla byste vysvětlit, o co vlastně jde?

Tapisérie je určená do interiéru, většinou na zeď.

Takže něco jako gobelín?

To je mnohem preciznější práce, ten se vyrábí třeba i půl roku. Pokud beru proces tvorby tapisérie celý, tak ta trvá odhadem třeba měsíc. Nepracuji ale od rána do večera, je to po chvilkách, když je hezké počasí, proces odsýpá… Když děláte koberec, tak trvá i měsíce dva.

"Spousta lidí už na tyto tradice zapomněla."

Zmiňovala jste výstavy, na které jezdíte, v nejbližší době to bude Czech Design Week. Zajímá mě ale běžné využití. Jaký je zájem Olomoučáků?

Spousta lidí, obzvlášť na Hané, už na tyto tradice zapomněla. Je zvláštní, že když občas vyslovím slovo „tapisérie“ nebo „gobelín“, tak lidé pátrají v hlavě a spousta z nich neví, co to je. Nebo když zmíním textilní design, spousta nechápe, co si vlastně představit. Musím jim to vždy ukázat na vlastní oči. V tu chvíli je to zaujme, zajímá je proces, jak se to vyrábí. Občas na různé akce vozím i stav a lidé jsou velmi zaujatí.

A pak si objednají spíš tapisérii, nebo jiný výrobek?

Když si věc zamilují, kupují si ji do interiéru. Není to ale jednoduché. Vytáhla jsem něco, co je staré a zase to ukazuji lidem. Vlna hodně zajímá důchodkyně, protože si to ještě pamatují, ale ty by si zase mé výrobky nekoupily, protože se nejedná o levnou věc. Je rozhodně levnější si zajít do komerčního obchodu než pro ručně tkanou věc. Na druhou stranu lidé často chtějí originální kus, musím jim k tomu něco povědět, nechat je, aby si výrobek osahali.

Jak je tomu jinde než v Olomouci? Vystavujete v Praze, ale i zahraničí, jaký je zájem tam?

Oproti Hané, když jedu do Prahy, nebo když jsem byla v severských zemích – letos třeba v Bruselu na Vintage Design Marketu, tam už vlnu znají. Tam je úplně jiný trh a cesta k nim je jednodušší – v Anglii, Skotsku, Dánsku – tam vědí přesně, co vystavuji. Rozumí tomu, chytnou se na to snadněji, nemusím jim to tolik vysvětlovat a „přesvědčovat je“. V Praze je trendy udržitelnost, takže je to tam taky jednodušší, ale také se setkávám s tím, že na výstavu jde dítě a já zjišťuji, že pražské dítě nikdy nevidělo naživo ovci. Každý kraj jiný mrav. Ale Praha je pro mě kompromis, tam znají ten trend a zajímají se o něj, to je dobré.

Když už si člověk něco koupí, co to bývá? Který výrobek nejvíc táhne?

Teď lidi zaujaly nástěnné panely z vlny. Nejčastěji ve tvaru kruhu, tenhle tvar mě provází už od začátku téhle značky. Je to z různobarevných vln – je tam bílá, žlutá, hnědá, šedá i černá. Podle barvy interiéru si mě lidé objednávají a chtějí tyto panely. Dávají si je nad krby, v zimním období to prohřeje prostor, působí to teple. Občas mám zakázku také na tkaný koberec na míru. To jsou lidé, co nechtějí výrobek z obchodu, ale chtějí tu naturálii a ten příběh. Většinou je to ale různorodé – panely, koberce, tapisérie.

Co se týče těch dalších látek, děláte třeba i oblečení nebo to už je jen na míru?

V minulosti jsem prodávala oblečení už ušité v různých design shopech, to oblečení tam viselo, lidé si to kupovali, ale ve chvíli kdy jsem začala dělat s vlnou, tak jsem se nad tím začala zamýšlet ekonomičtěji i ekologičtěji. Já vlastně dělám ekologickou věc, ale zahlcuji obchod i sebe. Než aby tam oblečení rok leželo s otazníkem, je pro mě lepší udělat kolekce a zákazníci pak za mnou přijdou a nechají si tu věc přímo ušít na zakázku. Takže oblečení už dělám jen na zakázky. Šiju dál, oblečení mě stále zajímá, ale mám teď zkrátka období vlny.

Takže když člověk něco chce, přijde sem a tohle místo rovnou funguje jako showroom?

Klientů nemám tolik, ale zase chodí často a pravidelně. A ani to do té kvantity dostat nechci, mé věci taky nejsou pro každého. Je to finančně náročnější, protože jde holt o ruční práci. Ušití šatů mi zabere hodně hodin, potom je zkouška, zdrží se to, je to proces. Cesta toho výrobku je dlouhá, ale musí to být. Jen 50% ceny je materiál, protože když šiju, tak jen z nejkvalitnějších materiálů. Nedokážu jít do obchodu a koupit „levný materiál“, abych na tom co nejvíc vydělala. Tohle neumím a nechci dělat. Chci naopak koupit top materiál, aby člověk cítil, aby se zamiloval, aby věděl, že to v obchodě nenajde. A zároveň, aby mu to vydrželo trojnásobně dlouho. Podle toho všeho se určuje cena. Ale ano, většinou za mnou chodí do mého domácího ateliéru.

Změnil se váš přístup k udržitelnosti od začátku vašeho podnikání? Měla jste vždy nastavené to, že si radši koupíte dražší věc, která vám vydrží déle a ne naopak?

Je to zvláštní, ale mám to tak od dětství. To se o žádné udržitelnosti ještě nemluvilo. Byla jsem dítě, které dědilo, takže jsem nikdy neměla nové oblečení. Od doby, kdy jsem začala vydělávat a kupovat si oblečení nebo si ho sama šít, třeba od 15 let, jsem cítila, že chci kvalitu. Mám v sobě pocit nějaké haptičnosti, musím cítit strukturu. Když mi ten materiál nejde pod rukama, tak je to špatně a mě to neosloví. Můžu vidět nádherné plesové šaty na figuríně, ale když je chytnu a je to umělé, tak ses nimi rozloučím. Nebyla bych to já, necítila bych se v tom. Ten pocit materiálu je pro mě důležitější než to, jak vypadám. S tímhle pocitem jsem se snad narodila.

Ptám se proto, že vím, že někteří tvůrci si sami prošli několika obdobími, takové to „dědili jsme a už nechceme,“ a při začátku vlastní tvorby si uvědomí hodnotu peněz a začne platit heslo „nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci“. Váš přístup mi ale zní, že se ve vás udržitelnost jen umocňuje.

Přesně tak. Sama ale samozřejmě nakupuji, když mě někdo potká, je přesvědčený, že jsem si všechno ušila. Paradoxně jsem sama sobě ušila snad jednu věc. Nakupuji ale udržitelné věci, které mě nadchly materiálem. A taky stojí pětinásobek. Jsem ochotná to zaplatit, ale taky o to míň nakupuji. Víc oblečení kombinuji, než abych nakupovala nové. Navíc pracuji z domu, takže zas tak často nejsem venku.

Jaká je komunita různých tvůrců s vlnou? Potkáváte se pravidelně a výstavách? Znáte se mezi sebou? Podporujete se navzájem?

Jedna komunita je oblečení a druhá je vlna. Oblečení pro mě šlo lehce stranou, půl roku jsem nedělala žádnou kolekci. Věnuji se více vlně, takže pochopitelně se o vlně i více bavím. Lidí, co dělají oblečení je obrovské kvantum, to je možná i důvod, proč jsem to odložila. Už to neplní původní účel, už to není pro mě udržitelné. Proto jdu cestou vlny, to dělá v republice strašně málo lidí. Dokážu odhadnout, že třeba moje tapisérie dělá tolik lidí, jako mám prstů na rukou. Učila jsem se v republice od dvou lidí, komunita je opravdu malinká. Protože ten proces je tak náročný, že málokdo by na to měl čas.

Dívala jsem se, že dnes už hodně lidí má vlastní ovce a dělají ponožky, nebo jiné menší věci. K tomu mají další výrobky, jako mléko, sýry. Ale velkoformátové věci vůbec.

Máte pravdu, asi 90% lidí, co pracuje s vlnou, nemá velké stavy, které mám já. Tento stav mám z Nového Zélandu, od českého distributora a dozvěděla jsem se, že prodají třeba dva do roka. Nejsou ani moc po bazarech, a když ano, tak v hrozném stavu, to nedáte dohromady. A ten stav je samozřejmě tisícová položka – stojí klidně 80-100 tisíc. To nedá člověk jen tak na půlroční hobby. To už musíte vědět, že se tomu chcete věnovat. Spousta lidí si tu vlnu zpracovává doma na ponožky nebo svetr, ale neznám nikoho, kdo by vlnu zpracovával způsobem jako já.

Mohla byste přiblížit, jaká je cena za výkup vlny od chovatelů u nás?

V Česku má vlna nulovou hodnotu, takže chovatelé vám tu vlnu dají zdarma, rádi vám ji sami dovezou domů. Rádi vám před dveře vyskládají pět pytlů a jsou rádi, že se jí zbavili. Když si tu vlnu nevezmete vy, zakopou ji pod zem. Vlna je označovaná jako nebezpečný odpad a když ji nikomu chovatelé nedají, musí ji ekologicky zlikvidovat, což zase něco stojí. Znám chovatele, co mají 100 ovcí, kvanta vlny a neví, co s tím. Já kdybych znala tisíc lidí, co se chtějí věnovat vlně, tak je zavezu k chovateli a ten bude šťastný.

Proč tomu tak je?

Kdo si chce odvézt pokálenou vlnu, která je mastná? To je prostě vlna. Když se potom odkryje, vyčeše, zpracuje, tak je to nádherný materiál, který nemá konkurenci. Má takové unikátní vlastnosti, které nemá žádný jiný materiál. A tohle bych strašně ráda v budoucnu ukázala lidem.

Kolik vás stojí vlna v zahraničí? Je to stejné?

Když si vlnu objednávám od svých známých chovatelů na severu, tak stojí těžké peníze. Tam znají její hodnotu. Tam ví, že ta vlna roste rok, než ovce tu vlnu shodí. A roční provoz té ovce je tak náročný, že ta vlna vlastně rozhodně není levná.

Když děláte jednu tapisérii – víte z kolika ovcí je jedna udělaná?

To záleží, ze které ovce, máme ovce malé a ty mohutnější. Z malé ovce vlna váží zhruba dvě kila. Potom ale máme obrovské skotské ovce a tam ta vlna váží třeba čtyři pět kilo. Já vím, že na jednu tapisérii spotřebuji vlnu asi ze dvou malých ovcí. Odpovídá tomu potom i váha.

Jak těžká je potom ve výsledku jedna tapisérie?

Dejme tomu, rodinný panel na zeď má asi ty dvě kila. Koberec taky tak. Zdá se to málo, ale zase tak úplně není. Když to zavěsíte na zeď, už to nějakou váhu má.

Související

  • V Nedvězí vznikne ovocný sad s lipovou a mandloňovou alejí. Sadit začnou příští rok
    Společnost

    V Nedvězí vznikne ovocný sad s lipovou a mandloňovou alejí. Sadit začnou příští rok

    Jedna z městských částí Olomouce bude mít svůj ovocný sad. Schválila jej rada města na posledním zasedání. Sad v Nedvězí by měl být u cyklostezky vedoucí do Bystročic. Spolek Za zelené Nedvězí chce výsadbu stromů a keřů dokončit v příštím roce.

  • Povodí Moravy dokončilo studii poldru Skalička. Navržené jsou tři hráze
    Společnost

    Povodí Moravy dokončilo studii poldru Skalička. Navržené jsou tři hráze

    Povodí Moravy dokončilo podrobnou technickou studii chystaného vodního díla Skalička na Přerovsku, která navrhuje tři varianty trasy hráze. Po schválení aktualizace zásad územního rozvoje Olomouckého kraje bude možné zahájit projektovou přípravu. Studie rozpracovává variantu boční suché nádrže Skalička, kterou v roce 2022 odsouhlasila vláda. ČTK to dnes sdělil generální ředitel Povodí Moravy David Fína. Vodní dílo Skalička má spolu s dalšími protipovodňovými opatřeními pomoci ochránit před záplavami přes 100 tisíc obyvatel Pobečví.

  • Akce na víkend: Filmová novinka s Bradem Pittem nebo maraton Pána prstenů
    Společnost

    Akce na víkend: Filmová novinka s Bradem Pittem nebo maraton Pána prstenů

    Je tady další čtvrtek a s ním i naše tipy na víkend. Pravidelná čtvrteční rubrika vás dneska provede třeba filmovou nocí v kině Metropol a nabídne hned několik gastronomických či kulturních zážitků. Kam se vydáte tento víkend vy? 

  • Komora chce zapojit statiky do záchranného systému. Nová metodika má posílit jejich roli
    Společnost

    Komora chce zapojit statiky do záchranného systému. Nová metodika má posílit jejich roli

    Lepší koordinaci statiků a dalších autorizovaných odborníků během přírodních katastrof a jejich propojení s Integrovaným záchranným systémem (IZS) má přinést metodika, kterou navrhuje Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT). Reaguje tím na zkušenosti z tornáda na jižní Moravě v roce 2021 a loňských povodní v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Dokument má posílit roli statiků a stavebních inženýrů při mimořádných událostech a zavést systémové řešení jejich účasti při záchranných pracích. ČKAIT metodiku představila dnes na Inženýrském dni v Olomouci.

Rychlovky

  • PŘEROV
     - Přerov získal do vlastnictví památkově chráněný park u zámku v Čekyni. Stát městu převedl bezúplatně 17 hektarů pozemků. Město chce park obnovit a zpřístupnit veřejnosti – pokud se podaří získat dotace. Více.
  • OLOMOUC 
    Fakultní nemocnice Olomouc chystá bourání staré budovy ředitelství a na jejím místě postaví nový pavilon pro vedení a administrativní pracovníky. Projekt si vyžádá investici 248 milionů korun. Podrobnosti.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ 
    Dnes nás čeká horko a bouřky. Výstrahu vydali meteorologové. Visí i nad naším regionem a to i nad Olomouckým krajem. Meteorologové připomínají, že od horka hrozí lidem přehřátí a bouřky zase mohou způsobit lokální zatopení. Podrobnosti. 

Nejnovější

  • Sigma má pátou posilu, koupila záložníka Dominika Janoška
    Sport

    Sigma má pátou posilu, koupila záložníka Dominika Janoška

    Fotbalová Sigma Olomouc nepřestává se budování kádru. Den před odjezdem na herní soustředění do Rakouska oznámili Hanáci pátou posilu. Na Andrově stadionu podepsal záložník Dominik Janošek (1998), odchovanec Zbrojovky Brno, který poslední dvě sezony působil v nizozemské Bredě. V Sigmě podepsal na dva roky. Olomoucký klub to napsal na svém webu.

  • Nejvoňavější festival na Moravě se chystá v Bezděkově
    Doporučujeme

    Nejvoňavější festival na Moravě se chystá v Bezděkově

    Dva dny plné zábavy, hudby, dobrého jídla a hlavně levandule! Přesně tohle nejvoňavější akce na Moravě - Levandulový festival v Bezděkově. Jeho devátý ročník se uskuteční jako každý rok 5. - 6. července přímo u levandulových polí bezděkovského levandulového statku. Zábavu spojenou s oslavou levandule si užijí všechny věkové kategorie.  

  • Hodové oslavy v Majetíně budou i s neckiádou
    Doporučujeme

    Hodové oslavy v Majetíně budou i s neckiádou

    Tradiční hodové oslavy v Majetíně se uskuteční od pátku 4. do neděle 6. července. Připraven bude pestrý a rozsáhlý kulturní a doprovodný program, scházet nebude ani neckyáda. Doprovodný program a bohaté občerstvení bude připraveno.  

  • Kvůli novým sítím se uzavře křižovatka v Dluhonicích. Práce potrvají do konce července
    Doprava

    Kvůli novým sítím se uzavře křižovatka v Dluhonicích. Práce potrvají do konce července

    Kvůli napojení inženýrských sítí, které jsou součástí kompenzací Dluhonicím za výstavbu dálnice D1, uzavře město křižovatku ulic Náves, K Nadjezdu a K Rokytnici. Uzavírka potrvá od 1. do 31. července. Dopravní komplikace se dotknou i městské a příměstské hromadné dopravy.  

Doporučujeme

  • Zámecký park Veselíčko bojuje o Cenu Olomouckého kraje. Získá váš hlas?
    Doporučujeme

    Zámecký park Veselíčko bojuje o Cenu Olomouckého kraje. Získá váš hlas?

    Veselíčko letos oslavuje 750 let od první zmínky o obci. K vesnici neodmyslitelně patří také zámek a jeho krásný park. Ne nadarmo říkají občané, že „park je naše náměstí“. Prohlídka francouzské části vás přenese do časů hrabat Podstatských-Lichtensteinů, anglická část pak láká především krásnými průhledy mezi stromy a přírodními nerovnostmi. Nyní můžete pro zámecký park hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

  • Kaple sv. Anny bojuje o Cenu kraje. Dáte jí svůj hlas?
    Doporučujeme

    Kaple sv. Anny bojuje o Cenu kraje. Dáte jí svůj hlas?

    Záchrana a náročná obnova zdevastované kaple sv. Anny v Horním Údolí se započala v roce 2016. Spolek Horní a Dolní Údolí z.s. nejdříve odkoupil ruinu kaple i s přilehlými pozemky, zadal vypracování projektu rekonstrukce. Projekt počítá s moderním a progresivním architektonicko-technickým řešením opravy objektu tak, aby umožnil její trvalé využití pro různé výtvarné či hudební akce. Nyní můžete pro kapli sv. Anny hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

  • SOUTĚŽ: Pán prstenů i Nicolas Cage. Začínají filmové noci
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Pán prstenů i Nicolas Cage. Začínají filmové noci

    Kino Metropol i letos oživí letní pátky filmovými maratony a tematickými večery. Diváci se mohou těšit na fantasy klasiky, hororovou noc i přehlídku filmů s Nicolasem Cagem. S Olomouckým Reportem mohou dva z vás vyhrát po dvou lístcích do kina Metropol.

  • Za romantikou na Boží horu. Hlasujte pro ni v Cenách kraje
    Doporučujeme

    Za romantikou na Boží horu. Hlasujte pro ni v Cenách kraje

    Boží hora – magický vrchol s posvátným geniem loci, nejvyšší vrchol Žulovské pahorkatiny, jedinečné vyhlídkové místo s širokým panoramatickým rozhledem na část krajiny Rychleb a pásu Rychlebských hor. Teď můžete pro Boží horu hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

Nejčtenější

  • Post hejtmana chce obhájit Suchánek. Do kraje míří i politický matador Staněk
    Společnost

    Post hejtmana chce obhájit Suchánek. Do kraje míří i politický matador Staněk

    Na konci září proběhnou po celé republice krajské volby. Kandidáti z různých politických subjektů mají obsadit 55 křesel v Zastupitelstvu Olomouckého kraje. O posty krajských zastupitelů se budou ucházet lidé ze 13 kandidátek, ačkoliv u některých není zatím jasné, kdo je povede. Přinášíme přehled dosud známých kandidátů.

  • Univerzita Palackého vydala výpravnou knihu o 400 letech historie palných zbraní
    Společnost

    Univerzita Palackého vydala výpravnou knihu o 400 letech historie palných zbraní

    Čtyři sta let evropské historie zachycuje výpravná kniha o palných zbraních, která vyšla ve Vydavatelství Univerzity Palackého (UP) v Olomouci. Nabízí netradiční pohled na dějiny prostřednictvím zbraní, které jsou ukázkou vrcholných řemeslných a technologických dovedností své doby. Kniha s názvem Příběhy palných zbraní doplňuje dvě dlouhodobé výstavy, které budou k vidění ve Vlastivědném muzeu v Olomouci a Východočeském muzeu v Pardubicích. Představena bude při zahájení olomoucké výstavy tento čtvrtek, sdělil mluvčí UP Egon Havrlant.

  • Od západu jde studená fronta. Večer se mohou vyskytnout i supercely
    Společnost

    Od západu jde studená fronta. Večer se mohou vyskytnout i supercely

    Do celé republiky se blíží studená fronta ze západu, se kterou se pojí přeháňky a bouřky. Ty podle meteorologů postupují dále k východu a zatím nejsou nijak silné. Odpoledne by měly bouřky nabrat na intenzitě a večer by se mohly objevit i supercely.

Seriály