Nejtěžší poznat tu hranici, kde už jsme za čárou, říká herečka Hrazdílková

Už od základní školy věděla, že se jednou bude věnovat umění. Místo na konzervatoř však Dominika Hrazdílková zamířila na umělecké gymnázium do Brna a studium zakončila ve Zlíně na umělecké vyšší odborné škole. Dnes patří k výrazným tvářím olomouckého divadla Tramtarie. Jak se jí hraje pět rolí v jedné inscenaci a kdy si myslela, že snad představení ani nedokončí?

Potkáváme se na letní open-air scéně divadla Tramtarie – Olomoucké nejen Shakespearovské léto. Jaký byl pro vás začátek festivalu?

Úžasný. Chvílemi bylo sice trochu chladněji, ale inscenace Králové dabingu, která tady měla premiéru, vyšla na výbornou. Přišlo skoro 400 lidí a myslím, že si to moc užili.

Převážnou část roku hrajete divadlo uvnitř budovy. V čem se liší hraní v divadle a open-air?

Ne, každá hra se dá převést ven. Hráli jsme tady Amélii z Hejráku, kde komunikuji s diváky pouze očima, což na malém prostoru funguje skvěle, ale když tady hrajeme pro 400 lidí, tak to tak nevynikne. V podstatě jsem první třetinu představení hledala, jak s tím publikem komunikovat.

Kromě premiér se na festivalu objeví i stálice Kabaret nahatý Shakespeare. Co myslíte, že dělá dílo tak úspěšné?

Já si říkám, že je to nějaký zázrak toho představení. Tam můžete udělat sebevětší chybu a ten divák na to čeká, aby tam chyba byla, protože z toho vyjde nějaký nový druh improvizace. Myslím si, že za těch 10 let, ačkoliv tam došlo k nějakým přezkoušením, tak ti lidé v tom představení na sebe strašně dobře slyší a hlavně diváci s námi stále spolupracují.

Jak se vám představení zkoušelo?

Já jsem vlastně nebyla úplně u primárního zkoušení, když se to před 10 lety začínalo zkoušet. Já jsem do toho nastoupila podle mě pět nebo šest let zpátky. Zrovna v tu dobu, to byl týden, kdy bylo snad sedm Shakespearů, a do toho byl víkend, kdy to přezkušovali se mnou, takže se odehrálo snad 10 představení během týdne. Výborné bylo sledovat to, jak se hra mění. Já jsem měla záznam hry, měla jsem scénář a na jevišti se dělo úplně něco jiného. Myslím si, že to zkoušení bylo velice živé a pestré.

A stalo se vám teda, že jste se během představení rozesmála natolik, že jste nemohla pokračovat?

Kolikrát, a dokonce všichni. Když nastoupil Mirek Černý, tak si pamatuji, že jsme málem nedohráli, protože on figuru Laertha postavil na takovém zvláštním zvukovém vjemu. Ta mluva byla tak vtipná a my jsme to navíc nikdo nečekal. A najednou Mirek prostě začal a my všichni na něj začali koukat, co dělá, a do toho jsme se začali smát a dál to nešlo. Diváci se smáli, my jsme se smáli. Míra ten si hrál, ten si držel svůj charakter. Ten to jediný zvládl.

Vy hrajete v představení více rolí. Můžete nám je krátce přiblížit?

Snad si na všechny vzpomenu. První je kněz, který v podstatě uvede celou hru a mluví čistým blankversem. My se všichni snažíme ten blankvers dodržovat, ale je to vlastně disciplína sama o sobě velice těžká. Potom hraji tři ženské role – první je Kordélie ze hry Král Lear. Je to velice jemná dívka, která má ještě další dvě sestry. Čarodějnice je z Macbetha a to je v podstatě přízrak, který Macbethovi určuje budoucnost, a poslední je Ofélie, velká Hamletova láska, ale protože je to komedie, tak samozřejmě u nás to není úplně taková ta krásná čistá bytost, ale je trochu hloupá. No a pak se v představení objevím jako kůň, což je vlastně role posla.

Hra nesmí být vtipná jenom pro nás jako pro herce

Mají nějakou společnou vlastnost?

Společného mají to, že je hraji já a taky u nás je to vlastně tak, že můj celý charakter v této inscenaci je, že jsem hloupá.

Je pro vás náročné mezi postavami přecházet?

Je to asi nějakým způsobem, dalo by se říct už i automatické, ale zároveň je to herecká práce, kterou si člověk v sobě vybudovává za ty roky.

Co je teda vlastně na této inscenaci nejnáročnější?

Nejtěžší podle mě je ustát tu hranici, kde už jsme za čárou a už se ztrácí tempo, rytmus té inscenace. To je nejtěžší – ustát to a vlastně někdy i potlačit svoje vtipné ego a říct: „Hele, teď už musíme skončit s improvizací. Pojďme opravdu dál, protože už to rozbíjíme. Pojďme nahodit tempo. Zbytečně jsme se zasekli.“

Takže myslím si, že nejtěžší je pořád uhlídat ten tempo-rytmus a aby to nebylo vtipné jen pro nás. Což vlastně po tolika letech, když to hrajete, tak si hledáte třeba i fóry pro sebe.

Když je v inscenaci tolik humoru, nebáli jste se, že tím Shakespeara zesměšníte?

Já si myslím, že ho nezesměšňujeme. My ty určité fáze, které tam jsou vážné, tak je hrajeme vážně. Bohužel to, že Bořek hraje Julii, úplně té vážnosti tomu nedává, ale zase kluci se snaží ten blankvers opravdu dodržovat a jakoby tam nebyl Bořek, ale byla tam opravdu nějaká krásná Julie.

Setkala jste se někdy s kritikou publika vůči této odlehčené interpretaci Shakespeara?

Spíš ne, možná kolegové by odpověděli jinak. Jediné negativum bylo jednou, když si Bořek zapomněl odlíčit linky a jel takhle tramvají, a lidi se na něj špatně dívali. Vypadalo to, že jednu dostane.

Pamatujete si nějakou nezapomenutelnou reakci diváků, která vás překvapila nebo pobavila?

Těch bylo tolik. Jednou Martin Dědoch, který hraje krále v Hamletovi, který je zároveň opilec, měl scénu, kdy odchází do kanclíku, a tady nahoře (na parkánu – pozn. red.) slečny vyhodily do kontejneru pytle s lahvemi. Takže zrovna na to Martin zareagoval: Sluhové mi právě vynesli odpad.

Vždycky jsou tam takové ty reakce, jak je na začátku Bořek nahý, tak na konci, jak se chce svlékat znovu, tak se třeba ozve nějaký ženský hlas: „Jo, chceme.“ Takže to jsou už takové, dalo by se říct, i tradiční reakce.

Co chystáte do budoucna?

Já nevím, co můžu prozradit, ale co můžu shrnout, je, že nás čeká určitě sezóna, která bude jiná. Bude pro spoustu diváků podle mě překvapivá. A tuhle sezónu, když jsme se to dozvěděli, tak jsme byli jako soubor nadšení a půjdeme vlastně trochu tradiční linkou. Můžu prozradit, že když jsme viděli drama plán, tak jsme panu režiséru Kracíkovi zatleskali. Já musím na Tramtarce vypíchnout jednu důležitou věc – to je ten kolektiv.

Související

  • Opravili ji nadšenci, teď získala krajské ocenění. Zlatohorská kaple po rekonstrukci září
    Kultura

    Opravili ji nadšenci, teď získala krajské ocenění. Zlatohorská kaple po rekonstrukci září

    Absolutním vítězem letošního ročníku soutěže Ceny cestovního ruchu Olomouckého kraje se stala obnovená kaple svaté Anny u Zlatých Hor na Jesenicku. Stavba, která prošla náročnou rekonstrukcí a je vybavena i průhlednou střechou ze skleněných panelů, zvítězila také v kategorii Nejromantičtější místo. O výsledcích rozhodovali lidé v internetovém hlasování. ČTK to dnes sdělil hejtman Ladislav Okleštěk (ANO).

  • Olomoučtí studenti zahájí semestr na náplavce. Akce nabídne hudbu, divadlo i silent disco
    Kultura

    Olomoučtí studenti zahájí semestr na náplavce. Akce nabídne hudbu, divadlo i silent disco

    Koncerty, plavbami po řece, ale i workshopy a představením studentských spolků se chystají zahájit akademický rok studenti Univerzity Palackého (UP). Letošní ročník akce s názvem MEET UP se uskuteční v úterý na náplavce nábřeží, které je pojmenováno po prvním polistopadovém rektorovi Josefu Jařabovi. V plánu je řada koncertů, prezentovat se zde budou v pěti desítkách stánků také studentské spolky a univerzitní organizace, chybět nebude gastrozóna. Večerní program se poté přesune do klubů Hellpasso a R6, sdělili ČTK zástupci univerzity. Vstup je volný a zvána je veřejnost.

  • Shakespeare bude znovu „nahatý“. Olomoucké divadlo chystá kabaretní dvojku
    Kultura

    Shakespeare bude znovu „nahatý“. Olomoucké divadlo chystá kabaretní dvojku

    Olomoucké Divadlo Tramtarie vstupuje do nové sezony premiérou inscenace Kabaret nahatý Shakespeare 2. Představení navazuje na úspěšnou hru, kterou má Tramtarie ve svém repertoáru deset let. Na rozdíl od prvního kabaretu, který byl založen na pěti shakespearovských tragédiích, je druhý díl postaven na pěti jeho nejznámějších komediích. Na inscenaci se podílel původní tvůrčí tým této hry včetně režiséra Jiřího Trnky, řekli dnes novinářům zástupci divadla. Premiéra bude tento čtvrtek.

  • Pucciniho opera Tosca zahájí sezonu v Moravském divadle Olomouc
    Kultura

    Pucciniho opera Tosca zahájí sezonu v Moravském divadle Olomouc

    Moravské divadlo v Olomouci otevře sezonu v pátek premiérou opery Tosca, jedné z nejznámějších a nejuváděnějších oper světa z pera Giacoma Pucciniho. Režie se ujala Daniela Špinar. V díle přináší osobitý pohled na dramatický příběh pěvkyně Florie Toscy, malíře Cavaradossiho a barona Scarpii, ve kterém se láska střetává s mocí a manipulací. Hudebního nastudování se ujal dirigent Zsolt Hamar, který je zároveň šéfdirigentem Moravské filharmonie Olomouc, řekli dnes novinářům zástupci divadla.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Město se loučí s tramvajemi Škoda Astra. První nízkopodlažní tramvaje skončí po víc než čtvrtstoletí provozu. Není na ně dost náhradních dílů. DPMO chystá na sobotu 27. září speciální rozlučkovou jízdu s Astrou. Podrobnosti.
  • OLOMOUCKO
    Volby do Poslanecké sněmovny 3. a 4. října se v Domašově u Šternberka spojí s referendem. Místní se budou moci vyjádřit k možné stavbě větrných elektráren na území obce. Pro obec mají mít finanční přínos. Část obyvatel ale se stavbou nesouhlasí.
  • OLOMOUC
    Stále více nelegálních skládek máme u kontejnerů na odpad v Olomouci. Jsou tu odložené matrace, nábytek či elektroodpad - a to patří do sběrného dvora. Město začíná situaci řešit sledováním problematických míst kamerami. Více.

Nejnovější

  • Olomoucké derby v poháru se hraje po dvaceti letech
    Sport

    Olomoucké derby v poháru se hraje po dvaceti letech

    Do národního poháru vstoupí obhájce vítězství SK Sigma Olomouc zápasem v městské části Nové Sady proti tamnímu účastníkovi divize. Městské derby v Olomouci se bude hrát v rámci druhé nejvýznamnější tuzemské soutěže po dvou dekádách. Přesně před dvaceti lety hrála Sigma v Holici proti 1. HFK Olomouc.

  • Smyk na mokré silnici v Žulové. Řidič nezvládl zatáčku a čelně se střetl s kamionem
    Krimi

    Smyk na mokré silnici v Žulové. Řidič nezvládl zatáčku a čelně se střetl s kamionem

    Prudká zatáčka, mokrá silnice a nezvládnuté řízení, to jsou pravděpodobné příčiny vážné dopravní nehody, ke které došlo v pondělí kolem čtvrté hodiny odpolední v Žulové na Jesenicku. Při střetu osobního vozu Ford s nákladním autem s přívěsem nebyl naštěstí nikdo zraněn, ale škoda přesáhla jeden milion korun a provoz byl plně obnoven až večer po 23. hodině.

  • Máme dobrý tým, kombinuje mládí a zkušenost, říká kouč Matt Jones
    Sport
    Rozhovory

    Máme dobrý tým, kombinuje mládí a zkušenost, říká kouč Matt Jones

    S novým trenérem na střídačce vstoupí tým BK Olomoucko do Národní basketbalové ligy. Hráče povede Matt Jones, který nahradil Andyho Hipshera a bude se snažit navázat na úspěch z předchozí sezony. Přečtěte si rozhovor s koučem Mattem Jonesem.

  • Festival otevřených sklepů nabízí víno, dobroty i kulturu
    Doporučujeme

    Festival otevřených sklepů nabízí víno, dobroty i kulturu

    Festival otevřených sklepů představuje dvakrát ročně vína zhruba třicítky nejlepších vinařů dané oblasti ve třech až pěti sousedních obcích. Mezi obcemi je k dispozici autobusová kyvadlová doprava, mezi sklepy pak dobré jídlo a zábava. Z městečka Bzence se v posledních letech stalo vinařské centrum Slovácka. Vévodí mu sice silueta hradu a kaple na kopci porostlém révou, ale stejným symbolem se stali i místní vinaři a jejich parádní městské vinné sklepy.

Doporučujeme

Nejčtenější

  • Na Horní náměstí se vrátilo noční muzicírování, pokračovat bude ještě další dvě zářijové soboty
    Kultura

    Na Horní náměstí se vrátilo noční muzicírování, pokračovat bude ještě další dvě zářijové soboty

    Mezi dříve oblíbené tradice patřily noční muzicírování pod renesanční lodžií olomoucké radnice na Horním náměstí. Při příležitosti letošních Dnů evropského dědictví se hudební představení vrátilo zpět do centra města, a ne naposled. Návštěvníci si mohou hudební zážitek vychutnat i další záříjové soboty.

  • Takhle vstřícní k nám jinde nebývají, zní od filmařů. Olomouc je pro filmové štáby ráj
    Kultura

    Takhle vstřícní k nám jinde nebývají, zní od filmařů. Olomouc je pro filmové štáby ráj

    Dva dny natáčení akčního filmu jsou pryč a Olomoučané za tu dobu mohli potkat v centru kaskadéry i herce. Olomouc přitom patří mezi města, ve kterých natáčejí filmaři rádi, ať už to jsou kriminální seriály, filmové adaptace literárních předloh, nebo filmy Miroslava Krobota. Report zjišťoval, proč tomu tak je.

  • Svět se asi inspiruje mojí knihou, říká autor Polibku Choroby Tom Gottwald
    Kultura

    Svět se asi inspiruje mojí knihou, říká autor Polibku Choroby Tom Gottwald

    Svůj profesní život tráví Tom Gottwald převážně za mikrofonem, ať už je to ve studiu Radia Haná nebo na pódiu jako moderátor. Nyní se ovšem pustil i do světa knih. Kdo si libuje v četbě temných, tajemných knih s podivnou zápletkou, rozhodně by měl sáhnout po jeho debutu Polibek Choroby. Novela, která dosáhla bronzového úspěchu v literární soutěži Cena Karla Čapka Československého fandomu, nyní míří na pulty českých knihkupectví. Jaký je styl autora novely a ovlivňovala ho při psaní jeho profese?

Seriály