Nejtěžší poznat tu hranici, kde už jsme za čárou, říká herečka Hrazdílková

Už od základní školy věděla, že se jednou bude věnovat umění. Místo na konzervatoř však Dominika Hrazdílková zamířila na umělecké gymnázium do Brna a studium zakončila ve Zlíně na umělecké vyšší odborné škole. Dnes patří k výrazným tvářím olomouckého divadla Tramtarie. Jak se jí hraje pět rolí v jedné inscenaci a kdy si myslela, že snad představení ani nedokončí?

Potkáváme se na letní open-air scéně divadla Tramtarie – Olomoucké nejen Shakespearovské léto. Jaký byl pro vás začátek festivalu?

Úžasný. Chvílemi bylo sice trochu chladněji, ale inscenace Králové dabingu, která tady měla premiéru, vyšla na výbornou. Přišlo skoro 400 lidí a myslím, že si to moc užili.

Převážnou část roku hrajete divadlo uvnitř budovy. V čem se liší hraní v divadle a open-air?

Ne, každá hra se dá převést ven. Hráli jsme tady Amélii z Hejráku, kde komunikuji s diváky pouze očima, což na malém prostoru funguje skvěle, ale když tady hrajeme pro 400 lidí, tak to tak nevynikne. V podstatě jsem první třetinu představení hledala, jak s tím publikem komunikovat.

Kromě premiér se na festivalu objeví i stálice Kabaret nahatý Shakespeare. Co myslíte, že dělá dílo tak úspěšné?

Já si říkám, že je to nějaký zázrak toho představení. Tam můžete udělat sebevětší chybu a ten divák na to čeká, aby tam chyba byla, protože z toho vyjde nějaký nový druh improvizace. Myslím si, že za těch 10 let, ačkoliv tam došlo k nějakým přezkoušením, tak ti lidé v tom představení na sebe strašně dobře slyší a hlavně diváci s námi stále spolupracují.

Jak se vám představení zkoušelo?

Já jsem vlastně nebyla úplně u primárního zkoušení, když se to před 10 lety začínalo zkoušet. Já jsem do toho nastoupila podle mě pět nebo šest let zpátky. Zrovna v tu dobu, to byl týden, kdy bylo snad sedm Shakespearů, a do toho byl víkend, kdy to přezkušovali se mnou, takže se odehrálo snad 10 představení během týdne. Výborné bylo sledovat to, jak se hra mění. Já jsem měla záznam hry, měla jsem scénář a na jevišti se dělo úplně něco jiného. Myslím si, že to zkoušení bylo velice živé a pestré.

A stalo se vám teda, že jste se během představení rozesmála natolik, že jste nemohla pokračovat?

Kolikrát, a dokonce všichni. Když nastoupil Mirek Černý, tak si pamatuji, že jsme málem nedohráli, protože on figuru Laertha postavil na takovém zvláštním zvukovém vjemu. Ta mluva byla tak vtipná a my jsme to navíc nikdo nečekal. A najednou Mirek prostě začal a my všichni na něj začali koukat, co dělá, a do toho jsme se začali smát a dál to nešlo. Diváci se smáli, my jsme se smáli. Míra ten si hrál, ten si držel svůj charakter. Ten to jediný zvládl.

Vy hrajete v představení více rolí. Můžete nám je krátce přiblížit?

Snad si na všechny vzpomenu. První je kněz, který v podstatě uvede celou hru a mluví čistým blankversem. My se všichni snažíme ten blankvers dodržovat, ale je to vlastně disciplína sama o sobě velice těžká. Potom hraji tři ženské role – první je Kordélie ze hry Král Lear. Je to velice jemná dívka, která má ještě další dvě sestry. Čarodějnice je z Macbetha a to je v podstatě přízrak, který Macbethovi určuje budoucnost, a poslední je Ofélie, velká Hamletova láska, ale protože je to komedie, tak samozřejmě u nás to není úplně taková ta krásná čistá bytost, ale je trochu hloupá. No a pak se v představení objevím jako kůň, což je vlastně role posla.

Hra nesmí být vtipná jenom pro nás jako pro herce

Mají nějakou společnou vlastnost?

Společného mají to, že je hraji já a taky u nás je to vlastně tak, že můj celý charakter v této inscenaci je, že jsem hloupá.

Je pro vás náročné mezi postavami přecházet?

Je to asi nějakým způsobem, dalo by se říct už i automatické, ale zároveň je to herecká práce, kterou si člověk v sobě vybudovává za ty roky.

Co je teda vlastně na této inscenaci nejnáročnější?

Nejtěžší podle mě je ustát tu hranici, kde už jsme za čárou a už se ztrácí tempo, rytmus té inscenace. To je nejtěžší – ustát to a vlastně někdy i potlačit svoje vtipné ego a říct: „Hele, teď už musíme skončit s improvizací. Pojďme opravdu dál, protože už to rozbíjíme. Pojďme nahodit tempo. Zbytečně jsme se zasekli.“

Takže myslím si, že nejtěžší je pořád uhlídat ten tempo-rytmus a aby to nebylo vtipné jen pro nás. Což vlastně po tolika letech, když to hrajete, tak si hledáte třeba i fóry pro sebe.

Když je v inscenaci tolik humoru, nebáli jste se, že tím Shakespeara zesměšníte?

Já si myslím, že ho nezesměšňujeme. My ty určité fáze, které tam jsou vážné, tak je hrajeme vážně. Bohužel to, že Bořek hraje Julii, úplně té vážnosti tomu nedává, ale zase kluci se snaží ten blankvers opravdu dodržovat a jakoby tam nebyl Bořek, ale byla tam opravdu nějaká krásná Julie.

Setkala jste se někdy s kritikou publika vůči této odlehčené interpretaci Shakespeara?

Spíš ne, možná kolegové by odpověděli jinak. Jediné negativum bylo jednou, když si Bořek zapomněl odlíčit linky a jel takhle tramvají, a lidi se na něj špatně dívali. Vypadalo to, že jednu dostane.

Pamatujete si nějakou nezapomenutelnou reakci diváků, která vás překvapila nebo pobavila?

Těch bylo tolik. Jednou Martin Dědoch, který hraje krále v Hamletovi, který je zároveň opilec, měl scénu, kdy odchází do kanclíku, a tady nahoře (na parkánu – pozn. red.) slečny vyhodily do kontejneru pytle s lahvemi. Takže zrovna na to Martin zareagoval: Sluhové mi právě vynesli odpad.

Vždycky jsou tam takové ty reakce, jak je na začátku Bořek nahý, tak na konci, jak se chce svlékat znovu, tak se třeba ozve nějaký ženský hlas: „Jo, chceme.“ Takže to jsou už takové, dalo by se říct, i tradiční reakce.

Co chystáte do budoucna?

Já nevím, co můžu prozradit, ale co můžu shrnout, je, že nás čeká určitě sezóna, která bude jiná. Bude pro spoustu diváků podle mě překvapivá. A tuhle sezónu, když jsme se to dozvěděli, tak jsme byli jako soubor nadšení a půjdeme vlastně trochu tradiční linkou. Můžu prozradit, že když jsme viděli drama plán, tak jsme panu režiséru Kracíkovi zatleskali. Já musím na Tramtarce vypíchnout jednu důležitou věc – to je ten kolektiv.

Související

  • Mám rád, když se poprvé otevře brána na první představení, říká ředitel divadla Tramtarie
    Kultura

    Mám rád, když se poprvé otevře brána na první představení, říká ředitel divadla Tramtarie

    Letos už po desáté probíhá na parkánu Konviktu festival Olomoucké nejen Shakespearovské léto. Kromě stálice Kabaretu nahatý Shakespeare se diváci mohou těšit i na komedie jako Matky na tripu nebo premiéru hry Králové dabingu. Festival nezapomíná ani na dětské publikum a uvede hned čtyři pohádky včetně novinky Terezka a kouzelné autíčko. Co dalšího diváky na festivalu čeká a jaká je historie festivalu, o tom jsme si povídali s ředitelem divadla Tramtarie Vladislavem Kracíkem.

  • Fúze jako výzva i příležitost. David Gerneš popsal novou instituci v Olomouci
    Kultura

    Fúze jako výzva i příležitost. David Gerneš popsal novou instituci v Olomouci

    Ředitel sloučené instituce Moravského divadla a Moravské filharmonie Olomouc David Gerneš popisuje nelehkou cestu fúze dvou významných kulturních subjektů. Mluví o výzvách, plánech, mezinárodních spolupracích i osobních dopadech náročné transformace. „Cítím zodpovědnost a doufám, že se blížíme ke stabilizaci,“ říká v rozhovoru Pondělní podcast radia Metropole.

  • Letní festival Divadla Tramtarie slaví deset let, nabídne hity i novinky
    Kultura

    Letní festival Divadla Tramtarie slaví deset let, nabídne hity i novinky

    Oblíbený open-air festival Divadla Tramtarie letos slaví desáté výročí. Od 6. do 17. srpna oživí centrum Olomouce a promění parkán Jezuitského konviktu v Uměleckém centru UP v divadelní scénu pod širým nebem. Program nabídne nejen stálice jako Kabaret nahatý Shakespeare, ale i aktuální novinky v repertoáru. Chybět nebudou ani pohádky pro děti či doprovodný program plný hudby, improvizací a překvapení.

  • Teď už to zkouším bez masek, říká rapper Das Ady
    Doporučujeme
    Kultura

    Teď už to zkouším bez masek, říká rapper Das Ady

    Adam Langer alias Das Ady je důkazem, že rap může být inteligentní, hravý i upřímný zároveň. Hudbu dělá jako terapii, nebojí se přepínat jazykové roviny ani zabrousit do společenských témat. Letos navíc vyhrál soutěž Radiotalent v kategorii Electro a v souvislosti s tím vystoupil na festivalu Olomouc (o)žije. V rozhovoru mluví o začátcích, inspiraci německým rapem i plánech na sólovou tvorbu. Od pondělí 28. července můžete jeho track Možná slyšet na Rádiu Metropole. 

Rychlovky

  • OLOMOUCKO
    V místě, kde se stezka pro pěší a cyklisty, kteří míří třeba na Poděbrady, kříží se silnicí, platí snížená povolená rychlost. Nyní se tam objevila “dopravní značka” s povolenou rychlostí 33 km/h. Více.
  • OLOMOUC
    Z jezírka ve Smetanových sadech brzy vykouknou nohy. Půjde o novou uměleckou instalaci v rámci festivalu Sculpture Line, který do ulic města vnáší současné sochařství. Objevit by se tu měly v nejbližších týdnech. Podrobnosti.
  • PROSTĚJOVSKO
    Hygienici testovali vodu na Plumlovské přehradě a tam koupání zakazují. Kvůli přemnoženým sinicím ve vodě. Kvalita vody se tu zhroršila na tolik, že je již při koupání pro lidi nebezpečná. Olomoucké Poděbrady mají vodu dobrou. Více.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Jiří Zbořil se věnuje výchově i ochraně přírody. Získá Cenu kraje?
    Doporučujeme

    Jiří Zbořil se věnuje výchově i ochraně přírody. Získá Cenu kraje?

    Jiří Zbořil je dlouholetým jednatelem Českomoravské myslivecké jednoty a místopředsedou Okresního mysliveckého spolku v Olomouci. Nyní můžete pro Jiřího Zbořila hlasovat v Cenách Olomouckého kraje za přínos v oblasti životního prostředí.

  • Hrajeme alternativní rock trochu alternativně, říkají členové kapely William
    Doporučujeme
    Rozhovory

    Hrajeme alternativní rock trochu alternativně, říkají členové kapely William

    Kapela William si letos odnesla Cenu veřejnosti v celostátní soutěži Radiotalent, a to v kategorii Rock. Tato pětice muzikantů z Českých Budějovic zaujala posluchače nejen svou hudbou, ale i osobitým přístupem k tvorbě. V rozhovoru odpovídají zpěvák Josef Žemlička, kytaristé František Beránek a Vítězslav Postl, klávesista Šimon Daniel a baskytarista Alexander Hauser – otevřeně mluví o inspiraci, stylu kapely, nadcházejících koncertech i singlu Kazeťák, který už zní také na vlnách Radia Haná.

  • Tip na zábavný výlet? Což takhle kukuřičné bludiště!
    Doporučujeme

    Tip na zábavný výlet? Což takhle kukuřičné bludiště!

    Chcete navštívit rodinku Kukuřičáků žijící v unikátním kukuřičném bludišti ještě větším než fotbalové hřiště? Kukuřičné bludiště je druh rodinné zábavy, který je u nás novinkou. Velké oblibě se bludiště těší v USA, Velké Británii či sousedním Německu. V České republice můžete navštívit 19 různých kukuřičných bludišť.

  • Cyklobusem na toulky Hanou: Nechte se vézt tam, kde začíná dobrodružství
    Doporučujeme

    Cyklobusem na toulky Hanou: Nechte se vézt tam, kde začíná dobrodružství

    Máte rádi chvíle, kdy pod vámi šustí lesní cesta, kolem voní les a slunce si hraje na hladině rybníka? Tak právě pro vás tu je nový víkendový cyklobus č. 849, který vás zaveze z rušné Olomouce až do klidných koutů Hané a Drahanské vrchoviny – tam, kde se rovinatá krajina zvedá do lesnatých kopců a kde cesty vedou nejen přes louky a lesy, ale i skrze tichá historická městečka.

Nejčtenější

  • Manty v Olomouci zůstanou natrvalo, koupil je soukromník. Sculpture Line chystá další instalace
    Kultura

    Manty v Olomouci zůstanou natrvalo, koupil je soukromník. Sculpture Line chystá další instalace

    Festival Sculpture Line pokračuje v Olomouci i letos. Ve městě zůstávají oblíbené instalace jako Záchranné čluny, Revoluce, trůn u svatého Mořice nebo manty v Opletalově ulici, které si zakoupil soukromý majitel. Tři nové sochy jsou aktuálně v jednání. V jezírku ve Smetanových sadech by mohla vyrůst nová instalace.

  • V noci zazáří. Koho zachrání čluny z Bezručových sadů?
    Kultura

    V noci zazáří. Koho zachrání čluny z Bezručových sadů?

    Hradby v olomouckých Bezručových sadech zdobí ode dneška pět atypických záchranných člunů. Jsou dílem Johannese Pfeiffera a staly se součástí mezinárodního projektu Sculpture Line. Ode dneška ho doplňuje také kovová instalace Klid od Ladislava Saba před nádražím. Instalace se objevují v Olomouci každoročně, záměrem přehlídky je obohatit veřejný prostor a nabídnout lidem nevšední pohled na město a tato umělecká díla. Letos k nim patří i Andělé moří od Michala Trpáka zavěšení v Opletalově ulici a Trůn od Antonína Kašpara u kostela svatého Mořice.

  • Přerov a Čekyně v roce 1938 ožívají v novém románu Lenky Chalupové
    Kultura

    Přerov a Čekyně v roce 1938 ožívají v novém románu Lenky Chalupové

    Do předválečného Přerova a jeho místní části Čekyně přenese čtenáře nový román přerovské spisovatelky Lenky Chalupové s názvem Když se trhá nebe. Děj je zasazen do období let 1937 až 1938, hlavními motivy jsou rodinné vztahy, náboženské tradice a předválečné společenské napětí. Autorka znovu využila dobových reálií, součástí příběhu je například zobrazení někdejší dětské ozdravovny Charlotty Masarykové pro neduživé děti v Čekyni. Chalupová, která je držitelkou Ceny Olomouckého kraje za literaturu, má na kontě 13 knih, o zfilmování některých předchozích titulů projevila zájem americká filmová agentura.

Seriály