Správa železnic (SŽ) v projektu stavby vysokorychlostní železniční trati Moravská brána z Brodku u Přerova do Ostravy počítá s vybudováním dvou tunelů v severní kopcovité části Přerova. Tunely mají být u přerovských místních částí Čekyně a Vinary. ČTK dnes informaci získala z dokumentace EIA pro úsek vysokorychlostní trati mezi stanicemi Brodek u Přerova a Prosenice. Projektanti u Čekyně původně chtěli trať zapustit do otevřeného zářezu pod úrovní terénu, což se nelíbilo přerovské radnici i okolním obcím. Zástupci samospráv proto o úpravě projektu zhruba rok jednali s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) i vedením SŽ.
Dvoukolejný železniční tunel u místní části Vinary bude měřit 800 metrů, projektovaná délka tunelu u Čekyně činí 450 metrů. Podle původní varianty měla vysokorychlostní trať u Přerova podle primátora Petra Vrány (ANO) procházet v až 13 metrů hlubokých a 70 metrů širokých zářezech Čekyňským a Popovickým kopcem. Ke schválení tunelového řešení podle Vrány přispěla krajinářsko-technická studie, kterou si ministerstvo dopravy nechalo zpracovat. Ve studii je například uvedeno, že lidé využívají tuto oblast pro městskou rekreaci a lokalita by byla zářezovou variantou znehodnocena. Zvolené řešení podle přerovských radních zachová rekreační potenciál tohoto místa.
Vysokorychlostní trať Moravská brána mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem bude měřit 74 kilometrů. Příprava je rozdělena na dvě části, a to z Brodku do Hranic a z Hranic do Ostravy-Svinova. Stavba trati si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Začít má v roce 2026 a zabere asi šest let. Trať budou využívat pouze osobní vlaky, jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Nyní je tam maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.
Ministři životního prostředí a dopravy Petr Hladík (KDU-ČSL) a Martin Kupka v úterý představí finální stanovisko k posouzení vlivů stavby tratě na životní prostředí EIA na úsek vysokorychlostní železnice mezi Prosenicemi u Přerova a Ostravou-Svinovem.