Tunel pod Červenohorským sedlem? Podle odborníků se vyplatí

Uvažovaná stavba železničního tunelu pod Červenohorským sedlem na Jesenicku, která má stát zhruba 18 až 19 miliard korun, by podle odborníků byla ekonomicky rentabilní. Finanční přínosy z úspory jízdních dob a nákladů na dopravu cestujících a zboží by totiž převýšily investici do vybudování tunelu. Stavba tunelu, o které se zatím pouze diskutuje, je zároveň technicky proveditelná. Informace pochází z územní studie prodloužení železnice z Koutů nad Desnou do Jeseníku, kterou pro hejtmanství loni zpracovala firma PRO CEDOP.

Krajský úřad studii případného železničního tunelu pod Červenohorským sedlem a navazujícího koridoru do Zábřehu zadal na základě požadavku starostů Svazku obcí údolí Desné. Studie hodnotila propustnost území a jeho připravenost z pohledu územního plánování. Zaměřená byla také na odhad investičních nákladů i přínosy tohoto projektu z pohledu dopravy a ekonomiky provozu.

Studie posuzovala variantu stavby dvou tubusů pod Červenohorským sedlem, z nichž každý by měřil 7150 metrů. Celkové investiční náklady odborníci vyčíslili na 18 až 19 miliard korun, což při zohlednění životnosti tunelu vychází na 260 až 270 milionů korun za rok. "Tyto náklady zřejmě ospravedlní přínosy, které jen v úsporách jízdních dob a v omezení externích nákladů dopravy přináší více než 311 milionů korun za rok. Je tedy vhodné pokračovat dalšími navazujícími stupni dokumentace a v nich zpracovat projekt podrobněji," uvedli autoři studie.

Autoři studie vypočítali, že cesta vlakem z Šumperka do Jeseníku by díky tunelu zabrala jen 23 minut, zatímco nyní autobusem trvá 80 minut a vlakem přes Hanušovice 105 minut. Vlakové spojení Prahy a Jeseníku by se zkrátilo z 225 minut na 160 minut. Lidé by se mohli dostat vlakem z Olomouce do polských Glucholaz za 75 minut.

Případná stavba tunelu pod Červenohorským sedlem by podle hejtmana Josefa Suchánka (STAN) ale byla výrazně nad finančními možnostmi místních samospráv. Projekt by se neobešel bez dalších zdrojů financování, například od státu. Hejtmanství projekt průběžně konzultuje se zástupci měst a obcí, kterých se týká. Při řešení železničního napojení Polska a Jesenicka na hlavní trať v Zábřehu je podle hejtmanova náměstka Jana Šafaříka (KDU-ČSL) nutné zvážit i druhou variantu, kterou je modernizace trati přes Ramzovské sedlo.

O stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem se diskutuje od 90. let minulého století, hovořilo se tehdy hlavně o silniční variantě. Společnost Lesostavby usilovala o jeho vybudování od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí. Firmě se ale nepodařilo získat status veřejně prospěšné stavby, jen u takové stavby ale zákon připouští vyvlastnění pozemků. S projektem od počátku nesouhlasili ochránci přírody, varovali před nárůstem automobilové dopravy v této části Jeseníků. Proti projektu byly také některé obce. Automobily nyní jezdí po opravené silnici přes Červenohorské sedlo, železnice končí na šumperské straně pod sedlem v Koutech nad Desnou.

Související

  • Další část oprav Rooseveltovy a Polské. Chystá se v půlce července
    Doprava

    Další část oprav Rooseveltovy a Polské. Chystá se v půlce července

    V polovině července odstartuje další etapa rekonstrukce Rooseveltovy ulice v Olomouci. Stavební práce se tentokrát soustředí na úsek mezi železničním přejezdem a křižovatkou s Polskou ulicí. Proměnou projde nejen samotná komunikace, ale také křižovatka, chodníky, zastávky i veřejné osvětlení. Hotovo by mělo být do konce října.

  • Přehled uzavírek ve fakultce. Kudy projedou auta a kudy pěší?
    Doprava

    Přehled uzavírek ve fakultce. Kudy projedou auta a kudy pěší?

    Fakultní nemocnice Olomouc letos během letních měsíců realizuje několik klíčových stavebních projektů, které výrazně ovlivňují dopravu v areálu. Cílem je modernizace nemocnice a zvýšení komfortu pro pacienty i zaměstnance, stavební činnost však dočasně komplikuje pohyb vozidel i pěších.

  • Méně cestujících než o rok dříve. Za nižší čísla mohou i opravy trati
    Doprava

    Méně cestujících než o rok dříve. Za nižší čísla mohou i opravy trati

    Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) loni přepravil 55,36 milionu cestujících, meziročně jich bylo o 1,13 milionu méně. Podíl na tom měla několikaměsíční oprava tramvajové trati, kvůli které klesl počet cestujících přepravených tramvajemi. Naopak autobusy MHD v meziročním srovnání využilo více osob. ČTK údaje získala z výroční zprávy společnosti.

  • Na Litovelské vznikl nový koridor pro pěší. Město nabádá ke zvýšené opatrnosti
    Doprava

    Na Litovelské vznikl nový koridor pro pěší. Město nabádá ke zvýšené opatrnosti

    Kvůli opravám na kolejích je uzavřený přejezd v Litovelské ulici v Olomouci. Krom provozu MHD tak práce omezí i automobilovou dopravu a dopravu chodců. Město Olomouc po dohodě s investorem a zhotovitelem stavby nechal vybudovat další koridor pro pěší, který spojuje ulice Litovelská a Palackého.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Olomouc se opět promění na otevřenou galerii díky Street Art Festivalu. Řada umělců dostane možnost vystavit své umění na oči Olomoučanů po celém městě během celého září. Kde všude bude možnost umělecká díla vidět je stále v řešení. Podrobnosti.
  • OLOMOUC
    Kvůli opravám na kolejích je uzavřený přejezd v Litovelské ulici v Olomouci. Krom provozu MHD tak práce omezí i automobilovou dopravu a dopravu chodců. Město Olomouc po dohodě s investorem a zhotovitelem stavby nechal vybudovat další koridor pro pěší, který spojuje ulice Litovelská a Palackého. Více.
  • OLOMOUCKO
    Začínal tu s hokejem i vítěz Stanley Cupu a rodák David Krejčí. Zimní stadion ve Šternberku na Olomoucku odkoupilo město v březnu, teď s ním má velké plány. Areál navazuje na sousední sportoviště – atletický a fotbalový stadion i aquacentrum. Více.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Kultovní motocykly Ducati oživí léto v Šantovce
    Doporučujeme

    Kultovní motocykly Ducati oživí léto v Šantovce

    Od pátku 4. července ozdobí prostory obchodního centra Galerie Šantovka v Olomouci více než tři desítky motocyklů slavné italské značky Ducati. Poprvé tak mají návštěvníci v Olomouckém kraji možnost zhlédnout unikátní putovní výstavu, která představuje jak historii, tak současnost tohoto motocyklového fenoménu. Mezi exponáty nechybí legendární model Ducati Cucciolo z roku 1949 – první motocykl značky – ani nejnovější modely aktuální sezóny. Výstava se koná pod záštitou oficiálního importéra Ducati pro Českou republiku a potrvá až do 3. srpna. Součástí programu je také bohatý doprovodný program včetně testovacích jízd a soutěží o atraktivní ceny.

  • Vychází nové číslo AZ magazínu. Co tam najdete?
    Doporučujeme

    Vychází nové číslo AZ magazínu. Co tam najdete?

    Nové číslo magazínu Akce Zábava už je na stáncích. Přinášíme krátký přehled toho, co v prázdninovém výtisku zjistíte. A to nejlepší? Na výdejních místech je k sehnání zdarma.

  • Získá Kavárna v oranžerii cenu kraje? Rozhodnout můžete i vy
    Doporučujeme

    Získá Kavárna v oranžerii cenu kraje? Rozhodnout můžete i vy

    Rozlehlý areál v Bludově na Šumpersku, zahradnictví, zámecká oranžérie, stánek se zmrzlinou a nejnověji i kavárna. Tady můžete posedět jak venku, tak přímo uvnitř oranžérie. Ve zrenovovaném stavu je tu oranžérie 25 let, původně přitom sloužila rodu Žerotínů již od roku 1860. Teď můžete pro Kavárnu v oranžerii hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

  • U lišky Bystroušky soutěží v Cenách kraje. Dostane váš hlas?
    Doporučujeme

    U lišky Bystroušky soutěží v Cenách kraje. Dostane váš hlas?

    V srdci malebných Loštic se nachází kouzelné místo, které spojuje lásku k umění, historii a tradičním chutím – Kavárna Galerie U lišky Bystroušky. Tato útulná kavárna, situovaná přímo na náměstí Míru, je poctou legendární postavě lišky Bystroušky, jejíž příběh ztvárnil malíř Stanislav Lolek a spisovatel Rudolf Těsnohlídek. Jejich dílo inspirovalo i slavnou operu Leoše Janáčka, čímž se liška Bystrouška stala kulturním symbolem regionu. Nyní můžete pro kavárnu hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

Nejčtenější

Seriály