Tunel pod Červenohorským sedlem? Podle odborníků se vyplatí

Uvažovaná stavba železničního tunelu pod Červenohorským sedlem na Jesenicku, která má stát zhruba 18 až 19 miliard korun, by podle odborníků byla ekonomicky rentabilní. Finanční přínosy z úspory jízdních dob a nákladů na dopravu cestujících a zboží by totiž převýšily investici do vybudování tunelu. Stavba tunelu, o které se zatím pouze diskutuje, je zároveň technicky proveditelná. Informace pochází z územní studie prodloužení železnice z Koutů nad Desnou do Jeseníku, kterou pro hejtmanství loni zpracovala firma PRO CEDOP.

Krajský úřad studii případného železničního tunelu pod Červenohorským sedlem a navazujícího koridoru do Zábřehu zadal na základě požadavku starostů Svazku obcí údolí Desné. Studie hodnotila propustnost území a jeho připravenost z pohledu územního plánování. Zaměřená byla také na odhad investičních nákladů i přínosy tohoto projektu z pohledu dopravy a ekonomiky provozu.

Studie posuzovala variantu stavby dvou tubusů pod Červenohorským sedlem, z nichž každý by měřil 7150 metrů. Celkové investiční náklady odborníci vyčíslili na 18 až 19 miliard korun, což při zohlednění životnosti tunelu vychází na 260 až 270 milionů korun za rok. "Tyto náklady zřejmě ospravedlní přínosy, které jen v úsporách jízdních dob a v omezení externích nákladů dopravy přináší více než 311 milionů korun za rok. Je tedy vhodné pokračovat dalšími navazujícími stupni dokumentace a v nich zpracovat projekt podrobněji," uvedli autoři studie.

Autoři studie vypočítali, že cesta vlakem z Šumperka do Jeseníku by díky tunelu zabrala jen 23 minut, zatímco nyní autobusem trvá 80 minut a vlakem přes Hanušovice 105 minut. Vlakové spojení Prahy a Jeseníku by se zkrátilo z 225 minut na 160 minut. Lidé by se mohli dostat vlakem z Olomouce do polských Glucholaz za 75 minut.

Případná stavba tunelu pod Červenohorským sedlem by podle hejtmana Josefa Suchánka (STAN) ale byla výrazně nad finančními možnostmi místních samospráv. Projekt by se neobešel bez dalších zdrojů financování, například od státu. Hejtmanství projekt průběžně konzultuje se zástupci měst a obcí, kterých se týká. Při řešení železničního napojení Polska a Jesenicka na hlavní trať v Zábřehu je podle hejtmanova náměstka Jana Šafaříka (KDU-ČSL) nutné zvážit i druhou variantu, kterou je modernizace trati přes Ramzovské sedlo.

O stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem se diskutuje od 90. let minulého století, hovořilo se tehdy hlavně o silniční variantě. Společnost Lesostavby usilovala o jeho vybudování od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí. Firmě se ale nepodařilo získat status veřejně prospěšné stavby, jen u takové stavby ale zákon připouští vyvlastnění pozemků. S projektem od počátku nesouhlasili ochránci přírody, varovali před nárůstem automobilové dopravy v této části Jeseníků. Proti projektu byly také některé obce. Automobily nyní jezdí po opravené silnici přes Červenohorské sedlo, železnice končí na šumperské straně pod sedlem v Koutech nad Desnou.

Související

Rychlovky

  • JESENÍKY
    Lidé mohou od pondělka znovu získat vouchery pro pobyt v Jeseníkách. Cenově zvýhodněné poukazy chtějí navrátit do záplavami postižené oblasti turistický ruch, ve druhém kole bude program cílit na období podzimu. Podrobnosti.
  • OLOMOUCKO
    Vedení Litovle během týdne oznámilo, že se školní rok v základní škole v Nasobůrkách s největší pravděpodobností letos v září nerozjede. Nyní ale společně s ředitelkou školy našli řešení, díky kterému bude provoz školy s největší pravděpodobností pokračovat. Více.
  • PŘEROV
    Velkou proměnou projde v Přerově sídliště budovatelů. Město plánuje v následujících letech jeho revitalizaci. Nově již vybralo zpracovatele projektové dokumentace.

Nejnovější

Doporučujeme

Nejčtenější

  • ŘSD koupilo většinu pozemků na stavbu dálnice D55. Stavba by mohla začít příští rok
    Doprava

    ŘSD koupilo většinu pozemků na stavbu dálnice D55. Stavba by mohla začít příští rok

    Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje (ŘSD) se podařilo vykoupit drtivou většinu pozemků trvalého záboru pro výstavbu úseku dálnice D55 z Kokor do Přerova. V září by tak měl začít záchranný archeologický výzkum a následné výběrové řízení stavební firmy. Termín zahájení stavby by mělo ŘSD upřesnit po výběru firmy.

  • Ve FN Olomouc probíhá výměna chodníků. Práce potrvají do září
    Zdraví
    Doprava

    Ve FN Olomouc probíhá výměna chodníků. Práce potrvají do září

    Ve Fakultní nemocnici Olomouc nastává další dopravní komplikace. V ulici Zdravotníků u budovy provozu stravování a bývalé uhelny probíhá kompletní rekonstrukce chodníků. Práce budou trvat až do 22. září.

  • Výkup pozemků pro vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy odstartoval
    Doprava

    Výkup pozemků pro vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy odstartoval

    Výkup pozemků pro připravovanou vysokorychlostní trať mezi Prosenicemi na Přerovsku a Ostravou-Svinovem zajistí společnost Sdružení GMtech+AFRY+MCO+MPA. Státní Správa železnic (SŽ) s ní podepsala smlouvu. Majetkoprávní přípravy se firma ujme v srpnu. Do roku 2028 má být vykoupeno 90 procent pozemků potřebných pro stavbu tohoto úseku vysokorychlostní trati. Sdělil to generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Seriály