Pohyby pro Kingdom Come jsme vymýšleli v mrazu za městem, říká olomoucký šermíř

Přesně před měsícem vypustilo české videoherní studio Warhorse pokračování úspěšného titulu Kingdom Come: Deliverance. Věděli jste, že se na druhé nejúspěšnější české videohře podíleli šermíři z olomouckého spolku Adorea? Olomoucký Report přináší rozhovor se šéfem spolku Martinem Turečkem o nahrávání bojových animací a spolupráci s videoherním studiem Warhorse. Report připravil dvoudílný seriál, který se věnuje olomoucké stopě ve hře Kingdom Come: Deliverance II.

Jak se stane, že šermíři z Olomouce spolupracují na takovém počinu, jako jsou animace pro Kingdom Come: Deliverance II?

To je dlouhá cesta. S vývojáři jsme navázali první kontakt kolem roku 2009. Potom jsme dělali už na Kingdom Come: Deliverance „jedničce“ – k tomu vyšel dokument o šermu Fechtbuch. Ten vznikl na základě našeho videa, které má celosvětový úspěch, takže nás oslovili a dělali jsme souboje do dokumentu. A následně nás oslovili k nasnímání bojových animací ke „dvojce“.

Druhý díl se začal připravovat krátce po vydání prvního. Kdy jste začali pracovat na scénách?

Celé se to snímalo v Praze během covidu. Když si na to vzpomenu, tak bylo vlastně docela vtipné, jak se vše připravovalo. Nesměli jsme chodit do tělocvičny, takže jsme přes zimu v mrazech byli na paloučku u lesa za městem a tam jsme připravovali jednotlivé pohyby, bojové kombinace nebo speciální útoky. Pak jsme všechno natáčeli a posílali ke schválení Viktorovi Bocanovi.


Viktor Bocan je herní designér, který pracuje ve studiu Warhorse. Podílel se jako hlavní designer hry Kingdom Come: Deliverance II.


Jak vypadá proces snímání animací?

Od Viktora jsme dostali podrobný popis toho, co funguje, co chtějí nebo naopak nechtějí. Od „jedničky“ prošel bojový systém úpravou, aby byl pro hráče příjemnější. Na základě instrukcí jsme připravovali videa. Nejdřív jsme museli předvést základní pohyby – každý chod, sek, bod, přechody z různých pozic. Pak jsme stavěli takzvané odpovědi – člověk vykryje útok a „odpovídá“ protiútokem. Videa jsme posílali do Warhorse na schválení, zpravidla celé sady pohybů a vývojáři si vybrali, jaké se jim hodí. Když už jsme se v tom systému orientovali, tak jsme začali cvičit kombinace útoků nebo složitější útoky. Potom jsme postupně jezdili nahrávat pohyby do studia. Přímo na place jsme taky vymýšleli akce, které nás napadly za pochodu.

V jakém týmu jste na animacích pracovali?

Většinou, především na ty jednotlivé animace, jsme byli ve čtyřech. Pokud se točily nějaké cutsceny (filmová sekvence ve videohře – pozn. red.), tak jsme tam byli v šesti.

Museli jste mít i nějakou výzbroj během snímání?

My měli ty jejich speciální obleky pro Motion Capture. Co jsme používali jako ochrannou pomůcku, tak jsou šermířské masky. Ve hře se na rozdíl od filmu nebo živého vystoupení nedají některé kontakty schovat. Mnohdy jsme potřebovali, aby ten pohyb opravdu „došel do zásahu“ protivníka. Někdy jsme také měli takovou vestu na ochranu hrudníku.

Museli jsme hledat cestu, jak tam některé techniky vůbec dostat

S kolika zbraněmi jste během snímání pracovali?

Snímali jsme boj s dlouhým mečem, mečem a štítem a samostatným jednoručním mečem. Zvlášť se dělaly sekera a palcát a kombinace se štítem. Štíty jsme snímali zvlášť, protože se při boji s nimi člověk pohybuje trochu jinak. Potom jsme dělali pohyby pro halapartny a kopí. Na všech animacích dělalo vícero lidí, aby pak měli vývojáři během bitev větší rozptyl animací - aby se nepohybovali všichni stejně.

KCD2 se odehrává ve středověku, kdy bojovníci měli různé zbroje, které nějak omezují pohyb. Nemuseli jste se během tvorby přizpůsobovat i tomuhle?

Tomu jsme se snažili přizpůsobit, ale moc to nešlo. Navíc když je zbroj opravdu kvalitní, tak člověk nijak zvlášť omezený v pohybu není. A co je za mě důležité, ve hře se vyskytují zbroje pěchotní nebo polozbroje, které umožňují mnohem více pohybu než celoplátové brnění. To jsou spíše domněnky lidí, že se v tom člověk moc nemůže hýbat. I v plátové zbroji člověk zvládne udělat třeba kotoul. 

A co historická přesnost? Museli jste se nějak přizpůsobovat těm herním mechanikám?

Narazili jsme na to, že některé věci nejdou provést, když člověk necítí energii toho protivníka. Museli jsme pak hledat cestu, jak tam některé techniky vůbec dostat. Myslím si ale, že ten výsledek je velmi dobrý.

Setkal jste se i s Danem Vávrou? Jaký je?

Úplně v pohodě. Samozřejmě ze sociálních sítí může mnoha lidem připadat, že je takový svéráz. Ale když s ním člověk mluví, tak je velice rozumný a dokáže se na problém podívat z několika stran. Rozhodně bych o něm neřekl, že to je nějaký zabedněnec, který si razí svoji jedinou pravdu.

Myslíte si, že taková videohra dokáže popularizovat historický šerm a obecně historii?

Určitě ano. Řekl bych, že hra takového formátu výrazně zvýší povědomí o středověku a případně i o šermu. Věřím, že to plno lidí přitáhne. Dokonce jsme už zaznamenali, že si lidé častěji objednávají vystoupení našeho spolku. Budeme tak vystupovat třeba na městských slavnostech a podobných kulturních akcích.

Hra obnáší nezměrné množství postav, ať už důležitých pro děj i náhodných obyvatel. Najdou hráči i Vaši postavu?

Některé z nás si vývojáři fotili z různých úhlů, aby nás do hry vložili. Já se ještě ke hraní nedostal, ale kolega už říkal, že se ve hře našel a dokonce sám se sebou bojoval.

Související

  • Highlighty týdne: Lotyšský útočník o defenzivním českém stylu a olomoucké ulice znovu v provozu
    Společnost

    Highlighty týdne: Lotyšský útočník o defenzivním českém stylu a olomoucké ulice znovu v provozu

    Je tu neděle a my pro vás máme pravidelnou rubriku Highlighty týdne. Představíme témata, která patřila mezi největší a nejčtenější za uplynulý týden. Highlighty týdne si můžete pustit i do uší ve formátu Podcastu Olomouckého Reportu.

  • V restauraci Riegerovka se objevili švábi. Inspektoři zavřeli část podniku
    Společnost

    V restauraci Riegerovka se objevili švábi. Inspektoři zavřeli část podniku

    Část olomoucké restaurace Riegerovka je zavřená. Státní zemědělská a potravinářská inspekce během úřední kontroly zjistili, že personál zanedbával úklid a v prostoru, kde se pracuje s potravinami, se vyskytují švábi. Inspektoři proto zakázali provozovateli místnost využívat.

  • Večer duchů zahájí dušičkový týden. Jaký bude program?
    Společnost

    Večer duchů zahájí dušičkový týden. Jaký bude program?

    Všemi očekávaný Večer duchů již klepe na bránu olomoucké zahrady. V sobotu 25. října zahájí Strašidelný týden v zoo (25. října – 2. listopadu) a promění tak procházku mezi zvířaty v nevšední putování mezi nejrůznějšími bytostmi, dýněmi, trakaři s přírodninami, světélky, jimiž právě v dušičkovém období svítíme na cestu těm, kteří zde již s námi nepobývají.

  • Táhnou plechovky i menší piva. Pivovary pod Kofolou hledají nové trhy
    Společnost

    Táhnou plechovky i menší piva. Pivovary pod Kofolou hledají nové trhy

    Několikaprocentní pokles produkce piva letos očekává vedení společnosti Pivovary CZ Group, která sdružuje pivovary v Přerově, Litovli a Hanušovicích. Snížení výstavu bude nižší než je pokles tuzemského trhu s pivem, který táhne dolů hlavně slabší odbyt v restauracích. Novinářům to v Přerově řekl marketingový ředitel Pivovarů CZ Group Jiří Vlasák. Stoprocentní podíl ve společnosti Pivovary CZ Group loni na jaře koupila firma Pivovary Triangl, ve které má majoritní podíl Kofola.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Možná bude v Olomouci nová sportovní hala pro míčové sporty. Radnice zvažuje její stavbu v části Nemilany. Nechává vypracovat architektonickou studii a pokud město návrh schválí, začne se s projektováním. Více.
  • OLOMOUC
    Novou výmalbu si můžeme prohlédnout při průchodu Lomenou galerií v Denisově ulici. Výmalba s názvem Sylvarium, kterou vytvořil vídeňský umělec Jakob der Bruder, navazuje na původní modro-bílo-černé dílo plné křivek a linií Manuela Skirla a propojuje oba jejich styly. Více.
  • OLOMOUC
    Nové komunitní centrum pro lidi s poruchou auti spek otevřelo na okraji města. Projekt připravil spolek JAN, který ročně pečuje o 350 klientů. Stavba za 48 milionů korun nabízí tréninkové byty. Více.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Dobronoc, to je noc, kdy se krása módy spojí s dobročinností
    Doporučujeme

    Dobronoc, to je noc, kdy se krása módy spojí s dobročinností

    Olomouc se chystá na večer, který spojí eleganci, kulturu a dobročinnost. První ročník benefičního gala večera Dobronoc nabídne 1. listopadu nejen dechberoucí módní přehlídku návrhářky Hany Krátké z ateliéru Hanell, luxusní degustace fingerfood od Catering Olomouc s.r.o., ale i například elektronickou aukci unikátních předmětů a mnoho dalšího. Výtěžek z celé akce podpoří onkologicky nemocné děti FN Olomouc.

  • Nazdar! Sokolský běh republiky startuje i u nás
    Doporučujeme

    Nazdar! Sokolský běh republiky startuje i u nás

    Historické centrum Prostějova ožije sportem, hudbou a slavnostní atmosférou. V den státního svátku se zde uskuteční Sokolský běh republiky. Připraven je pestrý program pro celou rodinu a každého účastníka čeká krásná medaile ve tvaru České republiky.

  • Prostějov v hravém rytmu charlestonu: město chystá 35. Tradiční městský ples ve stylu Velkého Gatsbyho
    Doporučujeme

    Prostějov v hravém rytmu charlestonu: město chystá 35. Tradiční městský ples ve stylu Velkého Gatsbyho

    Divoká doba, kdy se každý den žil, jako by byl poslední. To jsou řvoucí 20. léta minulého století. Pojďte je s námi zažít v tom nejlepší hot swing stylu! V pátek 9. ledna 2026 se Společenský dům v Prostějově promění v palác plný třpytu, hudby a šampaňského. Město zve na XXXV. Tradiční městský ples – velkolepý večer ve stylu Velkého Gatsbyho, kde elegance a vášeň tancují ruku v ruce.

  • Kabelkový veletrh podpoří projekt Otevřeme zahradu
    Doporučujeme

    Kabelkový veletrh podpoří projekt Otevřeme zahradu

    Dejte kabelkám druhou šanci a přispějte na dobrou věc! Přesně tak zní motto dnes již tradičního a populárního charitativního Kabelkového veletrhu. Pořádá ho Nadace Heleny Morávkové, výtěžek půjde na podporu projektu Otevřeme zahradu.

Nejčtenější

  • Město řeší stížnosti na parkování, ale místa nejsou nafukovací, říká Žbánek
    Společnost

    Město řeší stížnosti na parkování, ale místa nejsou nafukovací, říká Žbánek

    Rezidenční parkování v centru města je dlouhodobě diskutovaným tématem. Lidé si stěžují, že i přes zaplacenou parkovací kartu nemohou najít místo k zaparkování v blízkosti svého bydliště. Podle primátora Miroslava Žbánka je však problém hlubší a nelze ho jednoduše vyřešit – město čelí nadbytku aut a nedostatku prostoru, jak řekl primátor pro radio Metropole.

  • Praděd z vrcholu zmizí. Vrátí se větší
    Společnost

    Praděd z vrcholu zmizí. Vrátí se větší

    Po třinácti letech zmizí socha vládce a ochránce hor Praděda z nejvyššího vrcholu Jeseníků. Ovšem ne nadlouho. Řezbář Jiří Halouzka, který je autorem současné sochy, už má připravenou novou variantu. Ta bude větší, těžší a vydrží na svém místě déle.

  • Dnes světem hýbe AI, ovlivňuje i náš byznys, říká David Pokorný z OLC Systems. Firma slaví čtvrtstoletí
    Společnost
    Rozhovory

    Dnes světem hýbe AI, ovlivňuje i náš byznys, říká David Pokorný z OLC Systems. Firma slaví čtvrtstoletí

    Už čtvrt století slaví olomoucká firma, která stojí za vývojem softwaru. David Pokorný založil OLC původně kvůli jedné zakázce, dnes jeho společnost zaměstnává desítky vývojářů a čelí novým výzvám, které přináší umělá inteligence. Jak vzpomíná na začátky, co ho mrzí a kam chce firmu nasměrovat dál?

Seriály