Pohyby pro Kingdom Come jsme vymýšleli v mrazu za městem, říká olomoucký šermíř

Přesně před měsícem vypustilo české videoherní studio Warhorse pokračování úspěšného titulu Kingdom Come: Deliverance. Věděli jste, že se na druhé nejúspěšnější české videohře podíleli šermíři z olomouckého spolku Adorea? Olomoucký Report přináší rozhovor se šéfem spolku Martinem Turečkem o nahrávání bojových animací a spolupráci s videoherním studiem Warhorse. Report připravil dvoudílný seriál, který se věnuje olomoucké stopě ve hře Kingdom Come: Deliverance II.

Jak se stane, že šermíři z Olomouce spolupracují na takovém počinu, jako jsou animace pro Kingdom Come: Deliverance II?

To je dlouhá cesta. S vývojáři jsme navázali první kontakt kolem roku 2009. Potom jsme dělali už na Kingdom Come: Deliverance „jedničce“ – k tomu vyšel dokument o šermu Fechtbuch. Ten vznikl na základě našeho videa, které má celosvětový úspěch, takže nás oslovili a dělali jsme souboje do dokumentu. A následně nás oslovili k nasnímání bojových animací ke „dvojce“.

Druhý díl se začal připravovat krátce po vydání prvního. Kdy jste začali pracovat na scénách?

Celé se to snímalo v Praze během covidu. Když si na to vzpomenu, tak bylo vlastně docela vtipné, jak se vše připravovalo. Nesměli jsme chodit do tělocvičny, takže jsme přes zimu v mrazech byli na paloučku u lesa za městem a tam jsme připravovali jednotlivé pohyby, bojové kombinace nebo speciální útoky. Pak jsme všechno natáčeli a posílali ke schválení Viktorovi Bocanovi.


Viktor Bocan je herní designér, který pracuje ve studiu Warhorse. Podílel se jako hlavní designer hry Kingdom Come: Deliverance II.


Jak vypadá proces snímání animací?

Od Viktora jsme dostali podrobný popis toho, co funguje, co chtějí nebo naopak nechtějí. Od „jedničky“ prošel bojový systém úpravou, aby byl pro hráče příjemnější. Na základě instrukcí jsme připravovali videa. Nejdřív jsme museli předvést základní pohyby – každý chod, sek, bod, přechody z různých pozic. Pak jsme stavěli takzvané odpovědi – člověk vykryje útok a „odpovídá“ protiútokem. Videa jsme posílali do Warhorse na schválení, zpravidla celé sady pohybů a vývojáři si vybrali, jaké se jim hodí. Když už jsme se v tom systému orientovali, tak jsme začali cvičit kombinace útoků nebo složitější útoky. Potom jsme postupně jezdili nahrávat pohyby do studia. Přímo na place jsme taky vymýšleli akce, které nás napadly za pochodu.

V jakém týmu jste na animacích pracovali?

Většinou, především na ty jednotlivé animace, jsme byli ve čtyřech. Pokud se točily nějaké cutsceny (filmová sekvence ve videohře – pozn. red.), tak jsme tam byli v šesti.

Museli jste mít i nějakou výzbroj během snímání?

My měli ty jejich speciální obleky pro Motion Capture. Co jsme používali jako ochrannou pomůcku, tak jsou šermířské masky. Ve hře se na rozdíl od filmu nebo živého vystoupení nedají některé kontakty schovat. Mnohdy jsme potřebovali, aby ten pohyb opravdu „došel do zásahu“ protivníka. Někdy jsme také měli takovou vestu na ochranu hrudníku.

Museli jsme hledat cestu, jak tam některé techniky vůbec dostat

S kolika zbraněmi jste během snímání pracovali?

Snímali jsme boj s dlouhým mečem, mečem a štítem a samostatným jednoručním mečem. Zvlášť se dělaly sekera a palcát a kombinace se štítem. Štíty jsme snímali zvlášť, protože se při boji s nimi člověk pohybuje trochu jinak. Potom jsme dělali pohyby pro halapartny a kopí. Na všech animacích dělalo vícero lidí, aby pak měli vývojáři během bitev větší rozptyl animací - aby se nepohybovali všichni stejně.

KCD2 se odehrává ve středověku, kdy bojovníci měli různé zbroje, které nějak omezují pohyb. Nemuseli jste se během tvorby přizpůsobovat i tomuhle?

Tomu jsme se snažili přizpůsobit, ale moc to nešlo. Navíc když je zbroj opravdu kvalitní, tak člověk nijak zvlášť omezený v pohybu není. A co je za mě důležité, ve hře se vyskytují zbroje pěchotní nebo polozbroje, které umožňují mnohem více pohybu než celoplátové brnění. To jsou spíše domněnky lidí, že se v tom člověk moc nemůže hýbat. I v plátové zbroji člověk zvládne udělat třeba kotoul. 

A co historická přesnost? Museli jste se nějak přizpůsobovat těm herním mechanikám?

Narazili jsme na to, že některé věci nejdou provést, když člověk necítí energii toho protivníka. Museli jsme pak hledat cestu, jak tam některé techniky vůbec dostat. Myslím si ale, že ten výsledek je velmi dobrý.

Setkal jste se i s Danem Vávrou? Jaký je?

Úplně v pohodě. Samozřejmě ze sociálních sítí může mnoha lidem připadat, že je takový svéráz. Ale když s ním člověk mluví, tak je velice rozumný a dokáže se na problém podívat z několika stran. Rozhodně bych o něm neřekl, že to je nějaký zabedněnec, který si razí svoji jedinou pravdu.

Myslíte si, že taková videohra dokáže popularizovat historický šerm a obecně historii?

Určitě ano. Řekl bych, že hra takového formátu výrazně zvýší povědomí o středověku a případně i o šermu. Věřím, že to plno lidí přitáhne. Dokonce jsme už zaznamenali, že si lidé častěji objednávají vystoupení našeho spolku. Budeme tak vystupovat třeba na městských slavnostech a podobných kulturních akcích.

Hra obnáší nezměrné množství postav, ať už důležitých pro děj i náhodných obyvatel. Najdou hráči i Vaši postavu?

Některé z nás si vývojáři fotili z různých úhlů, aby nás do hry vložili. Já se ještě ke hraní nedostal, ale kolega už říkal, že se ve hře našel a dokonce sám se sebou bojoval.

Související

  • Punč, který pomáhá: Výtěžek podpoří malého Matýska i nemocniční oddělení
    Společnost

    Punč, který pomáhá: Výtěžek podpoří malého Matýska i nemocniční oddělení

    Adventní čas se v Nemocnici AGEL Prostějov nesl ve znamení solidarity, pomoci a lidské sounáležitosti. Zaměstnanci nemocnice se v uplynulých dnech zapojili do dvou charitativních punčování, jejichž výtěžek putoval na podporu malého pacienta i nemocničních oddělení.

  • Na kastraci koček přispělo město Olomouc 150 tisíci korunami
    Společnost

    Na kastraci koček přispělo město Olomouc 150 tisíci korunami

    Především snížení počtu divokých toulavých koček žijících na území města v kočičích koloniích je důvodem pro jejich kastraci u chovatelů. Za tento rok dorazilo na magistrát 217 žádostí o příspěvek na zákrok. Na sterilizaci kočky přispíval magistrát chovatelům 800 korunami, na kastraci kocoura 400 korunami. Celkový součet činil přibližně 150 tisíc korun. Výše příspěvku bude stejná i příští rok.

  • Hasiči upozorňují: neskladujte v blízkosti udírny palivové dřevo
    Společnost

    Hasiči upozorňují: neskladujte v blízkosti udírny palivové dřevo

    Hlavní sezóna uzení se rozjíždí. V mnoha rodinách patří k jedné z důležitých vánočních tradic. Hasiči proto připomínají, že při uzení se manipuluje s otevřeným ohněm, takže byste při něm měli být obezřetní, abyste předešli případnému požáru.

  • Špenát jako z jídelny? Přerov zmodernizuje další dvě školní jídelny
    Společnost

    Špenát jako z jídelny? Přerov zmodernizuje další dvě školní jídelny

    Přerovská radnice se chystá příští rok zmodernizovat další dvě školní jídelny, rozsáhlá rekonstrukce tentokrát čeká stravovací prostory na Velké Dlážce a v ulici Za Mlýnem. Jejich modernizace podle zástupců města zásadně zlepší hygienické podmínky, energetickou náročnost a technické zázemí obou provozů, sdělila ČTK mluvčí radnice Lenka Chalupová. Náklady vyjdou na 18,5 milionu korun, část peněz pokryjí evropské dotace. Město již podobným způsobem rekonstruovalo letos dvě největší školní jídelny.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Čtyři desítky vánočních stromků věnují lidem bydlícím v historickém centru Olomouce organizátoři vánočních trhů. Chtějí tímto způsobem místním obyvatelům kompenzovat zvýšený ruch a hudební produkci na Horním a Dolním náměstí v adventním období. Více.
  • JESENÍK
    Odměna za nového občánka v Jeseníku. Zastupitelé opět schválili vyplácení městského porodného. Rodiče s trvalým bydlištěm ve městě obdrží v novém roce 10 tisíc korun. Tímto krokem podporuje Jeseník porodnost ve městě roky.
  • OLOMOUC
    Kde můžeme získat do lucerničky vánoční betlémské světlo? Přijede historickou tramvají. V neděli ho doveze na tři konečné zastávky. U Kapličky - před polednem. Na Nové ulici ve 12:30 a do Neředína po 13h.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Čím dřív pacient přijde, tím lepší výsledek může čekat, říká doktorka Skálová z EuroPainClinics Olomouc
    Doporučujeme

    Čím dřív pacient přijde, tím lepší výsledek může čekat, říká doktorka Skálová z EuroPainClinics Olomouc

    Vysoce specializované pracoviště EuroPainClinics Olomouc se zaměřuje na precizní léčbu bolesti, a to hlavně v oblasti bederní páteře. Jaké výkony klinika nabízí? Kdo je nejčastějším pacientem? A jak bolestem předcházet? Ptali jsme se lékařky Jitky Skálové z EuroPainClinics Olomouc.

  • SOUTĚŽ: Metropol chystá exkluzivní předpremiéru. Vyhrajte volňásky
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Metropol chystá exkluzivní předpremiéru. Vyhrajte volňásky

    Olomoucké kino Metropol uvede 31. prosince 2025 předpremiéru historického dramatu Hamnet, které patří mezi nejočekávanější snímky konce roku. S Reportem teď můžete vyhrát lístky na libovolné představení do kina Metropol.

  • REDSTONE GROUP získala prestižní ocenění v soutěži Českých 100 nejlepších
    Doporučujeme

    REDSTONE GROUP získala prestižní ocenění v soutěži Českých 100 nejlepších

    Společnost REDSTONE GROUP získala ocenění v prestižní celonárodní soutěži Českých 100 nejlepších, která dlouhodobě vyzdvihuje mimořádné výsledky a inovativní aktivity českých firem napříč obory. V jubilejním 30. ročníku získal REDSTONE GROUP ocenění v oborové kategorii Stavebnictví & doprava, která vyzdvihuje společnosti významně ovlivňující rozvoj měst a kvalitu infrastruktury v České republice. Ocenění převzal zakladatel společnosti Richard Morávek na slavnostním galavečeru v pražském Obecním domě.

  • Večerní rituály pro klidný spánek: Co funguje a co ne
    Doporučujeme

    Večerní rituály pro klidný spánek: Co funguje a co ne

    Kvalitní spánek je velmi důležitou součástí zdravého životního stylu. Kdo spánek dlouhodobě šidí, riskuje, že se mu tento přístup časem vymstí. Jak si ke klidnému spánku pomoci? Podívali jsme se na rituály, které fungují, i na časté chyby, kterým je naopak lepší se vyhnout.

Nejčtenější

Seriály