Online agrese mezi dětmi prudce roste. Umělá inteligence přináší nové hrozby
Podle výzkumu Safer Internet Centrum ČR (SIC) a Univerzity Palackého v Olomouci (UP) roste mezi dětmi agrese na internetu. Stále častější jsou slovní útoky a do hry se dostávají také fotomontáže. Výzkumníci upozorňují také na nová rizika spojená s umělou inteligencí.
Do výzkumu se v období od 1. dubna do 15. května zapojilo více než 53 tisíc žáků a žákyň základních a středních škol v České republice. Cílem výzkumu SIC a UP je poskytnout aktuální podklady pro cílenější prevenci a účinnější podporu škol, rodičů i dětí.
„Už úvodní zjištění poukazují na rostoucí výskyt online agrese mezi dětmi – více než polovina mladých lidí má zkušenost se slovním ubližováním na internetu, třetina se setkala s šířením ponižujících fotografií a čtvrtina s vyhrožováním,“uvedla za UP Milada Křížková Hronová s tím, že ve většině případů jde o útoky vrstevníků, často ze stejné třídy.
Výzkumníci upozornili také na nová rizika, která jsou spojená s nástroji umělé inteligence (AI). Více než sedm procent žáků totiž uvedlo, že AI někdo zneužil k vytvoření jejich svlečené fotografie, a většina z nich se stala terčem vydírání.
„Do rizikového chování dětí v online prostředí zasahují nástroje umělé inteligence stále více. Je alarmující, že přes 68 procent dětí, které se výzkumu zúčastnily, rovněž uvedlo, že se staly terčem vydírání, u chlapců číslo dokonce dosahovalo 73,57 procenta,“ zdůraznil profesor Kamil Kopecký, ředitel Institutu výzkumu a vzdělávání v oblasti digitálních technologií a kyberbezpečnosti Pedagogické fakulty UP.
První zjištění výzkumu popisují nejčastější formy agrese na internetu, jejich původce a reakce dětí. To doplňují data o používaných platformách a o tom, jak školy s prevencí pracují. „Právě v této souvislosti z výzkumu vyplynulo, že řada škol prevenci pozornost již věnuje a děti také častěji ví, jak se v rizikových situacích zachovat. Zároveň je ale důležité zjištění, že 58 % procent dětí, které agresi zažily, se nikomu nesvěřily. Právě tady odborníci vidí prostor pro zlepšení – posílit dovednosti dospělých bezpečně téma otevírat, mít jasné postupy ve školách a zajistit i snadno dostupné linky pomoci,“ doplnila Křížková Hronová.
Podle odborníků online útoky úzce souvisí také s platformami, které děti pro komunikaci používají. Z výzkumu vyplynulo, že děti tráví online velkou část dne a mezi nejčastěji používané platformy patří YouTube, Instagram a WhatsApp. „U dětí mladších 13 let je pak patrné masivní porušování věkových limitů,“ doplnila Křížková Hronová s tím, že jde téměř o 99 procent dětí.
„Odborníci přitom WhatsApp jako komunikační nástroj pro žáky, zejména na prvním stupni, nedoporučují. Navrhují bezpečnější školní platformy. Rodičům i učitelům zároveň doporučují sledovat, jaké aplikace děti používají, mluvit s nimi o rizicích, nastavit omezení (např. přidávání do skupin, vypnutí veřejných kanálů) a vést děti ke slušné, respektující komunikaci online,“ uzavřela Křížková Hronová.