Olomoucká divadla se připravují na novou sezónu. Po několikaměsíční pauze se vrátí na svá jeviště
Olomoucká divadla se po několikaměsíční přestávce způsobené pandemií koronaviru vracejí na domovská jeviště. Řadu odložených premiér stihli herci představit během letních open-air festivalů nebo je nabídnou začátkem sezony. Finančně situaci divadla ustála, jejich vedení nyní s napětím vzhlížejí k sezoně nadcházející, řekli jejich ředitelé.
Divadlo Tramtarie zvládlo uvést všech pět premiér, tři z nich však představilo až na letních open-air scénách. „Během festivalu Červen Naživo jsme odpremiérovali inscenace Láska za koronu 2 a Nebezpečné známosti. Na Olomouckém nejen shakespearovském létě jsme pak uvedli premiéru Tří sester v režii Alexandera Minajeva, kterou jsme nazkoušeli už v březnu tohoto roku. Letošní sezonu startujeme premiérou aktuální komedie Láska, sex a internety v režii Terezy Říhové,“ řekla ředitelka divadla Petra Němečková.
Tramtarie podle ní díky státním kompenzacím loňskou sezonu finančně zvládla. „Zlomová z ekonomického hlediska ale bude právě ta letošní. Máme za sebou úspěšné hraní na venkovních scénách, nejsme ale schopni nyní říct, zda diváci budou chodit i do vnitřních prostor a budou kupovat vstupenky jako v letech před covidem a jaké budou tržby. To vše se teprve ukáže během podzimu,“ doplnila ředitelka.
Odložené i nové premiéry v Moravském divadle
Podobná situace je i v Moravském divadle Olomouc, i tam pandemie výrazně zasáhla do dramaturgických plánů. „Došlo k odkládání premiér a hledání nových termínů, což se výrazně podepsalo na plánování nové sezony. Například premiéra operní inscenace Fidelio měla původně být na začátku června 2020 a po dvou dalších vynucených odkladech se prvního uvedení konečně dočkáme za tři týdny. Abychom stihli během jedné sezony odehrát tituly z minulého roku a současně nabídli do nové sezony nové premiéry, uskutečnila se premiérová představení Talentománie, Revizora, Podskaláka a Dokonalé svatby netradičně pod širým nebem v rámci našich akcí Moravské divadlo na Floře a Moravské divadelní léto,“ řekl ředitel divadla David Gerneš.
Covidová situace divadlu způsobila podle ředitele ztrátu příjmů, na druhou stranu přešlo divadlo během pandemie na úsporný režim. „Snažili jsme se o maximální udržení zaměstnanosti, to se nám podařilo. Letošní rok je pro divadlo finančně zabezpečený, s obavou ale vzhlížíme k roku 2022. Uvědomujeme si, že návrat diváků do hlediště bude pozvolnější, ale věřím, že se brzy dostaneme v návštěvnosti na čísla, na jaká jsme byli zvyklí v předcovidové době,“ doplnil Gerneš.
Divadlo na cucky otevře sezónu pondělní premiérou
Resty z období lockdownu bude dohánět i Divadlo na cucky, podle jeho ředitelky Alžběty Kvapilové se krizový rok podařilo ustát. „Silou vůle jsme se drželi a věřím, že se to teď promítne ve všem, co máme před sebou,“ uvedla ředitelka. Divadlo čekají tři premiéry - už v pondělí 6. září půjde o inscenaci Zkáza totálního myšlení na motivy autobiografie Marguerite Durasové Hmatatelný život, kterou připravuje oceňovaná slovenská režisérka Júlia Rázusová. „Druhá premiéra nese název Otisky a jde o inscenaci z plánu minulé sezóny. Kvůli lockdownu se nestihla odpremiérovat, teď je její první uvedení připraveno na 15. září. Jedinečný benefiční divadelní počin Ivany Plíhalové s Viktorem Zavadilem režíroval Štepán Gajdoš,“ uvedl mluvčí divadla Zdeněk Vévoda.
Třetím projektem je Úvod do současné trapnosti podle stejnojmenné knihy Jakuba Ryšky a Pavla Šplíchala, kteří tvoří pod úspěšným brněnským blogem Prigl.cz. Inscenace vzniká v režijně-dramaturgickém tandemu Adama Svozila a Kristýny Jankovcové.