Před výukou na UPOLu jsem nervóznější než před koncertem v O2 aréně, říká Michal Horák

Známý písničkář Michal Horák se přesunul z pódia i do učeben Katedry Hudební výchovy na Univerzitě Palackého. Jaký je jeho vztah se studenty? Jaké jsou jeho dojmy z výuky a co ho vedlo k rozhodnutí spojit svět hudby s pedagogikou?

Když jste na začátku semestru přišel do třídy, byli studenti překvapení, že vidí právě vás?

Popravdě nevím, studenti na univerzitě jsou dospělí lidé, takže svoje emoce dokáží skrývat lépe než děti. Mám za sebou ale i výuku dětí a ty daly najevo, že mě znají, ale rychle to opadlo. Studentům jsem se představil a někteří skutečně reflektovali, že znají mé písničky. Necítím ovšem nějaký zásadní vliv v jejich přístupu.

Takže jste se rychle dostali do vztahu vyučující – studenti?

Určitě. Je pravda, že mi udělalo radost, když jsem na konci zimního semestru od svých studentů dostal velkou plaketu, jako poděkování, protože jsem je například doučoval na jednu zkoušku z hudebky. Plaketa byla vlastně cover mého posledního alba, které se jmenuje Ideální čas se nezbláznit. Dopsali k tomu, že tenhle semestr byl ideální čas se nezbláznit. To bylo hezké. 

Máte ve zvyku vystupovat na pódiu, při koncertech nemusíte být formální. Teď jste se dostal do pozice, kdy musíte udržet určitou fazónu a tvář.  

Je to velká výzva. Popravdě jsem před výukou mnohonásobně nervóznější než před koncertem v O2 aréně. Vyškolilo mě učení na prvním stupni základní školy. Měl jsem sklony vycházet z toho, co jsem uměl na pódiu. Vlastně jsem celou hodinu táhl sám, což je naprosto kontraproduktivní a člověk je vyždímaný. Naučil jsem se, že do výuky musím především zapojovat děti a řídit jejich energii a taky ji regulovat. Na koncertech je jedno, jestli lidi dávají pozor nebo ne, při výuce je pozornost potřeba.

Vystudoval jste pedagogiku na Univerzitě Karlově. Teď studujete doktorát na Univerzitě Palackého, vy jste ovšem svým studentů věkem mnohonásobně blíž než ostatní profesoři a učitelé. Je znát malá věková hranice?  

Myslím si, že ano. Nesnažím se ze sebe dělat něco jiného, bylo by k ničemu si na něco hrát. Hlavně by mi to vůbec nešlo a za chvíli by mě v tom studenti vykoupali. Nastavení hranic musí být, ale zároveň nepřehlížím jejich fóry, rozumím jim. Velmi nedávno jsem byl tam, kde jsou teď oni. Snažím se k nim mluvit hodně otevřeně. Když mi něco přijde nudné, nebojím se to přiznat. Zároveň je upozorním na věci, které jsou zajímavé a využitelné v praxi a sám jsem je už někdy použil. 

Živíte se hudbou a učitelství pro vás není existenčně důležité. Doktorské studium je bonus? Nebo je to možnost hudbu víc pochopit a ponořit se do ní?

Za svoji hlavní profesi považuji hraní, už to vlastně ani jinak nejde, protože jsem zapojený v tolika hudebních projektech s tolika různými lidmi, že se určitě jedná o moji hlavní činnost a pracovní náplň. Na druhou stranu cítím potřebu být jednou nohou při zemi v takové civilnější práci.

Takže to berete jako možnost dostat se do kontaktu s lidmi mimo hudební branži?

Taky, zároveň by mi přišla škoda se učitelství dále nevěnovat, když už jsem pedagogice věnoval pět let v rámci studia. Zároveň mi studium pomáhá dokopat se k dokončení mých pedagogických projektů. Doktorát je dobrý v mnoha věcech, mohu například svoje práce konzultovat s odborníky. Chci být přínosný i v téhle pedagogické sféře a být její součástí.

Momentálně studujete obor Hudební teorie a pedagogika, co řešíte v rámci disertační práce?  

Na základní škole jsem učil vyjmenovaná slova a po dvou měsících už jsem nevěděl, jak výuku oživit. Rozhodl jsem se napsat písničky na vyjmenovaná slova. Bylo to vtipné, navíc jsem připravil kotel aktivit a děti se opravdu povedlo zabavit. Začali se zajímat i další učitelé a nyní jsem ve fázi, kdy společně s Karlovou univerzitou děláme workshopy na toto téma. Podobné to bylo, když jsem začal učit hudební nauku. V hudební nauce se učí hlavně teorie vlastně dříve, než přijde na řadu praxe a samotné hraní a zpívání. Moje vize a disertační práce je o vytvoření funkčního poslechového didaktického materiálu, který studentům představí hudební pojmy a pomůže jim je prakticky pochopit dřív než začnou louskat noty. 

Teď vymýšlím, jak prakticky udělat, aby studenti slyšeli a chápali, proč se tu nauku vlastně učí. Proč je tady například nějaký dominantní septakord, k čemu funguje. Jsou to všechno hrozně zajímavé věci, studenti by měli pochopit, jak fungují v písničce a až potom si je pojmenovat. Cítím tam mezeru.

Děláte hudbu, můžete být pro lidi vzor a máte potenciál současný přístup změnit. Je to něco, čemu byste se chtěl po dokončení doktorátu věnovat?   

Já si myslím, že je to určitě reálné. Jsem teď rozštěpený. Vlastně nevím, na koho chci dřív cílit, protože jsem byl hodně zaměřený na první stupeň, ale teď víc inklinuji k druhému stupni a střední škole. 

V čem je rozdíl?  

Zaprvé v učivu. Myslím si, že prvostupňová didaktika hudební výchovy je v České republice na ohromně vysoké úrovni. Jsou tady základní školy, které hudebku vyučují skvěle. Možná je to tím, že na prvním stupni se hodně věnují tomu, jak to dělat a jakým způsobem k celému učivu přistupovat. Děti je důležité neodradit od zpívání a ukázat jim k hudbě nějaké cestičky. 

Já sám jsem byl hudební teorií nedotčený zhruba do šestnácti let. Všechno jsem hrál na ucho. Psal jsem si písničku a měl jsem v ní napsán například sestup v C-dur, a jediný, kdo věděl, co znamená, jsem byl já. Pak jsem začal chodit v Hradci Králové k učiteli, který mi dal teoretické základy. Když jsem všechny abstraktní písmena a noty pochopil a konečně si je pojmenoval, měl jsem obrovskou radost. To bylo fakt skvělý.

Psal jste písničky bez znalosti teorie...  

Znalost muziky vlastně tvůrčí činnost někdy brzdí. Kolikrát musím vypnout půl mozku, když chci něco napsat. Mám rád jazz a při skládání se dostávám do složitějších kompozic, a to zpravidla nebývá pro lidi nejzábavnější hudba. Muzikant Jenda Vávra mi při psaní posledního alba řekl, ať se na ostatní vykašlu a píšu si hudbu pro sebe. Když se písnička líbí mně a jsem z ní nadšený, tak mám touhu ji všem hrát. Většinou se oba pohledy potkají a je z toho dobrý song. 

Související

  • Pucciniho opera Tosca zahájí sezonu v Moravském divadle Olomouc
    Kultura

    Pucciniho opera Tosca zahájí sezonu v Moravském divadle Olomouc

    Moravské divadlo v Olomouci otevře sezonu v pátek premiérou opery Tosca, jedné z nejznámějších a nejuváděnějších oper světa z pera Giacoma Pucciniho. Režie se ujala Daniela Špinar. V díle přináší osobitý pohled na dramatický příběh pěvkyně Florie Toscy, malíře Cavaradossiho a barona Scarpii, ve kterém se láska střetává s mocí a manipulací. Hudebního nastudování se ujal dirigent Zsolt Hamar, který je zároveň šéfdirigentem Moravské filharmonie Olomouc, řekli dnes novinářům zástupci divadla.

  • Na Horní náměstí se vrátilo noční muzicírování, pokračovat bude ještě další dvě zářijové soboty
    Kultura

    Na Horní náměstí se vrátilo noční muzicírování, pokračovat bude ještě další dvě zářijové soboty

    Mezi dříve oblíbené tradice patřily noční muzicírování pod renesanční lodžií olomoucké radnice na Horním náměstí. Při příležitosti letošních Dnů evropského dědictví se hudební představení vrátilo zpět do centra města, a ne naposled. Návštěvníci si mohou hudební zážitek vychutnat i další záříjové soboty.

  • Dům Nacucky má novou tvář. Chtěli jsme, ať je to fresh, říkají autoři návrhu
    Kultura
    Rozhovory

    Dům Nacucky má novou tvář. Chtěli jsme, ať je to fresh, říkají autoři návrhu

    Jak vzniká nová vizuální identita kulturní instituce? Designérské duo známé pod názvem Tom a Džery, dnes už Workout Office, přibližuje zákulisí tvorby nové identity olomouckého Domu nacucky. V rozhovoru popisují nejen samotný tvůrčí proces, ale i to, proč si hráli s typografií, jak vznikl název „naCucky“ a co pro ně znamená design.

  • Novinky v kinech? Na programu jsou absurdní Srnky i drama Na druhé straně léta
    Kultura

    Novinky v kinech? Na programu jsou absurdní Srnky i drama Na druhé straně léta

    Do moravských kin přichází tento týden hned tři filmové novinky. Podle Jana Tománka z Kina Metropol Olomouc jde o pestrou nabídku od absurdní komedie přes britskou ságu až po české mysteriózní drama. Řekl to Jan Tománek z kina Metropol v rozhovoru pro radio Haná.

Rychlovky

  • JESENICKO
    Více než 170 milionů korun zatím Lesy České republiky investovaly do opravných prací na korytech vodních toků a lesních cestách v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, které poškodily loňské zářijové povodně. Letos státní podnik zahájil, nebo plánuje zahájit, téměř 60 staveb a připravují přes 80 projektových dokumentací. V příštím roce počítají lesníci s obnovou majetku za 300 milionů korun. Více.
  • PŘEROV
    Policie se od května letošního roku zabývá zpronevěrou na Základní škole J. A. Komenského v Předmostí. Bývalá ředitelka základní školy se měla během let 2018-2023 obohatit o stovky tisíc korun. Rada města Přerova na svém pondělním zasedání určila výši náhrady škody, která na škole měla vzniknout. Více.
  • PŘEROVSKO
    Olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) už kvůli likvidaci následků nehody vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku nechce žádat vládu o další prodloužení stavu nebezpečí. V této oblasti platí do 24. září.

Nejnovější

Doporučujeme

  • MÁŠ NA TO i v roce 2025? Zábava, sport a soutěže pro děti i dospělé. Tam musíš být!
    Doporučujeme

    MÁŠ NA TO i v roce 2025? Zábava, sport a soutěže pro děti i dospělé. Tam musíš být!

    Přijeďte si užít den do Hranic na krajské kolo a o 14 dnů později na finále do Kojetína. Čeká vás 8. ročník oblíbené události, která spojuje ukázky policejních činností, exhibice sportovců, soutěže studentů SŠ v policejně sportovních disciplínách, hudbu a další zábavu pro každý věk. Program od 9 do 14 hodin je rozdělený do tematických zón, ve kterých si každý najde to své. Vstup zdarma.

  • Chystá se soutěž Šumperský hafan
    Doporučujeme

    Chystá se soutěž Šumperský hafan

    Šumperský hafan zve již posedmnácté všechny milovníky psů a jejich čtyřnohé kamarády k přátelskému soutěžení o stejnojmenný hrdý titul. O ten budou letos soutěžit v neděli 21. září od jedné odpolední již tradičně v areálu Pavlínina dvora v šumperském muzeu. Hlavní soutěže se přitom mohou zúčastnit pouze předem nahlášení pejsci, jejich registrace bude probíhat od 12 hodin.

  • Podzimní Srdíčkové dny budou pomáhat
    Doporučujeme

    Podzimní Srdíčkové dny budou pomáhat

    V týdnu od 15. do 19. září pořádá Život dětem tradiční podzimní Srdíčkové dny na pomoc rodinám s vážně nemocnými dětmi, které podporuje už od roku 2000. I tentokrát vyrazí dobrovolníci do ulic, aby kolemjdoucím nabídli oblíbené sbírkové předměty v ceně od 30 do 40 kč.

  • Brzy začne basketbalová sezóna. BK Olomoucko brzy představí kádr i nové dresy
    Doporučujeme

    Brzy začne basketbalová sezóna. BK Olomoucko brzy představí kádr i nové dresy

    Fanoušci basketbalu v Olomouci se mají na co těšit. Ještě před začátkem sezóny se chystá BK Olomoucko představit nov dresy a kompletní hráčský kádr. Původně měli obojí představit během odpoledne v neděli 14. září, kvůli počasí se ale akce odkládá.

Nejčtenější

  • DATAREPORT: Kde stojí nejcennější stavby Olomouckého kraje a proč právě tam
    Společnost
    Kultura

    DATAREPORT: Kde stojí nejcennější stavby Olomouckého kraje a proč právě tam

    Od sloupu Nejsvětější Trojice po roubenku v Žulové. Kulturní památky nejsou jen hrady a zámky. V Olomouckém kraji najdete technické unikáty, etnografické skvosty i domovní znamení. Jejich rozmístění přitom prozrazuje mnohé o historii regionu. Redakce Reportu se v novém díle seriálu DataReport podívala na zastoupení památek na území kraje podle otevřených dat Národního památkového ústavu (NPÚ).

  • Inspirace přichází ze všech stran, říká kreslíř komiksů Nikkarin
    Kultura
    Rozhovory

    Inspirace přichází ze všech stran, říká kreslíř komiksů Nikkarin

    Nikkarin je prostějovský ilustrátor a kreslíř komiksů, kterého můžete znát ze stránek Čtyřlístku, Rychlých šípů nebo časopisu Pevnost. Dětská srdce si získal třeba komiksem Hubert a Hugo, který vypráví o fantastických dobrodružstvích horolezců z Olomouce. V rozhovoru jsme se zeptali na to, co ho inspiruje, jak se naučil kreslit digitálně a co by poradil začínajícím kreslířům.

  • Middle Art Festival v Šumperku dá do reflektorů kostýmní tvůrce i světové filmové premiéry
    Kultura

    Middle Art Festival v Šumperku dá do reflektorů kostýmní tvůrce i světové filmové premiéry

    Na neviditelné hrdiny filmové tvorby se znovu zaměří letošní ročník mezinárodní filmové přehlídky s názvem Middle Art Festival Šumperk. Prostor dá tentokrát především kostýmním tvůrcům, mottem přehlídky je slovo víc. Přehlídka, která se věnuje tvůrcům za kamerou, zároveň uvede filmy ze světových festivalů v české premiéře. Filmový festival se koná 12. až 16. září v Kině Oko a ve Vlastivědném muzeu v Šumperku, sdělili ČTK pořadatelé. Její součástí budou i diskuse s filmaři, odborníky a zástupci filmových profesí.

Seriály