Před výukou na UPOLu jsem nervóznější než před koncertem v O2 aréně, říká Michal Horák

Známý písničkář Michal Horák se přesunul z pódia i do učeben Katedry Hudební výchovy na Univerzitě Palackého. Jaký je jeho vztah se studenty? Jaké jsou jeho dojmy z výuky a co ho vedlo k rozhodnutí spojit svět hudby s pedagogikou?

Když jste na začátku semestru přišel do třídy, byli studenti překvapení, že vidí právě vás?

Popravdě nevím, studenti na univerzitě jsou dospělí lidé, takže svoje emoce dokáží skrývat lépe než děti. Mám za sebou ale i výuku dětí a ty daly najevo, že mě znají, ale rychle to opadlo. Studentům jsem se představil a někteří skutečně reflektovali, že znají mé písničky. Necítím ovšem nějaký zásadní vliv v jejich přístupu.

Takže jste se rychle dostali do vztahu vyučující – studenti?

Určitě. Je pravda, že mi udělalo radost, když jsem na konci zimního semestru od svých studentů dostal velkou plaketu, jako poděkování, protože jsem je například doučoval na jednu zkoušku z hudebky. Plaketa byla vlastně cover mého posledního alba, které se jmenuje Ideální čas se nezbláznit. Dopsali k tomu, že tenhle semestr byl ideální čas se nezbláznit. To bylo hezké. 

Máte ve zvyku vystupovat na pódiu, při koncertech nemusíte být formální. Teď jste se dostal do pozice, kdy musíte udržet určitou fazónu a tvář.  

Je to velká výzva. Popravdě jsem před výukou mnohonásobně nervóznější než před koncertem v O2 aréně. Vyškolilo mě učení na prvním stupni základní školy. Měl jsem sklony vycházet z toho, co jsem uměl na pódiu. Vlastně jsem celou hodinu táhl sám, což je naprosto kontraproduktivní a člověk je vyždímaný. Naučil jsem se, že do výuky musím především zapojovat děti a řídit jejich energii a taky ji regulovat. Na koncertech je jedno, jestli lidi dávají pozor nebo ne, při výuce je pozornost potřeba.

Vystudoval jste pedagogiku na Univerzitě Karlově. Teď studujete doktorát na Univerzitě Palackého, vy jste ovšem svým studentů věkem mnohonásobně blíž než ostatní profesoři a učitelé. Je znát malá věková hranice?  

Myslím si, že ano. Nesnažím se ze sebe dělat něco jiného, bylo by k ničemu si na něco hrát. Hlavně by mi to vůbec nešlo a za chvíli by mě v tom studenti vykoupali. Nastavení hranic musí být, ale zároveň nepřehlížím jejich fóry, rozumím jim. Velmi nedávno jsem byl tam, kde jsou teď oni. Snažím se k nim mluvit hodně otevřeně. Když mi něco přijde nudné, nebojím se to přiznat. Zároveň je upozorním na věci, které jsou zajímavé a využitelné v praxi a sám jsem je už někdy použil. 

Živíte se hudbou a učitelství pro vás není existenčně důležité. Doktorské studium je bonus? Nebo je to možnost hudbu víc pochopit a ponořit se do ní?

Za svoji hlavní profesi považuji hraní, už to vlastně ani jinak nejde, protože jsem zapojený v tolika hudebních projektech s tolika různými lidmi, že se určitě jedná o moji hlavní činnost a pracovní náplň. Na druhou stranu cítím potřebu být jednou nohou při zemi v takové civilnější práci.

Takže to berete jako možnost dostat se do kontaktu s lidmi mimo hudební branži?

Taky, zároveň by mi přišla škoda se učitelství dále nevěnovat, když už jsem pedagogice věnoval pět let v rámci studia. Zároveň mi studium pomáhá dokopat se k dokončení mých pedagogických projektů. Doktorát je dobrý v mnoha věcech, mohu například svoje práce konzultovat s odborníky. Chci být přínosný i v téhle pedagogické sféře a být její součástí.

Momentálně studujete obor Hudební teorie a pedagogika, co řešíte v rámci disertační práce?  

Na základní škole jsem učil vyjmenovaná slova a po dvou měsících už jsem nevěděl, jak výuku oživit. Rozhodl jsem se napsat písničky na vyjmenovaná slova. Bylo to vtipné, navíc jsem připravil kotel aktivit a děti se opravdu povedlo zabavit. Začali se zajímat i další učitelé a nyní jsem ve fázi, kdy společně s Karlovou univerzitou děláme workshopy na toto téma. Podobné to bylo, když jsem začal učit hudební nauku. V hudební nauce se učí hlavně teorie vlastně dříve, než přijde na řadu praxe a samotné hraní a zpívání. Moje vize a disertační práce je o vytvoření funkčního poslechového didaktického materiálu, který studentům představí hudební pojmy a pomůže jim je prakticky pochopit dřív než začnou louskat noty. 

Teď vymýšlím, jak prakticky udělat, aby studenti slyšeli a chápali, proč se tu nauku vlastně učí. Proč je tady například nějaký dominantní septakord, k čemu funguje. Jsou to všechno hrozně zajímavé věci, studenti by měli pochopit, jak fungují v písničce a až potom si je pojmenovat. Cítím tam mezeru.

Děláte hudbu, můžete být pro lidi vzor a máte potenciál současný přístup změnit. Je to něco, čemu byste se chtěl po dokončení doktorátu věnovat?   

Já si myslím, že je to určitě reálné. Jsem teď rozštěpený. Vlastně nevím, na koho chci dřív cílit, protože jsem byl hodně zaměřený na první stupeň, ale teď víc inklinuji k druhému stupni a střední škole. 

V čem je rozdíl?  

Zaprvé v učivu. Myslím si, že prvostupňová didaktika hudební výchovy je v České republice na ohromně vysoké úrovni. Jsou tady základní školy, které hudebku vyučují skvěle. Možná je to tím, že na prvním stupni se hodně věnují tomu, jak to dělat a jakým způsobem k celému učivu přistupovat. Děti je důležité neodradit od zpívání a ukázat jim k hudbě nějaké cestičky. 

Já sám jsem byl hudební teorií nedotčený zhruba do šestnácti let. Všechno jsem hrál na ucho. Psal jsem si písničku a měl jsem v ní napsán například sestup v C-dur, a jediný, kdo věděl, co znamená, jsem byl já. Pak jsem začal chodit v Hradci Králové k učiteli, který mi dal teoretické základy. Když jsem všechny abstraktní písmena a noty pochopil a konečně si je pojmenoval, měl jsem obrovskou radost. To bylo fakt skvělý.

Psal jste písničky bez znalosti teorie...  

Znalost muziky vlastně tvůrčí činnost někdy brzdí. Kolikrát musím vypnout půl mozku, když chci něco napsat. Mám rád jazz a při skládání se dostávám do složitějších kompozic, a to zpravidla nebývá pro lidi nejzábavnější hudba. Muzikant Jenda Vávra mi při psaní posledního alba řekl, ať se na ostatní vykašlu a píšu si hudbu pro sebe. Když se písnička líbí mně a jsem z ní nadšený, tak mám touhu ji všem hrát. Většinou se oba pohledy potkají a je z toho dobrý song. 

Související

  • Zimní sporty v Jeseníkách ožívají v nové publikaci a výstavě
    Kultura

    Zimní sporty v Jeseníkách ožívají v nové publikaci a výstavě

    Historie lyžování, sáňkování i dalších zimních aktivit v Jeseníkách se představuje v nové publikaci Na Jeseníky v zimě! Zimní sporty v Jeseníkách do roku 1945, kterou vydala Vědecká knihovna v Olomouci. Kniha bude slavnostně uvedena 20. listopadu 2025 v 17 hodin při vernisáži stejnojmenné výstavy v Červeném kostele. Kmotrem publikace bude Ondřej Bank, bývalý reprezentant a olympionik v alpském lyžování.

  • Festival Blues Alive přilákal do Šumperka zhruba 1400 návštěvníků
    Kultura

    Festival Blues Alive přilákal do Šumperka zhruba 1400 návštěvníků

    Třídenní festival Blues Alive letos přilákal do Šumperka zhruba 1400 návštěvníků, stejně jako loni. Dům kultury byl s předstihem vyprodaný. Přehlídka věnovaná blues a příbuzným žánrům končí v noci na pondělí. Pořadatelé už oznámili termín příštího ročníku. Uskuteční se 12. až 14. listopadu 2026, vstupenky jsou již v prodeji, řekl ČTK za organizátory Jiří Sedlák.

  • Ve vyprodaném Domě kultury v Šumperku začal festival Blues Alive
    Kultura

    Ve vyprodaném Domě kultury v Šumperku začal festival Blues Alive

    Ve vyprodaném Domě kultury v Šumperku začal v pátek festival Blues Alive, který patří mezi nejvýznamnější bluesové akce v Evropě. Program na hlavní scéně otevřela skupina The Bad Week ze Srbska, největší prostor ale jako obvykle dostali hudebníci ze Spojených států, kolébky blues. Úvodní večer třídenní přehlídky patřil třeba mladému zpěvákovi a kytaristovi Seanu Mackovi McDonaldovi nebo kapele Beaux Gris Gris & The Apocalypse.

  • DataReport: Jak muzea pracují s moderní technologií? Digitalizace frčí, AI se rozjíždí pomalu
    Kultura
    DataReport

    DataReport: Jak muzea pracují s moderní technologií? Digitalizace frčí, AI se rozjíždí pomalu

    S nástupem digitálních technologií a umělé inteligence (AI) se proměňuje fungování mnoha institucí, včetně těch kulturních. Zatímco řada muzeí Olomouckého kraje už převedla část svých sbírek do digitální podoby, jen málo z nich využívá pokročilé technologie, jako je umělá inteligence. Report v novém díle Datareportu zjišťoval, jakými způsoby využívají vybraná muzea moderní technologie. Data získala redakce na vyžádání od daných institucí.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Sigma Olomouc dostala od UEFA pokutu za výtržnosti fanoušků při utkání Konferenční ligy na stadionu arménského Noahu. Součástí trestu je i podmínečný zákaz prodeje vstupenek vlastním příznivcům na příští venkovní zápas v evropských pohárových soutěžích. Více.
  • PROSTĚJOV
    Prostějovské místní nádraží má nově jen plechovou zastávku. Historická budova z roku 1889 je mimo provoz. Správa železnic s budouvou dlouhodobě nepočítala a jedná s městem o jejím převodu a o budoucím využití.
  • PŘEROVSKO
    Trojice větrných elektráren vyroste u Potštátu u Hranic. Jejich stavbu plánuje společnost RenoEnergie. Dohodla se na tom s místní radnicí. Ta z provozu získá peníze do rozpočtu a obyvatelé levnější elektřinu.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Přijíždí světová show. Cirkus Berousek je v Olomouci a zve na pár exkluzivních představení
    Doporučujeme

    Přijíždí světová show. Cirkus Berousek je v Olomouci a zve na pár exkluzivních představení

    Olomouc se může těšit na jedinečný cirkusový zážitek. Cirkus Rudolf Berousek přijíždí s úplně novou show a v Olomouci se zdrží pouze krátce – připravil pouhých 6 představení v termínu 22.–30. listopadu 2025. Cirkusový stan najdete na ulici 17. listopadu, hned vedle TJ Sokol.

  • Argema, Olga Lounová nebo Vilém Čok. Vánoční trhy v Hranicích nebudou jen hudební
    Doporučujeme

    Argema, Olga Lounová nebo Vilém Čok. Vánoční trhy v Hranicích nebudou jen hudební

    Pestrý kulturní program, vůně vánočního punče, dřevěný betlém i atmosféra tradičních trhů – to všechno letos čeká návštěvníky adventních oslav v Hranicích. Slavnostní zahájení proběhne v pátek 28. listopadu na Masarykově náměstí. Vánoční strom se rozsvítí v 17 hodin a první adventní podvečer zpestří Olga Lounová a zpěvák a houslista Jiří Erlebach.

  • Radio Haná, SkyRock a Metropole - trojitá síla regionálního vysílání prolomila půlmilionovou hranici
    Doporučujeme

    Radio Haná, SkyRock a Metropole - trojitá síla regionálního vysílání prolomila půlmilionovou hranici

    Trio regionálních stanic Radio Haná, SkyRock a Metropole potvrzuje svou pozici klíčového mediálního hráče v Olomouckém kraji a okolí. Nová data poslechovosti za druhý a třetí kvartál roku 2025 ukazují, že stanice společně zasáhnou 534 tisíc posluchačů měsíčně. Trojice spolu poprvé prolomila metu poslechovosti půl milionu posluchačů měsíčně  

  • Jak vypadaly zimní sporty v Jeseníkách? Mají vlastní knihu
    Doporučujeme

    Jak vypadaly zimní sporty v Jeseníkách? Mají vlastní knihu

    Zimní sporty mají v Jeseníkách dlouhou a pozoruhodnou tradici – a právě tu nyní oživuje nová publikace Na Jeseníky v zimě! Zimní sporty v Jeseníkách do roku 1945, kterou vydává Vědecká knihovna v Olomouci (VKOL). Autorem knihy je historik Jiří Glonek, jenž se dlouhodobě věnuje dějinám sportu i regionální historii.

Nejčtenější

Seriály