Auto kilometry od bytu. I tak se parkuje v Olomouci

Po čtvrté hodině odpoledne přijíždím autem k okraji olomouckého sídliště Povel. Provoz je v tuto dobu tradičně velký, jelikož většina lidí se právě vrací z práce domů. Pár minut musím celé sídliště objíždět, než se mi konečně podaří najít volné parkovací místo. Pro obyvatele olomouckých sídlišť se jedná o každodenní realitu.

Po pár minutách chůze zastavuji na chodníku mladý pár. Vysvětlují mi, že od pozdního odpoledne už na sídlišti nezaparkuje nikdo. „Lidé ví, že večer už nesmí své místo opustit, jinak by už za pár minut na něm stál někdo jiný,“ vysvětlují. Na dotaz, zda by toto vyřešily parkovací zóny, reagují negativně. „Se zónami rozhodně nesouhlasíme, protože bychom to museli platit.“

Je vidět, že město o plánovaných parkovacích zónách neinformuje dostatečně. Plán počítá s tím, že rezidenty by roční oprávnění vyšlo na 100 korun ročně. S takovou cenou by podle všeho souhlasili i místní.

Během mojí procházky skrz Povel si všímám oprýskané sídlištní hospody, před kterou vidím kouřit dva muže. Jeden z nich mi říká, že situace na sídlišti je velmi špatná. „Po čtvrté hodině už tady nezaparkuji. To pak musím jet až do Slavonína, jinde místo prostě není,“ vysvětluje Josef, muž ve středním věku. Ptám se, jestli je napadá, co s tím dělat. „To musí změnit ti nahoře, my neuděláme nic. Já jsem udělal chybu, že jsem si během koupě bytu nepořídil také parkovací místo,“ dodává Josef.

Kdo chce mít jistotu volného místa, musí platit

Na některých částech sídliště, hlavně u nejnověji postavených bytů na ulici Jánského si opravdu všímám míst, na kterých může stát pouze jejich majitel. Půlka jich však pořád zeje prázdnotou. To může být způsobené jejich vysokou cenou. Například realitní kancelář DVL nabízí jejich pronájem za 1500 korun měsíčně.

Potkávám také maminky s kočárky, které si stěžují na neustálý provoz na sídlišti. „Řidiči na sídlišti jezdí občas rychle a neohleduplně, člověk se pak bojí jít s dětmi ven,“ říká mi jedna z nich.

Problémy s parkováním řeší dlouhodobě i komise městské části Povel. „Množství aut, která jsou zaparkovaná v rozporu s předpisy, se čím dál více zvyšuje. Lidé parkují kdekoliv se dá a neberou ohledy na bezpečnost chodců, cyklistů, nebo na zajištění dostatečného přístupu pro složky integrovaného záchranného systému,“ říká Zuzana Martynková, předsedkyně komise městské části Povel. Alespoň částečné řešení spatřuje v systému rezidenčního parkování, na kterém pracuje vedení města. Podobný systém už nyní funguje například v Brně nebo Ostravě.

Už kolem páté se začíná stmívat. Spěchám zpátky k autu, mám totiž v plánu podívat do Nových Hodolan, tedy k bytům v bezprostřední blízkosti Hlavního nádraží. Na Povlu mezitím provoz ještě neustal, lidé se snaží zaparkovat, i když zbývá jen pár posledních míst.

Situace se opakuje i u nádraží

Po krátkém přejezdu do Hodolan nechávám auto na ulici Jungmannova, která je od nádraží jen pár desítek metrů. Volných míst moc nevidím, ale problém zaparkovat nemám. „Tady je dobrá dostupnost MHD, takže moc autem nejezdím, ale paradoxně je těžší zaparkovat během dne než v noci. Myslím si, že tady parkuje hodně lidí, co chce zadarmo odstavit auto blízko nádraží a dál jet vlakem,“ říká mi dvacátník Jan, kterého jsem zastavil na cestě do blízkého supermarketu.

To potvrzuje i Svatopluk Binder, předseda komise městské části Nové Hodolany. „Vzhledem k blízkosti nádraží je počet zaparkovaných aut od nerezidentů enormní. Jako komise opakovaně voláme po zavedení rezidenčního parkování. Pevně doufám, že současná koalice najde odvahu tento neutěšený stav touto variantou řešit, “ tvrdí Binder.

Související

Rychlovky

  • OLOMOUC
    V letních měsících vyhledává stín a zeleň olomouckých parků stále více lidí. Kvůli klimatické změně je ale potřeba obměnit jejich podobu i stromy, které v nich rostou. Vedení města proto nechává vysadit nové, odolnější, druhy stromů, aby zvládly extrémně horká léta. Více.
  • PŘEROV
    Panelové sídliště Budovatelů v Přerově čeká zásadní proměna. Rada města schválila výběr dodavatele projektové dokumentace pro regeneraci sídliště. Během dvou etap má projít modernizací veřejný prostor, technická infrastruktura i zeleň. Více.
  • OLOMOUC
    Od konce června letošního roku zastavil Dopravní podnik města Olomouce tramvajový provoz z centra do Neředína. Důvodem jsou stavební práce na železničním přejezdu v ulici Palackého. Kvůli nečekaným stavebním zásahům prodloužila Správa železnic práce na přejezdu a výluka tak potrvá až do poloviny září. Více.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Vojenské hudby rozezní centrum Olomouce
    Doporučujeme

    Vojenské hudby rozezní centrum Olomouce

    Poslední srpnový pátek bude centrum Olomouce patřit Festivalu vojenských hudeb. Zatímco na Horním náměstí se můžete těšit na koncerty Vojenské hudby Olomouc, kostel svatého Mořice rozezní Hudba Hradní stráže.

  • Hodové slavnosti ve Velkém Újezdě potrvají tři dny
    Doporučujeme

    Hodové slavnosti ve Velkém Újezdě potrvají tři dny

    Prodloužený hodový víkend připravují ve Velkém Újezdě. Hodové slavnosti tam potrvají od 15. do 17. srpna. A připraven je skutečně bohatý a pestrý program pro všechny generace.

  • Letní mise Strážců poznání nabízí to nejžhavější z Pevnosti
    Doporučujeme

    Letní mise Strážců poznání nabízí to nejžhavější z Pevnosti

    Letní prázdniny v olomoucké Pevnosti poznání jako velkolepá vědecká oslava desetiletí. To může zažít každý. Žhavá mise Strážců poznání nabídne každý týden nové aktivity i soutěž o permanentku do Pevnosti poznání.

  • The Best of Pop – Rock – Movie Music rozproudí letní kino v Olomouci
    Doporučujeme

    The Best of Pop – Rock – Movie Music rozproudí letní kino v Olomouci

    Olomoucké letní kino rozezní na samotném sklonku prázdnin proslulé melodie světových kasovních trháků. Svou jedinečnou hudební show zde 29. 8. 2025 od 20:00 rozbalí členové slavného Bohemian Symphony Orchestra Prague v čele s šéfdirigentem Martinem Šandou.

Nejčtenější

  • Prostějov omezí noční parkování nákladních aut, nabídne náhradní místa
    Doprava

    Prostějov omezí noční parkování nákladních aut, nabídne náhradní místa

    Prostějovští radní na svém posledním jednání odsouhlasili zákaz nočního parkování nákladních vozidel na území města. Rozhodli tak na základě průzkumu Městské policie Prostějov, během kterého strážníci zmapovali množství nákladních aut a obytných přívěsů. Zákaz bude platit od 16 do 6 hodin.

  • Cyklostezka z Hranic do Velké se dočká nového povrchu. Práce potrvají do konce září
    Doprava

    Cyklostezka z Hranic do Velké se dočká nového povrchu. Práce potrvají do konce září

    Cyklostezka z Hranic do Velké projdou rozsáhlými opravami. Nejprve začnou dělníci s přípravnými pracemi, během kterých bude cyklostezka v úseku od železničního viaduktu v Hranicích směrem k zahrádkářské osadě až po začátek zástavby obce Velká s omezením přístupná. Následně se cyklostezka v úseku zcela uzavře. Stavební práce budou stát přes 1,45 milionu korun.

  • Výkup pozemků pro vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy odstartoval
    Doprava

    Výkup pozemků pro vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy odstartoval

    Výkup pozemků pro připravovanou vysokorychlostní trať mezi Prosenicemi na Přerovsku a Ostravou-Svinovem zajistí společnost Sdružení GMtech+AFRY+MCO+MPA. Státní Správa železnic (SŽ) s ní podepsala smlouvu. Majetkoprávní přípravy se firma ujme v srpnu. Do roku 2028 má být vykoupeno 90 procent pozemků potřebných pro stavbu tohoto úseku vysokorychlostní trati. Sdělil to generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Seriály