Studenti na léto odjíždí. Jak se olomoucké podniky vyrovnaly s prázdninami?
V Olomouci se přes léto mění tvář místní gastronomie. Zatímco během akademického roku město žije studenty a podniky jsou plné, s příchodem prázdnin přichází pro mnohé z nich útlum. Studenti odjíždějí, jejich místa částečně zaplňují turisté, ale pro většinu hospodských to nestačí. Jak se mění skladba návštěvníků, které podniky zavírají a které naopak těží z letní sezony? A jak se na proměny chování hostů snaží majitelé reagovat – úpravami nabídky, zahrádkami nebo novými službami? A jak léto ovlivňuje noční život v rámci klubů?
Olomouc je krajským městem Olomouckého kraje, historickým centrem či místem plným studentů, a představuje tak atraktivní lokalitu ať už pro návštěvu, studium či bydlení. Jedním z důvodů je jeho bohatá historie, starobylá univerzita a plno řemeslných tradic. A této atraktivity města využívají pak také místní podnikatelé, především pak co se týče gastronomie. Ať už se jedná o turisty, studenty či dlouholeté obyvatele, v centru města nikdy není nouze o podnik s dobrým občerstvením, a to jak o roky prověřené hospody, nebo studentské podniky skryté v uličkách historického centra. V průběhu akademického roku bývá jakýkoliv z těchto podniků plný. Město je naživu. Především díky své sféře mladých obyvatel, většiny z nich právě studentů Univerzity Palackého.
Náhrada za studenty
V létě v Olomouci, právě kvůli vysokému počtu mladých obyvatel, dochází každým rokem však k unikátním změnám, co se týče právě gastronomických podniků. „Určitě změny vnímáme, a to především celkový pokles návštěvnosti baru. Je to efekt léta jako takového, není to pouze o studentech, i když tvoří největší část naší klientely,“ komentuje letní sezonu Dominik Vlček, majitel baru Nirvána. Tento podnik je především známý napříč studenty. A jelikož je Olomouc městem s vysokým počtem vysokoškoláků, léto může pro některé podniky znamenat právě citelný pokles (namísto nárůstu) tržeb. Příkladem může být i například hospoda U Magora, která během prázdnin zavírá úplně. Přes léto poté tržby mají v partnerském podniku Kateřinská 10. Nyní začátkem září se podnik však znovu otevírá.
Změny však zaznamenávají i majitelé hospod s odlišným typem nejčastějších zákazníků. „Ano vnímáme negativní změny naší klientely, bohužel především celkový odliv zákazníků jako celku, všech kategorií,“ říká majitel Mi Casa, Su Casa Miroslav Romsy. „Stálí zákazníci chodí i během letní sezony, ale méně, jelikož jsou dovolené. Zato nás navštěvuje více turistů,“ vysvětluje Tomáš Studnař z Bernard Baru.
Změny počas léta, především předzahrádky
Na tyto změny se pak podniky musí připravit. Nejčastěji změnou nabídky či stavěním předzahrádek. „Přes léto nabízíme větší výběr lehčích a nealkoholických drinků, případně i ledové kávy. Co se týče prostor, tak stavíme předzahrádku. Bez ní by byla návštěvnost prakticky nulová,“ říká Romsy. „Jelikož sídlíme na Horním náměstí, naše zahrádka je velmi oblíbená. Zákazníky a turisty především těší výhled a dostupnost dalších podniků a památek,“ souhlasí pak Studnař.
Oba tyto podniky však benefitují z jejich umístění v centru města. Opačný názor má poté Vlček z baru Nirvana „Předzahrádky nestavíme. Vzhledem k naší lokaci na Komenské ulici je ten prostor nulový. Neustále zde jezdí auta a ulice jsou úzké. Když už, tak plánujeme přestavbu budovy a udělat zahrádku ve vnitrobloku.“
Těžké roky pro hospodské
Tyto adaptace však neřeší všechny problémy, kterým gastronomická sféra čelí. Situaci totiž dlouhodobě ovlivňují i jiné faktory. Gastronomické podniky se napříč celou republikou setkávají s potížemi vrátit se do starých kolejí již od dob pandemie Covid-19. Po tomto zásahu pak přišly také problémy s vysokou inflací. Ovšem největší prohloubení již tak existujících potíží přinesly za poslední rok povodně v září 2024.
Tato situace doslova potopila tržby gastronomie až o 12 %. Dle jednoho z největších pokladních systémů Dotykačka byly plusové hodnoty podnikatelů v gastro segmentu poté zaznamenatelné až v listopadu 2024. Do té doby se podniky pohybovaly okolo nuly či v červených číslech. A letní sezona 2024 také nepřinesla očekávané ovoce.
Jaro tohoto roku přineslo pozitivnější zprávy. V porovnání dubna 2024 a dubna 2025 ve většině oblastech České republiky tržby rostly, celoplošně o zhruba 6,2 %. Olomoucký kraj vnímal zvýšení 8 %, což je jedna z vyšších hodnot napříč ostatními kraji.
I přes nadějné statistiky, hospodští vnímají letošní letní sezonu spíše negativně. Za možné příčiny berou někteří z nich generační změnu, kdy lidé nenavštěvují tak často noční podniky či hospody obecně, někteří pak komentují počasí. Vlastníci předzahrádek během deštivých dnů a studených front zaznamenávali pokles návštěvnosti, sklepní hospody s většími vnitřními prostory naopak nárůst.
Úpadek nočních klubů
Největší propad tržeb ovšem vnímají majitelé nočních klubů. Jedná se o trend, který pokračuje a dále se prohlubuje už z minulých let. Návštěvníci podobných zábav totiž stárnou a nová generace je nenahrazuje v dostatečném počtu. Je zde také poměrný rozdíl mezi sociálním životem dnes a dříve, především z důvodu příchodu sociálních sítí.
Kvůli poklesu poptávky podniky mnohdy reagují i omezením provozních hodin. I to se pak odráží na konečném poklesu. Kombinace málo akcí a celkového odlivu zájmu zákazníků, se tak stala pro noční kluby fatální. Podle Dotykačky tržby v nočních klubech v roce 2024 v porovnání s těmi v roce 2023 klesly až o 21 %.
Olomoucké gastro se tak ocitá mezi dvěma světy – na jedné straně se nachází naděje v podobě rostoucích tržeb, na druhé straně výzvy, které se s každým létem a generační změnou prohlubují. Nehledě také na rostoucí konkurenci, hlavně v podobě nových podniků, které následují trendy. Budoucí letní sezony tak budou patřit těm, kteří dokážou rychle reagovat a přinést hostům něco navíc – ať už v nabídce, prostředí či zážitku.