Trať povede i tunelem. Stavbu to prodraží, šlo o kompromis

Správa železnic (SŽ) se při přípravě stavby vysokorychlostní železniční trati Moravská brána z Prosenic do Ostravy zaměří už pouze na variantu, která počítá s vybudováním tunelu v severní kopcovité části Přerova. Projektanti tam původně chtěli vysokorychlostní trať zapustit do otevřeného zářezu pod úrovní terénu, což se ale nelíbilo přerovské radnici i některým okolním obcím. Zástupci samospráv proto o úpravě projektu zhruba rok jednali s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) i vedením SŽ. ČTK to dnes sdělil primátor Přerova Petr Vrána (ANO).

Podle původní varianty měla vysokorychlostní trať u Přerova podle Vrány procházet v až 13 metrů hlubokých a 70 metrů širokých zářezech Čekyňským a Popovickým kopcem. "Soustavně jsme poté jednali se Správou železnic i ministerstvem a trvali na svém stanovisku. Tedy na trase, která by vedla tunelem a byla by pro obyvatele Přerova a jeho místních částí i přírodu vlídnější. Nechtěli jsme připustit, aby toto cenné území bylo zničeno," uvedl Vrána. Ke schválení tunelového řešení podle Vrány přispěla také krajinářsko-technická studie, kterou si ministerstvo dopravy nechalo zpracovat. Ve studii je například uvedeno, že lidé využívají tuto oblast pro městskou rekreaci a lokalita by byla zářezovou variantou znehodnocena.

Ve zvolené variantě je podle Vrány navržen zhruba půl kilometru dlouhý tunel, vybudován má být hloubenou metodou. Umístěn bude v prostoru od krajské komunikace vedoucí do Čekyně směrem k Vinarům. Mluvčí SŽ Dušan Gavenda ČTK řekl, že studie proveditelnosti již dříve doporučila prověřit, zda je v této části Přerova vhodné budovat široký a poměrně hluboký otevřený zářez nebo jej překrýt. "Při zpracování projektové dokumentace byly technicky i ekonomicky prověřeny obě varianty. Obě posoudili také odborníci v zadané studii krajiny. Výsledkem je shoda na překrytí zářezu v blízkosti vrcholu Čekyňského kopce," uvedl.

Zvolené řešení podle radních zachová rekreační potenciál tohoto místa. "Před rokem byla ve hře pouze varianta zářezu, která pro nás byla absolutně neakceptovatelná. Po roce jednání jsme dospěli ke kompromisu. Trať částečně povede tunelem i přesto, že to stavbu prodraží o přibližně půl miliardy. Tím to pro nás ale nekončí, čekají nás totiž ještě další jednání a upřesňování detailů. Chceme, aby nová trať zachovala průchodnost lokality, měla co nejmenší dopad na zvěř i přilehlý areál přerovské rokle a byla přijatelná pro obyvatele," řekl primátorův náměstek Tomáš Navrátil (ANO).

Vysokorychlostní trať Moravská Brána má začít u Brodku u Přerova, pokračovat kolem Přerova k Prosenicím a dál do Ostravy. Stavba 65 kilometrů dlouhého úseku si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Začít má v roce 2026 a zabrat šest let. Trať budou využívat pouze osobní vlaky, jezdit po ní budou rychlostí až 320 kilometrů za hodinu.

Související

Rychlovky

  • JESENÍKY
    Lidé mohou od pondělka znovu získat vouchery pro pobyt v Jeseníkách. Cenově zvýhodněné poukazy chtějí navrátit do záplavami postižené oblasti turistický ruch, ve druhém kole bude program cílit na období podzimu. Podrobnosti.
  • OLOMOUCKO
    Vedení Litovle během týdne oznámilo, že se školní rok v základní škole v Nasobůrkách s největší pravděpodobností letos v září nerozjede. Nyní ale společně s ředitelkou školy našli řešení, díky kterému bude provoz školy s největší pravděpodobností pokračovat. Více.
  • PŘEROV
    Velkou proměnou projde v Přerově sídliště budovatelů. Město plánuje v následujících letech jeho revitalizaci. Nově již vybralo zpracovatele projektové dokumentace.

Nejnovější

Doporučujeme

Nejčtenější

  • ŘSD koupilo většinu pozemků na stavbu dálnice D55. Stavba by mohla začít příští rok
    Doprava

    ŘSD koupilo většinu pozemků na stavbu dálnice D55. Stavba by mohla začít příští rok

    Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje (ŘSD) se podařilo vykoupit drtivou většinu pozemků trvalého záboru pro výstavbu úseku dálnice D55 z Kokor do Přerova. V září by tak měl začít záchranný archeologický výzkum a následné výběrové řízení stavební firmy. Termín zahájení stavby by mělo ŘSD upřesnit po výběru firmy.

  • Ve FN Olomouc probíhá výměna chodníků. Práce potrvají do září
    Zdraví
    Doprava

    Ve FN Olomouc probíhá výměna chodníků. Práce potrvají do září

    Ve Fakultní nemocnici Olomouc nastává další dopravní komplikace. V ulici Zdravotníků u budovy provozu stravování a bývalé uhelny probíhá kompletní rekonstrukce chodníků. Práce budou trvat až do 22. září.

  • Výkup pozemků pro vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy odstartoval
    Doprava

    Výkup pozemků pro vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy odstartoval

    Výkup pozemků pro připravovanou vysokorychlostní trať mezi Prosenicemi na Přerovsku a Ostravou-Svinovem zajistí společnost Sdružení GMtech+AFRY+MCO+MPA. Státní Správa železnic (SŽ) s ní podepsala smlouvu. Majetkoprávní přípravy se firma ujme v srpnu. Do roku 2028 má být vykoupeno 90 procent pozemků potřebných pro stavbu tohoto úseku vysokorychlostní trati. Sdělil to generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Seriály