KOMENTÁŘ: Olomouc objevuje modré zóny. Město chce peníze od občanů

Nedávno byla představena regulace automobilové dopravy v Olomouci přicházející přes vytvoření zón placeného parkování a zdražení poplatků. Překvapilo mne, že od září současně došlo k omezení MHD ruku v ruce se zdražením. Nejde to proti sobě? Není logické, aby omezení automobilové dopravy bylo podpořeno současně cenově lepší nabídkou MHD a její dostupností?

Deklarovaný cíl modrých zón je snížit počet aut v ulicích a dát Olomoučanům větší šanci zaparkovat poblíž domu. Tedy upřednostnit rezidenty před nerezidenty. Je to reálný a skutečný cíl? Odpověď je, jak kde a je to pouze částečný cíl.

Řekněme si upřímně, že primárně jde přece o peníze. Peníze, které město chce od občanů získat. Parkovací karty přibydou, zvýší se sazby a se zvýšeným parkovným přinesou do fondu mobility další peníze. Dokonalou ilustrací je 100% zvýšení parkovného v centru města, kdy od září rezidenti místo dosavadního tisíce korun ročně zaplatí 2 tisíce korun. Rovněž politici říkají, že se bude více lidí hlásit k trvalému pobytu ve městě, aby měli levnější parkování, což přinese další peníze do rozpočtu města.

Mimochodem fond dle slibů měl být transparentní. Jeho příjmy a výdaje se ovšem zahrnovaly v položce rozpočtu města. Dle programového prohlášení mělo platit: „Prostředky z parkovného budou využity na rozšíření a zkvalitnění parkování.“ Letošní realita je ale taková, že z výtěžku za parkování město financuje informační systém pro návštěvníky ZOO a opravu autobusové zastávky na Envelopě.

Navíc je klamné, že by se tímto získaly peníze na investice navíc. Lze přepokládat, že o to, co se vybere navíc, se sníží investice z městského rozpočtu.


Autorem komentáře je olomoucký patriot Kamil Andree profesí advokát, mediátor, insolvenční správce a rozhodce. Iniciátor, spolupořadatel akcí, např. Sousedských slavností Úřední čtvrti, Námořnického plesu, člen kapely Pokus Band a akcionář místního pivovaru Chomout.


A bohužel to nepřinese žádná nová parkovací místa. Ulice nejsou nafukovací, tak kde by se také vzala. Aktuálně ani jejich navyšování či výstavba parkovacích domů nejsou v běhu. Takže komu to pomůže? Rozpočtu města, trochu rezidentům v širším centru. Kdo bude nejvíce trpět? Pravidelní návštěvníci města, kteří zde dojíždí za prací. Pro ně nejsou připravena žádná odstavná parkoviště s návazností na MHD. Pojem P+R je jakoby pro radnici neznámý.

Ale trpět budou i rezidenti v částech města, kde nejsou modré zóny zavedené a tipuji, že i v zóně D, kde je parkovné plánováno na dobu od páté večer do šesté ranní. Tam se již jistě těší.

Nezpoplatníme parkování, kde se nyní parkuje zdarma!

A aby těch plateb od občanů nebylo málo, dochází od září ke zdražení MHD ruku v ruce s omezením spojů. Nejde to proti sobě? Není logické, aby omezení automobilové dopravy bylo podpořeno současně cenově lepší nabídkou MHD a její dostupností? Myslím, že ano, směřujte své dotazy na pana náměstka primátora Pejpka (ProOlomouc/Piráti), který sliboval: „Parkovací politiku tak, aby byla vstřícná k obyvatelům a doprava fungovala. Podpora MHD-podpory nákupu celoročních a dlouhodobých jízdenek.“ Dříve dokonce zaznívala slova o plánu zlevnit jízdné všem občanům.

Jako perličku můžeme ocitovat jeden z volebních bodů vládnoucího hnutí ANO, které před rokem slibovalo: „Nezpoplatníme parkování, kde se nyní parkuje zdarma.“ (Ne)čekaná otočka...

Modré zóny jsou standard a skutečně je třeba umožnit rezidentům lépe parkovat. Navrhované řešení má ale zbytečně mnoho vad. A to jsme se nedostali k otázce kompatibility jednotlivých sousedících podzón a jejich hranic. Na otázku rezidentů, kteří sice mají trvalé bydliště v Olomouci, ale s ohledem na životní situaci bydlí na jiné adrese a v jiné zóně. Nebo návštěvy, cesty do práce napříč městem.

Buďme na závěr optimisté, hlas veřejnosti snad některé věci upraví.

Související

  • ŘSD otevře uzávěru u Lipníku. Společně s dokončením posledního úseku D1
    Doprava

    ŘSD otevře uzávěru u Lipníku. Společně s dokončením posledního úseku D1

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje otevření další části dálnice D1. Jde o otevření úseku D1 okolo Lipníku nad Bečvou, díky tomu aktuálně projíždějící řidiči nemusí zajíždět do Přerova a zatěžovat tamní dopravu.

  • Opravy komunikací v areálu FN Olomouc potrvají déle
    Doprava

    Opravy komunikací v areálu FN Olomouc potrvají déle

    Od poloviny června probíhají v areálu Fakultní nemocnice Olomouc opravy asfaltových povrchů komunikací. Ty se týkaly okolí budov Q-R a P3-YB v Puškinově ulici. Stavební práce budou prodloužené až do 21. července.

  • Stavba VRT se posouvá kupředu. Správa železnic vybrala poradce
    Doprava

    Stavba VRT se posouvá kupředu. Správa železnic vybrala poradce

    Správa železnic (SŽ) dokončila výběr všech odborných poradců pro chystaný PPP projekt stavby vysokorychlostní tratě mezi Přerovem a Ostravou, která má byt financována formou partnerství veřejného a soukromého sektoru. S ministerstvem dopravy a Mezinárodní finanční korporací (IFC) zahájila SŽ přípravu koncesní smlouvy a zadávací dokumentace pro výběr koncesionáře, který trať postaví a bude provozovat. ČTK to sdělila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

  • Přehled uzavírek: Kvůli omezením je třeba počítat se zpožděním
    Doprava

    Přehled uzavírek: Kvůli omezením je třeba počítat se zpožděním

    K letnímu období patří i čas oprav místních cest a uzavírky úseků pro řidiče i cestující. Report přináší přehled uzavírek, kudy a do kdy neprojedete.

Rychlovky

  • PŘEROVSKO
    Dnes začíná v Hranicích plánovaná uzavírka Fuskovy promenády, a to kvůli odbornému arboristickému ošetření stromů na Fuskově promenádě a Dvořákově stromořadí. Více.
  • OLOMOUCKO
    Olomoucký rodák Pavel Bittner má za sebou další úspěšnou etapu na letošní cyklistické Tour de France. Český jezdec stáje Picnic PostNL vylepšil svoje výsledkové maximum. Podrobnosti.
  • OLOMOUC
    Celkem 19 druhů rostlin dosud nezaznamenaných v České republice objevila při průzkumu širšího centra Olomouce studentka Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého Věra Kafková. Ulice města systematicky mapovala dva roky. Více. 

Nejnovější

Doporučujeme

Nejčtenější

Seriály