Stavba VRT se posouvá kupředu. Správa železnic vybrala poradce
Správa železnic (SŽ) dokončila výběr všech odborných poradců pro chystaný PPP projekt stavby vysokorychlostní tratě mezi Přerovem a Ostravou, která má byt financována formou partnerství veřejného a soukromého sektoru. S ministerstvem dopravy a Mezinárodní finanční korporací (IFC) zahájila SŽ přípravu koncesní smlouvy a zadávací dokumentace pro výběr koncesionáře, který trať postaví a bude provozovat. ČTK to sdělila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Dvoukolejná vysokorychlostní trať Moravská brána mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem bude měřit 74 kilometrů. Ministerstvo životního prostředí na začátku června vydalo souhlasné stanovisko EIA na 63,4 kilometru dlouhý úsek mezi Prosenicemi u Přerova a Ostravou. Stavba celé trati z Brodku u Přerova do Ostravy si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun.Vysokorychlostní trať bude pouze pro osobní vlaky. Jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu, nyní je to 160 kilometrů za hodinu.
Vedoucím transakčním poradcem PPP projektu vysokorychlostní tratě z Přerova do Ostravy je IFC, která patří do skupiny Světové banky.
"Vybrána byla letos na jaře a od té doby pracovala na sestavení širšího týmu poradců. Nyní se k IFC připojují specialisté na právo, finance, techniku a environmentální otázky z předních českých i zahraničních firem. Společně začínají pracovat na zadávací dokumentaci, ekonomických modelech i návrhu samotné koncesní smlouvy," uvedla Friebová.
"Projekt vysokorychlostní tratě mezi Přerovem a Ostravou je příkladem prvního využití PPP v tomto důležitém segmentu železniční dopravy," uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V červnu novinářům řekl, že stavba úseku by měla začít v roce 2028.
"V tuto chvíli se zaměřujeme na co nejkvalitnější přípravu soutěže, nechceme jen najít dodavatele, ale získat partnera, který dokáže stavět i provozovat trať na vysoké úrovni. Tomu odpovídá i důraz, který klademe na zadání a smluvní strukturu," podotkl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Na české železnici by do roku 2050 mělo vzniknout až 767 kilometrů vysokorychlostních tratí.