Revizor najede desetitisíce kilometrů. Nejradši mám cestující s jízdenkou, říká šéf revizorů
Revizoři Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) ročně v městské hromadné dopravě urazí tisíce až desetitisíce kilometrů. Nemají přitom pevně dané trasy ani stanovený počet cestujících bez jízdenky, které musí odhalit. Jejich práce je do značné míry samostatná a zaměřená spíše na prevenci než na represivní opatření. V rozhovoru pro Radio Haná o tom mluvil Jakub Damek, vedoucí oddělení přepravní kontroly.
„Revizor je každý den v práci sedm a půl hodiny. Střídá jeden autobus za druhým, jednu tramvaj za druhou. Takže já bych se vůbec nebál říct, že to je deset tisíc kilometrů,“ říká Damek, který sám v minulosti působil jako revizor a podle svých slov sám najel tisíce kilometrů.
Na otázku, jak vypadá běžný pracovní den revizora, Damek odpovídá: „Revizor nemá pevně danou linku. Ráno přijde na svoji zdržovnu, vezme si potřebné věci – tužku, zápisy o provedené přepravní kontrole, pokutové bloky. Proběhne kontrola zařízení a pak se vydává do terénu. Určuje si, kam pojede, co ho baví, kam se chce podívat. Dostane jen instrukce, jestli má jet tramvajemi, autobusy, nebo se zaměřit na problémová místa, jako je hlavní nádraží nebo Tržnice, kde se pohybuje nejvíce cestujících.“
V některých městech mají revizoři předepsaný minimální počet záchytů černých pasažérů. V Olomouci to tak ale není. „Na rozdíl od ostatních měst jsme se touto cestou nevydali. Nechceme po revizorech, aby každou chvíli chytali co nejvíc lidí. Když někoho bez jízdenky odhalí, mohou přimhouřit oko a vyřešit to domluvou. Nejsou vázáni tím, že musí nachytat určitý počet lidí,“ vysvětluje Damek.
A koho mají revizoři raději? „Samozřejmě že cestujícího s jízdenkou. Ten je většinou milý, usměje se, poděkuje. Cestující bez jízdenky nebývá tak hodný a většinou neprohodí žádná vlídná slova.“
Na otázku, kdy se v Olomouci nejvíce jezdí načerno, Damek odpovídá: „Olomouc je hodně studentské město. Nejvíce černých pasažérů chytáme od září do prosince a od ledna do května nebo června. Nejčastěji ráno, když děti a lidé jezdí do školy a do práce. Pak máme slabší chvilku přes oběd a další špička je kolem páté hodiny odpoledne, kdy se lidé vracejí z práce nebo jezdí na kroužky.“
Jakub Damek dnes už v přepravní kontrole aktivně nepůsobí, i přesto ale dál vede tým olomouckých revizorů a zná jejich práci velmi podrobně. V rozhovoru pro rádio Haná přiblížil, jak profese revizora ve městě funguje, a upozornil na to, že v Olomouci se klade důraz především na slušnost, osobní přístup a prevenci.