Velký železniční tendr zasáhne i Olomoucko. Nového dopravce poznáme v říjnu 2025
Ministerstvo dopravy vyhlásilo výběrové řízení na provozovatele vlaků na třech moravských tratích. Vítěz tendru by na nich měl spoje provozovat šest let. Čas na podání přihlášek do tendru mají zájemci do 8. října 2025. Předpokládaná hodnota zakázky je téměř 8,53 miliardy korun bez DPH. Na vypsání tendru dnes upozornil web Zdopravy.cz.
Výběrové řízení se týká linek R8 z Brna přes Ostravu do Bohumína a R12 z Brna přes Olomouc do Jeseníku a Šumperka. Třetí trasa, o kterou budou dopravci soutěžit, je linka R13 z Brna přes Břeclav do Olomouce. Linku R8 v současnosti provozuje společnost RegioJet, na zbývajících dvou linkách jezdí České dráhy.
S výjimkou linky R12 v úseku Zábřeh na Moravě – Jeseník, by měl vybraný dopravce začít spoje provozovat od prosince 2027. Mezi Zábřehem a Jeseníkem od prosince 2029.
Na trati Brno-Břeclav-Olomouc bude muset vítěz tendru převzít a provozovat stávající vlaky pořízené s využitím dotací. Jde celkem o šest souprav InterPanter.
Ministerstvo dopravy v současnosti hledá provozovatele vlaků na vybraných tratích především na severovýchodě země. Tendr vypsalo počátkem ledna, zájemci se mohou hlásit do dnešního dopoledne. Vítěz tendru by pak provozoval vlaky 15 let od roku 2029.
Soutěž se týká souboru Severovýchod, který zahrnuje linky R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk. V současné době tam jezdí Arriva vlaky, které mají smlouvu do prosince 2029. Linka R24 je nová.