ZŠ Trávník jde příkladem. Sdílí energii i myšlenku udržitelnosti
Základní škola Trávník v Přerově dokazuje, že i vzdělávání může jít ruku v ruce s moderními technologiemi a udržitelným přístupem. Jako jedna z prvních škol ve městě se zapojila do Energetického společenství Přerov.
Na přerovských střechách vzniká energie, která nemusí jen tak zmizet v elektrické síti, ale může sloužit ve městě, kde byla vyrobena. Na této myšlence je postavené Energetické společenství Přerov, které propojuje město, místní organizace, firmy i obyvatele, aby si mezi sebou mohli sdílet elektřinu z obnovitelných zdrojů. K této iniciativě se přidala také Základní škola Trávník. Pro školu, která se už řadu let věnuje ekologickému vzdělávání svých žáků, šlo o zcela přirozený krok.
“Naše škola se dlouhodobě věnuje environmentální výchově a zodpovědnému přístupu k přírodě. Od roku 2009 jsme zapojeni do mezinárodního programu Ekoškola, v jehož rámci se snažíme vést žáky k aktivnímu a udržitelnému chování. K myšlence zapojit se do Energetického společenství Přerov jsme se dostali přirozeně – projekt pro nás představuje další krok na cestě k ekologicky šetrnému provozu školy,” říká ředitelka školy Kamila Burianová.
Reálný příklad je lepší než učebnice
Škola v projektu ES Přerov nevidí jen úsporu peněz, ale hlavně příležitost učit děti odpovědnosti a udržitelnosti přímo na reálném příkladu.
“Zaujala nás především myšlenka společného a smysluplného využívání energie vyrobené z obnovitelných zdrojů. Projekt vnímáme nejen jako cestu k úsporám, ale i jako praktickou ukázku moderního, udržitelného přístupu, kterou můžeme přenášet do výuky,” doplňuje Burianová.
Díky zapojení do projektu mohou žáci přímo vidět, jak funguje sdílení energie. To, co se jinde učí z učebnic, tady děti zažívají v praxi.
Úspory, přehled i inspirace pro žáky
Zapojení do ES Přerov přinese škole nejen úspory, ale i větší přehled o spotřebě elektřiny a motivaci k zodpovědnějšímu chování.
“Sdílení energie přinese pozitivní změny v každodenním provozu. Pomůže nám lépe sledovat a řídit spotřebu energie, motivovat zaměstnance i žáky k úspornějšímu chování a přemýšlení o dopadech každodenních činností. Postupně tak budeme moci provoz školy řídit chytřeji, ekologičtěji a s větší ohleduplností vůči okolí,“ říká Kamila Burianová.
Škola navíc věří, že právě zapojením do takových projektů může jít dětem příkladem. “Sdílení energie vnímáme jako krok, který spojuje moderní technologie s hodnotami, které se snažíme žákům vštěpovat – odpovědnost, spolupráci a udržitelnost.”
O projektu
Projekt Energetické společenství Přerov, který vznikl ve spolupráci města Přerova a společnosti Teplo Přerov, a.s., má za cíl zvýšit energetickou soběstačnost města a podpořit ekologičtější přístup k energiím. Je financován Evropskou unií v rámci Národního plánu obnovy.