Začala výstavba trati z Brna do Přerova. Desetikilometrový úsek získá druhou kolej

V Nezamyslicích odstartovala modernizace prvního úseku železniční trati z Brna do Přerova, který se v budoucnu stane součástí vysokorychlostní sítě. Desetikilometrový úsek z Nezamyslic do Kojetína získá druhou kolej, moderní zabezpečovací systém ETCS a umožní provoz vlaků rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Stavba bude dokončena na konci roku 2028.

„Jsme svědky historické chvíle, kdy prakticky začínáme stavět první část vysokorychlostních spojení. Zmodernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem se totiž na obou koncích napojí na plánované VRT, které přinesou bezkonkurenční dobu cestování napříč celou republikou,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Součástí projektu je několik přeložek trati, které umožní zvýšení rychlosti. V oblasti pod kopcem Kozlov vznikne 744 metrů dlouhý Němčický tunel. Stavbaři postaví také osm nových mostů, přičemž nejdelší z nich překlene údolí potoka Žlebůvky a bude měřit 122 metrů.

Stanice v Němčicích nad Hanou bude nahrazena novou zastávkou blíže k městu, obdobně jako v Měrovicích nad Hanou. Obě zastávky budou bezbariérové a vybavené stáním pro automobily i cyklostojany. V polovině modernizovaného úseku vznikne nová odbočka, která umožní přejíždění vlaků z jedné koleje na druhou.

„Díky zdvoukolejnění už nebudou vlaky muset čekat ve stanicích na protijedoucí spoje. Z hlediska bezpečnosti bude důležitá instalace evropského zabezpečovače ETCS a zrušení obou přejezdů v tomto úseku. To vše nám umožní zavést rychlost 200 km/h, která se bude na české železnici objevovat stále častěji,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Vzniknou i protihlukové stěny

V okolí obcí, které trať protíná, vzniknou protihlukové stěny v celkové délce téměř 2 300 metrů. V rámci stavby se také posune styk střídavé a stejnosměrné napájecí soustavy – od Nezamyslic směrem k Přerovu.

Staveniště už ožilo přípravnými pracemi, aktuálně probíhá archeologický průzkum a v místech budoucích přeložek se kácí stromy. Na stavbě se podílí konsorcium firem STRABAG Rail, EUROVIA CZ a PORR. Náklady projektu dosahují téměř 7,8 miliardy korun.

Realizace je spolufinancována z evropského Nástroje pro propojení Evropy (CEF), a to jak v rámci samotné stavby, tak při instalaci systému ETCS. Zbytek prostředků pokryje Státní fond dopravní infrastruktury.

Související

Rychlovky

  • JESENÍKY
    Lidé mohou od pondělka znovu získat vouchery pro pobyt v Jeseníkách. Cenově zvýhodněné poukazy chtějí navrátit do záplavami postižené oblasti turistický ruch, ve druhém kole bude program cílit na období podzimu. Podrobnosti.
  • OLOMOUCKO
    Vedení Litovle během týdne oznámilo, že se školní rok v základní škole v Nasobůrkách s největší pravděpodobností letos v září nerozjede. Nyní ale společně s ředitelkou školy našli řešení, díky kterému bude provoz školy s největší pravděpodobností pokračovat. Více.
  • PŘEROV
    Velkou proměnou projde v Přerově sídliště budovatelů. Město plánuje v následujících letech jeho revitalizaci. Nově již vybralo zpracovatele projektové dokumentace.

Nejnovější

Doporučujeme

Nejčtenější

  • Ve FN Olomouc probíhá výměna chodníků. Práce potrvají do září
    Zdraví
    Doprava

    Ve FN Olomouc probíhá výměna chodníků. Práce potrvají do září

    Ve Fakultní nemocnici Olomouc nastává další dopravní komplikace. V ulici Zdravotníků u budovy provozu stravování a bývalé uhelny probíhá kompletní rekonstrukce chodníků. Práce budou trvat až do 22. září.

  • ŘSD koupilo většinu pozemků na stavbu dálnice D55. Stavba by mohla začít příští rok
    Doprava

    ŘSD koupilo většinu pozemků na stavbu dálnice D55. Stavba by mohla začít příští rok

    Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje (ŘSD) se podařilo vykoupit drtivou většinu pozemků trvalého záboru pro výstavbu úseku dálnice D55 z Kokor do Přerova. V září by tak měl začít záchranný archeologický výzkum a následné výběrové řízení stavební firmy. Termín zahájení stavby by mělo ŘSD upřesnit po výběru firmy.

  • Výkup pozemků pro vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy odstartoval
    Doprava

    Výkup pozemků pro vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy odstartoval

    Výkup pozemků pro připravovanou vysokorychlostní trať mezi Prosenicemi na Přerovsku a Ostravou-Svinovem zajistí společnost Sdružení GMtech+AFRY+MCO+MPA. Státní Správa železnic (SŽ) s ní podepsala smlouvu. Majetkoprávní přípravy se firma ujme v srpnu. Do roku 2028 má být vykoupeno 90 procent pozemků potřebných pro stavbu tohoto úseku vysokorychlostní trati. Sdělil to generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Seriály