Vlaky mezi Brnem a Přerovem zrychlí na dvojnásobek. Modernizace začala v Chropyni
Správa železnic dnes v Chropyni na Kroměřížsku zahájila modernizaci železniční trati mezi Přerovem a Kojetínem. Přestavba a zdvoukolejnění úseku bude stát 13,36 miliardy korun. Modernizace se týká 17 kilometrů trati, vlaky zrychlí ze 100 kilometrů za hodinu na dvojnásobek. K vyšší bezpečnosti přispěje vedle instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS také zrušení všech 14 přejezdů, řekl dnes novinářům generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V Kojetíně a Chropyni se postaví nové nádražní budovy, nástupiště i podchody. Práce potrvají do konce roku 2028. Na konci srpna začala nepřetržitá výluka, autobusy pojedou namísto vlaků do poloviny prosince.
"Před několika dny se cestující svezli poprvé dvoustovkou v běžném provozu, po dokončení modernizace ji budeme moct zavést i na důležité trati mezi Brnem a Přerovem. Jsem si jistý, že spolu s dalšími úseky připravované vysokorychlostní sítě to změní způsob, jak v Česku cestujeme," uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Přestavba se týká také nádraží. "V Kojetíně a Chropyni vybudujeme moderní nástupiště, ze kterých bude pohodlný nástup do vlaků. Na ně se cestující dostanou podchody s bezbariérovým přístupem. Zlepší se i podmínky pro obyvatele obou měst, a to díky prodloužení podchodů za nádraží. V těchto místech navíc vzniknou nová parkovací místa," uvedl Svoboda. Práce provedou společnosti Subterra, OHLA ŽS, Swietelsky Rail, Elektrizace železnic Praha a FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby.
Zahájení prací dnes ocenil i starosta Chropyně Michal Vlasatý (za ANO). "Povede tudy nejen rychlostní trať, páruje se to také s obchvatem města, po kterém jsme dlouho volali," uvedl starosta. Nádražní budova byla rodištěm malíře Emila Filly, nová budova ho však bude připomínat.
Namísto železniční stanice Věžky vznikne stejnojmenná zastávka, přejíždění mezi traťovými kolejemi umožní nová odbočka, která vznikne u obce Bochoř. Zrušeno bude všech 14 přejezdů, nahradí je nadjezdy nebo podjezdy. Koryto řeky Moravy v Kojetíně překlene 120 metrů dlouhý most.
Díky postupné modernizaci budou moci vlaky po trati z Přerova do Brna jezdit po dvou kolejích rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Nyní je tam jedna kolej a rychlost je omezena na 100 kilometrů za hodinu. Jako první přišla v květnu na řadu přestavba desetikilometrového úseku mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Stát bude 7,7 miliardy korun, skončit má v závěru roku 2028. Rekonstrukce navazujícího, 17 kilometrů dlouhého úseku mezi Přerovem a Kojetínem má být hotová také v roce 2028.
Další tři navazující traťové úseky z Brna do Nezamyslic se budou stavět jako PPP projekt, tedy ve spolupráci státu a soukromého sektoru. Jízdní doba vlaků mezi Přerovem a Brnem se pak zkrátí z nynějších 75 minut na 45 minut.