Veřejný prostor není vakuum, říká expertka na vizuální smog Fullerová

Už jste slyšeli o pojmu vizuální smog? Veronice Rút Fullerové leží toto téma na srdci dlouhodobě. Na kultivaci veřejného prostoru již spolupracovala ve své profesní praxi s brněnskou radnicí a pro starosty ze Sdružení historických sídel připravila Kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. O co ale jde? Když vizuální prvky ve veřejném prostoru nepůsobí dobře, vyvolává to v nás chaos. „Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe,“ vysvětluje Fullerová. Může jít o reklamní plochy, které zabírají příliš místa nebo třeba o provozovny, které jsou barevně agresivní a křiklavé a o mnoho dalšího. „Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy,“ říká brněnská designérka.

Jak byste jednoduše popsala vizuální smog? Není to pouze věc osobního vkusu?

Každý může vyjít ven na svou ulici a podívat se, jestli je tam všechno skvělé, jestli už tam nejde nic zlepšovat a je to dokonalé. Pokud si toto člověk řekne a je šťastný, tak vlastně není co řešit. Takže ano, můžeme to brát i subjektivně. Já za sebe říkám, že je to chaos a agresivita od dopravního značení až po reklamní bannery. Je to chaos všech vizuálních prvků ve veřejném prostoru.

Co všechno se míní tímto chaosem a agresivitou?

Je to například informační zahlcení, to znamená všechna vizuální sdělení, nápisy, a i celý obsah reklamních bannerů. S tím jde ruku v ruce samozřejmě vizuální chaos, který je o tom, že se při instalaci reklamy do veřejného prostoru nikdo s nikým nedomluvil a je to nezáměrné. To znamená, že se nejedná o design, ale je to omyl, který se stal, aniž by to kdokoliv chtěl. Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe.

Zaujalo mě, když jste říkala, že vizuální prvky ve veřejném prostoru jsou instalovány i omylem. Jaké jste například myslela?

Řada věcí tam tak jaksi nahodile visí, různé plachty na cedulích a cedule na plachtách a podobně. A také kupříkladu dopravní značení, které je extrémně zmnožené, máme velké množství značek a vozovky nesmyslně pokreslené. Respekt k pravidlům to stejně nevykouzlí a akorát je všechno míň přehledné pro ty, kteří pravidla dodržovat chtějí. Pak jsou problémem i reklamy na zábradlích, billboardy, které nikdo nekoriguje a jsou tam jenom tak, jaksi omylem. Takže všechny tyhle věci dohromady. Je jich mnoho.

Vy jste v rozhovoru pro Český rozhlas řekla, že většina venkovní reklamy stojí nelegálně. Jak k tomu mohlo dojít?

Jde zejména o billboardy, plachty a bannery a je to tím, že veřejná správa nemá tu terénní složku, které by to kontrolovala. To je vše.

Chápu to tedy správně, že kdokoli si může umístit cokoliv, kam chce?

Jde o to, že byste měli mít povolení, ale když ho nemáte, trvá velmi dlouho než se na to přijde, systém pečlivě chrání ilegální a nepoctivé podnikání různými lhůtami. Ty jsou podle mého zbytečné a je potřeba aby radnice mohla udělat v prostoru města pořádek. Nepředstavujte si to jako radikální změny systému, spíš drobné novelizace, aby neměly úřady tak svázané ruce – takhle to funguje v zahraničí a opravdu to není nijak radikálně odlišné. Pak je potřeba prostě pečlivost péče a to, aby na veřejném prostoru někomu záleželo, tohle legislativa nenahradí a nedožene, musíme chtít.

Kde se tedy stala chyba? Je zde tedy jakási díra v zákoně?

Je potřeba změnit pravomoci měst, aby si mohla na svém území definovat určitá pravidla a mohla dohlížet na jejich dodržování. Pokud neexistuje někdo, kdo v terénu chodí, dozoruje, kontroluje a vymáhá to, tak to nikdy nebude fungovat. Kolem silnic 1. třídy a dálnic poměrně dobře funguje novela zákona o pozemních komunikacích, protože je tam jasně dané jaká jsou pravidla a kdo uklízí. Ve městech to tak není, přitom tam také potřebujeme bezpečné silnice a řidiče, kteří se můžou v klidu soustředit na provoz.

Kdo by to měl podle vás dělat?

O město by se měla starat jakákoli výkonná složka, která spadá pod radnici. Stát to dělat nemůže, protože prostě nemá dohled nad terénem. Obecně by nám prospěla větší volnost ze strany státu a maximální pravomoc pro města. Také například kdyby měly radnice přímé příjmy z lokálního podnikání, město pak vypadá jinak a funguje víc pro lidi.

Vy jste vizuální smog zkoumala už ve své diplomové práci. Tehdy jste se zaměřovala konkrétně na vizuální smog v Brně. Už touto svou prací jste na sebe poměrně dost upozornila. Čekala jste, že po tomto tématu bude takový hlad?

Na univerzitě mi tehdy při obhajobě říkali, že je to hezké téma, ale nikdy nebude zajímat nikoho jiného než bublinu pár designérů. To si myslím, že se nepotvrdilo, a to téma se povedlo fakt nastartovat. Nečekal to podle mého nikdo a já to brala jako svou misi, ale nevěděla jsem samozřejmě nic. A zásadní byla spolupráce s radnicí Brna-středu a to, že se mi tam ve spolupráci s politiky a řadou dalších odborníků povedlo dotáhnout první manuál pro reklamu v Česku. Bez té návaznosti si myslím, že by se nevytvořila kontinuita a časem by to zapadlo. Byla to velká klika, že tam byly lidé, kteří se tomu chtěli věnovat a tolik věcí dotáhli v terénu. Kdyby mi tehdy nedošlo, že to jde na radnici rozjet, jak jednoduché to může být a že je to u nás v Česku možné, asi by mě to i demotivovalo a tolik bych do toho nešlapala dlouhodobě.

Vy se nejčastěji věnujete smogu provozoven, obchodů, smíšenek, večerek. Zajímá mě, kde je v tomto ohledu hranice práv podnikatelů na reklamu a kde už je hranice veřejného zájmu?

Právo na něco je u veřejného prostoru vždycky v konfliktu. Má větší právo podnikatel, který si nainstaloval obří oslňující světelnou obrazovku do výlohy nebo má právo řidič, který nechce být rušen za jízdy a potřebuje vidět světelnou signalizaci? Tváříme se, že chráníme právo na reklamu, ale ta reklama je tam kvůli tomu, že nakupuje a prodává naši pozornost. To znamená je to diskuse o tom, jakou hodnotu má naše vnímání a jak jsme nároční. Myslím, že psychická nepohoda z informačního zahlcení má velkou váhu a neměli bychom to podceňovat. Má provozovna právo zalepit si celé přízemí, když víme, že to vytváří mrtvou zónu, odrazuje to lidi od pobytu v lokalitě a napadne to kondici obchodů okolo? Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy. Proto nejde vyjmout právo na reklamu a tvářit se, že nic jiného nehraje roli.

Já mám firmu a podnikám v reklamním průmyslu a je to podle mě důležité, jinak bych snadno spadla do role policajta, který bezhlavě reguluje nesmysly. Je to pro mě profesní zodpovědnost se tomu věnovat a baví mě evidence-based přístup, a ne diskuse o vkusu. Zrovna tím se bohužel lidé často ohání a podle mého to do diskuse nepatří. 

Vy jste pro starosty českých měst a obcí připravila kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. Mají starostové zájem podle této kuchařky „vařit“? 

Ano, zájem je velký, a přestože si myslím, že je to práce snů, letos jsem to trochu přepálila, je to velmi náročné. Já vždycky potřebuji, aby mě radnice oslovila, nechci se nikam vlamovat a vnucovat, podle mého to pak nikdy nefunguje a ti lidé si to stejně nevezmou za své. Radnice mě samy oslovují. Kuchařka vznikla na přání Sdružení historických sídel a těch 200 starostů si odhlasovalo, že ji chtějí. Mám na to obecně dobrý ohlas, používají to i na Slovensku.

Jaké podněty pro starosty obsahuje? A kdo konkrétně podle ní má vařit?

Můžou to být úřednici, starostové nebo městští architekti. Ozývá se mi i dost občanů a aktivistů, které láká s tím pohnout – do Karlových Varů mě v jeden týden nezávisle na sobě pozvalo vedení radnice i aktivisté. To je skvělá zpráva, mělo by to jít ideálně takhle z obou stran. Často spolupracuji s městskými architekty, protože zajišťují kontinuitu. Starostové mají jenom čtyři roky volebního období, takže je pro ně klíčové mít kroky, které lze zrealizovat rychle, a právě na nich kuchařka stojí. Když jsem spolupracovala s brněnskou radnicí, tak dost času zabralo se v tématu zorientovat a dotáhla se spousta věcí v terénu jen díky nadšení vedení starosty Landy a náměstka Bartíka v letech 2015 až 2018. Tam jsem vytvořila s řadou spolupracovníků i první manuál dobré praxe reklamy, který okopírovala jak Olomouc, Ostrava, tak i Praha a řada dalších měst. Povedlo se taky odstranit řadu ilegálních stánků a výrazně zredukovat outdoorovou reklamu v historickém centru. Z téhle zkušenosti a ze spolupráce s řadou dalších měst, která přišla potom. Je to koktejl vztahů, zkušeností a strategie, zásadní je ale nadšení a chuť veřejný prostor zlepšit, s takovými lidmi je vždycky radost spolupracovat.

Související

  • Prostějov má novou historickou schránku. Připomíná slavného rodáka
    Společnost

    Prostějov má novou historickou schránku. Připomíná slavného rodáka

    Prostějov se rozhodl připomenout si symbolickým způsobem svého slavného rodáka, básníka Jiřího Wolkera. V centru města mohou obyvatelé využívat historickou poštovní schránku, kterou její iniciátoři nechali v duchu Wolkerovy tvorby modře rozkvést a umístili ji na rohu ulice, jak to ve své básni popisuje sám autor. Historickou poštovní schránku zrestauroval prostějovský Rotary klub. Schránka je umístěna na zrekonstruovaném měšťanském domě na náměstí T. G. Masaryka a je plně funkční. ČTK o tom informoval mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

  • Hostitelské stromy může ochmet zahubit. A co teprve jmelí
    Společnost

    Hostitelské stromy může ochmet zahubit. A co teprve jmelí

    Hlášku "A co teprve jmelí!" zná každý fanoušek Járy Cimrmana. Na stromech v české krajině se stále častěji tato nebezpečná rostlina vyskytuje i s nenápadným příbuzným - s ochmetem. Oba poloparazité mohou stromy vážně poškodit až zahubit. Podle odborníků je nutné zasáhnout včas. A oba se vyskytují i na střední Moravě.

  • Jak se vyhnout stresu před Vánoci? Máme pro Vás tipy na dárky pod stromeček
    Společnost
    Lifestyle

    Jak se vyhnout stresu před Vánoci? Máme pro Vás tipy na dárky pod stromeček

    Sháníte vánoční dárky, ale nemáte žádný nápad? Podarujte své milované originálními výrobky od lokálních výrobců z Hané. Z široké nabídky si vybere každý.

  • Tvarůžky mají cenu. Patří mezi 100 nejlepších
    Společnost

    Tvarůžky mají cenu. Patří mezi 100 nejlepších

    Tradiční český výrobce A. W., známý svými Olomouckými tvarůžky, získal uznání v prestižním projektu Českých 100 nejlepších. V rámci letošního jubilejního 30. ročníku se společnost prosadila v oborové kategorii Zemědělství & Potravinářství. Ocenění převzal generální ředitel Michal Pavelka 28. listopadu na slavnostním večeru v pražském Obecním domě.

Rychlovky

  • OLOMOUCKO
    Originální betlém výtvarníka Jana Knapa vystavuje nyní olomoucké Arcidiecézní muzeum. Svatou rodinu vytvořil technikou akvarelu. Bude zdobit muzejní klenotnici do 1. února. Umělec betlém tvořil několik měsíců. Přehled betlémů.
  • ČESKÁ REPUBLIKA
    Dálniční známka podraží. Řidiči si za ni od ledna zaplatí víc kvůli meziročnímu nárůstu počtu kilometrů dálnic i spotřebitelských cen. Roční známka tak vyjde na 2 570 korun. Více.
  • OLOMOUC
    Obnova soch a obrazů z kaple Neposkvrněného početí Panny Marie v Týnečku je hotová. Řemeslníci pracovali tři měsíce na obnově barokních soch a obrazů. Díla již mají svou původní krásu.

Nejnovější

  • FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář
    Doporučujeme

    FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář

    Začátkem listopadu znovu otevřel Lobster Restaurant a Bowland Bowling Center ve 2. patře Galerie Šantovka po několikaměsíční rekonstrukci. Facelifty, technologické úpravy i koncepční změny přinesly všem podnikům modernější vzhled, vyšší komfort a efektivnější provoz. První měsíc od znovuotevření ukazuje, že nová podoba je krok správným směrem – hosté oceňují praktičnost Bowlandu, příjemnější prostředí restaurace i svěží energii nového Bistra.

  • Alko i nealko z Litovle. Sigma posílila spolupráci s pivovarem
    Sport

    Alko i nealko z Litovle. Sigma posílila spolupráci s pivovarem

    SK Sigma Olomouc a Pivovar Litovel představili výrazně posílenou spolupráci. Má přinést novou podobu prezentace i větší zapojení fanoušků. Tradiční hanácké značky propojuje dlouholetá historie i společný region – a právě na tom chtějí obě strany stavět v aktuální sezoně Chance ligy.

  • Víkendový horoskop: Blíženci, nechce se vám lenošit. Panny, těšíte na předvánoční romantiku
    Horoskopy

    Víkendový horoskop: Blíženci, nechce se vám lenošit. Panny, těšíte na předvánoční romantiku

    Je tu víkend a s ním i naše předpověď. V sobotu má svátek Mikuláš, v neděli má svátek Ambrož a Benjamín. Co vás čeká během tohoto víkendu? My to víme.

  • Sigma se chystá na Spartu, doma hraje letos v lize naposledy
    Sport

    Sigma se chystá na Spartu, doma hraje letos v lize naposledy

    Fotbalisté SK Sigma Olomouc se budou první prosincovou sobotu loučit s Chance ligou, tedy co se domácího prostředí tyče. Na Andrově stadionu se bude hrát česká nejvyšší soutěž naposledy. A Hanáci mají pro zápas proti Spartě Praha hned dva cíle – uspět a získat body, plus zaplnit stadion vlastními silami. Na rozdíl od předchozích let totiž klub tentokrát neposkytl fanouškům hostů celou severní tribunu, ale jen standardní sektor, který je pro ně určen. Začátek je v 18 hodin.

Doporučujeme

  • Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek
    Doporučujeme

    Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek

    V pátek 28. listopadu ožila Galerie Šantovka a Horní náměstí v Olomouci hned dvěma dobročinnými událostmi, které spojil společný cíl – podpořit olomoucké Centrum Ostrůvek. Studentské představení slavného muzikálu My Fair Lady a tradiční adventní Dobropunč přilákaly desítky návštěvníků. Celý výtěžek z dobrovolného vstupného i prodeje punče byl věnován Centru Ostrůvek, které poskytuje zázemí lidem se zdravotním postižením, dětem vyžadujícím okamžitou pomoc a nabízí také odlehčovací a rehabilitační služby.

  • Vánoční sbírka pro útulkáče vyhlašuje #dobroštafetu – pomáhejme všichni!
    Doporučujeme

    Vánoční sbírka pro útulkáče vyhlašuje #dobroštafetu – pomáhejme všichni!

    Možná by to tuhle skupinku dobrovolníků na začátku ani ve snu nenapadlo, ale letos je tu už desátý ročník sbírky Šťastné a chlupaté, která vybírá krmivo a vybavení pro opuštěné pejsky z Psího domova Pod křídly anděla v Žerotíně u Olomouce. A podtitul letošní sbírky probíhající od 5. do 19. prosince? Pošli to dál aneb Pomáhejme všichni, sami od sebe, kdykoli a kdekoli, a inspirujme tím i ostatní.

  • Hledáte tip na (nejen) vánoční dárek? Darujte kousek Olomouce
    Doporučujeme

    Hledáte tip na (nejen) vánoční dárek? Darujte kousek Olomouce

    Řešíte dilema jaký vybrat dárek, a to nejen pod vánoční stromek? Máte doma olomouckého patriota? Nebo chcete udělat radost svým přátelům či rodině, kteří nejsou z Olomouce? Anebo chcete potěšit třeba milovníky olomouckých tvarůžků? Dárkové předměty z Informačního centra Olomouc jsou skvělou inspirací na vánoční překvapení pod stromečkem, i drobnou pozornost ke konci roku.

  • Vánoční pavilon na Floře láká na punč, pohádky i teplo u stolečku. A kino je úplně zdarma
    Doporučujeme

    Vánoční pavilon na Floře láká na punč, pohádky i teplo u stolečku. A kino je úplně zdarma

    Víte, kde hledat Vánoční pavilon? Unikátní vánoční koutek vyrostl v areálu olomoucké Flory. V Pavilonu E teď najdou návštěvníci místo, kde si mohou užít hřejivou sváteční náladu.

Nejčtenější

  • Ojedinělá pocta dárcům těl. Na neředínském hřbitově vzniklo místo vděku a úcty
    Společnost

    Ojedinělá pocta dárcům těl. Na neředínském hřbitově vzniklo místo vděku a úcty

    „S hlubokou úctou a vděčností myslíme na ty, kteří svým velkorysým darem umožňují, aby anatomie byla místem, kde zemřelí učí živé,“ jsou slova, která jsou vytesána do náhrobního kamene pietního místa. To zřídil Ústav normální anatomie Lékařské fakulty UP a sloužit bude také jako vsypová hrobka pro ukládání zpopelněných pozůstatků dárců těl.

  • Kdo vede ve vánočním playlistu? Rozhoduje atmosféra i počasí
    Společnost

    Kdo vede ve vánočním playlistu? Rozhoduje atmosféra i počasí

    Radio Haná spustí svůj vánoční hudební program tradičně na první adventní neděli. Posluchači se mohou těšit na osvědčené hity i méně známé skladby. Programový ředitel Marek Berger zdůrazňuje, že výběr písní se řídí nejen statistikami, ale také aktuální náladou a počasím.

  • Je to poplašná zpráva, říkají hygienici. Žádnou otravu neevidují
    Společnost

    Je to poplašná zpráva, říkají hygienici. Žádnou otravu neevidují

    Řetězec KFC nemá v posledních měsících v České republice zrovna dobrou pověst. Poté, co v některých médiích zazněla zpráva o mase s prošlým datem spotřeby, se také na olomouckých sociálních sítích objevila informace o otravě jídlem z KFC. Ta ovšem není pravdivá, jak zjistil Report.

Seriály