Veřejný prostor není vakuum, říká expertka na vizuální smog Fullerová

Už jste slyšeli o pojmu vizuální smog? Veronice Rút Fullerové leží toto téma na srdci dlouhodobě. Na kultivaci veřejného prostoru již spolupracovala ve své profesní praxi s brněnskou radnicí a pro starosty ze Sdružení historických sídel připravila Kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. O co ale jde? Když vizuální prvky ve veřejném prostoru nepůsobí dobře, vyvolává to v nás chaos. „Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe,“ vysvětluje Fullerová. Může jít o reklamní plochy, které zabírají příliš místa nebo třeba o provozovny, které jsou barevně agresivní a křiklavé a o mnoho dalšího. „Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy,“ říká brněnská designérka.

Jak byste jednoduše popsala vizuální smog? Není to pouze věc osobního vkusu?

Každý může vyjít ven na svou ulici a podívat se, jestli je tam všechno skvělé, jestli už tam nejde nic zlepšovat a je to dokonalé. Pokud si toto člověk řekne a je šťastný, tak vlastně není co řešit. Takže ano, můžeme to brát i subjektivně. Já za sebe říkám, že je to chaos a agresivita od dopravního značení až po reklamní bannery. Je to chaos všech vizuálních prvků ve veřejném prostoru.

Co všechno se míní tímto chaosem a agresivitou?

Je to například informační zahlcení, to znamená všechna vizuální sdělení, nápisy, a i celý obsah reklamních bannerů. S tím jde ruku v ruce samozřejmě vizuální chaos, který je o tom, že se při instalaci reklamy do veřejného prostoru nikdo s nikým nedomluvil a je to nezáměrné. To znamená, že se nejedná o design, ale je to omyl, který se stal, aniž by to kdokoliv chtěl. Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe.

Zaujalo mě, když jste říkala, že vizuální prvky ve veřejném prostoru jsou instalovány i omylem. Jaké jste například myslela?

Řada věcí tam tak jaksi nahodile visí, různé plachty na cedulích a cedule na plachtách a podobně. A také kupříkladu dopravní značení, které je extrémně zmnožené, máme velké množství značek a vozovky nesmyslně pokreslené. Respekt k pravidlům to stejně nevykouzlí a akorát je všechno míň přehledné pro ty, kteří pravidla dodržovat chtějí. Pak jsou problémem i reklamy na zábradlích, billboardy, které nikdo nekoriguje a jsou tam jenom tak, jaksi omylem. Takže všechny tyhle věci dohromady. Je jich mnoho.

Vy jste v rozhovoru pro Český rozhlas řekla, že většina venkovní reklamy stojí nelegálně. Jak k tomu mohlo dojít?

Jde zejména o billboardy, plachty a bannery a je to tím, že veřejná správa nemá tu terénní složku, které by to kontrolovala. To je vše.

Chápu to tedy správně, že kdokoli si může umístit cokoliv, kam chce?

Jde o to, že byste měli mít povolení, ale když ho nemáte, trvá velmi dlouho než se na to přijde, systém pečlivě chrání ilegální a nepoctivé podnikání různými lhůtami. Ty jsou podle mého zbytečné a je potřeba aby radnice mohla udělat v prostoru města pořádek. Nepředstavujte si to jako radikální změny systému, spíš drobné novelizace, aby neměly úřady tak svázané ruce – takhle to funguje v zahraničí a opravdu to není nijak radikálně odlišné. Pak je potřeba prostě pečlivost péče a to, aby na veřejném prostoru někomu záleželo, tohle legislativa nenahradí a nedožene, musíme chtít.

Kde se tedy stala chyba? Je zde tedy jakási díra v zákoně?

Je potřeba změnit pravomoci měst, aby si mohla na svém území definovat určitá pravidla a mohla dohlížet na jejich dodržování. Pokud neexistuje někdo, kdo v terénu chodí, dozoruje, kontroluje a vymáhá to, tak to nikdy nebude fungovat. Kolem silnic 1. třídy a dálnic poměrně dobře funguje novela zákona o pozemních komunikacích, protože je tam jasně dané jaká jsou pravidla a kdo uklízí. Ve městech to tak není, přitom tam také potřebujeme bezpečné silnice a řidiče, kteří se můžou v klidu soustředit na provoz.

Kdo by to měl podle vás dělat?

O město by se měla starat jakákoli výkonná složka, která spadá pod radnici. Stát to dělat nemůže, protože prostě nemá dohled nad terénem. Obecně by nám prospěla větší volnost ze strany státu a maximální pravomoc pro města. Také například kdyby měly radnice přímé příjmy z lokálního podnikání, město pak vypadá jinak a funguje víc pro lidi.

Vy jste vizuální smog zkoumala už ve své diplomové práci. Tehdy jste se zaměřovala konkrétně na vizuální smog v Brně. Už touto svou prací jste na sebe poměrně dost upozornila. Čekala jste, že po tomto tématu bude takový hlad?

Na univerzitě mi tehdy při obhajobě říkali, že je to hezké téma, ale nikdy nebude zajímat nikoho jiného než bublinu pár designérů. To si myslím, že se nepotvrdilo, a to téma se povedlo fakt nastartovat. Nečekal to podle mého nikdo a já to brala jako svou misi, ale nevěděla jsem samozřejmě nic. A zásadní byla spolupráce s radnicí Brna-středu a to, že se mi tam ve spolupráci s politiky a řadou dalších odborníků povedlo dotáhnout první manuál pro reklamu v Česku. Bez té návaznosti si myslím, že by se nevytvořila kontinuita a časem by to zapadlo. Byla to velká klika, že tam byly lidé, kteří se tomu chtěli věnovat a tolik věcí dotáhli v terénu. Kdyby mi tehdy nedošlo, že to jde na radnici rozjet, jak jednoduché to může být a že je to u nás v Česku možné, asi by mě to i demotivovalo a tolik bych do toho nešlapala dlouhodobě.

Vy se nejčastěji věnujete smogu provozoven, obchodů, smíšenek, večerek. Zajímá mě, kde je v tomto ohledu hranice práv podnikatelů na reklamu a kde už je hranice veřejného zájmu?

Právo na něco je u veřejného prostoru vždycky v konfliktu. Má větší právo podnikatel, který si nainstaloval obří oslňující světelnou obrazovku do výlohy nebo má právo řidič, který nechce být rušen za jízdy a potřebuje vidět světelnou signalizaci? Tváříme se, že chráníme právo na reklamu, ale ta reklama je tam kvůli tomu, že nakupuje a prodává naši pozornost. To znamená je to diskuse o tom, jakou hodnotu má naše vnímání a jak jsme nároční. Myslím, že psychická nepohoda z informačního zahlcení má velkou váhu a neměli bychom to podceňovat. Má provozovna právo zalepit si celé přízemí, když víme, že to vytváří mrtvou zónu, odrazuje to lidi od pobytu v lokalitě a napadne to kondici obchodů okolo? Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy. Proto nejde vyjmout právo na reklamu a tvářit se, že nic jiného nehraje roli.

Já mám firmu a podnikám v reklamním průmyslu a je to podle mě důležité, jinak bych snadno spadla do role policajta, který bezhlavě reguluje nesmysly. Je to pro mě profesní zodpovědnost se tomu věnovat a baví mě evidence-based přístup, a ne diskuse o vkusu. Zrovna tím se bohužel lidé často ohání a podle mého to do diskuse nepatří. 

Vy jste pro starosty českých měst a obcí připravila kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. Mají starostové zájem podle této kuchařky „vařit“? 

Ano, zájem je velký, a přestože si myslím, že je to práce snů, letos jsem to trochu přepálila, je to velmi náročné. Já vždycky potřebuji, aby mě radnice oslovila, nechci se nikam vlamovat a vnucovat, podle mého to pak nikdy nefunguje a ti lidé si to stejně nevezmou za své. Radnice mě samy oslovují. Kuchařka vznikla na přání Sdružení historických sídel a těch 200 starostů si odhlasovalo, že ji chtějí. Mám na to obecně dobrý ohlas, používají to i na Slovensku.

Jaké podněty pro starosty obsahuje? A kdo konkrétně podle ní má vařit?

Můžou to být úřednici, starostové nebo městští architekti. Ozývá se mi i dost občanů a aktivistů, které láká s tím pohnout – do Karlových Varů mě v jeden týden nezávisle na sobě pozvalo vedení radnice i aktivisté. To je skvělá zpráva, mělo by to jít ideálně takhle z obou stran. Často spolupracuji s městskými architekty, protože zajišťují kontinuitu. Starostové mají jenom čtyři roky volebního období, takže je pro ně klíčové mít kroky, které lze zrealizovat rychle, a právě na nich kuchařka stojí. Když jsem spolupracovala s brněnskou radnicí, tak dost času zabralo se v tématu zorientovat a dotáhla se spousta věcí v terénu jen díky nadšení vedení starosty Landy a náměstka Bartíka v letech 2015 až 2018. Tam jsem vytvořila s řadou spolupracovníků i první manuál dobré praxe reklamy, který okopírovala jak Olomouc, Ostrava, tak i Praha a řada dalších měst. Povedlo se taky odstranit řadu ilegálních stánků a výrazně zredukovat outdoorovou reklamu v historickém centru. Z téhle zkušenosti a ze spolupráce s řadou dalších měst, která přišla potom. Je to koktejl vztahů, zkušeností a strategie, zásadní je ale nadšení a chuť veřejný prostor zlepšit, s takovými lidmi je vždycky radost spolupracovat.

Související

  • Jeskyně budou mít otevřeno i na státní svátek
    Společnost

    Jeskyně budou mít otevřeno i na státní svátek

    Ačkoli pondělí obvykle bývá v turistických atrakcích spíše dnem pracovního klidu, většina tuzemských zpřístupněných jeskyní otevře i ve státní svátek 17. listopadu. A to nejen v Olomouckém kraje, ale i okolních.

  • Otevřeno nebo zavřeno? Na 17. listopadu nakoupí i zapomnětliví
    Společnost

    Otevřeno nebo zavřeno? Na 17. listopadu nakoupí i zapomnětliví

    Zákon provozovatelům uzavření prodejen na 17. listopadu nenařizuje, většina obchodů tak bude v pondělí otevřena. Nakupující by však měli počítat s tím, že některé prodejny otevírací dobu kvůli státnímu svátku upraví – zkrátí ji, nebo zůstanou zavřené.

  • Vánoční trhy nabídnou kluziště i koncerty. Město se chystá i na otevření dálnice
    Společnost

    Vánoční trhy nabídnou kluziště i koncerty. Město se chystá i na otevření dálnice

    Devatenáctého prosince bude slavnostně spuštěn provoz na posledním chybějícím úseku dálnice D1. Přerov se tak dočká očekávaného napojení. Připomněl to v rozhovoru pro rádio Haná primátor Přerova Petr Vrána.

  • VGP plánuje u Přerova dvě nové skladové haly. Výstavba by mohla začít letos
    Společnost

    VGP plánuje u Přerova dvě nové skladové haly. Výstavba by mohla začít letos

    Developerská společnost VGP plánuje v Přerově-Předmostí výstavbu dvou skladovacích hal. Areál chce vybudovat na dosud zemědělsky využívaných pozemcích v těsné blízkosti nového úseku dálnice D1, který bude zprovozněn v prosinci. Pokud společnost VGP získá všechna potřebná povolení, tak stavbu skladovacích hal hodlá zahájit v polovině příštího roku a dokončit v roce 2027. ČTK dnes informaci získala z dokumentace k záměru VGP Park Přerov, kterou firma předložila k posouzení vlivů na životní prostředí EIA.

Rychlovky

  • JESENICKO
    Ocenění Nejromantičtější místo roku 2025 v rámci Cen Olomouckého kraje letos získala kaple svaté Anny v Horním Údolí u Zlatých Hor. Historická stavba uprostřed přírody přitahuje nejen zamilované páry, ale i turisty a milovníky duchovní atmosféry. Více. 
  • OLOMOUCKO
    Řidiči, uzavírka nás čeká mezi Olomoucí a Přerovem. Kvůli napojování nové dálnice D55 na silnici 55. Bude mezi obce Krčmaň a Kokory od 15. do 17. listopadu a znovu od 22. do 23. listopadu. Bude tu značená objížďka.
  • JESENICKO
    Nový dálkový autobus bude jezdit mezi Prahou a Jeseníky. Linka Praha - Hradec Králové - Mohelnice - Rýmařov - Bruntál a Karlova Studánka bude běžně končit v Bruntále, ale v případě včasné objednávky pojede až do Karlovy Studánky. První autobus vyjede na trasu v pátek 21. listopadu.

Nejnovější

  • Silnice z Olomouce na Šternberk bude hotová dříve
    Doprava

    Silnice z Olomouce na Šternberk bude hotová dříve

    Oprava nerovností silnice I/46 z Olomouce do Šternberka skončí dříve. Úsek zhruba mezi Bohuňovicemi a Štarnovem byl od pondělí průjezdný kyvadlově jedním pruhem pro oba směry a vše mělo trvat týden. Bude to, podle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic pro Olomoucký kraj, o den kratší.

  • Ve vyprodaném Domě kultury v Šumperku začal festival Blues Alive
    Kultura

    Ve vyprodaném Domě kultury v Šumperku začal festival Blues Alive

    Ve vyprodaném Domě kultury v Šumperku začal v pátek festival Blues Alive, který patří mezi nejvýznamnější bluesové akce v Evropě. Program na hlavní scéně otevřela skupina The Bad Week ze Srbska, největší prostor ale jako obvykle dostali hudebníci ze Spojených států, kolébky blues. Úvodní večer třídenní přehlídky patřil třeba mladému zpěvákovi a kytaristovi Seanu Mackovi McDonaldovi nebo kapele Beaux Gris Gris & The Apocalypse.

  • Hasiči likvidovali požáry celou noc
    Krimi

    Hasiči likvidovali požáry celou noc

    Náročnou noc mají za sebou hasiči v Olomouckém kraji. Řešili hned tři větší požáry. Požár neobydlené nemovitosti v Olomouci - Holici, štěpky na Kozlově a hospodářské budovy v Hanušovicích v okrese Šumperk.

  • Horoskopy na prodloužený víkend, jak si ho užít i se svátečním pondělím
    Horoskopy

    Horoskopy na prodloužený víkend, jak si ho užít i se svátečním pondělím

    Dobré ráno, je prodloužený víkend. V sobotu má svátek Leopold, v neděli Otmar, v pondělí je státní svátek. Co vás může o víkendu potkat?

Doporučujeme

  • SOUTĚŽ: Pro kreativce je tu Open Space. Vyhrajte vstup
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Pro kreativce je tu Open Space. Vyhrajte vstup

    Jak fungují partnerství v kreativních profesích? A co dělat, když důvěra přeroste v konflikt? Tématem letošního ročníku Open Space, který se uskuteční 29. listopadu ve Vault 42 v Olomouci, je dynamika spolupráce v kreativních odvětvích. Akci organizuje nezisková organizace Kreativní Olomouc a zve kreativce z regionu ke společné diskuzi, sdílení a networkingu. 

  • Vytáhněte oblek a připravte šaty. Městský bál nabídne královskou zábavu
    Doporučujeme

    Vytáhněte oblek a připravte šaty. Městský bál nabídne královskou zábavu

    Letošní jubilejní XXV. Městský bál se ponese v duchu královské noblesy. Téma „Královská Olomouc“ propojí bohatý kulturní program s historickými motivy a slavnostní výzdobou, která připomene slavné dějiny města. Bál se uskuteční v sobotu 10. ledna 2026 v pavilonu A na Výstavišti Flora Olomouc a už nyní je možné zakoupit vstupenky.

  • Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník
    Doporučujeme

    Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník

    Další ročník kroměřížského Háčkovacího maratonu potvrdil rostoucí zájem veřejnosti o smysluplné dobrovolnické aktivity. Akce, která navázala na loňský úspěšný premiérový ročník, překonala v mnoha ohledech všechna očekávání – a to jak v počtu účastníků, tak množství hotových výrobků. Další ročník proběhne už 14. listopadu.

  • Fanoušci Queen si přijdou na své. Doplňky prodává i Helvetia
    Doporučujeme

    Fanoušci Queen si přijdou na své. Doplňky prodává i Helvetia

    The show must go on. Patříte mezi fanoušky skupiny Queen a potrpíte si na kvalitní doplňky? Pak by vám neměla uniknout značka Montblanc, která nyní nabízí speciální edici na počest rockerů. Sběratelské kousky teď seženete i v prodejně Helvetia v Olomouci.

Nejčtenější

  • Sloužila horníkům, slávu ji navrátil místní spolek. Kaple láká i na svatby
    Společnost

    Sloužila horníkům, slávu ji navrátil místní spolek. Kaple láká i na svatby

    Ocenění Nejromantičtější místo roku 2025 v rámci Cen Olomouckého kraje letos získala kaple svaté Anny v Horním Údolí u Zlatých Hor. Historická stavba uprostřed přírody přitahuje nejen zamilované páry, ale i turisty a milovníky duchovní atmosféry. Mluvil o tom předseda Spolku Horní a Dolní údolí Edvard Mamoň pro Radio Haná.

  • Olšany, kraj i Prostějov spojí síly v další fázi čištění znečištěných podzemních vod
    Společnost

    Olšany, kraj i Prostějov spojí síly v další fázi čištění znečištěných podzemních vod

    Prostějovská radnice poskytne nedaleké obci Olšany příspěvek 2,2 milionu korun na další fázi čištění podzemních vod od toxických látek, které před lety unikly do půdy v areálu podniku Sigma Lutín. Odborníci se snaží vyčistit podzemní vody pomocí početných vrtů, do kterých vlévají syrovátku. Závěrečná fáze projektu je rozvržena na pět let a její dokončení je naplánováno na rok 2029. Dotaci schválili prostějovští radní a ještě ji projedná zastupitelstvo. ČTK to sdělila primátorova náměstkyně Marcela Župková (ANO).

  • Vánoční strom je vybraný, přijede o víkendu. Odkud pochází?
    Společnost

    Vánoční strom je vybraný, přijede o víkendu. Odkud pochází?

    Každoroční hlavní předvánoční otázka má jasnou odpověď. Kdy dorazí vánoční strom, který bude zdobit Horní náměstí a odkud pochází? Tentokrát dorazí z obce Líšná na Přerovsku.

Seriály