Veřejný prostor není vakuum, říká expertka na vizuální smog Fullerová

Už jste slyšeli o pojmu vizuální smog? Veronice Rút Fullerové leží toto téma na srdci dlouhodobě. Na kultivaci veřejného prostoru již spolupracovala ve své profesní praxi s brněnskou radnicí a pro starosty ze Sdružení historických sídel připravila Kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. O co ale jde? Když vizuální prvky ve veřejném prostoru nepůsobí dobře, vyvolává to v nás chaos. „Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe,“ vysvětluje Fullerová. Může jít o reklamní plochy, které zabírají příliš místa nebo třeba o provozovny, které jsou barevně agresivní a křiklavé a o mnoho dalšího. „Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy,“ říká brněnská designérka.

Jak byste jednoduše popsala vizuální smog? Není to pouze věc osobního vkusu?

Každý může vyjít ven na svou ulici a podívat se, jestli je tam všechno skvělé, jestli už tam nejde nic zlepšovat a je to dokonalé. Pokud si toto člověk řekne a je šťastný, tak vlastně není co řešit. Takže ano, můžeme to brát i subjektivně. Já za sebe říkám, že je to chaos a agresivita od dopravního značení až po reklamní bannery. Je to chaos všech vizuálních prvků ve veřejném prostoru.

Co všechno se míní tímto chaosem a agresivitou?

Je to například informační zahlcení, to znamená všechna vizuální sdělení, nápisy, a i celý obsah reklamních bannerů. S tím jde ruku v ruce samozřejmě vizuální chaos, který je o tom, že se při instalaci reklamy do veřejného prostoru nikdo s nikým nedomluvil a je to nezáměrné. To znamená, že se nejedná o design, ale je to omyl, který se stal, aniž by to kdokoliv chtěl. Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe.

Zaujalo mě, když jste říkala, že vizuální prvky ve veřejném prostoru jsou instalovány i omylem. Jaké jste například myslela?

Řada věcí tam tak jaksi nahodile visí, různé plachty na cedulích a cedule na plachtách a podobně. A také kupříkladu dopravní značení, které je extrémně zmnožené, máme velké množství značek a vozovky nesmyslně pokreslené. Respekt k pravidlům to stejně nevykouzlí a akorát je všechno míň přehledné pro ty, kteří pravidla dodržovat chtějí. Pak jsou problémem i reklamy na zábradlích, billboardy, které nikdo nekoriguje a jsou tam jenom tak, jaksi omylem. Takže všechny tyhle věci dohromady. Je jich mnoho.

Vy jste v rozhovoru pro Český rozhlas řekla, že většina venkovní reklamy stojí nelegálně. Jak k tomu mohlo dojít?

Jde zejména o billboardy, plachty a bannery a je to tím, že veřejná správa nemá tu terénní složku, které by to kontrolovala. To je vše.

Chápu to tedy správně, že kdokoli si může umístit cokoliv, kam chce?

Jde o to, že byste měli mít povolení, ale když ho nemáte, trvá velmi dlouho než se na to přijde, systém pečlivě chrání ilegální a nepoctivé podnikání různými lhůtami. Ty jsou podle mého zbytečné a je potřeba aby radnice mohla udělat v prostoru města pořádek. Nepředstavujte si to jako radikální změny systému, spíš drobné novelizace, aby neměly úřady tak svázané ruce – takhle to funguje v zahraničí a opravdu to není nijak radikálně odlišné. Pak je potřeba prostě pečlivost péče a to, aby na veřejném prostoru někomu záleželo, tohle legislativa nenahradí a nedožene, musíme chtít.

Kde se tedy stala chyba? Je zde tedy jakási díra v zákoně?

Je potřeba změnit pravomoci měst, aby si mohla na svém území definovat určitá pravidla a mohla dohlížet na jejich dodržování. Pokud neexistuje někdo, kdo v terénu chodí, dozoruje, kontroluje a vymáhá to, tak to nikdy nebude fungovat. Kolem silnic 1. třídy a dálnic poměrně dobře funguje novela zákona o pozemních komunikacích, protože je tam jasně dané jaká jsou pravidla a kdo uklízí. Ve městech to tak není, přitom tam také potřebujeme bezpečné silnice a řidiče, kteří se můžou v klidu soustředit na provoz.

Kdo by to měl podle vás dělat?

O město by se měla starat jakákoli výkonná složka, která spadá pod radnici. Stát to dělat nemůže, protože prostě nemá dohled nad terénem. Obecně by nám prospěla větší volnost ze strany státu a maximální pravomoc pro města. Také například kdyby měly radnice přímé příjmy z lokálního podnikání, město pak vypadá jinak a funguje víc pro lidi.

Vy jste vizuální smog zkoumala už ve své diplomové práci. Tehdy jste se zaměřovala konkrétně na vizuální smog v Brně. Už touto svou prací jste na sebe poměrně dost upozornila. Čekala jste, že po tomto tématu bude takový hlad?

Na univerzitě mi tehdy při obhajobě říkali, že je to hezké téma, ale nikdy nebude zajímat nikoho jiného než bublinu pár designérů. To si myslím, že se nepotvrdilo, a to téma se povedlo fakt nastartovat. Nečekal to podle mého nikdo a já to brala jako svou misi, ale nevěděla jsem samozřejmě nic. A zásadní byla spolupráce s radnicí Brna-středu a to, že se mi tam ve spolupráci s politiky a řadou dalších odborníků povedlo dotáhnout první manuál pro reklamu v Česku. Bez té návaznosti si myslím, že by se nevytvořila kontinuita a časem by to zapadlo. Byla to velká klika, že tam byly lidé, kteří se tomu chtěli věnovat a tolik věcí dotáhli v terénu. Kdyby mi tehdy nedošlo, že to jde na radnici rozjet, jak jednoduché to může být a že je to u nás v Česku možné, asi by mě to i demotivovalo a tolik bych do toho nešlapala dlouhodobě.

Vy se nejčastěji věnujete smogu provozoven, obchodů, smíšenek, večerek. Zajímá mě, kde je v tomto ohledu hranice práv podnikatelů na reklamu a kde už je hranice veřejného zájmu?

Právo na něco je u veřejného prostoru vždycky v konfliktu. Má větší právo podnikatel, který si nainstaloval obří oslňující světelnou obrazovku do výlohy nebo má právo řidič, který nechce být rušen za jízdy a potřebuje vidět světelnou signalizaci? Tváříme se, že chráníme právo na reklamu, ale ta reklama je tam kvůli tomu, že nakupuje a prodává naši pozornost. To znamená je to diskuse o tom, jakou hodnotu má naše vnímání a jak jsme nároční. Myslím, že psychická nepohoda z informačního zahlcení má velkou váhu a neměli bychom to podceňovat. Má provozovna právo zalepit si celé přízemí, když víme, že to vytváří mrtvou zónu, odrazuje to lidi od pobytu v lokalitě a napadne to kondici obchodů okolo? Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy. Proto nejde vyjmout právo na reklamu a tvářit se, že nic jiného nehraje roli.

Já mám firmu a podnikám v reklamním průmyslu a je to podle mě důležité, jinak bych snadno spadla do role policajta, který bezhlavě reguluje nesmysly. Je to pro mě profesní zodpovědnost se tomu věnovat a baví mě evidence-based přístup, a ne diskuse o vkusu. Zrovna tím se bohužel lidé často ohání a podle mého to do diskuse nepatří. 

Vy jste pro starosty českých měst a obcí připravila kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. Mají starostové zájem podle této kuchařky „vařit“? 

Ano, zájem je velký, a přestože si myslím, že je to práce snů, letos jsem to trochu přepálila, je to velmi náročné. Já vždycky potřebuji, aby mě radnice oslovila, nechci se nikam vlamovat a vnucovat, podle mého to pak nikdy nefunguje a ti lidé si to stejně nevezmou za své. Radnice mě samy oslovují. Kuchařka vznikla na přání Sdružení historických sídel a těch 200 starostů si odhlasovalo, že ji chtějí. Mám na to obecně dobrý ohlas, používají to i na Slovensku.

Jaké podněty pro starosty obsahuje? A kdo konkrétně podle ní má vařit?

Můžou to být úřednici, starostové nebo městští architekti. Ozývá se mi i dost občanů a aktivistů, které láká s tím pohnout – do Karlových Varů mě v jeden týden nezávisle na sobě pozvalo vedení radnice i aktivisté. To je skvělá zpráva, mělo by to jít ideálně takhle z obou stran. Často spolupracuji s městskými architekty, protože zajišťují kontinuitu. Starostové mají jenom čtyři roky volebního období, takže je pro ně klíčové mít kroky, které lze zrealizovat rychle, a právě na nich kuchařka stojí. Když jsem spolupracovala s brněnskou radnicí, tak dost času zabralo se v tématu zorientovat a dotáhla se spousta věcí v terénu jen díky nadšení vedení starosty Landy a náměstka Bartíka v letech 2015 až 2018. Tam jsem vytvořila s řadou spolupracovníků i první manuál dobré praxe reklamy, který okopírovala jak Olomouc, Ostrava, tak i Praha a řada dalších měst. Povedlo se taky odstranit řadu ilegálních stánků a výrazně zredukovat outdoorovou reklamu v historickém centru. Z téhle zkušenosti a ze spolupráce s řadou dalších měst, která přišla potom. Je to koktejl vztahů, zkušeností a strategie, zásadní je ale nadšení a chuť veřejný prostor zlepšit, s takovými lidmi je vždycky radost spolupracovat.

Související

  • Sněžit bude i u nás. Šance na bílé Vánoce je vysoká
    Společnost

    Sněžit bude i u nás. Šance na bílé Vánoce je vysoká

    Letošní Vánoce budou po dlouhé době skutečně zimní. Podle Českého hydrometeorologického ústavu se s příchodem Štědrého dne výrazně ochladí, ustoupí inverzní počasí a na řadě míst se objeví sněžení.

  • Zelený cirkus nad Olomoucí. Nasvícení katedrály kritizují občané i odborníci
    Společnost

    Zelený cirkus nad Olomoucí. Nasvícení katedrály kritizují občané i odborníci

    Kasino v Las Vegas nebo zelený cirkus. I tak Olomoučané popisují inovativní zelené nasvícení olomoucké katedrály svatého Václava. Má šetřit peníze a omezit světelné znečistění. Podle odborníků ale nové osvětlení může škodit lidskému zdraví.

  • OBRAZEM: Šťastné a chutné. Jak namalovaly děti vánoční pokrmy?
    Společnost
    FotoReport

    OBRAZEM: Šťastné a chutné. Jak namalovaly děti vánoční pokrmy?

    Jak vypadají Vánoce očima dětí? Report oslovil děti ze ZŠ Vítězná v Litovli. Ve fotogalerii uvidíte jídla spojená s Vánocemi, jak je pojali žáci ze 7.B pod vedením paní učitelky Ludmily Šenkyříkové. Obrázky tvořené technikou monotypie si prohlédněte ve fotogalerii.

  • V některých věcech jsem měl být důraznější, říká končící primátor Žbánek
    Společnost
    Rozhovory

    V některých věcech jsem měl být důraznější, říká končící primátor Žbánek

    Končící primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO) v bilančním rozhovoru pro Report shrnuje své působení na magistrátu, které výrazně ovlivnily mimořádné krize posledních let. Hovoří o hlavních prioritách svého mandátu, realizovaných i nedotažených projektech, fungování koalice i o tom, jaké úkoly čekají jeho nástupkyni.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Vedení basketbalového klubu BK Olomoucko se v reakci na výsledkovou a herní krizi v posledních týdnech rozhodlo přistoupit ke změně na pozici trenéra. Matt Jones po vzájemné dohodě všech stran opouští pozici hlavního kouče. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Letošní Vánoce budou po dlouhé době skutečně zimní. Podle Českého hydrometeorologického ústavu se s příchodem Štědrého dne výrazně ochladí, ustoupí inverzní počasí a na řadě míst se objeví sněžení. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    V období od 22. prosince 2024 do 2. ledna 2025 zasahovali hasiči v Olomouckém kraji u celkem 60 požárů. Některé z nich přímo souvisely s vánočními svátky. Hasiči apelují na opatrnost i v letošním roce. Více.

Nejnovější

  • Zastřelila vlastní matku. Policie šetří vraždu v Bohuňovicích
    Krimi

    Zastřelila vlastní matku. Policie šetří vraždu v Bohuňovicích

    Kriminalisté obvinili z vraždy ženy a pokusu o vraždu muže v Bohuňovicích na Olomoucku jejich osmnáctiletou dceru a jejího o 11 let staršího přítele. Matku podle kriminalistů zastřelila a otce poranila. Motivem byl podle policie majetkový prospěch. Tragédie se stala v neděli, dívku policisté na místě zadrželi a tentýž den v podvečer zadrželi také jejího přítele. Oba jsou obviněni, policisté podali návrh na jejich vzetí do vazby, informovala o tom dnes na síti X policejní mluvčí Marie Šafářová. Oběma hrozí 15 až 20 let vězení nebo výjimečný trest.

  • Prostějovsko už je za epidemickým prahem. Chřipka zasahuje celý kraj
    Zdraví

    Prostějovsko už je za epidemickým prahem. Chřipka zasahuje celý kraj

    Nemocnost v Olomouckém kraji za poslední týden opět vzrostla, a to o devět procent. Hygienici evidují 1534 případů akutních respiračních onemocnění na 100 tisíc obyvatel, sdělila ČTK mluvčí olomoucké krajské hygienické stanice Markéta Koutná. Nejvyšší nemocnost panuje na Prostějovsku, kde už počet nemocných vysoce překročil epidemický práh. Nejčastěji se v ordinacích lékařů objevují se zdravotními potížemi děti do pěti let.

  • Narodil se v den zimního slunovratu. V Olomouci mají první miminko po nejdelší noci
    Zdraví

    Narodil se v den zimního slunovratu. V Olomouci mají první miminko po nejdelší noci

    Přesně v den zimního slunovratu, kdy se po nejdelší noci roku světlo začíná znovu vracet, přišlo v Porodnici Fakultní nemocnice Olomouc na svět první letošní miminko narozené po slunovratu. V neděli 21. prosince v 17.15 porodila maminka Anna z Olomouce syna Eduarda – své první dítě a symbol nových začátků.

  • Nový rok na Helfštýně. Trumfnou návštěvníci rekord?
    Doporučujeme

    Nový rok na Helfštýně. Trumfnou návštěvníci rekord?

    Hrad Helfštýn se i na začátku roku 2026 stane cílem tisíců turistů. V sobotu 3. ledna 2026 se zde uskuteční 48. ročník tradičního novoročního výstupu, který každoročně patří k nejnavštěvovanějším zimním akcím v regionu.

Doporučujeme

  • Kouzlo Vánoc ožije na zámku v Náměšti na Hané
    Doporučujeme

    Kouzlo Vánoc ožije na zámku v Náměšti na Hané

    Městys Náměšť na Hané zve veřejnost na tradiční akci Vánoce na zámku, která se uskuteční v sobotu 27. prosince v prostorách místního zámku. Návštěvníci se mohou těšit na jedinečnou vánoční atmosféru v historických interiérech, které budou slavnostně vyzdobeny. Akce proběhne v čase od 14.00 do 21.00 hodin.

  • Policejní soutěž MÁŠ NA TO? Ukázala rychlost, sílu i vytrvalost
    Doporučujeme

    Policejní soutěž MÁŠ NA TO? Ukázala rychlost, sílu i vytrvalost

    Rychlost, síla, obratnost a vytrvalost a k tomu odhodlání zvítězit, skvělá atmoška a nadupaný doprovodný program plný akce. To všechno bylo BEST OF THE BEST v Kojetíně pod záštitou a za osobní účasti policejního prezidenta genpor. Mgr. Martina Vondráška.

  • McDonald's je zas o krok blíž zákazníkům. Nová pobočka je první v Přerově
    Doporučujeme

    McDonald's je zas o krok blíž zákazníkům. Nová pobočka je první v Přerově

    Přerov se dočkal své první restaurace McDonald's, a to přímo v Galerii Přerov. Nově otevřená pobočka je historicky první nejen ve městě, ale v celém přerovském okrese. Zákazníci se mohou těšit na ikonické produkty značky v moderním prostředí, které odpovídá současným trendům i potřebám hostů.

  • Čtyři víkendy utekly jak voda v Moravě. A Vánoční náplavka nalákala
    Doporučujeme

    Čtyři víkendy utekly jak voda v Moravě. A Vánoční náplavka nalákala

    Čtyři prodloužené víkendy utekly jako voda a s nimi i vánoční program na náplavce. Nábřeží Josefa Jařaba v Olomouci plnila od čtvrtka do neděle hudba, koncerty, i dobré jídlo.

Nejčtenější

Seriály