Veřejný prostor není vakuum, říká expertka na vizuální smog Fullerová

Už jste slyšeli o pojmu vizuální smog? Veronice Rút Fullerové leží toto téma na srdci dlouhodobě. Na kultivaci veřejného prostoru již spolupracovala ve své profesní praxi s brněnskou radnicí a pro starosty ze Sdružení historických sídel připravila Kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. O co ale jde? Když vizuální prvky ve veřejném prostoru nepůsobí dobře, vyvolává to v nás chaos. „Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe,“ vysvětluje Fullerová. Může jít o reklamní plochy, které zabírají příliš místa nebo třeba o provozovny, které jsou barevně agresivní a křiklavé a o mnoho dalšího. „Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy,“ říká brněnská designérka.

Jak byste jednoduše popsala vizuální smog? Není to pouze věc osobního vkusu?

Každý může vyjít ven na svou ulici a podívat se, jestli je tam všechno skvělé, jestli už tam nejde nic zlepšovat a je to dokonalé. Pokud si toto člověk řekne a je šťastný, tak vlastně není co řešit. Takže ano, můžeme to brát i subjektivně. Já za sebe říkám, že je to chaos a agresivita od dopravního značení až po reklamní bannery. Je to chaos všech vizuálních prvků ve veřejném prostoru.

Co všechno se míní tímto chaosem a agresivitou?

Je to například informační zahlcení, to znamená všechna vizuální sdělení, nápisy, a i celý obsah reklamních bannerů. S tím jde ruku v ruce samozřejmě vizuální chaos, který je o tom, že se při instalaci reklamy do veřejného prostoru nikdo s nikým nedomluvil a je to nezáměrné. To znamená, že se nejedná o design, ale je to omyl, který se stal, aniž by to kdokoliv chtěl. Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe.

Zaujalo mě, když jste říkala, že vizuální prvky ve veřejném prostoru jsou instalovány i omylem. Jaké jste například myslela?

Řada věcí tam tak jaksi nahodile visí, různé plachty na cedulích a cedule na plachtách a podobně. A také kupříkladu dopravní značení, které je extrémně zmnožené, máme velké množství značek a vozovky nesmyslně pokreslené. Respekt k pravidlům to stejně nevykouzlí a akorát je všechno míň přehledné pro ty, kteří pravidla dodržovat chtějí. Pak jsou problémem i reklamy na zábradlích, billboardy, které nikdo nekoriguje a jsou tam jenom tak, jaksi omylem. Takže všechny tyhle věci dohromady. Je jich mnoho.

Vy jste v rozhovoru pro Český rozhlas řekla, že většina venkovní reklamy stojí nelegálně. Jak k tomu mohlo dojít?

Jde zejména o billboardy, plachty a bannery a je to tím, že veřejná správa nemá tu terénní složku, které by to kontrolovala. To je vše.

Chápu to tedy správně, že kdokoli si může umístit cokoliv, kam chce?

Jde o to, že byste měli mít povolení, ale když ho nemáte, trvá velmi dlouho než se na to přijde, systém pečlivě chrání ilegální a nepoctivé podnikání různými lhůtami. Ty jsou podle mého zbytečné a je potřeba aby radnice mohla udělat v prostoru města pořádek. Nepředstavujte si to jako radikální změny systému, spíš drobné novelizace, aby neměly úřady tak svázané ruce – takhle to funguje v zahraničí a opravdu to není nijak radikálně odlišné. Pak je potřeba prostě pečlivost péče a to, aby na veřejném prostoru někomu záleželo, tohle legislativa nenahradí a nedožene, musíme chtít.

Kde se tedy stala chyba? Je zde tedy jakási díra v zákoně?

Je potřeba změnit pravomoci měst, aby si mohla na svém území definovat určitá pravidla a mohla dohlížet na jejich dodržování. Pokud neexistuje někdo, kdo v terénu chodí, dozoruje, kontroluje a vymáhá to, tak to nikdy nebude fungovat. Kolem silnic 1. třídy a dálnic poměrně dobře funguje novela zákona o pozemních komunikacích, protože je tam jasně dané jaká jsou pravidla a kdo uklízí. Ve městech to tak není, přitom tam také potřebujeme bezpečné silnice a řidiče, kteří se můžou v klidu soustředit na provoz.

Kdo by to měl podle vás dělat?

O město by se měla starat jakákoli výkonná složka, která spadá pod radnici. Stát to dělat nemůže, protože prostě nemá dohled nad terénem. Obecně by nám prospěla větší volnost ze strany státu a maximální pravomoc pro města. Také například kdyby měly radnice přímé příjmy z lokálního podnikání, město pak vypadá jinak a funguje víc pro lidi.

Vy jste vizuální smog zkoumala už ve své diplomové práci. Tehdy jste se zaměřovala konkrétně na vizuální smog v Brně. Už touto svou prací jste na sebe poměrně dost upozornila. Čekala jste, že po tomto tématu bude takový hlad?

Na univerzitě mi tehdy při obhajobě říkali, že je to hezké téma, ale nikdy nebude zajímat nikoho jiného než bublinu pár designérů. To si myslím, že se nepotvrdilo, a to téma se povedlo fakt nastartovat. Nečekal to podle mého nikdo a já to brala jako svou misi, ale nevěděla jsem samozřejmě nic. A zásadní byla spolupráce s radnicí Brna-středu a to, že se mi tam ve spolupráci s politiky a řadou dalších odborníků povedlo dotáhnout první manuál pro reklamu v Česku. Bez té návaznosti si myslím, že by se nevytvořila kontinuita a časem by to zapadlo. Byla to velká klika, že tam byly lidé, kteří se tomu chtěli věnovat a tolik věcí dotáhli v terénu. Kdyby mi tehdy nedošlo, že to jde na radnici rozjet, jak jednoduché to může být a že je to u nás v Česku možné, asi by mě to i demotivovalo a tolik bych do toho nešlapala dlouhodobě.

Vy se nejčastěji věnujete smogu provozoven, obchodů, smíšenek, večerek. Zajímá mě, kde je v tomto ohledu hranice práv podnikatelů na reklamu a kde už je hranice veřejného zájmu?

Právo na něco je u veřejného prostoru vždycky v konfliktu. Má větší právo podnikatel, který si nainstaloval obří oslňující světelnou obrazovku do výlohy nebo má právo řidič, který nechce být rušen za jízdy a potřebuje vidět světelnou signalizaci? Tváříme se, že chráníme právo na reklamu, ale ta reklama je tam kvůli tomu, že nakupuje a prodává naši pozornost. To znamená je to diskuse o tom, jakou hodnotu má naše vnímání a jak jsme nároční. Myslím, že psychická nepohoda z informačního zahlcení má velkou váhu a neměli bychom to podceňovat. Má provozovna právo zalepit si celé přízemí, když víme, že to vytváří mrtvou zónu, odrazuje to lidi od pobytu v lokalitě a napadne to kondici obchodů okolo? Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy. Proto nejde vyjmout právo na reklamu a tvářit se, že nic jiného nehraje roli.

Já mám firmu a podnikám v reklamním průmyslu a je to podle mě důležité, jinak bych snadno spadla do role policajta, který bezhlavě reguluje nesmysly. Je to pro mě profesní zodpovědnost se tomu věnovat a baví mě evidence-based přístup, a ne diskuse o vkusu. Zrovna tím se bohužel lidé často ohání a podle mého to do diskuse nepatří. 

Vy jste pro starosty českých měst a obcí připravila kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. Mají starostové zájem podle této kuchařky „vařit“? 

Ano, zájem je velký, a přestože si myslím, že je to práce snů, letos jsem to trochu přepálila, je to velmi náročné. Já vždycky potřebuji, aby mě radnice oslovila, nechci se nikam vlamovat a vnucovat, podle mého to pak nikdy nefunguje a ti lidé si to stejně nevezmou za své. Radnice mě samy oslovují. Kuchařka vznikla na přání Sdružení historických sídel a těch 200 starostů si odhlasovalo, že ji chtějí. Mám na to obecně dobrý ohlas, používají to i na Slovensku.

Jaké podněty pro starosty obsahuje? A kdo konkrétně podle ní má vařit?

Můžou to být úřednici, starostové nebo městští architekti. Ozývá se mi i dost občanů a aktivistů, které láká s tím pohnout – do Karlových Varů mě v jeden týden nezávisle na sobě pozvalo vedení radnice i aktivisté. To je skvělá zpráva, mělo by to jít ideálně takhle z obou stran. Často spolupracuji s městskými architekty, protože zajišťují kontinuitu. Starostové mají jenom čtyři roky volebního období, takže je pro ně klíčové mít kroky, které lze zrealizovat rychle, a právě na nich kuchařka stojí. Když jsem spolupracovala s brněnskou radnicí, tak dost času zabralo se v tématu zorientovat a dotáhla se spousta věcí v terénu jen díky nadšení vedení starosty Landy a náměstka Bartíka v letech 2015 až 2018. Tam jsem vytvořila s řadou spolupracovníků i první manuál dobré praxe reklamy, který okopírovala jak Olomouc, Ostrava, tak i Praha a řada dalších měst. Povedlo se taky odstranit řadu ilegálních stánků a výrazně zredukovat outdoorovou reklamu v historickém centru. Z téhle zkušenosti a ze spolupráce s řadou dalších měst, která přišla potom. Je to koktejl vztahů, zkušeností a strategie, zásadní je ale nadšení a chuť veřejný prostor zlepšit, s takovými lidmi je vždycky radost spolupracovat.

Související

  • Na Silvestra ohňostroj nebude. Olomouc mění i spádovost škol
    Společnost

    Na Silvestra ohňostroj nebude. Olomouc mění i spádovost škol

    Město Olomouc má oficiálně nového zahraničního partnera, upravilo spádové oblasti základních škol, řeší kapacity mateřských škol a na přelomu roku neplánuje tradiční ohňostroj. V Pondělním podcastu Radia Metropole to uvedl náměstek primátora pro kulturu, školství a cestovní ruch Viktor Tichák (Piráti).

  • Pro klienty jsme někdy jediní, s kým si mohou promluvit, říká pečovatelka o seniory
    Společnost
    Rozhovory

    Pro klienty jsme někdy jediní, s kým si mohou promluvit, říká pečovatelka o seniory

    Pečovatelská služba patří mezi profese, které nejsou příliš vidět, přesto je zásadní oporou pro lidi, kteří chtějí i přes nemoc, stáří nebo ztrátu soběstačnosti zůstat ve svém domově. Péče v terénu však znamená mnohem víc než pomoc s hygienou, stravou či přesuny. O tom, co všechno práce obnáší, s jakými situacemi se pečovatelky potýkají, ale i o tom, co je na této profesi nejkrásnější, jsem si popovídala s Martinou Katzerovou, pečovatelkou z Charity Zábřeh, která se péči o seniory věnuje již přes 25 let a stále v ní nachází smysl.

  • Úplný zákaz pyrotechniky v Olomouci? Místní sepsali petici
    Společnost

    Úplný zákaz pyrotechniky v Olomouci? Místní sepsali petici

    Začátkem prosince vešla v platnost celorepubliková legislativní úprava o používání zábavní pyrotechniky ve městech. Díky tomu vznikly ochranné zóny, ve kterých se pyrotechnika odpalovat nesmí – jde o okolí zvířecích útulků, nemocnic a dalších míst. Někteří Olomoučané podepisují petici za úplný zákaz používání pyrotechniky na území města.

  • Zima je pro zvířata zkouškou. Záchranná stanice na Šumpersku řeší srážky i nalezené netopýry
    Společnost

    Zima je pro zvířata zkouškou. Záchranná stanice na Šumpersku řeší srážky i nalezené netopýry

    Zima s sebou nepřináší jen krásnou krajinu, ale také řadu nástrah pro volně žijící zvířata. S rostoucím chladem přibývá práce i ve Záchranné stanici v Rudě nad Moravou na Šumpersku, která pomáhá zraněným a oslabeným živočichům z širokého okolí.

Rychlovky

  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Nemocnost v Olomouckém kraji za poslední týden opět vzrostla, a to o devět procent. Hygienici evidují 1534 případů akutních respiračních onemocnění na 100 tisíc obyvatel. Více.
  • OLOMOUCKO
    Kriminalisté obvinili z vraždy ženy a pokusu o vraždu muže v Bohuňovicích na Olomoucku jejich osmnáctiletou dceru a jejího o 11 let staršího přítele. Matku podle kriminalistů zastřelila a otce poranila. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Během vánočních svátků si jen tak nenakoupíte. Připravili jsme pro vás přehled, kdy mají obchody otevřeno a kdy ne. Celý přehled.

Nejnovější

  • Požár chat na Přerovsku. Bouchla i propanbutanová lahev
    Krimi

    Požár chat na Přerovsku. Bouchla i propanbutanová lahev

    Hasiči zasahovali u požárů dvou chat na Přerovsku. Na místě byly 3 jednotky hasičů. Jde o lokalitu Přerov-Markrabiny.

  • Olomouc má vlastní vánoční song. Poslechněte si jej
    Kultura

    Olomouc má vlastní vánoční song. Poslechněte si jej

    Symbolicky v předvečer letošních svátků vyšel nový singl Rozsvítíme stromy kapely Loco Poco. Píseň zachycuje jedinečnou atmosféru vánočních trhů v Olomouci a je hudebním pozváním ke zklidnění a setkávání.

  • Historické hračky, betlémy a slavnostní atmosféra. Najdete je na hradě Šternberk
    Doporučujeme

    Historické hračky, betlémy a slavnostní atmosféra. Najdete je na hradě Šternberk

    Hrad Šternberk zve návštěvníky na tradiční Vánoční prohlídky, které se uskuteční během adventních víkendů a vánočních svátků. Atmosféra historického sídla ožije slavnostní výzdobou, betlémy, historickými hračkami i dalšími vánočními doplňky, které přenesou návštěvníky do sváteční nálady minulých staletí.

  • Sigma hlásí první posilu, podepsala Slovince Danijela Šturma
    Sport

    Sigma hlásí první posilu, podepsala Slovince Danijela Šturma

    Ještě ani pořádně nezačal přestupní termín a fotbalisté SK Sigma Olomouc už mají první posilu. Hanácký klub dnes oznámil podpis smlouvy se slovinským záložníkem Daniejelem Šturmem (1999). Přichází z NK Celje, nedávného pohárové soupeře Sigmy, na Andrově stadionu se dohodl na víceleté smlouvě. Sigma o tom napsala na svém webu.

Doporučujeme

  • Nový rok na Helfštýně. Trumfnou návštěvníci rekord?
    Doporučujeme

    Nový rok na Helfštýně. Trumfnou návštěvníci rekord?

    Hrad Helfštýn se i na začátku roku 2026 stane cílem tisíců turistů. V sobotu 3. ledna 2026 se zde uskuteční 48. ročník tradičního novoročního výstupu, který každoročně patří k nejnavštěvovanějším zimním akcím v regionu.

  • Kouzlo Vánoc ožije na zámku v Náměšti na Hané
    Doporučujeme

    Kouzlo Vánoc ožije na zámku v Náměšti na Hané

    Městys Náměšť na Hané zve veřejnost na tradiční akci Vánoce na zámku, která se uskuteční v sobotu 27. prosince v prostorách místního zámku. Návštěvníci se mohou těšit na jedinečnou vánoční atmosféru v historických interiérech, které budou slavnostně vyzdobeny. Akce proběhne v čase od 14.00 do 21.00 hodin.

  • Policejní soutěž MÁŠ NA TO? Ukázala rychlost, sílu i vytrvalost
    Doporučujeme

    Policejní soutěž MÁŠ NA TO? Ukázala rychlost, sílu i vytrvalost

    Rychlost, síla, obratnost a vytrvalost a k tomu odhodlání zvítězit, skvělá atmoška a nadupaný doprovodný program plný akce. To všechno bylo BEST OF THE BEST v Kojetíně pod záštitou a za osobní účasti policejního prezidenta genpor. Mgr. Martina Vondráška.

  • McDonald's je zas o krok blíž zákazníkům. Nová pobočka je první v Přerově
    Doporučujeme

    McDonald's je zas o krok blíž zákazníkům. Nová pobočka je první v Přerově

    Přerov se dočkal své první restaurace McDonald's, a to přímo v Galerii Přerov. Nově otevřená pobočka je historicky první nejen ve městě, ale v celém přerovském okrese. Zákazníci se mohou těšit na ikonické produkty značky v moderním prostředí, které odpovídá současným trendům i potřebám hostů.

Nejčtenější

Seriály