Veřejný prostor není vakuum, říká expertka na vizuální smog Fullerová

Už jste slyšeli o pojmu vizuální smog? Veronice Rút Fullerové leží toto téma na srdci dlouhodobě. Na kultivaci veřejného prostoru již spolupracovala ve své profesní praxi s brněnskou radnicí a pro starosty ze Sdružení historických sídel připravila Kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. O co ale jde? Když vizuální prvky ve veřejném prostoru nepůsobí dobře, vyvolává to v nás chaos. „Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe,“ vysvětluje Fullerová. Může jít o reklamní plochy, které zabírají příliš místa nebo třeba o provozovny, které jsou barevně agresivní a křiklavé a o mnoho dalšího. „Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy,“ říká brněnská designérka.

Jak byste jednoduše popsala vizuální smog? Není to pouze věc osobního vkusu?

Každý může vyjít ven na svou ulici a podívat se, jestli je tam všechno skvělé, jestli už tam nejde nic zlepšovat a je to dokonalé. Pokud si toto člověk řekne a je šťastný, tak vlastně není co řešit. Takže ano, můžeme to brát i subjektivně. Já za sebe říkám, že je to chaos a agresivita od dopravního značení až po reklamní bannery. Je to chaos všech vizuálních prvků ve veřejném prostoru.

Co všechno se míní tímto chaosem a agresivitou?

Je to například informační zahlcení, to znamená všechna vizuální sdělení, nápisy, a i celý obsah reklamních bannerů. S tím jde ruku v ruce samozřejmě vizuální chaos, který je o tom, že se při instalaci reklamy do veřejného prostoru nikdo s nikým nedomluvil a je to nezáměrné. To znamená, že se nejedná o design, ale je to omyl, který se stal, aniž by to kdokoliv chtěl. Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe.

Zaujalo mě, když jste říkala, že vizuální prvky ve veřejném prostoru jsou instalovány i omylem. Jaké jste například myslela?

Řada věcí tam tak jaksi nahodile visí, různé plachty na cedulích a cedule na plachtách a podobně. A také kupříkladu dopravní značení, které je extrémně zmnožené, máme velké množství značek a vozovky nesmyslně pokreslené. Respekt k pravidlům to stejně nevykouzlí a akorát je všechno míň přehledné pro ty, kteří pravidla dodržovat chtějí. Pak jsou problémem i reklamy na zábradlích, billboardy, které nikdo nekoriguje a jsou tam jenom tak, jaksi omylem. Takže všechny tyhle věci dohromady. Je jich mnoho.

Vy jste v rozhovoru pro Český rozhlas řekla, že většina venkovní reklamy stojí nelegálně. Jak k tomu mohlo dojít?

Jde zejména o billboardy, plachty a bannery a je to tím, že veřejná správa nemá tu terénní složku, které by to kontrolovala. To je vše.

Chápu to tedy správně, že kdokoli si může umístit cokoliv, kam chce?

Jde o to, že byste měli mít povolení, ale když ho nemáte, trvá velmi dlouho než se na to přijde, systém pečlivě chrání ilegální a nepoctivé podnikání různými lhůtami. Ty jsou podle mého zbytečné a je potřeba aby radnice mohla udělat v prostoru města pořádek. Nepředstavujte si to jako radikální změny systému, spíš drobné novelizace, aby neměly úřady tak svázané ruce – takhle to funguje v zahraničí a opravdu to není nijak radikálně odlišné. Pak je potřeba prostě pečlivost péče a to, aby na veřejném prostoru někomu záleželo, tohle legislativa nenahradí a nedožene, musíme chtít.

Kde se tedy stala chyba? Je zde tedy jakási díra v zákoně?

Je potřeba změnit pravomoci měst, aby si mohla na svém území definovat určitá pravidla a mohla dohlížet na jejich dodržování. Pokud neexistuje někdo, kdo v terénu chodí, dozoruje, kontroluje a vymáhá to, tak to nikdy nebude fungovat. Kolem silnic 1. třídy a dálnic poměrně dobře funguje novela zákona o pozemních komunikacích, protože je tam jasně dané jaká jsou pravidla a kdo uklízí. Ve městech to tak není, přitom tam také potřebujeme bezpečné silnice a řidiče, kteří se můžou v klidu soustředit na provoz.

Kdo by to měl podle vás dělat?

O město by se měla starat jakákoli výkonná složka, která spadá pod radnici. Stát to dělat nemůže, protože prostě nemá dohled nad terénem. Obecně by nám prospěla větší volnost ze strany státu a maximální pravomoc pro města. Také například kdyby měly radnice přímé příjmy z lokálního podnikání, město pak vypadá jinak a funguje víc pro lidi.

Vy jste vizuální smog zkoumala už ve své diplomové práci. Tehdy jste se zaměřovala konkrétně na vizuální smog v Brně. Už touto svou prací jste na sebe poměrně dost upozornila. Čekala jste, že po tomto tématu bude takový hlad?

Na univerzitě mi tehdy při obhajobě říkali, že je to hezké téma, ale nikdy nebude zajímat nikoho jiného než bublinu pár designérů. To si myslím, že se nepotvrdilo, a to téma se povedlo fakt nastartovat. Nečekal to podle mého nikdo a já to brala jako svou misi, ale nevěděla jsem samozřejmě nic. A zásadní byla spolupráce s radnicí Brna-středu a to, že se mi tam ve spolupráci s politiky a řadou dalších odborníků povedlo dotáhnout první manuál pro reklamu v Česku. Bez té návaznosti si myslím, že by se nevytvořila kontinuita a časem by to zapadlo. Byla to velká klika, že tam byly lidé, kteří se tomu chtěli věnovat a tolik věcí dotáhli v terénu. Kdyby mi tehdy nedošlo, že to jde na radnici rozjet, jak jednoduché to může být a že je to u nás v Česku možné, asi by mě to i demotivovalo a tolik bych do toho nešlapala dlouhodobě.

Vy se nejčastěji věnujete smogu provozoven, obchodů, smíšenek, večerek. Zajímá mě, kde je v tomto ohledu hranice práv podnikatelů na reklamu a kde už je hranice veřejného zájmu?

Právo na něco je u veřejného prostoru vždycky v konfliktu. Má větší právo podnikatel, který si nainstaloval obří oslňující světelnou obrazovku do výlohy nebo má právo řidič, který nechce být rušen za jízdy a potřebuje vidět světelnou signalizaci? Tváříme se, že chráníme právo na reklamu, ale ta reklama je tam kvůli tomu, že nakupuje a prodává naši pozornost. To znamená je to diskuse o tom, jakou hodnotu má naše vnímání a jak jsme nároční. Myslím, že psychická nepohoda z informačního zahlcení má velkou váhu a neměli bychom to podceňovat. Má provozovna právo zalepit si celé přízemí, když víme, že to vytváří mrtvou zónu, odrazuje to lidi od pobytu v lokalitě a napadne to kondici obchodů okolo? Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy. Proto nejde vyjmout právo na reklamu a tvářit se, že nic jiného nehraje roli.

Já mám firmu a podnikám v reklamním průmyslu a je to podle mě důležité, jinak bych snadno spadla do role policajta, který bezhlavě reguluje nesmysly. Je to pro mě profesní zodpovědnost se tomu věnovat a baví mě evidence-based přístup, a ne diskuse o vkusu. Zrovna tím se bohužel lidé často ohání a podle mého to do diskuse nepatří. 

Vy jste pro starosty českých měst a obcí připravila kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. Mají starostové zájem podle této kuchařky „vařit“? 

Ano, zájem je velký, a přestože si myslím, že je to práce snů, letos jsem to trochu přepálila, je to velmi náročné. Já vždycky potřebuji, aby mě radnice oslovila, nechci se nikam vlamovat a vnucovat, podle mého to pak nikdy nefunguje a ti lidé si to stejně nevezmou za své. Radnice mě samy oslovují. Kuchařka vznikla na přání Sdružení historických sídel a těch 200 starostů si odhlasovalo, že ji chtějí. Mám na to obecně dobrý ohlas, používají to i na Slovensku.

Jaké podněty pro starosty obsahuje? A kdo konkrétně podle ní má vařit?

Můžou to být úřednici, starostové nebo městští architekti. Ozývá se mi i dost občanů a aktivistů, které láká s tím pohnout – do Karlových Varů mě v jeden týden nezávisle na sobě pozvalo vedení radnice i aktivisté. To je skvělá zpráva, mělo by to jít ideálně takhle z obou stran. Často spolupracuji s městskými architekty, protože zajišťují kontinuitu. Starostové mají jenom čtyři roky volebního období, takže je pro ně klíčové mít kroky, které lze zrealizovat rychle, a právě na nich kuchařka stojí. Když jsem spolupracovala s brněnskou radnicí, tak dost času zabralo se v tématu zorientovat a dotáhla se spousta věcí v terénu jen díky nadšení vedení starosty Landy a náměstka Bartíka v letech 2015 až 2018. Tam jsem vytvořila s řadou spolupracovníků i první manuál dobré praxe reklamy, který okopírovala jak Olomouc, Ostrava, tak i Praha a řada dalších měst. Povedlo se taky odstranit řadu ilegálních stánků a výrazně zredukovat outdoorovou reklamu v historickém centru. Z téhle zkušenosti a ze spolupráce s řadou dalších měst, která přišla potom. Je to koktejl vztahů, zkušeností a strategie, zásadní je ale nadšení a chuť veřejný prostor zlepšit, s takovými lidmi je vždycky radost spolupracovat.

Související

  • Úbytek obyvatel zasáhl všechny okresy Olomouckého kraje
    Společnost

    Úbytek obyvatel zasáhl všechny okresy Olomouckého kraje

    V Olomouckém kraji od ledna do září klesl počet obyvatel o 1044 na 630.456. Na úbytku se podepsal vyšší počet zemřelých než narozených. Naopak do kraje se víc lidí přistěhovalo, než se jich vystěhovalo. Migrace ale nedokázala nahradit přirozený úbytek obyvatel. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad.

  • Udržitelnost může být sexy. Do kterých second handů zavítat v Olomouci?
    Společnost
    Lifestyle

    Udržitelnost může být sexy. Do kterých second handů zavítat v Olomouci?

    Dříve tabu, dnes jsou ale sekáče téměř nezbytnou součástí každodenních nákupů. Zájem o ně narůstá zejména mezi mladší generací. Velký výběr obchodů nabízí i Olomouc.

  • Obranný průmysl v kraji roste. V Prostějově budou vyrábět obranné rušiče dronů
    Společnost

    Obranný průmysl v kraji roste. V Prostějově budou vyrábět obranné rušiče dronů

    Nový provoz na výrobu ochranných rušičů řady STAR určených k obraně proti rádiově řízeným nástražným výbušným systémům, dronům a dalším komunikačním hrozbám otevřela v Prostějově společnost URC Systems. ČTK to dnes sdělil ředitel strategických projektů URC Systems Juraj Hrabovský. Výši investice do nového provozu nezveřejnil.

  • Olomouc má první primátorku. Zastupitelé rozhodli
    Společnost

    Olomouc má první primátorku. Zastupitelé rozhodli

    Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) dnes kvůli svému říjnovému zvolení do Sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce. Žbánek byl primátorem od listopadu 2018. Na personální změně se dohodla radniční koalice složená z ANO, ProOlomouc, Pirátů a spOLečně.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Třetí adventní víkend se blíží a s ním i předpověď. Ovšem ne ta s počasím. Do Olomouce se o víkendu podle restauratérů chystají davy lidí. Restaurace v centru mají plné rezervace, problémem může být i parkování. Podrobnosti. 
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Tenista TK Agrofert Prostějov Jakub Menšík se stal poprvé absolutním vítězem v anketě Zlatý kanár. Vítěz turnaje Masters v Miami zároveň získal ocenění za postup na žebříčku ATP. Více.
  • PROSTĚJOVSKO
    Policie dopadla 4 muže podezřelé z podvodů při získávání řidičských oprávnění. Zkušební komisař, dva majitelé autoškol a zprostředkovatel za úplatu potvrzovali výuku a vyplňovali testy. Činnosti se dopouštěli od roku 2023 na Vyškovsku - řidičáky zajistili i lidem, kteří neuměli ani číst a psát. Více.

Nejnovější

  • REDSTONE GROUP získala prestižní ocenění v soutěži Českých 100 nejlepších
    Doporučujeme

    REDSTONE GROUP získala prestižní ocenění v soutěži Českých 100 nejlepších

    Společnost REDSTONE GROUP získala ocenění v prestižní celonárodní soutěži Českých 100 nejlepších, která dlouhodobě vyzdvihuje mimořádné výsledky a inovativní aktivity českých firem napříč obory. V jubilejním 30. ročníku získal REDSTONE GROUP ocenění v oborové kategorii Stavebnictví & doprava, která vyzdvihuje společnosti významně ovlivňující rozvoj měst a kvalitu infrastruktury v České republice. Ocenění převzal zakladatel společnosti Richard Morávek na slavnostním galavečeru v pražském Obecním domě.

  • Víkendový horoskop: Váhy, budete skvělí parťáci do nepohody. Kozorozi, máte chuť na pořádnou akci
    Horoskopy

    Víkendový horoskop: Váhy, budete skvělí parťáci do nepohody. Kozorozi, máte chuť na pořádnou akci

    Sobota přinese odlehčení, radost z maličkostí a příjemnou možnost vypnout hlavu. Den jako stvořený pro regeneraci, setkávání i předvánoční pohodu, která konečně začne dávat smysl.

  • Demolice malé haly zimního stadionu? Rozhoduje se o zhotoviteli
    Sport

    Demolice malé haly zimního stadionu? Rozhoduje se o zhotoviteli

    Demolice malé haly u zimního stadionu se posune na příští rok. Po doporučení odboru ochrany by se tak stará budova měla zbourat na konci hokejové sezóny. Město obdrželo několik nabídek na zhotovení a aktuálně probíhá hodnocení, jak zjistil Report.

  • Restaurátoři na Slovanu restaurují sochy ze Sloupu Nejsvětější Trojice
    Společnost

    Restaurátoři na Slovanu restaurují sochy ze Sloupu Nejsvětější Trojice

    V době druhé světové války se lidé obávali zničení olomouckých uměleckých památek. Sloup Nejsvětější Trojice byl jednou z nejohroženějších, neboť patřil k nejvýraznějším dominantám města. Proto vznikly klínové formy čtyř barokních soch světců – Václava, Mořice, Cyrila a Metoděje. Z těchto forem později vytvořili sádrové kopie, které od roku 2014 stály na chodbách Slovanského gymnázia.

Doporučujeme

  • Večerní rituály pro klidný spánek: Co funguje a co ne
    Doporučujeme

    Večerní rituály pro klidný spánek: Co funguje a co ne

    Kvalitní spánek je velmi důležitou součástí zdravého životního stylu. Kdo spánek dlouhodobě šidí, riskuje, že se mu tento přístup časem vymstí. Jak si ke klidnému spánku pomoci? Podívali jsme se na rituály, které fungují, i na časté chyby, kterým je naopak lepší se vyhnout.

  • Sbírka Den zvířat míří k rekordu. Pomáhá útulkům napříč republikou
    Doporučujeme

    Sbírka Den zvířat míří k rekordu. Pomáhá útulkům napříč republikou

    Den zvířat je celorepubliková sbírka, která probíhá až do 31. prosince 2025. Jejím cílem je pomoci 160 útulkům pečujícím o týrané psy, kočky i další zvířata, která potřebují naši podporu víc než kdy jindy.

  • Nový rok, nový návyk: Začněte využívat benefity kreditní karty
    Doporučujeme

    Nový rok, nový návyk: Začněte využívat benefity kreditní karty

    Udělejte si s novým rokem pořádek nejen v šatníku, ale i ve financích. Zrevidujte staré produkty, tynevyužívané odložte a uvolněte prostor pro řešení, která vám skutečně pomáhají. Nastal časotevřít dveře novému finančnímu nástroji. Kreditní kartě.

  • Poslední šance na 10 tisíc korun. Stačí se do konce roku přihlásit k pobytu
    Doporučujeme

    Poslední šance na 10 tisíc korun. Stačí se do konce roku přihlásit k pobytu

    Jen do konce prosince mohou lidé využít motivační výzvu města a přihlásit si trvalý pobyt v Olomouci. Kampaň, která probíhá od konce srpna, se osvědčuje. Počet přihlášených každý měsíc stabilně roste oproti stejnému období loňského roku. Nadále platí, že každý, kdo si přihlásí trvalý pobyt do prosince 2025, získá od města finanční příspěvek ve výši 10 tisíc korun.

Nejčtenější

Seriály