Veřejný prostor není vakuum, říká expertka na vizuální smog Fullerová

Už jste slyšeli o pojmu vizuální smog? Veronice Rút Fullerové leží toto téma na srdci dlouhodobě. Na kultivaci veřejného prostoru již spolupracovala ve své profesní praxi s brněnskou radnicí a pro starosty ze Sdružení historických sídel připravila Kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. O co ale jde? Když vizuální prvky ve veřejném prostoru nepůsobí dobře, vyvolává to v nás chaos. „Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe,“ vysvětluje Fullerová. Může jít o reklamní plochy, které zabírají příliš místa nebo třeba o provozovny, které jsou barevně agresivní a křiklavé a o mnoho dalšího. „Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy,“ říká brněnská designérka.

Jak byste jednoduše popsala vizuální smog? Není to pouze věc osobního vkusu?

Každý může vyjít ven na svou ulici a podívat se, jestli je tam všechno skvělé, jestli už tam nejde nic zlepšovat a je to dokonalé. Pokud si toto člověk řekne a je šťastný, tak vlastně není co řešit. Takže ano, můžeme to brát i subjektivně. Já za sebe říkám, že je to chaos a agresivita od dopravního značení až po reklamní bannery. Je to chaos všech vizuálních prvků ve veřejném prostoru.

Co všechno se míní tímto chaosem a agresivitou?

Je to například informační zahlcení, to znamená všechna vizuální sdělení, nápisy, a i celý obsah reklamních bannerů. S tím jde ruku v ruce samozřejmě vizuální chaos, který je o tom, že se při instalaci reklamy do veřejného prostoru nikdo s nikým nedomluvil a je to nezáměrné. To znamená, že se nejedná o design, ale je to omyl, který se stal, aniž by to kdokoliv chtěl. Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe.

Zaujalo mě, když jste říkala, že vizuální prvky ve veřejném prostoru jsou instalovány i omylem. Jaké jste například myslela?

Řada věcí tam tak jaksi nahodile visí, různé plachty na cedulích a cedule na plachtách a podobně. A také kupříkladu dopravní značení, které je extrémně zmnožené, máme velké množství značek a vozovky nesmyslně pokreslené. Respekt k pravidlům to stejně nevykouzlí a akorát je všechno míň přehledné pro ty, kteří pravidla dodržovat chtějí. Pak jsou problémem i reklamy na zábradlích, billboardy, které nikdo nekoriguje a jsou tam jenom tak, jaksi omylem. Takže všechny tyhle věci dohromady. Je jich mnoho.

Vy jste v rozhovoru pro Český rozhlas řekla, že většina venkovní reklamy stojí nelegálně. Jak k tomu mohlo dojít?

Jde zejména o billboardy, plachty a bannery a je to tím, že veřejná správa nemá tu terénní složku, které by to kontrolovala. To je vše.

Chápu to tedy správně, že kdokoli si může umístit cokoliv, kam chce?

Jde o to, že byste měli mít povolení, ale když ho nemáte, trvá velmi dlouho než se na to přijde, systém pečlivě chrání ilegální a nepoctivé podnikání různými lhůtami. Ty jsou podle mého zbytečné a je potřeba aby radnice mohla udělat v prostoru města pořádek. Nepředstavujte si to jako radikální změny systému, spíš drobné novelizace, aby neměly úřady tak svázané ruce – takhle to funguje v zahraničí a opravdu to není nijak radikálně odlišné. Pak je potřeba prostě pečlivost péče a to, aby na veřejném prostoru někomu záleželo, tohle legislativa nenahradí a nedožene, musíme chtít.

Kde se tedy stala chyba? Je zde tedy jakási díra v zákoně?

Je potřeba změnit pravomoci měst, aby si mohla na svém území definovat určitá pravidla a mohla dohlížet na jejich dodržování. Pokud neexistuje někdo, kdo v terénu chodí, dozoruje, kontroluje a vymáhá to, tak to nikdy nebude fungovat. Kolem silnic 1. třídy a dálnic poměrně dobře funguje novela zákona o pozemních komunikacích, protože je tam jasně dané jaká jsou pravidla a kdo uklízí. Ve městech to tak není, přitom tam také potřebujeme bezpečné silnice a řidiče, kteří se můžou v klidu soustředit na provoz.

Kdo by to měl podle vás dělat?

O město by se měla starat jakákoli výkonná složka, která spadá pod radnici. Stát to dělat nemůže, protože prostě nemá dohled nad terénem. Obecně by nám prospěla větší volnost ze strany státu a maximální pravomoc pro města. Také například kdyby měly radnice přímé příjmy z lokálního podnikání, město pak vypadá jinak a funguje víc pro lidi.

Vy jste vizuální smog zkoumala už ve své diplomové práci. Tehdy jste se zaměřovala konkrétně na vizuální smog v Brně. Už touto svou prací jste na sebe poměrně dost upozornila. Čekala jste, že po tomto tématu bude takový hlad?

Na univerzitě mi tehdy při obhajobě říkali, že je to hezké téma, ale nikdy nebude zajímat nikoho jiného než bublinu pár designérů. To si myslím, že se nepotvrdilo, a to téma se povedlo fakt nastartovat. Nečekal to podle mého nikdo a já to brala jako svou misi, ale nevěděla jsem samozřejmě nic. A zásadní byla spolupráce s radnicí Brna-středu a to, že se mi tam ve spolupráci s politiky a řadou dalších odborníků povedlo dotáhnout první manuál pro reklamu v Česku. Bez té návaznosti si myslím, že by se nevytvořila kontinuita a časem by to zapadlo. Byla to velká klika, že tam byly lidé, kteří se tomu chtěli věnovat a tolik věcí dotáhli v terénu. Kdyby mi tehdy nedošlo, že to jde na radnici rozjet, jak jednoduché to může být a že je to u nás v Česku možné, asi by mě to i demotivovalo a tolik bych do toho nešlapala dlouhodobě.

Vy se nejčastěji věnujete smogu provozoven, obchodů, smíšenek, večerek. Zajímá mě, kde je v tomto ohledu hranice práv podnikatelů na reklamu a kde už je hranice veřejného zájmu?

Právo na něco je u veřejného prostoru vždycky v konfliktu. Má větší právo podnikatel, který si nainstaloval obří oslňující světelnou obrazovku do výlohy nebo má právo řidič, který nechce být rušen za jízdy a potřebuje vidět světelnou signalizaci? Tváříme se, že chráníme právo na reklamu, ale ta reklama je tam kvůli tomu, že nakupuje a prodává naši pozornost. To znamená je to diskuse o tom, jakou hodnotu má naše vnímání a jak jsme nároční. Myslím, že psychická nepohoda z informačního zahlcení má velkou váhu a neměli bychom to podceňovat. Má provozovna právo zalepit si celé přízemí, když víme, že to vytváří mrtvou zónu, odrazuje to lidi od pobytu v lokalitě a napadne to kondici obchodů okolo? Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy. Proto nejde vyjmout právo na reklamu a tvářit se, že nic jiného nehraje roli.

Já mám firmu a podnikám v reklamním průmyslu a je to podle mě důležité, jinak bych snadno spadla do role policajta, který bezhlavě reguluje nesmysly. Je to pro mě profesní zodpovědnost se tomu věnovat a baví mě evidence-based přístup, a ne diskuse o vkusu. Zrovna tím se bohužel lidé často ohání a podle mého to do diskuse nepatří. 

Vy jste pro starosty českých měst a obcí připravila kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. Mají starostové zájem podle této kuchařky „vařit“? 

Ano, zájem je velký, a přestože si myslím, že je to práce snů, letos jsem to trochu přepálila, je to velmi náročné. Já vždycky potřebuji, aby mě radnice oslovila, nechci se nikam vlamovat a vnucovat, podle mého to pak nikdy nefunguje a ti lidé si to stejně nevezmou za své. Radnice mě samy oslovují. Kuchařka vznikla na přání Sdružení historických sídel a těch 200 starostů si odhlasovalo, že ji chtějí. Mám na to obecně dobrý ohlas, používají to i na Slovensku.

Jaké podněty pro starosty obsahuje? A kdo konkrétně podle ní má vařit?

Můžou to být úřednici, starostové nebo městští architekti. Ozývá se mi i dost občanů a aktivistů, které láká s tím pohnout – do Karlových Varů mě v jeden týden nezávisle na sobě pozvalo vedení radnice i aktivisté. To je skvělá zpráva, mělo by to jít ideálně takhle z obou stran. Často spolupracuji s městskými architekty, protože zajišťují kontinuitu. Starostové mají jenom čtyři roky volebního období, takže je pro ně klíčové mít kroky, které lze zrealizovat rychle, a právě na nich kuchařka stojí. Když jsem spolupracovala s brněnskou radnicí, tak dost času zabralo se v tématu zorientovat a dotáhla se spousta věcí v terénu jen díky nadšení vedení starosty Landy a náměstka Bartíka v letech 2015 až 2018. Tam jsem vytvořila s řadou spolupracovníků i první manuál dobré praxe reklamy, který okopírovala jak Olomouc, Ostrava, tak i Praha a řada dalších měst. Povedlo se taky odstranit řadu ilegálních stánků a výrazně zredukovat outdoorovou reklamu v historickém centru. Z téhle zkušenosti a ze spolupráce s řadou dalších měst, která přišla potom. Je to koktejl vztahů, zkušeností a strategie, zásadní je ale nadšení a chuť veřejný prostor zlepšit, s takovými lidmi je vždycky radost spolupracovat.

Související

  • Poplatky za odpady jdou nahoru. Kolik zaplatí Přerov a kolik Olomouc?
    Společnost

    Poplatky za odpady jdou nahoru. Kolik zaplatí Přerov a kolik Olomouc?

    Přerovští obyvatelé si budou od nového roku muset zvyknout na nový systém v odpadech. Čekají na ně novinky v třídění odpadu, poplatek za odpad by ale měl zůstat na tisícovce na občana. A Olomouc? Rozhodnutí o zvýšení poplatku nebo jeho zachování teprve padne.

  • Už sedmnáct let pomoci. Vánoční balíčky z Olomouce míří na Ukrajinu
    Společnost

    Už sedmnáct let pomoci. Vánoční balíčky z Olomouce míří na Ukrajinu

    Nákladní auto naložené téměř 500 balíčky s vánočními dárky pro chudé děti na Ukrajině vyjelo dnes dopoledne z areálu Arcidiecézní charity Olomouc (ACHO). Na korbu auta pracovníci charity naložili také společné dárky pro dětské domovy a různé hygienické potřeby. Zásilka váží rekordních 2,9 tuny. ČTK to dnes sdělil ředitel ACHO Robert Neugebauer.

  • Temenice prochází proměnou. Město investuje do bezpečnosti i nových cest
    Společnost

    Temenice prochází proměnou. Město investuje do bezpečnosti i nových cest

    Šumperská městská část Temenice prochází poslední měsíce proměnou. Radnice realizuje několik investic do modernizace komunikací, zlepšení bezpečnosti i komfortu pro obyvatele. V oblasti tak vznikají fotovoltaické panely a nové dopravní hřiště.

  • Čtyři týdny v uniformě a za peníze. Armáda spustila registraci na další cvičení
    Společnost

    Čtyři týdny v uniformě a za peníze. Armáda spustila registraci na další cvičení

    Armáda České republiky (AČR) spustila registrace na další ročník letního Dobrovolného vojenského cvičení (DVC) pro středoškoláky. Příští rok nabídne armáda 800 míst u deseti jednotek napříč republikou. Letos mohli středoškoláci cvičit také ve Vojenském újezdu Libavá, a to u 72. mechanizovaného praporu v Přáslavicích a 102. průzkumného praporu v Prostějově.

Rychlovky

  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Zastupitelstvo Olomouckého kraje dnes schválilo záměr založit se skupinou Agel miliardáře Tomáše Chrenka společný podnik, který od roku 2027 zajistí provoz krajských nemocnic v Prostějově, Přerově a Šternberku. Trojici nemocnic má nyní Agel v dlouhodobém pronájmu od roku 2007, dvacetiletá smlouva s hejtmanstvím vyprší v polovině roku 2027. Podrobnosti.
  • PŘEROVSKO
    Během pěti prosincových dnů bude platit dopravní omezení na vlakovém spojení mezi Přerovem a Hranicemi na Přerovsku. Kvůli výluce na trati nahradí autobusy první ranní vlaky. Více.
  • ČESKÁ REPUBLIKA
    Jsme na prahu chřipkové epidemie. To tvrdí hlavní hygienička Barbora Macková. Za minulý týden přibylo v ČR nemocných s dýchacími cestami asi o šestinu. V Česku je přes 1 200 nemocných na 100 tisíc obyvatel, přičemž polovina se léčí s chřipkou a víc jak pětina má covid.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Poslední šance na 10 tisíc korun. Stačí se do konce roku přihlásit k pobytu
    Doporučujeme

    Poslední šance na 10 tisíc korun. Stačí se do konce roku přihlásit k pobytu

    Jen do konce prosince mohou lidé využít motivační výzvu města a přihlásit si trvalý pobyt v Olomouci. Kampaň, která probíhá od konce srpna, se osvědčuje. Počet přihlášených každý měsíc stabilně roste oproti stejnému období loňského roku. Nadále platí, že každý, kdo si přihlásí trvalý pobyt do prosince 2025, získá od města finanční příspěvek ve výši 10 tisíc korun.

  • Betlémská stezka i vánoční trhy. Na Vánoce se připravuje také Konice
    Doporučujeme

    Betlémská stezka i vánoční trhy. Na Vánoce se připravuje také Konice

    Vánoční trhy míří i do Konice na Prostějovsku. Už v sobotu 13. prosince se na Masarykově náměstí uskuteční jarmark, kde si zájemci nakoupí ryby, stromky, ale mohou zajít i na vánočně laděnou výstavu.

  • FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář
    Doporučujeme

    FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář

    Začátkem listopadu znovu otevřel Lobster Restaurant a Bowland Bowling Center ve 2. patře Galerie Šantovka po několikaměsíční rekonstrukci. Facelifty, technologické úpravy i koncepční změny přinesly všem podnikům modernější vzhled, vyšší komfort a efektivnější provoz. První měsíc od znovuotevření ukazuje, že nová podoba je krok správným směrem – hosté oceňují praktičnost Bowlandu, příjemnější prostředí restaurace i svěží energii nového Bistra.

  • Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek
    Doporučujeme

    Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek

    V pátek 28. listopadu ožila Galerie Šantovka a Horní náměstí v Olomouci hned dvěma dobročinnými událostmi, které spojil společný cíl – podpořit olomoucké Centrum Ostrůvek. Studentské představení slavného muzikálu My Fair Lady a tradiční adventní Dobropunč přilákaly desítky návštěvníků. Celý výtěžek z dobrovolného vstupného i prodeje punče byl věnován Centru Ostrůvek, které poskytuje zázemí lidem se zdravotním postižením, dětem vyžadujícím okamžitou pomoc a nabízí také odlehčovací a rehabilitační služby.

Nejčtenější

  • Rekonstrukce za 38 milionů. Náměstí je hotové
    Společnost

    Rekonstrukce za 38 milionů. Náměstí je hotové

    Stavbaři dokončili rekonstrukci Masarykova náměstí v centru Konice na Prostějovsku. Náměstí je předlážděné, přibyla na něm zeleň, novinkou je kašna. Parkoviště nechala radnice přemístit do dolní části náměstí. Práce na úpravě prostoru začaly loni v létě. Náklady činily 38 milionů korun, část z nich pokryly dotace, řekl ČTK před dnešním slavnostním otevřením náměstí starosta města Michal Obrusník (STAN).

  • Po svátcích ještě poslouží. Co bude se Štědřínkem po Vánocích?
    Společnost

    Po svátcích ještě poslouží. Co bude se Štědřínkem po Vánocích?

    Olomoucké Horní náměstí zdobí smrk z obce Líšná. Dominanta vánočních trhů dostala jméno Štědřínek a její příběh ještě může pokračovat. Co bude se stromem po Vánocích, vysvětlil v rozhovoru pro Radio Metropole vedoucí odboru kultury cestovního ruchu města Radim Schubert.

  • ANKETA: Pouliční umění ovládá Olomouc. Co na to olomoučtí
    Společnost
    Ankety

    ANKETA: Pouliční umění ovládá Olomouc. Co na to olomoučtí

    Má pouliční umění nějakou hodnotu, nebo by se to vše mělo vymazat? Na to jsme se ptali místních a snažili jsme se zjistit, co se jim líbí a co považují za zbytečné.

Seriály