Veřejný prostor není vakuum, říká expertka na vizuální smog Fullerová

Už jste slyšeli o pojmu vizuální smog? Veronice Rút Fullerové leží toto téma na srdci dlouhodobě. Na kultivaci veřejného prostoru již spolupracovala ve své profesní praxi s brněnskou radnicí a pro starosty ze Sdružení historických sídel připravila Kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. O co ale jde? Když vizuální prvky ve veřejném prostoru nepůsobí dobře, vyvolává to v nás chaos. „Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe,“ vysvětluje Fullerová. Může jít o reklamní plochy, které zabírají příliš místa nebo třeba o provozovny, které jsou barevně agresivní a křiklavé a o mnoho dalšího. „Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy,“ říká brněnská designérka.

Jak byste jednoduše popsala vizuální smog? Není to pouze věc osobního vkusu?

Každý může vyjít ven na svou ulici a podívat se, jestli je tam všechno skvělé, jestli už tam nejde nic zlepšovat a je to dokonalé. Pokud si toto člověk řekne a je šťastný, tak vlastně není co řešit. Takže ano, můžeme to brát i subjektivně. Já za sebe říkám, že je to chaos a agresivita od dopravního značení až po reklamní bannery. Je to chaos všech vizuálních prvků ve veřejném prostoru.

Co všechno se míní tímto chaosem a agresivitou?

Je to například informační zahlcení, to znamená všechna vizuální sdělení, nápisy, a i celý obsah reklamních bannerů. S tím jde ruku v ruce samozřejmě vizuální chaos, který je o tom, že se při instalaci reklamy do veřejného prostoru nikdo s nikým nedomluvil a je to nezáměrné. To znamená, že se nejedná o design, ale je to omyl, který se stal, aniž by to kdokoliv chtěl. Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe.

Zaujalo mě, když jste říkala, že vizuální prvky ve veřejném prostoru jsou instalovány i omylem. Jaké jste například myslela?

Řada věcí tam tak jaksi nahodile visí, různé plachty na cedulích a cedule na plachtách a podobně. A také kupříkladu dopravní značení, které je extrémně zmnožené, máme velké množství značek a vozovky nesmyslně pokreslené. Respekt k pravidlům to stejně nevykouzlí a akorát je všechno míň přehledné pro ty, kteří pravidla dodržovat chtějí. Pak jsou problémem i reklamy na zábradlích, billboardy, které nikdo nekoriguje a jsou tam jenom tak, jaksi omylem. Takže všechny tyhle věci dohromady. Je jich mnoho.

Vy jste v rozhovoru pro Český rozhlas řekla, že většina venkovní reklamy stojí nelegálně. Jak k tomu mohlo dojít?

Jde zejména o billboardy, plachty a bannery a je to tím, že veřejná správa nemá tu terénní složku, které by to kontrolovala. To je vše.

Chápu to tedy správně, že kdokoli si může umístit cokoliv, kam chce?

Jde o to, že byste měli mít povolení, ale když ho nemáte, trvá velmi dlouho než se na to přijde, systém pečlivě chrání ilegální a nepoctivé podnikání různými lhůtami. Ty jsou podle mého zbytečné a je potřeba aby radnice mohla udělat v prostoru města pořádek. Nepředstavujte si to jako radikální změny systému, spíš drobné novelizace, aby neměly úřady tak svázané ruce – takhle to funguje v zahraničí a opravdu to není nijak radikálně odlišné. Pak je potřeba prostě pečlivost péče a to, aby na veřejném prostoru někomu záleželo, tohle legislativa nenahradí a nedožene, musíme chtít.

Kde se tedy stala chyba? Je zde tedy jakási díra v zákoně?

Je potřeba změnit pravomoci měst, aby si mohla na svém území definovat určitá pravidla a mohla dohlížet na jejich dodržování. Pokud neexistuje někdo, kdo v terénu chodí, dozoruje, kontroluje a vymáhá to, tak to nikdy nebude fungovat. Kolem silnic 1. třídy a dálnic poměrně dobře funguje novela zákona o pozemních komunikacích, protože je tam jasně dané jaká jsou pravidla a kdo uklízí. Ve městech to tak není, přitom tam také potřebujeme bezpečné silnice a řidiče, kteří se můžou v klidu soustředit na provoz.

Kdo by to měl podle vás dělat?

O město by se měla starat jakákoli výkonná složka, která spadá pod radnici. Stát to dělat nemůže, protože prostě nemá dohled nad terénem. Obecně by nám prospěla větší volnost ze strany státu a maximální pravomoc pro města. Také například kdyby měly radnice přímé příjmy z lokálního podnikání, město pak vypadá jinak a funguje víc pro lidi.

Vy jste vizuální smog zkoumala už ve své diplomové práci. Tehdy jste se zaměřovala konkrétně na vizuální smog v Brně. Už touto svou prací jste na sebe poměrně dost upozornila. Čekala jste, že po tomto tématu bude takový hlad?

Na univerzitě mi tehdy při obhajobě říkali, že je to hezké téma, ale nikdy nebude zajímat nikoho jiného než bublinu pár designérů. To si myslím, že se nepotvrdilo, a to téma se povedlo fakt nastartovat. Nečekal to podle mého nikdo a já to brala jako svou misi, ale nevěděla jsem samozřejmě nic. A zásadní byla spolupráce s radnicí Brna-středu a to, že se mi tam ve spolupráci s politiky a řadou dalších odborníků povedlo dotáhnout první manuál pro reklamu v Česku. Bez té návaznosti si myslím, že by se nevytvořila kontinuita a časem by to zapadlo. Byla to velká klika, že tam byly lidé, kteří se tomu chtěli věnovat a tolik věcí dotáhli v terénu. Kdyby mi tehdy nedošlo, že to jde na radnici rozjet, jak jednoduché to může být a že je to u nás v Česku možné, asi by mě to i demotivovalo a tolik bych do toho nešlapala dlouhodobě.

Vy se nejčastěji věnujete smogu provozoven, obchodů, smíšenek, večerek. Zajímá mě, kde je v tomto ohledu hranice práv podnikatelů na reklamu a kde už je hranice veřejného zájmu?

Právo na něco je u veřejného prostoru vždycky v konfliktu. Má větší právo podnikatel, který si nainstaloval obří oslňující světelnou obrazovku do výlohy nebo má právo řidič, který nechce být rušen za jízdy a potřebuje vidět světelnou signalizaci? Tváříme se, že chráníme právo na reklamu, ale ta reklama je tam kvůli tomu, že nakupuje a prodává naši pozornost. To znamená je to diskuse o tom, jakou hodnotu má naše vnímání a jak jsme nároční. Myslím, že psychická nepohoda z informačního zahlcení má velkou váhu a neměli bychom to podceňovat. Má provozovna právo zalepit si celé přízemí, když víme, že to vytváří mrtvou zónu, odrazuje to lidi od pobytu v lokalitě a napadne to kondici obchodů okolo? Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy. Proto nejde vyjmout právo na reklamu a tvářit se, že nic jiného nehraje roli.

Já mám firmu a podnikám v reklamním průmyslu a je to podle mě důležité, jinak bych snadno spadla do role policajta, který bezhlavě reguluje nesmysly. Je to pro mě profesní zodpovědnost se tomu věnovat a baví mě evidence-based přístup, a ne diskuse o vkusu. Zrovna tím se bohužel lidé často ohání a podle mého to do diskuse nepatří. 

Vy jste pro starosty českých měst a obcí připravila kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. Mají starostové zájem podle této kuchařky „vařit“? 

Ano, zájem je velký, a přestože si myslím, že je to práce snů, letos jsem to trochu přepálila, je to velmi náročné. Já vždycky potřebuji, aby mě radnice oslovila, nechci se nikam vlamovat a vnucovat, podle mého to pak nikdy nefunguje a ti lidé si to stejně nevezmou za své. Radnice mě samy oslovují. Kuchařka vznikla na přání Sdružení historických sídel a těch 200 starostů si odhlasovalo, že ji chtějí. Mám na to obecně dobrý ohlas, používají to i na Slovensku.

Jaké podněty pro starosty obsahuje? A kdo konkrétně podle ní má vařit?

Můžou to být úřednici, starostové nebo městští architekti. Ozývá se mi i dost občanů a aktivistů, které láká s tím pohnout – do Karlových Varů mě v jeden týden nezávisle na sobě pozvalo vedení radnice i aktivisté. To je skvělá zpráva, mělo by to jít ideálně takhle z obou stran. Často spolupracuji s městskými architekty, protože zajišťují kontinuitu. Starostové mají jenom čtyři roky volebního období, takže je pro ně klíčové mít kroky, které lze zrealizovat rychle, a právě na nich kuchařka stojí. Když jsem spolupracovala s brněnskou radnicí, tak dost času zabralo se v tématu zorientovat a dotáhla se spousta věcí v terénu jen díky nadšení vedení starosty Landy a náměstka Bartíka v letech 2015 až 2018. Tam jsem vytvořila s řadou spolupracovníků i první manuál dobré praxe reklamy, který okopírovala jak Olomouc, Ostrava, tak i Praha a řada dalších měst. Povedlo se taky odstranit řadu ilegálních stánků a výrazně zredukovat outdoorovou reklamu v historickém centru. Z téhle zkušenosti a ze spolupráce s řadou dalších měst, která přišla potom. Je to koktejl vztahů, zkušeností a strategie, zásadní je ale nadšení a chuť veřejný prostor zlepšit, s takovými lidmi je vždycky radost spolupracovat.

Související

  • Teplo a voda zdraží, odpad zatím ne. Obyvatelé Olomouckého kraje si příští rok připlatí
    Společnost

    Teplo a voda zdraží, odpad zatím ne. Obyvatelé Olomouckého kraje si příští rok připlatí

    Obyvatelé některých měst v Olomouckém kraji si příští rok připlatí za dodávky tepla či pitné vody, někde podraží i jízdenky na městskou hromadnou dopravu. Roční poplatky za svoz a likvidaci komunálního odpadu po letošním růstu zůstanou v řadě měst beze změny, i když náklady radnic na tuto komunální službu stále rostou, vyplývá z ankety ČTK.

  • Advent byl plný čarování, říká Bronislava Millá
    Společnost
    Rozhovory

    Advent byl plný čarování, říká Bronislava Millá

    Vánoce na Hané neměly výlučně „regionální speciality“, přesto v sobě nesly silný smysl pro pospolitost, klid a úctu k práci i chlebu. O tajemném adventu, štědrovečerním stole plném obilí, betlémech v oknech i zapomenutém štěpánském koláči vypráví znalkyně hanáckého folkloru Bronislava Millá.

  • Vánoční jízda rozzářila Prostějov
    Společnost
    FotoReport

    Vánoční jízda rozzářila Prostějov

    První svátek vánoční je v Prostějově ve znamení motorů. Koná se zde již pravidelně Vánoční jízda, letos šlo už o 15. ročník. Oproti předchozím byla tentokrát trasa pozměněná, chyběl v ní okruh po hlavním náměstí, ale i přesto bylo kolem cest plno nadšených diváků.

  • V kraji se čekají v roce 2026 významné investice i kulturní akce
    Společnost

    V kraji se čekají v roce 2026 významné investice i kulturní akce

    Dokončení významných investičních akcí, ale i zahájení nových staveb patří mezi hlavní očekávané události v Olomouckém kraji v příštím roce. V Olomouci bude například dokončena rozsáhlá rekonstrukce Sloupu Nejsvětější Trojice zapsaného na seznam UNESCO za 30 milionů korun, v Přerově by měla být do konce roku hotova stavba nového magistrátu za 360 milionů korun, pokračovat by měly i přípravy stavby druhé poloviny dálnice D55 v úseku mezi obcí Kokory a Přerovem, zjistila ČTK. O svou dominantu naopak již v příštím roce přijde Velký Kosíř, kde se bude rozebírat rozhledna, která je v havarijním stavu.

Rychlovky

  • ŠUMPERSKO
    Výměnou statorového vinutí soustrojí TG1 ukončil ČEZ dvouletou modernizaci přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. Skončily tím rozsáhlé plánované opravy, které zvýší bezpečnost a prodlouží životnost elektrárny. Více.
  • PROSTĚJOV
    Nemocnice AGEL Prostějov završila další etapu modernizace svého areálu a od soboty 20. prosince otevřela veřejnosti nové parkoviště. Více.
  • OLOMOUC
    Město Olomouc má oficiálně nového zahraničního partnera, upravilo spádové oblasti základních škol, řeší kapacity mateřských škol a na přelomu roku neplánuje tradiční ohňostroj. Více.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Historické hračky, betlémy a slavnostní atmosféra. Najdete je na hradě Šternberk
    Doporučujeme

    Historické hračky, betlémy a slavnostní atmosféra. Najdete je na hradě Šternberk

    Hrad Šternberk zve návštěvníky na tradiční Vánoční prohlídky, které se uskuteční během adventních víkendů a vánočních svátků. Atmosféra historického sídla ožije slavnostní výzdobou, betlémy, historickými hračkami i dalšími vánočními doplňky, které přenesou návštěvníky do sváteční nálady minulých staletí.

  • Nový rok na Helfštýně. Trumfnou návštěvníci rekord?
    Doporučujeme

    Nový rok na Helfštýně. Trumfnou návštěvníci rekord?

    Hrad Helfštýn se i na začátku roku 2026 stane cílem tisíců turistů. V sobotu 3. ledna 2026 se zde uskuteční 48. ročník tradičního novoročního výstupu, který každoročně patří k nejnavštěvovanějším zimním akcím v regionu.

  • Kouzlo Vánoc ožije na zámku v Náměšti na Hané
    Doporučujeme

    Kouzlo Vánoc ožije na zámku v Náměšti na Hané

    Městys Náměšť na Hané zve veřejnost na tradiční akci Vánoce na zámku, která se uskuteční v sobotu 27. prosince v prostorách místního zámku. Návštěvníci se mohou těšit na jedinečnou vánoční atmosféru v historických interiérech, které budou slavnostně vyzdobeny. Akce proběhne v čase od 14.00 do 21.00 hodin.

  • Policejní soutěž MÁŠ NA TO? Ukázala rychlost, sílu i vytrvalost
    Doporučujeme

    Policejní soutěž MÁŠ NA TO? Ukázala rychlost, sílu i vytrvalost

    Rychlost, síla, obratnost a vytrvalost a k tomu odhodlání zvítězit, skvělá atmoška a nadupaný doprovodný program plný akce. To všechno bylo BEST OF THE BEST v Kojetíně pod záštitou a za osobní účasti policejního prezidenta genpor. Mgr. Martina Vondráška.

Nejčtenější

Seriály