Veřejný prostor není vakuum, říká expertka na vizuální smog Fullerová

Už jste slyšeli o pojmu vizuální smog? Veronice Rút Fullerové leží toto téma na srdci dlouhodobě. Na kultivaci veřejného prostoru již spolupracovala ve své profesní praxi s brněnskou radnicí a pro starosty ze Sdružení historických sídel připravila Kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. O co ale jde? Když vizuální prvky ve veřejném prostoru nepůsobí dobře, vyvolává to v nás chaos. „Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe,“ vysvětluje Fullerová. Může jít o reklamní plochy, které zabírají příliš místa nebo třeba o provozovny, které jsou barevně agresivní a křiklavé a o mnoho dalšího. „Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy,“ říká brněnská designérka.

Jak byste jednoduše popsala vizuální smog? Není to pouze věc osobního vkusu?

Každý může vyjít ven na svou ulici a podívat se, jestli je tam všechno skvělé, jestli už tam nejde nic zlepšovat a je to dokonalé. Pokud si toto člověk řekne a je šťastný, tak vlastně není co řešit. Takže ano, můžeme to brát i subjektivně. Já za sebe říkám, že je to chaos a agresivita od dopravního značení až po reklamní bannery. Je to chaos všech vizuálních prvků ve veřejném prostoru.

Co všechno se míní tímto chaosem a agresivitou?

Je to například informační zahlcení, to znamená všechna vizuální sdělení, nápisy, a i celý obsah reklamních bannerů. S tím jde ruku v ruce samozřejmě vizuální chaos, který je o tom, že se při instalaci reklamy do veřejného prostoru nikdo s nikým nedomluvil a je to nezáměrné. To znamená, že se nejedná o design, ale je to omyl, který se stal, aniž by to kdokoliv chtěl. Je to nějaká změť a paskvil, nepečlivost a neschopnost pečovat to prostor kolem sebe.

Zaujalo mě, když jste říkala, že vizuální prvky ve veřejném prostoru jsou instalovány i omylem. Jaké jste například myslela?

Řada věcí tam tak jaksi nahodile visí, různé plachty na cedulích a cedule na plachtách a podobně. A také kupříkladu dopravní značení, které je extrémně zmnožené, máme velké množství značek a vozovky nesmyslně pokreslené. Respekt k pravidlům to stejně nevykouzlí a akorát je všechno míň přehledné pro ty, kteří pravidla dodržovat chtějí. Pak jsou problémem i reklamy na zábradlích, billboardy, které nikdo nekoriguje a jsou tam jenom tak, jaksi omylem. Takže všechny tyhle věci dohromady. Je jich mnoho.

Vy jste v rozhovoru pro Český rozhlas řekla, že většina venkovní reklamy stojí nelegálně. Jak k tomu mohlo dojít?

Jde zejména o billboardy, plachty a bannery a je to tím, že veřejná správa nemá tu terénní složku, které by to kontrolovala. To je vše.

Chápu to tedy správně, že kdokoli si může umístit cokoliv, kam chce?

Jde o to, že byste měli mít povolení, ale když ho nemáte, trvá velmi dlouho než se na to přijde, systém pečlivě chrání ilegální a nepoctivé podnikání různými lhůtami. Ty jsou podle mého zbytečné a je potřeba aby radnice mohla udělat v prostoru města pořádek. Nepředstavujte si to jako radikální změny systému, spíš drobné novelizace, aby neměly úřady tak svázané ruce – takhle to funguje v zahraničí a opravdu to není nijak radikálně odlišné. Pak je potřeba prostě pečlivost péče a to, aby na veřejném prostoru někomu záleželo, tohle legislativa nenahradí a nedožene, musíme chtít.

Kde se tedy stala chyba? Je zde tedy jakási díra v zákoně?

Je potřeba změnit pravomoci měst, aby si mohla na svém území definovat určitá pravidla a mohla dohlížet na jejich dodržování. Pokud neexistuje někdo, kdo v terénu chodí, dozoruje, kontroluje a vymáhá to, tak to nikdy nebude fungovat. Kolem silnic 1. třídy a dálnic poměrně dobře funguje novela zákona o pozemních komunikacích, protože je tam jasně dané jaká jsou pravidla a kdo uklízí. Ve městech to tak není, přitom tam také potřebujeme bezpečné silnice a řidiče, kteří se můžou v klidu soustředit na provoz.

Kdo by to měl podle vás dělat?

O město by se měla starat jakákoli výkonná složka, která spadá pod radnici. Stát to dělat nemůže, protože prostě nemá dohled nad terénem. Obecně by nám prospěla větší volnost ze strany státu a maximální pravomoc pro města. Také například kdyby měly radnice přímé příjmy z lokálního podnikání, město pak vypadá jinak a funguje víc pro lidi.

Vy jste vizuální smog zkoumala už ve své diplomové práci. Tehdy jste se zaměřovala konkrétně na vizuální smog v Brně. Už touto svou prací jste na sebe poměrně dost upozornila. Čekala jste, že po tomto tématu bude takový hlad?

Na univerzitě mi tehdy při obhajobě říkali, že je to hezké téma, ale nikdy nebude zajímat nikoho jiného než bublinu pár designérů. To si myslím, že se nepotvrdilo, a to téma se povedlo fakt nastartovat. Nečekal to podle mého nikdo a já to brala jako svou misi, ale nevěděla jsem samozřejmě nic. A zásadní byla spolupráce s radnicí Brna-středu a to, že se mi tam ve spolupráci s politiky a řadou dalších odborníků povedlo dotáhnout první manuál pro reklamu v Česku. Bez té návaznosti si myslím, že by se nevytvořila kontinuita a časem by to zapadlo. Byla to velká klika, že tam byly lidé, kteří se tomu chtěli věnovat a tolik věcí dotáhli v terénu. Kdyby mi tehdy nedošlo, že to jde na radnici rozjet, jak jednoduché to může být a že je to u nás v Česku možné, asi by mě to i demotivovalo a tolik bych do toho nešlapala dlouhodobě.

Vy se nejčastěji věnujete smogu provozoven, obchodů, smíšenek, večerek. Zajímá mě, kde je v tomto ohledu hranice práv podnikatelů na reklamu a kde už je hranice veřejného zájmu?

Právo na něco je u veřejného prostoru vždycky v konfliktu. Má větší právo podnikatel, který si nainstaloval obří oslňující světelnou obrazovku do výlohy nebo má právo řidič, který nechce být rušen za jízdy a potřebuje vidět světelnou signalizaci? Tváříme se, že chráníme právo na reklamu, ale ta reklama je tam kvůli tomu, že nakupuje a prodává naši pozornost. To znamená je to diskuse o tom, jakou hodnotu má naše vnímání a jak jsme nároční. Myslím, že psychická nepohoda z informačního zahlcení má velkou váhu a neměli bychom to podceňovat. Má provozovna právo zalepit si celé přízemí, když víme, že to vytváří mrtvou zónu, odrazuje to lidi od pobytu v lokalitě a napadne to kondici obchodů okolo? Veřejný prostor není vakuum, ale práce se souvislostmi a vztahy. Proto nejde vyjmout právo na reklamu a tvářit se, že nic jiného nehraje roli.

Já mám firmu a podnikám v reklamním průmyslu a je to podle mě důležité, jinak bych snadno spadla do role policajta, který bezhlavě reguluje nesmysly. Je to pro mě profesní zodpovědnost se tomu věnovat a baví mě evidence-based přístup, a ne diskuse o vkusu. Zrovna tím se bohužel lidé často ohání a podle mého to do diskuse nepatří. 

Vy jste pro starosty českých měst a obcí připravila kuchařku pro kultivaci veřejného prostoru. Mají starostové zájem podle této kuchařky „vařit“? 

Ano, zájem je velký, a přestože si myslím, že je to práce snů, letos jsem to trochu přepálila, je to velmi náročné. Já vždycky potřebuji, aby mě radnice oslovila, nechci se nikam vlamovat a vnucovat, podle mého to pak nikdy nefunguje a ti lidé si to stejně nevezmou za své. Radnice mě samy oslovují. Kuchařka vznikla na přání Sdružení historických sídel a těch 200 starostů si odhlasovalo, že ji chtějí. Mám na to obecně dobrý ohlas, používají to i na Slovensku.

Jaké podněty pro starosty obsahuje? A kdo konkrétně podle ní má vařit?

Můžou to být úřednici, starostové nebo městští architekti. Ozývá se mi i dost občanů a aktivistů, které láká s tím pohnout – do Karlových Varů mě v jeden týden nezávisle na sobě pozvalo vedení radnice i aktivisté. To je skvělá zpráva, mělo by to jít ideálně takhle z obou stran. Často spolupracuji s městskými architekty, protože zajišťují kontinuitu. Starostové mají jenom čtyři roky volebního období, takže je pro ně klíčové mít kroky, které lze zrealizovat rychle, a právě na nich kuchařka stojí. Když jsem spolupracovala s brněnskou radnicí, tak dost času zabralo se v tématu zorientovat a dotáhla se spousta věcí v terénu jen díky nadšení vedení starosty Landy a náměstka Bartíka v letech 2015 až 2018. Tam jsem vytvořila s řadou spolupracovníků i první manuál dobré praxe reklamy, který okopírovala jak Olomouc, Ostrava, tak i Praha a řada dalších měst. Povedlo se taky odstranit řadu ilegálních stánků a výrazně zredukovat outdoorovou reklamu v historickém centru. Z téhle zkušenosti a ze spolupráce s řadou dalších měst, která přišla potom. Je to koktejl vztahů, zkušeností a strategie, zásadní je ale nadšení a chuť veřejný prostor zlepšit, s takovými lidmi je vždycky radost spolupracovat.

Související

  • Stavbu nové gastro zóny chystají už na příští rok. Dřevěná chalupa půjde k zemi
    Společnost

    Stavbu nové gastro zóny chystají už na příští rok. Dřevěná chalupa půjde k zemi

    Dřevěná chalupa, kterou vidí návštěvníci olomouckého letního kina dlouhodobě sloužila jako provozní základna. Kvůli nevyhovujícím hygienickým a technickým podmínkám je ale uzavřena a čeká ji demolice. Nové řešení v podobě designových gastro kontejnerů má být přechodnou fází na cestě k trvalé restauraci. Realizaci nové gastro zóny chystají na roky 2026–2027.

  • Lidl otevřel outlet v Olomouci, zákazníci stáli frontu už od čtyř ráno
    Společnost

    Lidl otevřel outlet v Olomouci, zákazníci stáli frontu už od čtyř ráno

    Několik stovek lidí si dnes ráno v Olomouci nenechalo ujít otevření nové prodejny Lidl Outlet, která se do nákupního areálu v okrajové části města přestěhovala z pražských Štěrbohol a nabízí neprodané spotřební zboží z týdenních akcí s až devadesátiprocentní slevou. První nedočkavci stáli před jejím vchodem už od čtyř hodin ráno, aby byli první ve frontě a při nákupu ušetřili tisíce korun. Otevření olomoucké prodejny se obešlo bez incidentů i dopravních komplikací v okolí.

  • Výtěžek z plesu vykouzlí úsměv dětem. Nemocnice má nové hračky a vybavení
    Společnost

    Výtěžek z plesu vykouzlí úsměv dětem. Nemocnice má nové hračky a vybavení

    Dětské oddělení Nemocnice AGEL v Přerově ožilo novými hračkami a vybavením. Radostné chvíle dětem umožnil výtěžek z druhého ročníku Plesu pro dříve narozené, který organizovalo pro zdejší seniory město Přerov. Stalo se tak ještě příjemnějším místem pro malé pacienty.

  • Highlighty týdne: Město kultivuje výdejní boxy, míří Petr Čech do Sigmy?
    Společnost

    Highlighty týdne: Město kultivuje výdejní boxy, míří Petr Čech do Sigmy?

    Je tu neděle a my pro vás máme pravidelnou rubriku Highlighty týdne. Představíme témata, která patřila mezi největší a nejčtenější za uplynulý týden. Highlighty týdne si můžete pustit i do uší ve formátu Podcastu Olomouckého Reportu.

Rychlovky

  • PŘEROV
    Na hladině přerovské Laguny se od posledního červnového čtvrtku pohupuje nové molo, které bude sloužit k odpočinku i posezení. Návrh vzešel z participativního rozpočtu, tedy vznikl na přání obyvatel Přerova. Městskou pokladnu přišel na bezmála 300 tisíc korun. Více.
  • OLOMOUC
    Opravy křížení tramvajových a železničních kolejí na přejezdu v Palackého ulici omezí dopravu. Ode dneška až do konce srpna nejezdí tramvaje z centra Olomouce do Neředína. Neprojedou tudy ale ani řidiči. Podrobnosti. 
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    - Olomoucký kraj zajistí rozšíření zubní pohotovosti na Šumpersku a Jesenicku. Nově budou v okresech na severu kraje rozšířené ordinační doby o 120 minut. Zubní ordinace v jednotlivých okresních městech se střídají po týdnu. Více.

Nejnovější

  • Úterní horoskop: Lvi, vymaníte se z pracovní rutiny. Střelci, pozor na nezávazné flirtování
    Horoskopy

    Úterní horoskop: Lvi, vymaníte se z pracovní rutiny. Střelci, pozor na nezávazné flirtování

    Krásné ráno, je tu úterý 1. července a s ním i naše předpověď. Co vás dnes čeká? Svátek slaví všechny Jaroslavy.

  • Tereza Kneblová vyhrála v Troji
    Sport

    Tereza Kneblová vyhrála v Troji

    Olomoucká vodní slalomářka Tereza Kneblová vyhrála závod v kayakcrossu na domácím Světovém poháru v Praze. Vloni na stejném podniku obsadila čtvrtou příčku, na kterou ji z prvního místa odsunul verdikt rozhodčích. Druhé místo ve stejném závodě, ale v kategorii mužů získal olomoucký Martin Rudorfer.

  • Olomouc hostí světový unikát. Ženský paraatletický Grand Prix startuje ve čtvrtek
    Doporučujeme
    Sport

    Olomouc hostí světový unikát. Ženský paraatletický Grand Prix startuje ve čtvrtek

    Světový pohár v paraatletice žen startuje už ve čtvrtek 3. července v Olomouci. Jedná se o jeden z devíti závodů prestižní paraatletické série World Para Athletics Grand Prix, která je obdobou atletické Diamantové ligy. Zahájení proběhne za účasti hejtmana Ladislava Oklešťka (ANO), primátora Olomouce Miroslava Žbánka (ANO) a první dámy Evy Pavlové.

  • Fotbalová Sigma má nového vlastníka
    Sport

    Fotbalová Sigma má nového vlastníka

    Po mnoha letech snažení a různých jednání má prvoligový SK Sigma Olomouc nové vlastníka. Klub patřil spolku SK Olomouc Sigma MŽ, který převedl akcie společnosti Sigma Sport, která spadá pod společnost SPL Holding, mateřskou společnost koncernu Sigma.

Doporučujeme

  • Eleanor Cafe Žulová soutěží v Cenách kraje. Získá váš hlas?
    Doporučujeme

    Eleanor Cafe Žulová soutěží v Cenách kraje. Získá váš hlas?

    Malá rodinná kavárna v divokém prostředí Rychlebských hor, umístěná v jednom z nejmenších měst Česka - v centru Žulové. Pracují s výběrovou kávou, pečou si své dorty, koláče a zákusky, vaří krémovou polévku a k tomu všemu ještě rozdávají milé úsměvy. Nyní můžete kavárnu podpořit v Cenách Olomouckého kraje.

  • Jízda králů v Doloplazích bude i s hodovou zábavou
    Doporučujeme

    Jízda králů v Doloplazích bude i s hodovou zábavou

    Na první červencový víkend připravili v Doloplazích Jízdu králů a hodovou zábavu. Kromě krásných krojů nebo ušlechtilých koňů toho bude k vidění ještě mnohem více. V programu nechybí ani pestrá a atraktivní kulturní pasáž.

  • Hanácké Woodstock 2025 se blíží, zajistěte si lístky včas
    Doporučujeme

    Hanácké Woodstock 2025 se blíží, zajistěte si lístky včas

    Oblíbený festival Hanácké Woodstock se ve Velké Bystřici uskuteční v sobotu 2. srpna. V zámeckém parku se bude začínat ve 13 hodin. A pořadatelé připravili atraktivní line-up. Zajistěte si tedy lístky včas, ať nepřijdete o skvělý hudební zážitek. Nedílnou součástí akce je také Bystřické pivní salón.

  • SOUTĚŽ: Plumlov budou dobývat šermíři a mušketýři
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Plumlov budou dobývat šermíři a mušketýři

    Na Plumlově se bude první víkend v červenci bojovat. Nepůjde ale o opravdovou bitvu, ale o tradiční a oblíbený program s názvem Dobývání hradu Plumlov. Akce se koná v sobotu 5. a v neděli 6. července, plumlovský zámek bude otevřen od 9:30 do 18:00, bitva vypukne ve 12:30.

Nejčtenější

  • Mobilní odběrový tým odebíral krev ve Šternberku
    Společnost

    Mobilní odběrový tým odebíral krev ve Šternberku

    Daruj krev, daruješ život. To stále platí. Poslední červnovou středu se ve Šternberku uskutečnil další úspěšný mobilní odběr krve, který připravila AGEL Transfúzní služba ve spolupráci s Nemocnicí AGEL Šternberk. Mobilní odběrový tým tak již podruhé přivezl možnost darovat krev přímo občanům Šternberku, díky čemuž se opět potvrdilo, že zájem o dobrovolné dárcovství ve městě roste.

  • Přerované mají molo na Laguně, sami si ho vybrali
    Společnost

    Přerované mají molo na Laguně, sami si ho vybrali

    Na hladině přerovské Laguny se od posledního červnového čtvrtku pohupuje nové molo, které bude sloužit k odpočinku i posezení. Návrh vzešel z participativního rozpočtu, tedy vznikl na přání obyvatel Přerova. Městskou pokladnu přišel na bezmála 300 tisíc korun.

  • Hasiči radí, jak si užít bezpečné léto u vody
    Společnost

    Hasiči radí, jak si užít bezpečné léto u vody

    Letní sezóna odstartovala, horké dny lákají na koupaliště, k jezerům i bazénům. Protože je ovšem utonutí v České republice druhou nejčastější úrazovou příčinou náhlé smrti dětí a mládeže a čtvrtou nejčastější u dospělé populace, připravili hasiči základní pravidla, jak se během léta chovat u vody bezpečně a předcházet tak svízelným a krizovým situacím.

Seriály