U nás má vlna nulovou hodnotu, jinde ji kupuji za těžké peníze, říká textilní designérka Jančo

Jako jedna z mála v České republice se věnuje zpracování surové vlny. Renáta Jančo tvoří na stavu díla do interiérů, která můžete potkávat nad krbovými římsami, nebo na zdech penzionů. V Olomouci tak vznikají unikátní vlněné tapisérie, ale i další výrobky. Jančo se aktuálně chystá i na pražský Czech Design Week, a tak jsme se jí zeptali, jak se k tkaní dostala, jestli mají Olomoučané o vlněné tapisérie zájem, nebo kde se dá vlna ke zpracování sehnat.

Máte vlastní ovce?

No, to už bych asi nedělala nic jiného. Jedna věc je chtěla a druhá věc je, že to je úplně nereálná záležitost. Ti lidé žijí úplně jinak, to je jiný svět. Teď od nich vlnu jen získávám a zpracovávám, ale mít ovce, nevím, možná jednou.

Odkud tedy pochází vlna, kterou používáte?

Já mám skupinu ovčáků nebo majitelů ovcí po celém Česku, ale i třeba ve Švédsku nebo ve Skotsku – to je z toho důvodu, protože české ovce nemají tak efektní vlákno, jako ty severské. Pokud chcete vyrábět ponožky, tak stačí ta česká, ale pokud chcete ukazovat vlnu v její efektivitě – anglická a severská vlna je kroucená – ovce mají stejně různě vlnité vlákno, jako mají lidé vlasy. Já mám tedy dva okruhy práce podle vlny.

Jak jste se dostala k vaší současné práci a vlněným tapisériím?

V minulosti jsem byla 10 let fotografkou a to byla moje hlavní profese. Fotila jsem hlavně rodiny a děti ve vlastním ateliéru. Po těch 10 letech ve mně nastal zlom. Bylo to ze dne na den, ta profese fotografky dozrála a už mi nestačila. Splnila jsem si dětský sen být fotografkou a začala jsem směřovat ke svému druhému snu. Od mala jsem žila v textilu, už moje máma pletla, háčkovala. Pohybovala jsem se mezi vlnou a těmito všemi procesy, takže jsem začala navrhovat oblečení a hlavně mě bavil i bytový design. Z fotografování jsem byla unavená a začala jsem si hrát s látkou, abych si vyčistila hlavu.

Co nastalo pak?

Pět let jsem navrhovala oblečení, až se mi dostala do ruky surová ovčí vlna a mě ten materiál tak uchvátil, že jsem ho chtěla prozkoumat do hloubky. Začala jsem se o něm vzdělávat a vydala jsem se na tuhle cestu. Začala jsem jezdit za starými tkadlenami, které všechno tohle zpracovávají tradiční formou, a chtěla jsem se to naučit. Chtěla jsem vědět, jak se tká koberec, jak to funguje a to byl začátek té cesty.

Když jste se zmínila o vlně z českých ovcí i zahraničních, jedná se o stejné vlákno? A můžete na jednu tapisérii použít více druhů vlny?

Určitě. Teď jsem zrovna utkala jednu tapisérii, budu ji vystavovat společně s aktuální tvorbou na Czech Design Weeku v Praze, v Mánesu. Tam jsem si nachystala tapisérii, která ukazuje, že osnova napnutá na stav je ze šumavské ovce, je to taková obyčejná vlna, ale je základní.

Jak vypadá proces zpracování vlny a co děláte konkrétně vy?

Dovezla jsem si od chovatelky pytel surové vlny, musela jsem ji všechnu ručně umýt, pročistit, potom usušit na zahradě. Potom se vlna musí kousek po kousku česat, na to mám česačku a potom mám elektrický kolovrat. Funguje stejně jako ten starý, co znáte z pohádek, ale odpadá to šlapání. Natáhne se osnova a tká se.

Takže abych se vrátila – tu šumavskou vlnu jsem použila do osnovy a do útku (nit, která se provléká v příčném směru, pozn. red.), ale hlavní cestu jsem utkala z anglické, takže mám česko-anglickou tapisérii. Ta ukazuje vlákno surové, ale i utkané a dokonce z ní vychází i surové prameny vlny. Takže kombinace je možná.

Zabýváte se nejvíce už zmíněnými tapisériemi, mohla byste vysvětlit, o co vlastně jde?

Tapisérie je určená do interiéru, většinou na zeď.

Takže něco jako gobelín?

To je mnohem preciznější práce, ten se vyrábí třeba i půl roku. Pokud beru proces tvorby tapisérie celý, tak ta trvá odhadem třeba měsíc. Nepracuji ale od rána do večera, je to po chvilkách, když je hezké počasí, proces odsýpá… Když děláte koberec, tak trvá i měsíce dva.

"Spousta lidí už na tyto tradice zapomněla."

Zmiňovala jste výstavy, na které jezdíte, v nejbližší době to bude Czech Design Week. Zajímá mě ale běžné využití. Jaký je zájem Olomoučáků?

Spousta lidí, obzvlášť na Hané, už na tyto tradice zapomněla. Je zvláštní, že když občas vyslovím slovo „tapisérie“ nebo „gobelín“, tak lidé pátrají v hlavě a spousta z nich neví, co to je. Nebo když zmíním textilní design, spousta nechápe, co si vlastně představit. Musím jim to vždy ukázat na vlastní oči. V tu chvíli je to zaujme, zajímá je proces, jak se to vyrábí. Občas na různé akce vozím i stav a lidé jsou velmi zaujatí.

A pak si objednají spíš tapisérii, nebo jiný výrobek?

Když si věc zamilují, kupují si ji do interiéru. Není to ale jednoduché. Vytáhla jsem něco, co je staré a zase to ukazuji lidem. Vlna hodně zajímá důchodkyně, protože si to ještě pamatují, ale ty by si zase mé výrobky nekoupily, protože se nejedná o levnou věc. Je rozhodně levnější si zajít do komerčního obchodu než pro ručně tkanou věc. Na druhou stranu lidé často chtějí originální kus, musím jim k tomu něco povědět, nechat je, aby si výrobek osahali.

Jak je tomu jinde než v Olomouci? Vystavujete v Praze, ale i zahraničí, jaký je zájem tam?

Oproti Hané, když jedu do Prahy, nebo když jsem byla v severských zemích – letos třeba v Bruselu na Vintage Design Marketu, tam už vlnu znají. Tam je úplně jiný trh a cesta k nim je jednodušší – v Anglii, Skotsku, Dánsku – tam vědí přesně, co vystavuji. Rozumí tomu, chytnou se na to snadněji, nemusím jim to tolik vysvětlovat a „přesvědčovat je“. V Praze je trendy udržitelnost, takže je to tam taky jednodušší, ale také se setkávám s tím, že na výstavu jde dítě a já zjišťuji, že pražské dítě nikdy nevidělo naživo ovci. Každý kraj jiný mrav. Ale Praha je pro mě kompromis, tam znají ten trend a zajímají se o něj, to je dobré.

Když už si člověk něco koupí, co to bývá? Který výrobek nejvíc táhne?

Teď lidi zaujaly nástěnné panely z vlny. Nejčastěji ve tvaru kruhu, tenhle tvar mě provází už od začátku téhle značky. Je to z různobarevných vln – je tam bílá, žlutá, hnědá, šedá i černá. Podle barvy interiéru si mě lidé objednávají a chtějí tyto panely. Dávají si je nad krby, v zimním období to prohřeje prostor, působí to teple. Občas mám zakázku také na tkaný koberec na míru. To jsou lidé, co nechtějí výrobek z obchodu, ale chtějí tu naturálii a ten příběh. Většinou je to ale různorodé – panely, koberce, tapisérie.

Co se týče těch dalších látek, děláte třeba i oblečení nebo to už je jen na míru?

V minulosti jsem prodávala oblečení už ušité v různých design shopech, to oblečení tam viselo, lidé si to kupovali, ale ve chvíli kdy jsem začala dělat s vlnou, tak jsem se nad tím začala zamýšlet ekonomičtěji i ekologičtěji. Já vlastně dělám ekologickou věc, ale zahlcuji obchod i sebe. Než aby tam oblečení rok leželo s otazníkem, je pro mě lepší udělat kolekce a zákazníci pak za mnou přijdou a nechají si tu věc přímo ušít na zakázku. Takže oblečení už dělám jen na zakázky. Šiju dál, oblečení mě stále zajímá, ale mám teď zkrátka období vlny.

Takže když člověk něco chce, přijde sem a tohle místo rovnou funguje jako showroom?

Klientů nemám tolik, ale zase chodí často a pravidelně. A ani to do té kvantity dostat nechci, mé věci taky nejsou pro každého. Je to finančně náročnější, protože jde holt o ruční práci. Ušití šatů mi zabere hodně hodin, potom je zkouška, zdrží se to, je to proces. Cesta toho výrobku je dlouhá, ale musí to být. Jen 50% ceny je materiál, protože když šiju, tak jen z nejkvalitnějších materiálů. Nedokážu jít do obchodu a koupit „levný materiál“, abych na tom co nejvíc vydělala. Tohle neumím a nechci dělat. Chci naopak koupit top materiál, aby člověk cítil, aby se zamiloval, aby věděl, že to v obchodě nenajde. A zároveň, aby mu to vydrželo trojnásobně dlouho. Podle toho všeho se určuje cena. Ale ano, většinou za mnou chodí do mého domácího ateliéru.

Změnil se váš přístup k udržitelnosti od začátku vašeho podnikání? Měla jste vždy nastavené to, že si radši koupíte dražší věc, která vám vydrží déle a ne naopak?

Je to zvláštní, ale mám to tak od dětství. To se o žádné udržitelnosti ještě nemluvilo. Byla jsem dítě, které dědilo, takže jsem nikdy neměla nové oblečení. Od doby, kdy jsem začala vydělávat a kupovat si oblečení nebo si ho sama šít, třeba od 15 let, jsem cítila, že chci kvalitu. Mám v sobě pocit nějaké haptičnosti, musím cítit strukturu. Když mi ten materiál nejde pod rukama, tak je to špatně a mě to neosloví. Můžu vidět nádherné plesové šaty na figuríně, ale když je chytnu a je to umělé, tak ses nimi rozloučím. Nebyla bych to já, necítila bych se v tom. Ten pocit materiálu je pro mě důležitější než to, jak vypadám. S tímhle pocitem jsem se snad narodila.

Ptám se proto, že vím, že někteří tvůrci si sami prošli několika obdobími, takové to „dědili jsme a už nechceme,“ a při začátku vlastní tvorby si uvědomí hodnotu peněz a začne platit heslo „nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci“. Váš přístup mi ale zní, že se ve vás udržitelnost jen umocňuje.

Přesně tak. Sama ale samozřejmě nakupuji, když mě někdo potká, je přesvědčený, že jsem si všechno ušila. Paradoxně jsem sama sobě ušila snad jednu věc. Nakupuji ale udržitelné věci, které mě nadchly materiálem. A taky stojí pětinásobek. Jsem ochotná to zaplatit, ale taky o to míň nakupuji. Víc oblečení kombinuji, než abych nakupovala nové. Navíc pracuji z domu, takže zas tak často nejsem venku.

Jaká je komunita různých tvůrců s vlnou? Potkáváte se pravidelně a výstavách? Znáte se mezi sebou? Podporujete se navzájem?

Jedna komunita je oblečení a druhá je vlna. Oblečení pro mě šlo lehce stranou, půl roku jsem nedělala žádnou kolekci. Věnuji se více vlně, takže pochopitelně se o vlně i více bavím. Lidí, co dělají oblečení je obrovské kvantum, to je možná i důvod, proč jsem to odložila. Už to neplní původní účel, už to není pro mě udržitelné. Proto jdu cestou vlny, to dělá v republice strašně málo lidí. Dokážu odhadnout, že třeba moje tapisérie dělá tolik lidí, jako mám prstů na rukou. Učila jsem se v republice od dvou lidí, komunita je opravdu malinká. Protože ten proces je tak náročný, že málokdo by na to měl čas.

Dívala jsem se, že dnes už hodně lidí má vlastní ovce a dělají ponožky, nebo jiné menší věci. K tomu mají další výrobky, jako mléko, sýry. Ale velkoformátové věci vůbec.

Máte pravdu, asi 90% lidí, co pracuje s vlnou, nemá velké stavy, které mám já. Tento stav mám z Nového Zélandu, od českého distributora a dozvěděla jsem se, že prodají třeba dva do roka. Nejsou ani moc po bazarech, a když ano, tak v hrozném stavu, to nedáte dohromady. A ten stav je samozřejmě tisícová položka – stojí klidně 80-100 tisíc. To nedá člověk jen tak na půlroční hobby. To už musíte vědět, že se tomu chcete věnovat. Spousta lidí si tu vlnu zpracovává doma na ponožky nebo svetr, ale neznám nikoho, kdo by vlnu zpracovával způsobem jako já.

Mohla byste přiblížit, jaká je cena za výkup vlny od chovatelů u nás?

V Česku má vlna nulovou hodnotu, takže chovatelé vám tu vlnu dají zdarma, rádi vám ji sami dovezou domů. Rádi vám před dveře vyskládají pět pytlů a jsou rádi, že se jí zbavili. Když si tu vlnu nevezmete vy, zakopou ji pod zem. Vlna je označovaná jako nebezpečný odpad a když ji nikomu chovatelé nedají, musí ji ekologicky zlikvidovat, což zase něco stojí. Znám chovatele, co mají 100 ovcí, kvanta vlny a neví, co s tím. Já kdybych znala tisíc lidí, co se chtějí věnovat vlně, tak je zavezu k chovateli a ten bude šťastný.

Proč tomu tak je?

Kdo si chce odvézt pokálenou vlnu, která je mastná? To je prostě vlna. Když se potom odkryje, vyčeše, zpracuje, tak je to nádherný materiál, který nemá konkurenci. Má takové unikátní vlastnosti, které nemá žádný jiný materiál. A tohle bych strašně ráda v budoucnu ukázala lidem.

Kolik vás stojí vlna v zahraničí? Je to stejné?

Když si vlnu objednávám od svých známých chovatelů na severu, tak stojí těžké peníze. Tam znají její hodnotu. Tam ví, že ta vlna roste rok, než ovce tu vlnu shodí. A roční provoz té ovce je tak náročný, že ta vlna vlastně rozhodně není levná.

Když děláte jednu tapisérii – víte z kolika ovcí je jedna udělaná?

To záleží, ze které ovce, máme ovce malé a ty mohutnější. Z malé ovce vlna váží zhruba dvě kila. Potom ale máme obrovské skotské ovce a tam ta vlna váží třeba čtyři pět kilo. Já vím, že na jednu tapisérii spotřebuji vlnu asi ze dvou malých ovcí. Odpovídá tomu potom i váha.

Jak těžká je potom ve výsledku jedna tapisérie?

Dejme tomu, rodinný panel na zeď má asi ty dvě kila. Koberec taky tak. Zdá se to málo, ale zase tak úplně není. Když to zavěsíte na zeď, už to nějakou váhu má.

Související

  • Evropský zákaz „rostlinných burgerů“ dopadá i na kraj. Výrobci mění názvy produktů
    Společnost

    Evropský zákaz „rostlinných burgerů“ dopadá i na kraj. Výrobci mění názvy produktů

    Evropští poslanci v uplynulých dnech podpořili návrh, který zakazuje používat názvy jako burger, klobása nebo steak pro produkty vyráběné z rostlinných surovin. Opatření má podle jeho zastánců zabránit klamání spotřebitelů. Většina českých zemědělců návrh vítá, výrobci rostlinných alternativ naopak upozorňují na komplikace, které jim změna přinese.

  • Češi zkoumají pěstování plodin ve vesmíru. Olomoučtí vědci vyšlou na ISS bioreaktor
    Společnost

    Češi zkoumají pěstování plodin ve vesmíru. Olomoučtí vědci vyšlou na ISS bioreaktor

    Vědci z Univerzity Palackého (UP) v Olomouci se zapojí do připravované mise českého astronauta Aleše Svobody na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Do vesmíru vyšlou speciální bioreaktor, který bude zkoumat vliv vesmírného prostředí na růst a vývoj ječmene. Půjde o jeden ze 13 českých vědeckých a technologických experimentů. Poznatky chtějí odborníci následně využít v dlouhodobých vesmírných misích i pro vývoj nových odrůd s vyšší odolností vůči extrémním podmínkám, sdělili dnes ČTK zástupci UP.

  • Místo nonstopáče coworkingové centrum. Tady vzniklo zázemí pro kreativce
    Společnost

    Místo nonstopáče coworkingové centrum. Tady vzniklo zázemí pro kreativce

    Město Šumperk zahájilo stavební práce na novém coworkingovém centru, které vznikne v přízemí jižního křídla Pavlínina dvora. Moderní pracovní zázemí pro podnikatele, freelancery, studenty i kreativní profese nahradí prostory bývalé non-stop herny.

  • Praděd z vrcholu zmizí. Vrátí se větší
    Společnost

    Praděd z vrcholu zmizí. Vrátí se větší

    Po třinácti letech zmizí socha vládce a ochránce hor Praděda z nejvyššího vrcholu Jeseníků. Ovšem ne nadlouho. Řezbář Jiří Halouzka, který je autorem současné sochy, už má připravenou novou variantu. Ta bude větší, těžší a vydrží na svém místě déle.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Fotbalová Sigma Olomouc se chystá na první domácí zápas v Konferenční lize. Takovou fázi evropského soutěže bude hrát hanácký klub poprvé ve své více než stoleté historii. A kromě týmu se na premiérový zápas připravuje také Andrův stadion. Více.
  • PROSTĚJOV
    Město Prostějov připravilo rozsáhlý program podzimní výsadby a údržby zeleně. Celkově do programu vloží přes 2,5 milionu korun. Na údržbu dojde i v zimě. Více.
  • OLOMOUC
    Ode dneška už projedeme křižovatkou ulic Polská a Rooseveltova. Její oprava je hotová. Práce na ní od července komplikovaly dopravu mezi centr města a průtahem. Stavbaři ještě v místě dokončí chodníky. Více.

Nejnovější

  • Kvalita a síla soupeře je obrovská, říká před pohárem Janotka
    Sport
    Rozhovory

    Kvalita a síla soupeře je obrovská, říká před pohárem Janotka

    Fotbalisté SK Sigma Olomouc budou hrát poprvé v Konferenční lize doma. Hanáci mají za soupeře polský Raków a rádi by uspěli. „Očekávám vyrovnaný duel. Ale, kvalita a síla soupeře v kombinaci je obrovská,“ řekl trenér SK Sigma Tomáš Janotka. Zápas má na Andrově stadionu výkop ve 21:00, hraje se ve čtvrtek 23. října.

  • BK Olomoucko se chystá na prostějovské zápasy v ENBL
    Sport

    BK Olomoucko se chystá na prostějovské zápasy v ENBL

    Už v úterý 28. října odehrají basketbalisté BK Olomoucko první domácí utkání v Severoevropské lize ENBL. Soupeřem Hanáků bude od 18 hodin tým Dziki Varšava, reprezentant polské ligy, která je sedmou nejkvalitnější soutěží v Evropě. Všechny zápasy soutěže se budou hrát v hale Sportcentra DDM v Prostějově.

  • Hasiči-lezci cvičili na přerovském komíně. Během výcviku zároveň pomohli sokolům
    Krimi

    Hasiči-lezci cvičili na přerovském komíně. Během výcviku zároveň pomohli sokolům

    Specializovaní hasiči-lezci z Přerova se v rámci výcviku částečně zaměřili na neobvyklý požadavek - vyčistit a zvelebit sokolí hnízdo na komínu bývalé výtopny. S žádostí o pomoc se na hasiče obrátila Česká obec sokolská. Na 80metrů vysoké stavbě tak zvelebili budku, ve které kriticky ohrožení sokoli hnízdí.

  • Dupal oběti nohama po hlavě. Patnáctiletého poslali do vazby
    Krimi

    Dupal oběti nohama po hlavě. Patnáctiletého poslali do vazby

    Olomoucký okresní soud dnes dopoledne poslal do vazby patnáctiletého chlapce obviněného z vraždy muže v Zábřehu na Šumpersku. Shledal všechny tři vazební důvody, řekl ČTK mluvčí soudu Karel Vašek. Podle kriminalistů mladík zaútočil na muže žijícího na ubytovně v noci ze soboty na neděli. Oběť si podle nich vybral náhodně. Zranění bylo podle kriminalistů devastující, dupal mu nohama po hlavě. Motivem bylo podle nich vybití si agrese a vzteku. Za vraždu spáchanou zvlášť surovým způsobem hrozí mladistvému s ohledem na jeho věk maximálně deset let.

Doporučujeme

  • Nazdar! Sokolský běh republiky startuje i u nás
    Doporučujeme

    Nazdar! Sokolský běh republiky startuje i u nás

    Historické centrum Prostějova ožije sportem, hudbou a slavnostní atmosférou. V den státního svátku se zde uskuteční Sokolský běh republiky. Připraven je pestrý program pro celou rodinu a každého účastníka čeká krásná medaile ve tvaru České republiky.

  • Prostějov v hravém rytmu charlestonu: město chystá 35. Tradiční městský ples ve stylu Velkého Gatsbyho
    Doporučujeme

    Prostějov v hravém rytmu charlestonu: město chystá 35. Tradiční městský ples ve stylu Velkého Gatsbyho

    Divoká doba, kdy se každý den žil, jako by byl poslední. To jsou řvoucí 20. léta minulého století. Pojďte je s námi zažít v tom nejlepší hot swing stylu! V pátek 9. ledna 2026 se Společenský dům v Prostějově promění v palác plný třpytu, hudby a šampaňského. Město zve na XXXV. Tradiční městský ples – velkolepý večer ve stylu Velkého Gatsbyho, kde elegance a vášeň tancují ruku v ruce.

  • Kabelkový veletrh podpoří projekt Otevřeme zahradu
    Doporučujeme

    Kabelkový veletrh podpoří projekt Otevřeme zahradu

    Dejte kabelkám druhou šanci a přispějte na dobrou věc! Přesně tak zní motto dnes již tradičního a populárního charitativního Kabelkového veletrhu. Pořádá ho Nadace Heleny Morávkové, výtěžek půjde na podporu projektu Otevřeme zahradu.

  • SOUTĚŽ: Na Sovinci bude veselo. Vyhrajte lístky na víkendovou akci
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Na Sovinci bude veselo. Vyhrajte lístky na víkendovou akci

    Na hradě Sovinec se připravte na prodloužený víkend od 25. do 28. října. Tady bude bohatý program v rámci tradičního slavnostního ukončení sezóny. Návštěvníci se mohou těšit na sokolnické lovy, rytířské turnaje, ukázky řemesel i divadelní vystoupení. S Reportem teď můžete vyhrát vstupenky.

Nejčtenější

  • Olomoucký sběratel vlastní tisíce pokladů Freddieho Mercuryho. Jeho výstava míří do světa
    Společnost

    Olomoucký sběratel vlastní tisíce pokladů Freddieho Mercuryho. Jeho výstava míří do světa

    Tisíce artefaktů pojících se k hudební ikoně Freddiemu Mercurymu se podařilo získat do své kolekce Tomáši Hykelovi z Olomouce. Jeho sbírka, v níž jsou třeba i Mercuryho boty, kostýmy z koncertů či osobní věci, patří k největším na světě. Její část budou moci od jara příštího roku vidět i zpěvákovi fanoušci. Stane se základem výstavního projektu, který bude mít premiéru v House of Music Hungary v Budapešti. Po roce zamíří do celého světa. "V plánu je Asie, Jižní Amerika, Austrálie, Severní Amerika a poté se vrátí zpět do Evropy. Už nyní máme poptávku na 18 let dopředu," řekl ČTK sběratel.

  • Do zeleně půjde víc než 2,5 milionu korun. Město chystá velkou výsadbu
    Společnost

    Do zeleně půjde víc než 2,5 milionu korun. Město chystá velkou výsadbu

    Město Prostějov pokračuje v cílené péči o městskou zeleň. Během podzimu realizuje rozsáhlý program výsadeb a údržby, jehož náklady přesáhnou 2,5 milionu korun. Financování zajistí prostředky z Fondu zeleně.

  • Parkoviště u Tržnice má zmizet. Olomouc plánuje proměnu v živé veřejné prostranství
    Společnost

    Parkoviště u Tržnice má zmizet. Olomouc plánuje proměnu v živé veřejné prostranství

    Olomoucký magistrát zahájil přípravu urbanistické soutěže, ve které se rozhodně o budoucí podobu plochy od Tržnice přes bývalé autobusové nádraží až po hranu Smetanových sadů. Podle náměstka Tomáše Pejpka (ProOlomouc a Piráti) by tak mohlo dojít k proměně parkoviště a tržištní plochy v důstojné veřejné prostranství. Soutěž vyhlásí město v prosinci.

Seriály