Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Pohyby pro Kingdom Come jsme vymýšleli v mrazu za městem, říká olomoucký šermíř

Přesně před měsícem vypustilo české videoherní studio Warhorse pokračování úspěšného titulu Kingdom Come: Deliverance. Věděli jste, že se na druhé nejúspěšnější české videohře podíleli šermíři z olomouckého spolku Adorea? Olomoucký Report přináší rozhovor se šéfem spolku Martinem Turečkem o nahrávání bojových animací a spolupráci s videoherním studiem Warhorse. Report připravil dvoudílný seriál, který se věnuje olomoucké stopě ve hře Kingdom Come: Deliverance II.

Martin Tureček je šéfem šermířského spolku Adorea. Zdroj: Martin Tureček

Jak se stane, že šermíři z Olomouce spolupracují na takovém počinu, jako jsou animace pro Kingdom Come: Deliverance II?

To je dlouhá cesta. S vývojáři jsme navázali první kontakt kolem roku 2009. Potom jsme dělali už na Kingdom Come: Deliverance „jedničce“ – k tomu vyšel dokument o šermu Fechtbuch. Ten vznikl na základě našeho videa, které má celosvětový úspěch, takže nás oslovili a dělali jsme souboje do dokumentu. A následně nás oslovili k nasnímání bojových animací ke „dvojce“.

Druhý díl se začal připravovat krátce po vydání prvního. Kdy jste začali pracovat na scénách?

Celé se to snímalo v Praze během covidu. Když si na to vzpomenu, tak bylo vlastně docela vtipné, jak se vše připravovalo. Nesměli jsme chodit do tělocvičny, takže jsme přes zimu v mrazech byli na paloučku u lesa za městem a tam jsme připravovali jednotlivé pohyby, bojové kombinace nebo speciální útoky. Pak jsme všechno natáčeli a posílali ke schválení Viktorovi Bocanovi.


Viktor Bocan je herní designér, který pracuje ve studiu Warhorse. Podílel se jako hlavní designer hry Kingdom Come: Deliverance II.


Jak vypadá proces snímání animací?

Od Viktora jsme dostali podrobný popis toho, co funguje, co chtějí nebo naopak nechtějí. Od „jedničky“ prošel bojový systém úpravou, aby byl pro hráče příjemnější. Na základě instrukcí jsme připravovali videa. Nejdřív jsme museli předvést základní pohyby – každý chod, sek, bod, přechody z různých pozic. Pak jsme stavěli takzvané odpovědi – člověk vykryje útok a „odpovídá“ protiútokem. Videa jsme posílali do Warhorse na schválení, zpravidla celé sady pohybů a vývojáři si vybrali, jaké se jim hodí. Když už jsme se v tom systému orientovali, tak jsme začali cvičit kombinace útoků nebo složitější útoky. Potom jsme postupně jezdili nahrávat pohyby do studia. Přímo na place jsme taky vymýšleli akce, které nás napadly za pochodu.

V jakém týmu jste na animacích pracovali?

Většinou, především na ty jednotlivé animace, jsme byli ve čtyřech. Pokud se točily nějaké cutsceny (filmová sekvence ve videohře – pozn. red.), tak jsme tam byli v šesti.

Museli jste mít i nějakou výzbroj během snímání?

My měli ty jejich speciální obleky pro Motion Capture. Co jsme používali jako ochrannou pomůcku, tak jsou šermířské masky. Ve hře se na rozdíl od filmu nebo živého vystoupení nedají některé kontakty schovat. Mnohdy jsme potřebovali, aby ten pohyb opravdu „došel do zásahu“ protivníka. Někdy jsme také měli takovou vestu na ochranu hrudníku.

Museli jsme hledat cestu, jak tam některé techniky vůbec dostat

S kolika zbraněmi jste během snímání pracovali?

Snímali jsme boj s dlouhým mečem, mečem a štítem a samostatným jednoručním mečem. Zvlášť se dělaly sekera a palcát a kombinace se štítem. Štíty jsme snímali zvlášť, protože se při boji s nimi člověk pohybuje trochu jinak. Potom jsme dělali pohyby pro halapartny a kopí. Na všech animacích dělalo vícero lidí, aby pak měli vývojáři během bitev větší rozptyl animací – aby se nepohybovali všichni stejně.

KCD2 se odehrává ve středověku, kdy bojovníci měli různé zbroje, které nějak omezují pohyb. Nemuseli jste se během tvorby přizpůsobovat i tomuhle?

Tomu jsme se snažili přizpůsobit, ale moc to nešlo. Navíc když je zbroj opravdu kvalitní, tak člověk nijak zvlášť omezený v pohybu není. A co je za mě důležité, ve hře se vyskytují zbroje pěchotní nebo polozbroje, které umožňují mnohem více pohybu než celoplátové brnění. To jsou spíše domněnky lidí, že se v tom člověk moc nemůže hýbat. I v plátové zbroji člověk zvládne udělat třeba kotoul. 

A co historická přesnost? Museli jste se nějak přizpůsobovat těm herním mechanikám?

Narazili jsme na to, že některé věci nejdou provést, když člověk necítí energii toho protivníka. Museli jsme pak hledat cestu, jak tam některé techniky vůbec dostat. Myslím si ale, že ten výsledek je velmi dobrý.

Setkal jste se i s Danem Vávrou? Jaký je?

Úplně v pohodě. Samozřejmě ze sociálních sítí může mnoha lidem připadat, že je takový svéráz. Ale když s ním člověk mluví, tak je velice rozumný a dokáže se na problém podívat z několika stran. Rozhodně bych o něm neřekl, že to je nějaký zabedněnec, který si razí svoji jedinou pravdu.

Myslíte si, že taková videohra dokáže popularizovat historický šerm a obecně historii?

Určitě ano. Řekl bych, že hra takového formátu výrazně zvýší povědomí o středověku a případně i o šermu. Věřím, že to plno lidí přitáhne. Dokonce jsme už zaznamenali, že si lidé častěji objednávají vystoupení našeho spolku. Budeme tak vystupovat třeba na městských slavnostech a podobných kulturních akcích.

Hra obnáší nezměrné množství postav, ať už důležitých pro děj i náhodných obyvatel. Najdou hráči i Vaši postavu?

Některé z nás si vývojáři fotili z různých úhlů, aby nás do hry vložili. Já se ještě ke hraní nedostal, ale kolega už říkal, že se ve hře našel a dokonce sám se sebou bojoval.

Související články

Olomoucký kraj

Světový den vody už zítra. Kam na exkurzi?

U příležitosti Světového dne vody pořádají organizace, školy nebo vodárny různé osvětové akce, exkurze do čistíren odpadních vod, výukové programy pro děti nebo kampaně...

Saharský prach se vrací. Nad Českem se objeví zítra

Evropu o víkendu zasáhne další vlna saharského prachu, který se podle meteorologických modelů dostane až do České republiky. Tento meteorologický jev může přinést nejen...

Hrady otevírají své brány. Speciální prohlídky chystá Bouzov i další památky

Památkové objekty v Olomouckém kraji postupně zahajují návštěvnickou sezonu. Hrady Bouzov a Šternberk na Olomoucku již otevřely své brány návštěvníkům, zámky Jánský Vrch na...

Ať se vrátíme domů? To bychom chtěli, ale naše domovy už mnohdy neexistují, říká...

Pomáhají lidem najít práci nebo se naučit jazyk. Pro děti vytvořili Školu ukrajinské kultury, díky které si mohou udržet vztah se svými kořeny. To...

Nejnovější

Zemědělci z Unčovic uzavřeli farmy. Kvůli riziku slintavky a kulhavky

Přísná bezpečnostní opatření zavedlo Zemědělské družstvo v Unčovicích na Olomoucku v souvislosti s výskytem nakažlivé nemoci slintavky a kulhavky na statcích na jihu Slovenska....

Světový den vody už zítra. Kam na exkurzi?

U příležitosti Světového dne vody pořádají organizace, školy nebo vodárny různé osvětové akce, exkurze do čistíren odpadních vod, výukové programy pro děti nebo kampaně...

Rekordní množství elektroodpadu. Olomoučané třídit umí

Olomouc se zařadila mezi ekologické lídry. Po loňském vítězství v soutěži Aktivní obec, kde zvítězila díky největšímu množství sebraných elektrozařízení, letos přidává další úspěch...

Pozor, tudy chodí žáby. Řidiči by měli u přechodů pro obojživelníky zpomalit

Také letos vznikají na vybraných místech zábrany určené k ochraně migrujících žab a čolků. Tito obojživelníci se v jarních měsících přesouvají ke stojatým vodám,...

Světový den vody už zítra. Kam na exkurzi?

U příležitosti Světového dne vody pořádají organizace, školy nebo vodárny různé osvětové akce, exkurze do čistíren odpadních vod, výukové programy pro děti nebo kampaně...

Tvořivá Olomouc? Výstava začíná už zítra, známe program

Lokální tvůrci, výtvarné materiály, kreativní dílny, ale i originální výrobky? To je prodejní výstava Tvořivá Olomouc, která vás seznámí s novými trendy v tvoření...

Tajemství úspěchu, vitality a osobního rozvoje? Odhalte je na Festivalu zdraví

Olomouc se na jaře 2025 stane centrem osobního rozvoje, zdraví a inspirace. Festival zdraví 2025 nabídne sérii přednášek a besed s výjimečnými osobnostmi, které...

SOUTĚŽ: Vyhrajte lístky na For Model

Už tento víkend ožije Výstaviště Flora Olomouc velkým svátkem modelářů. Chystá se tu interaktivní výstava For Model. S Olomouckým Reportem teď tři z vás...