Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Pohyby pro Kingdom Come jsme vymýšleli v mrazu za městem, říká olomoucký šermíř

Přesně před měsícem vypustilo české videoherní studio Warhorse pokračování úspěšného titulu Kingdom Come: Deliverance. Věděli jste, že se na druhé nejúspěšnější české videohře podíleli šermíři z olomouckého spolku Adorea? Olomoucký Report přináší rozhovor se šéfem spolku Martinem Turečkem o nahrávání bojových animací a spolupráci s videoherním studiem Warhorse. Report připravil dvoudílný seriál, který se věnuje olomoucké stopě ve hře Kingdom Come: Deliverance II.

Martin Tureček je šéfem šermířského spolku Adorea. Zdroj: Martin Tureček

Jak se stane, že šermíři z Olomouce spolupracují na takovém počinu, jako jsou animace pro Kingdom Come: Deliverance II?

To je dlouhá cesta. S vývojáři jsme navázali první kontakt kolem roku 2009. Potom jsme dělali už na Kingdom Come: Deliverance „jedničce“ – k tomu vyšel dokument o šermu Fechtbuch. Ten vznikl na základě našeho videa, které má celosvětový úspěch, takže nás oslovili a dělali jsme souboje do dokumentu. A následně nás oslovili k nasnímání bojových animací ke „dvojce“.

Druhý díl se začal připravovat krátce po vydání prvního. Kdy jste začali pracovat na scénách?

Celé se to snímalo v Praze během covidu. Když si na to vzpomenu, tak bylo vlastně docela vtipné, jak se vše připravovalo. Nesměli jsme chodit do tělocvičny, takže jsme přes zimu v mrazech byli na paloučku u lesa za městem a tam jsme připravovali jednotlivé pohyby, bojové kombinace nebo speciální útoky. Pak jsme všechno natáčeli a posílali ke schválení Viktorovi Bocanovi.


Viktor Bocan je herní designér, který pracuje ve studiu Warhorse. Podílel se jako hlavní designer hry Kingdom Come: Deliverance II.


Jak vypadá proces snímání animací?

Od Viktora jsme dostali podrobný popis toho, co funguje, co chtějí nebo naopak nechtějí. Od „jedničky“ prošel bojový systém úpravou, aby byl pro hráče příjemnější. Na základě instrukcí jsme připravovali videa. Nejdřív jsme museli předvést základní pohyby – každý chod, sek, bod, přechody z různých pozic. Pak jsme stavěli takzvané odpovědi – člověk vykryje útok a „odpovídá“ protiútokem. Videa jsme posílali do Warhorse na schválení, zpravidla celé sady pohybů a vývojáři si vybrali, jaké se jim hodí. Když už jsme se v tom systému orientovali, tak jsme začali cvičit kombinace útoků nebo složitější útoky. Potom jsme postupně jezdili nahrávat pohyby do studia. Přímo na place jsme taky vymýšleli akce, které nás napadly za pochodu.

V jakém týmu jste na animacích pracovali?

Většinou, především na ty jednotlivé animace, jsme byli ve čtyřech. Pokud se točily nějaké cutsceny (filmová sekvence ve videohře – pozn. red.), tak jsme tam byli v šesti.

Museli jste mít i nějakou výzbroj během snímání?

My měli ty jejich speciální obleky pro Motion Capture. Co jsme používali jako ochrannou pomůcku, tak jsou šermířské masky. Ve hře se na rozdíl od filmu nebo živého vystoupení nedají některé kontakty schovat. Mnohdy jsme potřebovali, aby ten pohyb opravdu „došel do zásahu“ protivníka. Někdy jsme také měli takovou vestu na ochranu hrudníku.

Museli jsme hledat cestu, jak tam některé techniky vůbec dostat

S kolika zbraněmi jste během snímání pracovali?

Snímali jsme boj s dlouhým mečem, mečem a štítem a samostatným jednoručním mečem. Zvlášť se dělaly sekera a palcát a kombinace se štítem. Štíty jsme snímali zvlášť, protože se při boji s nimi člověk pohybuje trochu jinak. Potom jsme dělali pohyby pro halapartny a kopí. Na všech animacích dělalo vícero lidí, aby pak měli vývojáři během bitev větší rozptyl animací – aby se nepohybovali všichni stejně.

KCD2 se odehrává ve středověku, kdy bojovníci měli různé zbroje, které nějak omezují pohyb. Nemuseli jste se během tvorby přizpůsobovat i tomuhle?

Tomu jsme se snažili přizpůsobit, ale moc to nešlo. Navíc když je zbroj opravdu kvalitní, tak člověk nijak zvlášť omezený v pohybu není. A co je za mě důležité, ve hře se vyskytují zbroje pěchotní nebo polozbroje, které umožňují mnohem více pohybu než celoplátové brnění. To jsou spíše domněnky lidí, že se v tom člověk moc nemůže hýbat. I v plátové zbroji člověk zvládne udělat třeba kotoul. 

A co historická přesnost? Museli jste se nějak přizpůsobovat těm herním mechanikám?

Narazili jsme na to, že některé věci nejdou provést, když člověk necítí energii toho protivníka. Museli jsme pak hledat cestu, jak tam některé techniky vůbec dostat. Myslím si ale, že ten výsledek je velmi dobrý.

Setkal jste se i s Danem Vávrou? Jaký je?

Úplně v pohodě. Samozřejmě ze sociálních sítí může mnoha lidem připadat, že je takový svéráz. Ale když s ním člověk mluví, tak je velice rozumný a dokáže se na problém podívat z několika stran. Rozhodně bych o něm neřekl, že to je nějaký zabedněnec, který si razí svoji jedinou pravdu.

Myslíte si, že taková videohra dokáže popularizovat historický šerm a obecně historii?

Určitě ano. Řekl bych, že hra takového formátu výrazně zvýší povědomí o středověku a případně i o šermu. Věřím, že to plno lidí přitáhne. Dokonce jsme už zaznamenali, že si lidé častěji objednávají vystoupení našeho spolku. Budeme tak vystupovat třeba na městských slavnostech a podobných kulturních akcích.

Hra obnáší nezměrné množství postav, ať už důležitých pro děj i náhodných obyvatel. Najdou hráči i Vaši postavu?

Některé z nás si vývojáři fotili z různých úhlů, aby nás do hry vložili. Já se ještě ke hraní nedostal, ale kolega už říkal, že se ve hře našel a dokonce sám se sebou bojoval.

Související články

Olomoucký kraj

Kubíčkův lom soutěží v Cenách Olomouckého kraje. Budete hlasovat?

Právě rozšířená naučná stezka u obce Maletín zve k pohybu v lese, setkání s přáteli, objevení nových míst. Díky vlastnímu zážitku se dozvíte o...

Mezi elitou filmového průmyslu. Ředitelka prostějovského kina je ve světovém žebříčku

Ředitelku prostějovského Kina Metro 70 Barboru Kucsa Prágerovou zařadili do prestižního výběru Top Women in Global Cinema 2025, který každoročně sestavuje odborný portál Celluloid...

Stát odmítl vyplatit podporu po povodních. Hejtman zvažuje zadlužení kraje

Senát odmítl výzvu opozičního hnutí ANO, aby vláda okamžitě proplatila krajům náklady na odstranění škod způsobených loňskými záplavami. Neschválil ani požadavek, aby kabinet zmírnil...

Olomoucký kraj podpoří výstavbu kanalizací v obcích. Vyčlení na to 28 milionů

Krajští radní na posledním zasedání schválili návrh na podporu výstavby kanalizace v malých obcích Olomouckého kraje. Celkem na projekt hodlá vyčlenit 28 milionů korun....

Nejnovější

Třetí posilou Sigmy je záložník Tihomir Kostadinov

Třetí posilu a třetího cizince oznámila prvoligová Sigma Olomouc. Po slovenském duu Matúš Hruška – Tomáš Huk, je dalším nováčkem v kádru trenéra Tomáše Janotky...

Září v duchu umění. Street Art Festival se po roce vrací do Olomouce

Olomouc se opět promění na otevřenou galerii díky Street Art Festivalu (SAFE). Řada umělců dostane možnost vystavit své umění na oči Olomoučanů po celém...

Výbuch v Libavé způsobil vadný granát. Vojenská policie případ odložila

Loňský výbuch při vojenském cvičení v Libavé na Olomoucku, který zabil jednoho vojáka a osm lidí zranil, způsobila zřejmě výrobní vada granátů. Uvedly to...

Na části Plumlovské bude provoz bez cyklistů. Opatření má zvýšit bezpečnost

Na úseku jedné z nejvytíženějších ulic v Prostějově bude platit zákaz cyklistů. Důvodem je zejména bezpečnost, kdy úzký profil a hustý provoz v rámci...

V Olomouckém kraji chceme udržet mladé. Pomůže univerzita i infrastruktura, říká Marian Jurečka

Superdávka, důchodová reforma, ale i dechovka o Vánocích. Marian Jurečka (KDU-ČSL), vicepremiér a ministr práce a sociálních věcí, v rozhovoru otevřeně mluví o změnách...

Kubíčkův lom soutěží v Cenách Olomouckého kraje. Budete hlasovat?

Právě rozšířená naučná stezka u obce Maletín zve k pohybu v lese, setkání s přáteli, objevení nových míst. Díky vlastnímu zážitku se dozvíte o...

SOUTĚŽ: Malé naděje fotbalu ještě můžete přihlásit na Camp Fotbal 2025

Camp Fotbal 2025 v Kozlovicích je určen pro nadějné fotbalisty. Čeká je nezapomenutelný tábor plný tréninku, zábavy a nových přátel. Neváhejte a přihlaste svého potomka...

V Bělkovicích připravili tradiční hody

Tradiční hody se chystají v Bělkovicích-Lašťanech o víkendu 21.-22. července. Uskuteční se u Lašťanského rybníka, pořadatelé připravili bohatý nejen kulturní program. Hodový program bude začínat...