Fotografování je pro mě svoboda a tu já si nechci nechat vzít, říká fotograf Štreit

Český dokumentární fotograf a vysokoškolský pedagog Jindřich Štreit se většinu života věnuje ve své tvorbě sociálním tématům. Ve svých pětasedmdesáti letech má na svém kontě přes tisíc výstav, desítky vydaných knih a několik filmů. V současné době pracuje hned na několika fotografických cyklech.

Vybíráte si témata k fotografování sám?

Většina projektů vychází z mé iniciativy, ale samozřejmě musím vždy najít někoho, kdo mi pomůže jejich realizaci zajistit. Já bych se třeba do vězení nedostal. Jako do vězení se dostanete snadno, ale abyste tam mohli fotografovat, to je velmi složité a chce to mnoho kontaktů.

Vnímáte rozdíl mezi tím, když si téma vyberete sám a když ho dostanete přidělené?

Já mám to štěstí, že jsem fotograf, který dělá jenom to, co ho baví. Pro mě to není zaměstnání ani prostředek výdělku. Fotografování je pro mě svoboda a tu já si nechci nechat vzít. Všichni jsme stále někým manipulováni, něco se po nás chce, něco musíme. A to fotografování je pro mě taková oáza, kdy si mohu dělat jen to, co chci. Já vím, že to je velký přepych, ale právě proto učím, abych nemusel dělat zakázky, které by mě nebavily.

Existuje něco, co fotografie nedokáže zachytit?

Já se snažím, aby každá má fotka zachytila všechno, co zachytit může. Uvědomuji si ale také, jak důležitá je vedle obrazu i verbální stránka. Lidé vnímají fotografie jinak, když si je prohlížejí sami nebo když je výstavou provedu, popíšu situaci a vysvětlím důvod, proč jsem danou věc fotografoval.

V několika rozhovorech jste řekl, že fotograf nemůže vyobrazenou situaci vyřešit, ale může na ní poukázat. Víte o nějakém konkrétním případě, kdy vaše fotografie pomohly?

Tuto větu jsem vztahoval právě k těm sociálním projektům, kdy jsem se věnoval bezdomovcům, drogově závislým nebo tělesně postiženým. To jsou projekty, které společnost příliš nechce vidět a řešit. A právě proto se snažím o to, abych na ně poukázal.

Třeba projekty o bezdomovcích, ty jsem dělal ve městech, kde tvrdili, že žádní bezdomovci nejsou. Například ve Šternberku nebo ve Svitavách, kde mi to říkal přímo starosta. Tak jsem tam několik měsíců fotil, udělal jsem o tom výstavu a starostu jsem pozval. Když to viděl, slíbil, že se to bude snažit řešit, protože tam neměli žádný azylový dům.

Během svého života jste přešel od černobílé analogové fotografie k fotografii digitální a převážně barevné. Netáhlo Vás to později znovu k černobílé fotce?

Já jsem byl vždy ortodoxní zastánce černobílé fotografie. Padesát let jsem dělal analogovou černobílou fotografii, mnoho let jsem fotografoval Leicou. Ale potom jsem odjel do Brazílie. S sebou jsem měl jen Leicu a takový malý „kompaktík“. A nakonec jsem fotografoval nejvíc právě jím, a to barevně. V té chvíli jsem si uvědomil, jak je barva důležitá, a postupně jsem začal přecházet na barevnou fotografii. Uvědomil jsem si, že barva je znakem současnosti.

A já nemám rád barvu naturální, ale nepatrně ji potlačuji. Je to taková střední cesta mezi barevnou a černobílou fotografií. To považuji za takové řešení této otázky, protože barva tam hraje svojí roli, je to současné a není to archaické.

Takže už se věnujete jen fotografii v barvě?

Nechci se přiklánět ani k jedné variantě. Tady jde o tu volbu, co si vyberete, co je adekvátní k danému tématu. A to si myslím, že je důležité, ne dogmaticky říkat, že to musí být tak nebo tak. Tady je ta volba, to je ta svoboda.

Vytvořil jsem jeden soubor, který jsem celý převedl do černobílé, protože mě to prostě sedělo k tématu. Týkal se jednoho kostela, měl 250 let. Farář ho chtěl zachytit během celého roku, tak jsem tam tři roky jezdil a fotografoval.

Když se naopak zaměřím na jednu z posledních výstav, na ta vězení, tak tu jsem si to zkoušel udělat černobíle a zjistil jsem, že fotografie vypadají jako ze šedesátých let. Těžko bych diváky přesvědčoval, že jsou ze současnosti. A najednou jsem tu barvu postrádal.

Vracíte se ještě někdy k analogové fotografii?

Minimálně. Vracím se k ní jen v rámci svého archivu, a to ve chvíli, kdy mě někdo osloví, že by potřeboval nějaké mé fotografie.

Měl jste zpočátku ve své práci nějaký vzor?

Když člověk začíná, vždycky má nějaké vzory, to je prostě zákon života. Když nad tím teď zpětně přemýšlím, tak jsem s dokumentární fotografií začal velmi brzy, netápal jsem v tom, co chci fotit. Vyzkoušel jsem různé žánry, ale téměř hned jsem začal s dokumentem. Samozřejmě jsem měl vzory mezi ikonami dokumentární fotografie, ale jak říkám svým studentům, musíte si najít vlastní rukopis, nemůžete fotit jako někdo jiný.

Vypozoroval jste mezi svými studenty nějakého svého potenciálního nástupce?

To já popírám, protože si myslím, že pokud by šli dogmaticky v mých stopách, budou z toho mít jen problémy. Já se snažím o to, aby si každý student našel svoji cestu, aby nekopíroval, ale aby si vytvořil vlastní rukopis. Snažím se o to, abych neměl epigony. Hodně jsem cestoval a dělal jsem kurzy i v zahraničí. A tam je to naopak - čím více má pedagog epigonů, tím více je ceněný. Ale já si myslím, že to je špatný postoj.

Dokázal byste ze své tvorby vybrat jednu fotku, která je pro vás nejdůležitější?

Samozřejmě že mám oblíbené fotografie. V osmdesátých letech jsem v Nákle poznal pana faráře a třicet let jsem ho fotografoval, až do jeho smrti. Byli jsme přátelé, hodně často jsem za ním jezdil a udělal jsem o něm nespočet fotografií, dokonce i samostatné výstavy. A to třeba považuji za fotky, které mám opravdu rád.

Je pro vás důležité znát předem příběh fotografované osoby?

To je hodně individuální. Třeba když jsem fotografoval ve věznici, nechtěl jsem vědět, proč tam ten člověk je, to mě zajímalo až později. Kdybych osudy vězňů předem znal, hodně by to zkreslilo můj pohled i výsledek práce.

Související

Rychlovky

  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Nad Českou republikou je v nejbližších dnech velká šance vidět polární záři. Meteorologové upozorňují na geomagnetickou bouři, která světelný jev způsobuje. Pokud bude dobrá viditelnost, je možné auroru zahlédnout i na Olomoucku. Více.
  • OLOMOUC
    Děti v Chomoutově se vrátily do modernizované budovy Mateřské školy Baarovy. Ta prošla rozsáhlou modernizací za 33 milionů korun a nabízí tak vyšší komfort i energeticky úspornější provoz. Část výdajů pokryla dotace z Integrovaného regionálního operačního programu. Více.
  • JESENICKO
    V lesích na Jesenicku provedli ochranáři přírody spolu s vlastníky pozemků sérii technických opatření. Na nevyužívaných přibližovacích linkách, které původně sloužily pro odvoz kalamitního dřeva, vznikly opatření typu jáma-hráz-jáma. Díky tomu by mělo dojít ke snížení povrchového odtoku vody a k podpoře jejího vsakování do půdy. Více.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Cosplay Festival v Šantovce vtáhne příchozí  do světa Japonska, mangy a anime
    Doporučujeme

    Cosplay Festival v Šantovce vtáhne příchozí do světa Japonska, mangy a anime

    Galerie Šantovka se v sobotu 8. listopadu promění v centrum japonské kultury, fantazie a popkultury. Uskuteční se zde devátý ročník oblíbeného Cosplay Festivalu, největší akce svého druhu na Moravě, která propojuje fanoušky anime, komiksů, her i filmů. Festival nabídne bohatý celodenní program pro všechny generace – od workshopů japonských tradic až po velkolepý průvod kostýmů. Vstup na akci je zdarma.

  • Mapexo Catering, to jsou nejen obědy, lahůdky a rauty
    Doporučujeme

    Mapexo Catering, to jsou nejen obědy, lahůdky a rauty

    Svačiny, obědy, lahůdky, rauty, oslavy a večírky. Tak přesně na takové příležitosti připraví skvělé a chutné jídlo z čerstvých surovin společnost Mapexo Catering, kterou najdete v Kroměříži na adrese Havlíčkova 2887. 

  • Nakoukněte do základní školy KSOR, škola zve na den otevřených dveří
    Doporučujeme

    Nakoukněte do základní školy KSOR, škola zve na den otevřených dveří

    Soukromá základní škola KSOR je první svého druhu v Kroměříži. A jaké to v ní je a co nabízí pro vaše potomky, to se můžete dozvědět nejen on-line, tedy na webu nebo sociálních sítích, ale také osobně. KSOR totiž připravil dny otevřených dveří.

  • Zazní i Mandolína? Velká Morava Fest láká na levnější vstup i slovenské hvězdy
    Doporučujeme

    Zazní i Mandolína? Velká Morava Fest láká na levnější vstup i slovenské hvězdy

    Zatancuj si so mnou, Horehronie nebo Po schodoch. Festival Velká Morava Fest se uskuteční i v letošním roce a vy můžete být u toho. Jednodenní přerovský festival se koná v parku Michalov 11. července 2026. A přitáhne nejen slovenské hvězdy. 

Nejčtenější

  • Zavedli systém Red Alert. Jako první v republice
    Společnost

    Zavedli systém Red Alert. Jako první v republice

    Šumperk jako první v Česku spustil nový digitální bezpečnostní systém Red Alert. Ten propojuje městské školy, úřady i zdravotnická zařízení s městskou policií a umožňuje rychlé varování a reakci v krizových situacích. Pro radio Metropole o tom mluvil ředitel Městské policie Martin Pelnář.

  • Olomouc hledá pořadatele vánočních trhů na pět let. Zakázka má hodnotu 101 milionů korun
    Společnost

    Olomouc hledá pořadatele vánočních trhů na pět let. Zakázka má hodnotu 101 milionů korun

    Olomoucká radnice zahájila koncesní řízení na organizaci vánočních trhů v centru města v letech 2026 až 2030. Pětiletá zakázka má hodnotu 101 milionů korun, což je odhadovaný obrat budoucího pořadatele vánočních trhů. ČTK dnes informaci získala z databáze veřejných zakázek. Předchozí pětiletý tendr na vánoční trhy v Olomouci skončí letos. V koncesním řízení zakázku získala obecně prospěšná společnost Kulturní Olomouc, která trhy pořádala i v předchozích letech. Vánoční trhy v centru Olomouce každoročně navštíví desítky tisíc lidí.

  • Dnes světem hýbe AI, ovlivňuje i náš byznys, říká David Pokorný z OLC Systems. Firma slaví čtvrtstoletí
    Společnost
    Rozhovory

    Dnes světem hýbe AI, ovlivňuje i náš byznys, říká David Pokorný z OLC Systems. Firma slaví čtvrtstoletí

    Už čtvrt století slaví olomoucká firma, která stojí za vývojem softwaru. David Pokorný založil OLC původně kvůli jedné zakázce, dnes jeho společnost zaměstnává desítky vývojářů a čelí novým výzvám, které přináší umělá inteligence. Jak vzpomíná na začátky, co ho mrzí a kam chce firmu nasměrovat dál?

Seriály