Parkovací zóny C a D v nedohlednu. Spuštění zatím brzdí chybějící software
Parkování v Olomouci je dlouhodobý problém, který ovlivňuje život řadě řidičů. Jak by tomuto problému pomohlo rozšíření parkovacích zón o kategorii C a D? Podle slov náměstka primátora Tomáše Pejpka (ProOlomouc a Piráti) se informační kampaň začne připravovat v moment, kdy bude zavedení zón v dohlednu. Jak bude samotný systém fungovat nebo kdy se má zavést do praxe zatím občané neví.
Zavedení nových parkovacích zón C a D se aktivně řeší v Olomouci od roku 2022. Prozatím ale fungují jen zóny A a B. U těch dojde ke sloučení některých parkovacích zón typu B. „Rada města zatím o zavedení zón C a D nerozhodla. My jako strana ProOlomouc a Piráti v pravidelných intervalech předkládáme návrh postupů pro zavádění parkovací politiky," řekl pro Olomoucký Report náměstek primátora Pejpek a dodal: "Vždy se ale rozhoduje jenom na tu dobu, kterou vidíme dopředu. To znamená, že do konce volebního období se nastartování zón nestihne. Takže je otázka, jak se k tomu rada města postaví v příštím roce. Můj odhad, je, že samotné zpuštění zóny C pravděpodobně bude ležet na příští Radě města.“
Zatím fungují zóny A a B
Mapa zón na webu parkovani.olomouc.eu, který funguje jako informační web pro veřejnost, momentálně znázorňuje pouze parkovací zóny A a B. Pro řidiče to znamená, že zóna označená jako typ A je pěší zóna. Tam se parkovné platí v pracovní dny v časovém rozmezí 8:00 - 18:00. Cena se liší podle toho zda ho platí rezidenti, tedy fyzické osoby, které mají místo trvalého pobytu v konkrétní vymezené oblasti. Dále abonenti, což jsou podnikatelé v dané oblasti anebo návštěvníci. Rozdíl v ceně parkovného pro různé skupiny je markantní. Rezidenti zaplatí v zóně A za první auto ročně 2 tisíc korun oproti tomu abonenti platí 12 tisíc korun ročně. Pro návštěvníky je možnost pouze krátkodobého stání za 100 Kč na hodinu.
Společně s parkovací zónou A aktuálně fungují i parkovací zóny B. Ty jsou rozmístěny po historickém centru. A doba, během které řidiči platí parkovné je stejná jako u zóny A, tedy pracovní dny v čase 8:00 - 18:00. Cena ročního parkování je pro rezidenty a abonenty stejná. Pro návštěvníky je ale krátkodobé parkování levnější. V zóně B zaplatí 40 Kč za hodinu stání.
„Mapa zón visí na webu asi tři nebo čtyři roky. Bude v ní momentálně vyznačena jenom jedna změna a to, že se bude slučovat zóna B1 a B3,“ uvedl Pejpek. Vyznačení zón C a D na web město vyznačí v době, kdy budou zóny oficiálně zavedeny. To ale jak Pejpek řekl redakci, to nebude dříve než v novém volebním období.
Čeká se na software
Novou parkovací politiku chce město Olomouc zavádět po etapách. Do parkovacích zón C a D bude spadat zejména širší centrum města a sídliště. „Jednotlivá opatření mají za cíl zvýšit pravděpodobnost, že lidé zaparkují v místě svého bydliště či pracoviště, a zároveň snížit počet odstavných aut v pěší zóně města a jejím bezprostředním okolí,“ stojí jako důvod zavedení nových parkovacích zón na zmíněném webu. „Do Olomouce dojíždí denně něco přes 50 tisíc lidí do práce. A nemalá část z nich jezdí auty, která logicky odstavují nejblíž toho místa, kde pracují. To přináší nedostatek parkovacích míst v daných zónách. Protože počet automobilů je jeden faktor, a druhým faktorem je, že se kontinuálně zvyšuje počet automobilů a uliční prostory na to nejsou dimenzované,“ upřesnil náměstek primátora.
Vymezení parkovacích zón je na mnoha webech již k dohledání. Samotné město ale tato označení oficiálně na web nezavedlo. To je především z důvodu, že město momentálně nemá software, který by splňoval požadované funkce pro plynulé fungování parkovacích zón a tudíž nemůže parkovací zóny C a D zavést do praxe.
„Protože se jedná o rozšíření velkého množství parkovací míst a ploch, tak to nelze dělat formou pochůzek Městské policie. Mluvíme tady o rozšíření, kdy v centru je něco kolem 2 tisíce parkovacích míst a výhledový rozsah zón C a D je 20 tisíc. V tomto případě si města pořizují automatizované systémy kontroly," vysvětlil Pejpek, proč stále nedošlo k zavedení parkovacích zón C a D.
Systém už město mělo. Pro další zóny ovšem nestačí
K otázce pro Report náměstek primátora ještě dodal: "Příprava výběrového řízení pro software probíhá letos a pokud bude vše probíhat v pořádku, tak by měl být systém realizovaný v první polovině příštího roku. Město před asi třemi lety již určitý systém pořídilo. Ukázalo se ale, že není dostatečný pro nároky, které byly nastaveny. Aktuální systém především není uživatelsky příjemný, není intuitivní a není napojený na státní registr.“
Kolik bude stát část nového systému, to se prozatím neví. Podle slov Pejpka by mohl software mohl stát až 30 milionů korun. Funkční části z aktuálního systému ale zůstanou. Takovou položkou je například kamerové auto, které už městem projíždí a hlídá přestupky. Peníze na software půjdou z Fondu mobility, kam si město odkládá příjmy z parkování právě na výdaje tohoto typu.
Záruka míst? Tu nečekejte
Oficiální ceny parkovného v nových zónách C a D prozatím nejsou zveřejněné. Veřejnost se ale k určitým cenám již dostat mohla. „Ty návrhy jsou dnes staré zhruba čtyři roky. Mezitím byla nemalá inflace, ale ceny se budou řešit až před spuštěním zón. Rada města se před zavedením zón bude muset zabývat i ceníky. Ty buď potvrdí, anebo je ještě upraví. Změnu cen stávajícího parkovného ale nepředpokládám,“ odpověděl na dotaz Reportu náměstek primátora.
Ani parkovací karta ale řidičům nezajišťuje jistotu parkování v jejich místě bydliště. „Systém funguje tak, že zvýhodňuje rezidenty anebo abonenty, ale nikdo nemá garantované parkovací místo,“ upřesnil Pejpek. Řidiči si momentálně mohou ještě zažádat o schválení parkovacího místa na konkrétní registrační značku. To ale stojí kolem 50 tisíc korun ročně, což je výrazně dražší než všechny dosavadní varianty. Pouze držitelé karet ZTP/P mají tuto službu zdarma.
Co je důvodem zavedení nových parkovacích zón?
Zavedením parkovacích zón se olomoučtí řidiči podle náměstka rozdělují na dva tábory. Jedna strana nové zóny nechce a druhá placené parkování již vyhlíží. „Jsou lidé, kterým se to nelíbí a jsou lidé, kteří naopak po parkování intenzivně volají, a ptají se proč už nejsou dva roky zavedené. Právě z těch oblastí, které jsou vystavené silnému tlaku přijíždějících do práce, tak máme velkou poptávku, aby parkování bylo co nejdříve zavedeno,“ upřesnil Pejpek, proč město začalo již v minulosti plánovat zavedení nových zón.
Zavedení nových parkovacích zón bude jeden z velkých kroků města, o kterém bude muset veřejnost obeznámit s dostatečně velkým časovým předstihem. „Veřejnost musíme dobře informovat v jaké konkrétní oblasti bude zavedena regulace parkování. Především aby si mohli v předstihu vyřídit parkovací kartu. Informační kampaň zatím neplánujeme, ta se začne připravovat v moment, kdy bude zavedení zón v dohlednu,“ ujasnil náměstek primátora.
Nová parkovací místa vznikají, jen tak někdo na ně ale nedosáhne
„Vyhláška, která nařizuje developerům vybudovat parkovací stání, vyplývá z obecní legislativy a je v Olomouci upravená i v územním plánu. Developer má povinnost místo pro parkování vybudovat, bez něj by totiž stavba nebyla zkolaudovaná," vysvětlil Pejpek jeden z dalších problémů, který s parkovacími místy souvisí.
Náměstek primátora ještě doplnil: "Na druhou stranu, ten kdo si kupuje byt, tak obvykle nemá povinnost si garážové stání koupit. Olomouc má u bytovek nastavené, že 70 % parkovacích míst by mělo být pod bydlištěm. Tudíž se nejedná o úplně levná parkovací místa.“
Prvním krokem, který již město Olomouc uplatnilo do praxe je zákaz parkování dodávek. Nejdůležitějším faktorem byla především bezpečnost z hlediska přístupu hasičského záchranného sboru, průjezd popelářů a dalších složek bezpečnosti. „Ten zákaz dnes platí na dvou, respektive na třech sídlištích, kde problémy s dodávkami byly velké a byla dlouhodobá poptávka, abychom to řešili. Rozšiřování zákazu na další místa ale neplánujeme,“ upřesnil Pejpek. Zákaz nočního parkování nákladních vozidel nad 2,1 tuny aktuálně platí na sídlištích Povel, Nové Sady a na Tabulovém vrchu.
Dalším řešením pro nedostatek parkovacích míst může být i vybudování parkovacích domů. Město momentálně prověřuje tři lokality pro výstavbu středně velkých parkovacích domů. Sám Pejpek uvedl, že by ale raději prověřoval výstavbu levnějších pozemních parkovišť. Město však nemá pozemky, na kterých by mohlo takové parkoviště vybudovat. Podle Pejpka ale město snahu o vybudování pozemního parkoviště nevzdává.
Spuštění nových zón je v nedohlednu
Možné rozšiřování zón do širšího okolí Olomouce Pejpek nepředpokládá. Prozatím se pro řidiče tedy nic nemění a na placené parkování narazí pouze v pěší zóně A nebo v historickém centrum označeném jako zóna B.
Zavedením zón C a D chce město Olomouc pomoci místním obyvatelům ve snadnějším parkování, ale také ulevit městu od odstavených aut nebo více zpřístupnit cestu pro záchranáře, hasiče nebo popeláře. Kolem parkovacích zón je ale stále spousta nejasností.