Parkovací zóny C a D v nedohlednu. Spuštění zatím brzdí chybějící software

Parkování v Olomouci je dlouhodobý problém, který ovlivňuje život řadě řidičů. Jak by tomuto problému pomohlo rozšíření parkovacích zón o kategorii C a D?  Podle slov náměstka primátora Tomáše Pejpka (ProOlomouc a Piráti) se informační kampaň začne připravovat v moment, kdy bude zavedení zón v dohlednu. Jak bude samotný systém fungovat nebo kdy se má zavést do praxe zatím občané neví. 

Zavedení nových parkovacích zón C a D se aktivně řeší v Olomouci od roku 2022. Prozatím ale fungují jen zóny A a B. U těch dojde ke sloučení některých parkovacích zón typu B. „Rada města zatím o zavedení zón C a D nerozhodla. My jako strana ProOlomouc a Piráti v pravidelných intervalech předkládáme návrh postupů pro zavádění parkovací politiky," řekl pro Olomoucký Report náměstek primátora Pejpek a dodal: "Vždy se ale rozhoduje jenom na tu dobu, kterou vidíme dopředu. To znamená, že do konce volebního období se nastartování zón nestihne. Takže je otázka, jak se k tomu rada města postaví v příštím roce. Můj odhad, je, že samotné zpuštění zóny C pravděpodobně bude ležet na příští Radě města.“

Zatím fungují zóny A a B

Mapa zón na webu parkovani.olomouc.eu, který funguje jako informační web pro veřejnost, momentálně znázorňuje pouze parkovací zóny A a B. Pro řidiče to znamená, že zóna označená jako typ A je pěší zóna. Tam se parkovné platí v pracovní dny v časovém rozmezí 8:00 - 18:00. Cena se liší podle toho zda ho platí rezidenti, tedy fyzické osoby, které mají místo trvalého pobytu v konkrétní vymezené oblasti. Dále abonenti, což jsou podnikatelé v dané oblasti anebo návštěvníci. Rozdíl v ceně parkovného pro různé skupiny je markantní. Rezidenti zaplatí v zóně A za první auto ročně 2 tisíc korun oproti tomu abonenti platí 12 tisíc korun ročně. Pro návštěvníky je možnost pouze krátkodobého stání za 100 Kč na hodinu.

Společně s parkovací zónou A aktuálně fungují i parkovací zóny B. Ty jsou rozmístěny po historickém centru. A doba, během které řidiči platí parkovné je stejná jako u zóny A, tedy pracovní dny v čase 8:00 - 18:00. Cena ročního parkování je pro rezidenty a abonenty stejná. Pro návštěvníky je ale krátkodobé parkování levnější. V zóně B zaplatí 40 Kč za hodinu stání.

Mapa zón visí na webu asi tři nebo čtyři roky. Bude v ní momentálně vyznačena jenom jedna změna a to, že se bude slučovat zóna B1 a B3,“ uvedl Pejpek. Vyznačení zón C a D na web město vyznačí v době, kdy budou zóny oficiálně zavedeny. To ale jak Pejpek řekl redakci, to nebude dříve než v novém volebním období.

Čeká se na software

Novou parkovací politiku chce město Olomouc zavádět po etapách. Do parkovacích zón C a D bude spadat zejména širší centrum města a sídliště. „Jednotlivá opatření mají za cíl zvýšit pravděpodobnost, že lidé zaparkují v místě svého bydliště či pracoviště, a zároveň snížit počet odstavných aut v pěší zóně města a jejím bezprostředním okolí,“ stojí jako důvod zavedení nových parkovacích zón na zmíněném webu. „Do Olomouce dojíždí denně něco přes 50 tisíc lidí do práce. A nemalá část z nich jezdí auty, která logicky odstavují nejblíž toho místa, kde pracují. To přináší nedostatek parkovacích míst v daných zónách. Protože počet automobilů je jeden faktor, a druhým faktorem je, že se kontinuálně zvyšuje počet automobilů a uliční prostory na to nejsou dimenzované,“ upřesnil náměstek primátora.

Vymezení parkovacích zón je na mnoha webech již k dohledání. Samotné město ale tato označení oficiálně na web nezavedlo. To je především z důvodu, že město momentálně nemá software, který by splňoval požadované funkce pro plynulé fungování parkovacích zón a tudíž nemůže parkovací zóny C a D zavést do praxe.

„Protože se jedná o rozšíření velkého množství parkovací míst a ploch, tak to nelze dělat formou pochůzek Městské policie. Mluvíme tady o rozšíření, kdy v centru je něco kolem 2 tisíce parkovacích míst a výhledový rozsah zón C a D je 20 tisíc. V tomto případě si města pořizují automatizované systémy kontroly," vysvětlil Pejpek, proč stále nedošlo k zavedení parkovacích zón C a D.

Systém už město mělo. Pro další zóny ovšem nestačí

K otázce pro Report náměstek primátora ještě dodal: "Příprava výběrového řízení pro software probíhá letos a pokud bude vše probíhat v pořádku, tak by měl být systém realizovaný v první polovině příštího roku. Město před asi třemi lety již určitý systém pořídilo. Ukázalo se ale, že není dostatečný pro nároky, které byly nastaveny. Aktuální systém především není uživatelsky příjemný, není intuitivní a není napojený na státní registr.“

Kolik bude stát část nového systému, to se prozatím neví. Podle slov Pejpka by mohl software mohl stát až 30 milionů korun. Funkční části z aktuálního systému ale zůstanou. Takovou položkou je například kamerové auto, které už městem projíždí a hlídá přestupky. Peníze na software půjdou z Fondu mobility, kam si město odkládá příjmy z parkování právě na výdaje tohoto typu.

Záruka míst? Tu nečekejte

Oficiální ceny parkovného v nových zónách C a D prozatím nejsou zveřejněné. Veřejnost se ale k určitým cenám již dostat mohla. „Ty návrhy jsou dnes staré zhruba čtyři roky. Mezitím byla nemalá inflace, ale ceny se budou řešit až před spuštěním zón. Rada města se před zavedením zón bude muset zabývat i ceníky. Ty buď potvrdí, anebo je ještě upraví. Změnu cen stávajícího parkovného ale nepředpokládám,“ odpověděl na dotaz Reportu náměstek primátora.

Ani parkovací karta ale řidičům nezajišťuje jistotu parkování v jejich místě bydliště. „Systém funguje tak, že zvýhodňuje rezidenty anebo abonenty, ale nikdo nemá garantované parkovací místo,“ upřesnil Pejpek. Řidiči si momentálně mohou ještě zažádat o schválení parkovacího místa na konkrétní registrační značku. To ale stojí kolem 50 tisíc korun ročně, což je výrazně dražší než všechny dosavadní varianty. Pouze držitelé karet ZTP/P mají tuto službu zdarma.

Co je důvodem zavedení nových parkovacích zón?

Zavedením parkovacích zón se olomoučtí řidiči podle náměstka rozdělují na dva tábory. Jedna strana nové zóny nechce a druhá placené parkování již vyhlíží. „Jsou lidé, kterým se to nelíbí a jsou lidé, kteří naopak po parkování intenzivně volají, a ptají se proč už nejsou dva roky zavedené. Právě z těch oblastí, které jsou vystavené silnému tlaku přijíždějících do práce, tak máme velkou poptávku, aby parkování bylo co nejdříve zavedeno,“ upřesnil Pejpek, proč město začalo již v minulosti plánovat zavedení nových zón.

Zavedení nových parkovacích zón bude jeden z velkých kroků města, o kterém bude muset veřejnost obeznámit s dostatečně velkým časovým předstihem. „Veřejnost musíme dobře informovat v jaké konkrétní oblasti bude zavedena regulace parkování. Především aby si mohli v předstihu vyřídit parkovací kartu. Informační kampaň zatím neplánujeme, ta se začne připravovat v moment, kdy bude zavedení zón v dohlednu,“ ujasnil náměstek primátora.

Nová parkovací místa vznikají, jen tak někdo na ně ale nedosáhne

„Vyhláška, která nařizuje developerům vybudovat parkovací stání, vyplývá z obecní legislativy a je v Olomouci upravená i v územním plánu. Developer má povinnost místo pro parkování vybudovat, bez něj by totiž stavba nebyla zkolaudovaná," vysvětlil Pejpek jeden z dalších problémů, který s parkovacími místy souvisí.

Náměstek primátora ještě doplnil: "Na druhou stranu, ten kdo si kupuje byt, tak obvykle nemá povinnost si garážové stání koupit. Olomouc má u bytovek nastavené, že 70 % parkovacích míst by mělo být pod bydlištěm. Tudíž se nejedná o úplně levná parkovací místa.“

Prvním krokem, který již město Olomouc uplatnilo do praxe je zákaz parkování dodávek. Nejdůležitějším faktorem byla především bezpečnost z hlediska přístupu hasičského záchranného sboru, průjezd popelářů a dalších složek bezpečnosti. „Ten zákaz dnes platí na dvou, respektive na třech sídlištích, kde problémy s dodávkami byly velké a byla dlouhodobá poptávka, abychom to řešili. Rozšiřování zákazu na další místa ale neplánujeme,“ upřesnil Pejpek. Zákaz nočního parkování nákladních vozidel nad 2,1 tuny aktuálně platí na sídlištích Povel, Nové Sady a na Tabulovém vrchu.

Dalším řešením pro nedostatek parkovacích míst může být i vybudování parkovacích domů. Město momentálně prověřuje tři lokality pro výstavbu středně velkých parkovacích domů. Sám Pejpek uvedl, že by ale raději prověřoval výstavbu levnějších pozemních parkovišť. Město však nemá pozemky, na kterých by mohlo takové parkoviště vybudovat. Podle Pejpka ale město snahu o vybudování pozemního parkoviště nevzdává.

Spuštění nových zón je v nedohlednu

Možné rozšiřování zón do širšího okolí Olomouce Pejpek nepředpokládá. Prozatím se pro řidiče tedy nic nemění a na placené parkování narazí pouze v pěší zóně A nebo v historickém centrum označeném jako zóna B.

Zavedením zón C a D chce město Olomouc pomoci místním obyvatelům ve snadnějším parkování, ale také ulevit městu od odstavených aut nebo více zpřístupnit cestu pro záchranáře, hasiče nebo popeláře. Kolem parkovacích zón je ale stále spousta nejasností.

Související

  • Šumperk rozjíždí moderní sdílenou dopravu. Elektromobil stojí stovku na hodinu
    Doprava

    Šumperk rozjíždí moderní sdílenou dopravu. Elektromobil stojí stovku na hodinu

    Město Šumperk představilo nový projekt sdílené elektromobility, který je v Olomouckém kraji unikátní. V rámci projektu Peoplecar je tak možné využít sdílený elektromobil, který se dá zarezervovat skrze mobilní aplikaci. Občané si tak mohou auto vypůjčit za poplatek 100 korun na hodinu.

  • Skoro 2 miliony korun. Město investuje do oprav silnic
    Doprava

    Skoro 2 miliony korun. Město investuje do oprav silnic

    Město Přerov letos na podzim opraví komunikace a chodníky v několika částech města. Do obnovy veřejného prostoru poputuje bezmála dva miliony korun. Opravy navazují na nedávné zásahy do technické infrastruktury – konkrétně na výměnu parovodů a pokládku nových rozvodů tepla.

  • Sdílená kola táhnou. Olomoucká firma zveřejnila počty výpůjček
    Doprava

    Sdílená kola táhnou. Olomoucká firma zveřejnila počty výpůjček

    Společnost nextbike Czech Republic, která ve 45 městech provozuje systém sdílených jízdních kol, eviduje od zahájení služby v roce 2019 celkem 15 milionů jízd svých uživatelů. Z toho pět milionů výpůjček provedli zákazníci za posledních 12 měsíců. ČTK to dnes sdělil jednatel společnosti nextbike Czech Republic Lukáš Luňák. Uživatelé služeb nextbike mají v českých městech k dispozici 7100 mechanických bicyklů a 600 elektrokol.

  • Nafta zdražila, benzin ne. Kde natankujete nejlevněji?
    Doprava

    Nafta zdražila, benzin ne. Kde natankujete nejlevněji?

    Benzin v Olomouckém kraji od minulého týdne zlevnil, nafta mírně zdražila. Litr naturalu prodávají čerpací stanice v regionu průměrně za 34,61 koruny, před týdnem byl o devět haléřů dražší. O pět haléřů zdražila nafta, za litr teď řidiči platí v průměru 33,46 koruny. Podle údajů společnosti CCS, která ceny sleduje, je benzin v současností o více než korunu levnější než před rokem, za naftu tehdy motoristé platili o 46 haléřů více.

Rychlovky

  • PROSTĚJOVSKO
    Až Santiago de Chile se letos uskuteční mistrovství světa v dráhové cyklistice. Představí se na něm i 12 českých reprezentantů, kteří na Velódromo Penalolén budou od 22. do 26. října bojovat o co nejlepší výsledky. V nominaci jsou dva cyklisté ze stáje TUFO Pardus Prostějov - Matyáš Koblížek a Jan Voneš. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Který hrad láká návštěvníky nejvíc? Do kraje míří ze zahraničních hostů nejčastěji Slováci, na hradech ale převažují návštěvníci z jiných zemí. Podrobnosti.
  • OLOMOUC - Odbornou pomoc kvůli závislostem, psychickým obtížím a problémům v rodině nebo ve škole vyhledává čím dál více dětí a dospívajících. Vyplývá to z aktuálních dat olomouckého P-Centra i zkušeností Asociace poskytovatelů adiktologických služeb (APAS). Více.

Nejnovější

  • Tankovala za peníze sousedů. Ženě z Jeseníku hrozí pět let vězení
    Krimi

    Tankovala za peníze sousedů. Ženě z Jeseníku hrozí pět let vězení

    Kriminalisté z Jeseníku zahájili trestnís tíhání 51leté předsedkyně společenství vlastníků bytových jednotek. Ta měla neoprávněně nakládat s finančními prostředky společenství tím, že si každý měsíc poslala peníze na svůj soukromý účet. Peníze využila, mimo jiné, na tankování.

  • Přerov rozšiřuje hřbitov o nový urnový háj, chystá i regeneraci centrální části
    Společnost

    Přerov rozšiřuje hřbitov o nový urnový háj, chystá i regeneraci centrální části

    Městský hřbitov v Přerově se rozrostl o nový urnový háj, který čítá dalších sedm desítek míst. Jde o šestý háj v areálu, který reaguje na rostoucí zájem obyvatel o uložení ostatků do urny. Město za vybudování 70 nových šachet zaplatilo půl milionu korun, sdělila ČTK mluvčí radnice Lenka Chalupová. Podle zástupců města by měl nový háj pokrýt poptávku přibližně na dva roky. Poté bude nutné zahájit další etapu rozšiřování, která nabídne nová místa k uložení ostatků.

  • Studie potvrzují: Energetické společenství Přerov je technicky i ekonomicky připravené na start
    Doporučujeme

    Studie potvrzují: Energetické společenství Přerov je technicky i ekonomicky připravené na start

    Energetické společenství Přerov (ES Přerov), které vzniklo ve spolupráci města Přerovaspolečnosti Teplo Přerov, a.s., má podle nově dokončené technické a ekonomické studie proveditelnosti všechny předpoklady k dlouhodobému fungování. Studie potvrdily, že sdílení elektřiny z místních obnovitelných zdrojů je nejen technicky možné, ale i ekonomicky výhodné, a to jak pro město, tak pro jeho obyvatele a firmy.

  • Čtvrteční horoskop: Býci, zkuste se víc odvázat. Štíři, finančně si můžete polepšit
    Horoskopy

    Čtvrteční horoskop: Býci, zkuste se víc odvázat. Štíři, finančně si můžete polepšit

    Den přeje sebevědomí, spontánnosti i odvaze udělat něco jinak. Nechte se vést intuicí, ale zůstaňte nohama na zemi. I drobná změna v myšlení může přinést zajímavý posun.

Doporučujeme

  • SOUTĚŽ: Celá upíří sága míří do kina Metropol. Vyhrajte volňásky
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Celá upíří sága míří do kina Metropol. Vyhrajte volňásky

    Hoa hoa season je tady. Kino Metropol připravilo pro fanoušky Twilight ságy mimořádný filmový maraton. V pátek 24. října od 17 hodin se na plátně vystřídají všechny díly příběhu o Belle a Edwardovi — od jejich osudového setkání až po závěrečnou bitvu o budoucnost rodiny Cullenových.

  • Stará Masna Grill&Music je skvělým místem pro milovníky hudby a dobrého jídla
    Doporučujeme

    Stará Masna Grill&Music je skvělým místem pro milovníky hudby a dobrého jídla

    Spojení dobré hudby a dobrého jídla. Přesně tohle nabízí kroměřížský podnik Stará Masna Grill&Music. Hudebně zábavný klub s denním menu, kde nabízejí také burgery a sandwiche, pravidelně pořádá vystoupení rockových, metalových nebo bluesových kapel.

  • V prostějovském divadle se objeví Beckham
    Doporučujeme

    V prostějovském divadle se objeví Beckham

    Fotbalová hvězda David Beckham se objeví na Hané. Tedy ne úplně přímo osobně, ale bude tady. V prostějovském divadle se totiž ve čtvrtek 23. října bude hrát představení Beckham, tedy komedie ze světa bulváru.

  • Voňavý jarmark plný čokolády? Už brzy v Troubelicích
    Doporučujeme

    Voňavý jarmark plný čokolády? Už brzy v Troubelicích

    Přijďte si užít podzimní den plný vůní, chutí a pohody na jarmark v Čokoládovně Troubelice! V sobotu 18. října od 10 do 17 hodin pro vás chystají v Troubelicích voňavé stánky, sladké i slané dobroty, zábavu pro děti a samozřejmě spoustu čokolády. Vstup je jako vždy zdarma.

Nejčtenější

  • Konec kolon u Globusu. D35 se otevře s předstihem
    Doprava

    Konec kolon u Globusu. D35 se otevře s předstihem

    Poslední tříkilometrová část západního obchvatu Olomouce na dálnici D35 mezi Křelovem a Slavonínem bude s několikaměsíčním předstihem zprovozněna v celém rozsahu ve čtvrtek 20. listopadu. Od léta automobily po novém obchvatu jezdí v jednom pásu. Stavba poslední části západního obchvatu začala loni v únoru. Původní harmonogram počítal s tím, že provoz na novém obchvatu začne na jaře příštího roku, díky rychlejšímu postupu prací se dálniční úsek otevře dřív. Na síti X o tom informovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

  • Hromadná doprava v Olomouci podraží. Jaká je nová cena jízdenek?
    Doprava

    Hromadná doprava v Olomouci podraží. Jaká je nová cena jízdenek?

    Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) dnes zveřejnil nový ceník jízdného. Změny se týkají cestujících v tarifní zóně 71. Především se dotknou krátkodobých jízdenek.

  • Nové radary v Olomouci. Kde se s nimi řidiči setkají?
    Doprava

    Nové radary v Olomouci. Kde se s nimi řidiči setkají?

    Rada města Olomouce schválila na posledním zasedání rozšíření měřících systémů. Tři nové stacionární radary budou řidiči potkávat od konce tohoto roku ve třech městských částech. Rychlost se bude měřit v Jižní, Slavonínské a ve Šternberské ulici.

Seriály