Parkovací zóny C a D v nedohlednu. Spuštění zatím brzdí chybějící software

Parkování v Olomouci je dlouhodobý problém, který ovlivňuje život řadě řidičů. Jak by tomuto problému pomohlo rozšíření parkovacích zón o kategorii C a D?  Podle slov náměstka primátora Tomáše Pejpka (ProOlomouc a Piráti) se informační kampaň začne připravovat v moment, kdy bude zavedení zón v dohlednu. Jak bude samotný systém fungovat nebo kdy se má zavést do praxe zatím občané neví. 

Zavedení nových parkovacích zón C a D se aktivně řeší v Olomouci od roku 2022. Prozatím ale fungují jen zóny A a B. U těch dojde ke sloučení některých parkovacích zón typu B. „Rada města zatím o zavedení zón C a D nerozhodla. My jako strana ProOlomouc a Piráti v pravidelných intervalech předkládáme návrh postupů pro zavádění parkovací politiky," řekl pro Olomoucký Report náměstek primátora Pejpek a dodal: "Vždy se ale rozhoduje jenom na tu dobu, kterou vidíme dopředu. To znamená, že do konce volebního období se nastartování zón nestihne. Takže je otázka, jak se k tomu rada města postaví v příštím roce. Můj odhad, je, že samotné zpuštění zóny C pravděpodobně bude ležet na příští Radě města.“

Zatím fungují zóny A a B

Mapa zón na webu parkovani.olomouc.eu, který funguje jako informační web pro veřejnost, momentálně znázorňuje pouze parkovací zóny A a B. Pro řidiče to znamená, že zóna označená jako typ A je pěší zóna. Tam se parkovné platí v pracovní dny v časovém rozmezí 8:00 - 18:00. Cena se liší podle toho zda ho platí rezidenti, tedy fyzické osoby, které mají místo trvalého pobytu v konkrétní vymezené oblasti. Dále abonenti, což jsou podnikatelé v dané oblasti anebo návštěvníci. Rozdíl v ceně parkovného pro různé skupiny je markantní. Rezidenti zaplatí v zóně A za první auto ročně 2 tisíc korun oproti tomu abonenti platí 12 tisíc korun ročně. Pro návštěvníky je možnost pouze krátkodobého stání za 100 Kč na hodinu.

Společně s parkovací zónou A aktuálně fungují i parkovací zóny B. Ty jsou rozmístěny po historickém centru. A doba, během které řidiči platí parkovné je stejná jako u zóny A, tedy pracovní dny v čase 8:00 - 18:00. Cena ročního parkování je pro rezidenty a abonenty stejná. Pro návštěvníky je ale krátkodobé parkování levnější. V zóně B zaplatí 40 Kč za hodinu stání.

Mapa zón visí na webu asi tři nebo čtyři roky. Bude v ní momentálně vyznačena jenom jedna změna a to, že se bude slučovat zóna B1 a B3,“ uvedl Pejpek. Vyznačení zón C a D na web město vyznačí v době, kdy budou zóny oficiálně zavedeny. To ale jak Pejpek řekl redakci, to nebude dříve než v novém volebním období.

Čeká se na software

Novou parkovací politiku chce město Olomouc zavádět po etapách. Do parkovacích zón C a D bude spadat zejména širší centrum města a sídliště. „Jednotlivá opatření mají za cíl zvýšit pravděpodobnost, že lidé zaparkují v místě svého bydliště či pracoviště, a zároveň snížit počet odstavných aut v pěší zóně města a jejím bezprostředním okolí,“ stojí jako důvod zavedení nových parkovacích zón na zmíněném webu. „Do Olomouce dojíždí denně něco přes 50 tisíc lidí do práce. A nemalá část z nich jezdí auty, která logicky odstavují nejblíž toho místa, kde pracují. To přináší nedostatek parkovacích míst v daných zónách. Protože počet automobilů je jeden faktor, a druhým faktorem je, že se kontinuálně zvyšuje počet automobilů a uliční prostory na to nejsou dimenzované,“ upřesnil náměstek primátora.

Vymezení parkovacích zón je na mnoha webech již k dohledání. Samotné město ale tato označení oficiálně na web nezavedlo. To je především z důvodu, že město momentálně nemá software, který by splňoval požadované funkce pro plynulé fungování parkovacích zón a tudíž nemůže parkovací zóny C a D zavést do praxe.

„Protože se jedná o rozšíření velkého množství parkovací míst a ploch, tak to nelze dělat formou pochůzek Městské policie. Mluvíme tady o rozšíření, kdy v centru je něco kolem 2 tisíce parkovacích míst a výhledový rozsah zón C a D je 20 tisíc. V tomto případě si města pořizují automatizované systémy kontroly," vysvětlil Pejpek, proč stále nedošlo k zavedení parkovacích zón C a D.

Systém už město mělo. Pro další zóny ovšem nestačí

K otázce pro Report náměstek primátora ještě dodal: "Příprava výběrového řízení pro software probíhá letos a pokud bude vše probíhat v pořádku, tak by měl být systém realizovaný v první polovině příštího roku. Město před asi třemi lety již určitý systém pořídilo. Ukázalo se ale, že není dostatečný pro nároky, které byly nastaveny. Aktuální systém především není uživatelsky příjemný, není intuitivní a není napojený na státní registr.“

Kolik bude stát část nového systému, to se prozatím neví. Podle slov Pejpka by mohl software mohl stát až 30 milionů korun. Funkční části z aktuálního systému ale zůstanou. Takovou položkou je například kamerové auto, které už městem projíždí a hlídá přestupky. Peníze na software půjdou z Fondu mobility, kam si město odkládá příjmy z parkování právě na výdaje tohoto typu.

Záruka míst? Tu nečekejte

Oficiální ceny parkovného v nových zónách C a D prozatím nejsou zveřejněné. Veřejnost se ale k určitým cenám již dostat mohla. „Ty návrhy jsou dnes staré zhruba čtyři roky. Mezitím byla nemalá inflace, ale ceny se budou řešit až před spuštěním zón. Rada města se před zavedením zón bude muset zabývat i ceníky. Ty buď potvrdí, anebo je ještě upraví. Změnu cen stávajícího parkovného ale nepředpokládám,“ odpověděl na dotaz Reportu náměstek primátora.

Ani parkovací karta ale řidičům nezajišťuje jistotu parkování v jejich místě bydliště. „Systém funguje tak, že zvýhodňuje rezidenty anebo abonenty, ale nikdo nemá garantované parkovací místo,“ upřesnil Pejpek. Řidiči si momentálně mohou ještě zažádat o schválení parkovacího místa na konkrétní registrační značku. To ale stojí kolem 50 tisíc korun ročně, což je výrazně dražší než všechny dosavadní varianty. Pouze držitelé karet ZTP/P mají tuto službu zdarma.

Co je důvodem zavedení nových parkovacích zón?

Zavedením parkovacích zón se olomoučtí řidiči podle náměstka rozdělují na dva tábory. Jedna strana nové zóny nechce a druhá placené parkování již vyhlíží. „Jsou lidé, kterým se to nelíbí a jsou lidé, kteří naopak po parkování intenzivně volají, a ptají se proč už nejsou dva roky zavedené. Právě z těch oblastí, které jsou vystavené silnému tlaku přijíždějících do práce, tak máme velkou poptávku, aby parkování bylo co nejdříve zavedeno,“ upřesnil Pejpek, proč město začalo již v minulosti plánovat zavedení nových zón.

Zavedení nových parkovacích zón bude jeden z velkých kroků města, o kterém bude muset veřejnost obeznámit s dostatečně velkým časovým předstihem. „Veřejnost musíme dobře informovat v jaké konkrétní oblasti bude zavedena regulace parkování. Především aby si mohli v předstihu vyřídit parkovací kartu. Informační kampaň zatím neplánujeme, ta se začne připravovat v moment, kdy bude zavedení zón v dohlednu,“ ujasnil náměstek primátora.

Nová parkovací místa vznikají, jen tak někdo na ně ale nedosáhne

„Vyhláška, která nařizuje developerům vybudovat parkovací stání, vyplývá z obecní legislativy a je v Olomouci upravená i v územním plánu. Developer má povinnost místo pro parkování vybudovat, bez něj by totiž stavba nebyla zkolaudovaná," vysvětlil Pejpek jeden z dalších problémů, který s parkovacími místy souvisí.

Náměstek primátora ještě doplnil: "Na druhou stranu, ten kdo si kupuje byt, tak obvykle nemá povinnost si garážové stání koupit. Olomouc má u bytovek nastavené, že 70 % parkovacích míst by mělo být pod bydlištěm. Tudíž se nejedná o úplně levná parkovací místa.“

Prvním krokem, který již město Olomouc uplatnilo do praxe je zákaz parkování dodávek. Nejdůležitějším faktorem byla především bezpečnost z hlediska přístupu hasičského záchranného sboru, průjezd popelářů a dalších složek bezpečnosti. „Ten zákaz dnes platí na dvou, respektive na třech sídlištích, kde problémy s dodávkami byly velké a byla dlouhodobá poptávka, abychom to řešili. Rozšiřování zákazu na další místa ale neplánujeme,“ upřesnil Pejpek. Zákaz nočního parkování nákladních vozidel nad 2,1 tuny aktuálně platí na sídlištích Povel, Nové Sady a na Tabulovém vrchu.

Dalším řešením pro nedostatek parkovacích míst může být i vybudování parkovacích domů. Město momentálně prověřuje tři lokality pro výstavbu středně velkých parkovacích domů. Sám Pejpek uvedl, že by ale raději prověřoval výstavbu levnějších pozemních parkovišť. Město však nemá pozemky, na kterých by mohlo takové parkoviště vybudovat. Podle Pejpka ale město snahu o vybudování pozemního parkoviště nevzdává.

Spuštění nových zón je v nedohlednu

Možné rozšiřování zón do širšího okolí Olomouce Pejpek nepředpokládá. Prozatím se pro řidiče tedy nic nemění a na placené parkování narazí pouze v pěší zóně A nebo v historickém centrum označeném jako zóna B.

Zavedením zón C a D chce město Olomouc pomoci místním obyvatelům ve snadnějším parkování, ale také ulevit městu od odstavených aut nebo více zpřístupnit cestu pro záchranáře, hasiče nebo popeláře. Kolem parkovacích zón je ale stále spousta nejasností.

Související

  • Oprava mostních závěrů u Baumaxu pokračuje. Výměna začne na podzim
    Doprava

    Oprava mostních závěrů u Baumaxu pokračuje. Výměna začne na podzim

    Oprava poškozených mostních závěrů na silnici 35 v Olomouci, v blízkosti obchodního domu Baumax, by měla začít na začátku listopadu. Aktuálně probíhá výroba nových mostních závěrů, které jsou pro rekonstrukci klíčové.

  • ŘSD otevře uzávěru u Lipníku. Společně s dokončením posledního úseku D1
    Doprava

    ŘSD otevře uzávěru u Lipníku. Společně s dokončením posledního úseku D1

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje otevření další části dálnice D1. Jde o otevření úseku D1 okolo Lipníku nad Bečvou, díky tomu aktuálně projíždějící řidiči nemusí zajíždět do Přerova a zatěžovat tamní dopravu.

  • Opravy komunikací v areálu FN Olomouc potrvají déle
    Doprava

    Opravy komunikací v areálu FN Olomouc potrvají déle

    Od poloviny června probíhají v areálu Fakultní nemocnice Olomouc opravy asfaltových povrchů komunikací. Ty se týkaly okolí budov Q-R a P3-YB v Puškinově ulici. Stavební práce budou prodloužené až do 21. července.

  • Stavba VRT se posouvá kupředu. Správa železnic vybrala poradce
    Doprava

    Stavba VRT se posouvá kupředu. Správa železnic vybrala poradce

    Správa železnic (SŽ) dokončila výběr všech odborných poradců pro chystaný PPP projekt stavby vysokorychlostní tratě mezi Přerovem a Ostravou, která má byt financována formou partnerství veřejného a soukromého sektoru. S ministerstvem dopravy a Mezinárodní finanční korporací (IFC) zahájila SŽ přípravu koncesní smlouvy a zadávací dokumentace pro výběr koncesionáře, který trať postaví a bude provozovat. ČTK to sdělila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    SK Sigma Olomouc hlásí další posilu na novou sezonu. Slovenský stoper Matúš Malý do klubu přichází z MFK Ružomberok. Více.
  • OLOMOUC
    Oprava poškozených mostních závěrů na silnici 35 v Olomouci, v blízkosti obchodního domu Baumax, by měla začít na začátku listopadu. Aktuálně probíhá výroba nových mostních závěrů, které jsou pro rekonstrukci klíčové. Podrobnosti.
  • OLOMOUCKO
    Dvacet let uplyne 29. července od vraždy ženy z videopůjčovny ve Šternberku. Policie nyní zveřejnila nový identikit pachatele, který zohledňuje stárnutí muže. Nyní vyzvali policisté veřejnost, aby jim vraha pomohli najít. Za 13 dní totiž uplyne promlčecí lhůta. Více.

Nejnovější

  • Šternberská porodnice sčítá miminka za půl roku. Vedli Matyášové i Elišky
    Zdraví

    Šternberská porodnice sčítá miminka za půl roku. Vedli Matyášové i Elišky

    Šternberská porodnice už také ví, jak vypadal první půlrok podle statistik. Na svět zde přišlo 409 dětí – 211 chlapců a 198 děvčátek. Ačkoliv se zatím nenarodila žádná dvojčata, porodní sály rozhodně nezahálely. Nejvíce dětí přišlo na svět v červnu (73), nejméně v květnu (64).

  • SOUTĚŽ: Olomoucký detail jako jeden z mála případů gotiky. Vyhrajte lístky do Metropolu
    Společnost

    SOUTĚŽ: Olomoucký detail jako jeden z mála případů gotiky. Vyhrajte lístky do Metropolu

    Léto láká ke znovuobjevování města Olomouce. Report společně s Olomouckými detaily připravil seriál, ve kterém můžete objevovat kusy a kousky městských objektů. Pokud poznáte, kde se místo na fotce nachází, můžete vyhrát dva lístky do kina Metropol.

  • Kauza anabolik: Dva obvinění uzavřeli dohody, státní zástupce čelí obžalobě
    Krimi

    Kauza anabolik: Dva obvinění uzavřeli dohody, státní zástupce čelí obžalobě

    V kauze distribuce nepovolených anabolik, ve které jsou obviněni tři lidé včetně státního zástupce ze severu Moravy, uzavřel žalobce z Vrchního státního zastupitelství (VSZ) v Olomouci dvě dohody o vině a trestu. Návrh na jejich schválení podal k Okresnímu soudu v Přerově. Jeden člověk byl obžalován ze dvou trestných činů včetně zneužití pravomoci úřední osoby, informoval dnes olomoucký vrchní státní zástupce Radim Dragoun na stránkách VSZ. Anabolické steroidy jsou uměle vyrobené hormony, které se často zneužívají při dopingu.

  • Řidič uvízl na přejezdu v Šumperku. Zoufalý pokus zvednout závory skončil nárazem vlaku
    Krimi

    Řidič uvízl na přejezdu v Šumperku. Zoufalý pokus zvednout závory skončil nárazem vlaku

    Během úterního odpoledne zastavil střet vlaku s dopravním vozidlem železniční dopravu v Šumperku. Starší řidič totiž vjel na železniční přejezd, přičemž po chvíli se zaplo světelné signalizační zařízení a zavřely se závody. Během nehody vznikla škoda přesahující milion korun. 

Doporučujeme

  • Korunní pevnůstka vtáhne do vojenské historie. Teď soutěží o Cenu Olomouckého kraje
    Doporučujeme

    Korunní pevnůstka vtáhne do vojenské historie. Teď soutěží o Cenu Olomouckého kraje

    Za účelem revitalizace památkově chráněného areálu Korunní pevnůstky vznikl v roce 2007 spolek Muzeum Olomoucké pevnosti, z. s. Jeho cílem bylo vybudovat muzeum a seznámit návštěvníky s významnou vojenskou historií Olomouce. Nyní můžete pro Korunní pevnůstku hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

  • Fort Křelov jako místo vojenské historie. Teď pro něj můžete hlasovat v Cenách kraje
    Doporučujeme

    Fort Křelov jako místo vojenské historie. Teď pro něj můžete hlasovat v Cenách kraje

    Fort Křelov XVII. je jedním z nejvýznamnějších dochovaných prvků olomoucké fortifikační soustavy z 19. století. Tento polygonální fort vznikl jako součást modernizace rakouského opevnění po zrušení městských hradeb a dodnes představuje unikátní ukázku vojenské architektury své doby. Nyní pro fort můžete hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

  • Muchová se vrací do Olomouce. Fanoušky čeká i autogramiáda
    Doporučujeme

    Muchová se vrací do Olomouce. Fanoušky čeká i autogramiáda

    Nejvýše postavená česká tenistka na žebříčku WTA Karolína Muchová dorazí 19. července do svého rodného města. V rámci kampaně Chyť si svou investici se od 14 hodin potká s fanoušky na venkovním parkovišti obchodního centra Šantovka.

  • Přáslavický bunkr je nominován v Cenách Olomouckého kraje. Budete pro něj hlasovat?
    Doporučujeme

    Přáslavický bunkr je nominován v Cenách Olomouckého kraje. Budete pro něj hlasovat?

    Nahlédnout do prostor, kam mohli dříve vstoupit jen vybraní jedinci po přísné bezpečnostní prověrce, mohou návštěvníci od léta 2022. Objekt strategického významu podléhal nejvyššímu stupni utajení. Bunkr Přáslavice představoval stěžejní bod pro zachování komunikace mezi zeměmi Varšavské smlouvy. Nyní můžete pro přáslavický bunkr hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

Nejčtenější

Seriály