Nejde jenom o volání pomoci, říká o aplikaci Záchranka její tvůrce Filip Maleňák

Aplikace Záchranka se stala běžnou součástí tísňové komunikace i v Olomouckém kraji. Jen letos přes ni lidé uskutečnili téměř 1300 hovorů na linku 155 a ve více než 300 případech využili i videohovor. V rozhovoru pro Report s Filipem Maleňákem, tvůrcem aplikace, jsme se bavili o využitelnosti aplikace v Olomouckém kraji, nových funkcích a jak se soukromý projekt stal součástí bezpečnostní infrastruktury po celé republice.

Jak často lidi z Olomouckého kraje volají přes aplikaci Záchranka?

Průměrně jde o nižší jednotky volání denně přes aplikaci Záchranka. V kontextu standardních volání na linku 155 jde o malé procento volání. Nicméně víme, že když člověk volá přes aplikaci, je větší pravděpodobnost, že vyjede posádka Zdravotnické záchranné služby (ZZS). Ne každé volání na 155 vždycky končí výjezdem. Jen za letošek jsme zaznamenali 1296 tísňových hovorů, které byly provedeny z aplikace na území Olomouckého kraje. Dalších 375 událostí byly řešeny prostřednictvím portálu aplikace Záchranka, kdy se skrze SMS zaslanou volajícímu z operačního střediska podařilo volajícího lokalizovat – to znamená, že ten člověk aplikaci ani neměl. Současně u 322 událostí proběhla také videokomunikace.

Videohovory skrze aplikaci fungují už delší dobu, ale mluvit se o ní začíná až v posledních letech. Čím to je?

Funkci jsme zavedli už v roce 2020 a tehdy hodně předběhla dobu. Když jsme v roce 2016 zahajovali provoz aplikace, ne každý měl chytrý telefon a říkalo se, že to tím pádem není pro všechny. Nakonec se ukázalo, že to byla jen otázka času a dnes drtivá většina hovorů přichází ze smartphonů. Podobně to bylo i s videohovory a mobilním připojením k internetu. Postupně se ale jednotlivé záchranky k této službě přidávaly a dnes je to již plošně rozšířená modalita tísňové komunikace, která opakovaně pomohla volajícím i z Olomouckého kraje.

V jakém okresu aplikaci lidé nejčastěji využívají?

Prakticky nejvíce volání je samozřejmě z větších měst – Olomouc, Přerov, Prostějov. Potom je to hodně rozeseté po celém kraji, ale pokud vezmeme volání mimo městské aglomerace, jednoznačně dominují Jeseníky.

Tam právě funguje skvělá spolupráce s Horskou službou – v momentě, kdy člověk stiskne tlačítko nouzového volání a nachází se v oblasti Horské služby, data jdou, krom dispečinku ZZS, také na dispečink oblasti Jeseníků a dvěma nejbližším záchranářům v terénu.

Aplikace má zvláštní rozhraní přímo pro operační střediska. Co operátor „na druhé straně“ vidí?

Zásadní funkce je, že pokud někdo kontaktuje 155 přes aplikaci, operátorovi se předvyplní všechna data, na která by se jinak musel doptávat. To funguje už od počátku v roce 2016. Dnes ale aplikace umožňuje mnohem víc – živý chat s překladem, sledování pohybu v průběhu tísňového hovoru, videohovor, a proto jsme vytvořili vlastní nástroj, který nazýváme Portál aplikace Záchranka a který je pro všechny záchranky univerzální.

Ten umožňuje, aby operátor viděl všechna data v univerzálním systému. Pokud je například volající na hranici dvou krajů, třeba Pardubický a Olomoucký, záchranky si mohou mezi sebou potvrdit, kdo případ řeší. Pokud se zapojí Horská služba, i ona může akceptovat zásah. Přes portál se navíc dá zahájit chat nebo videohovor.

Na konci července využil spojení se ZZS skrze videohovor také hluchoněmý pacient z Olomouckého kraje. "Pacient, který je němý, sám doma a má bolesti břicha. S tísňovou linkou 155 se spojil právě přes aplikaci Záchranka, kde měl předem uvedeno, že se hlasem nedomluví. Operátor mu pomocí odkazu v SMS poslal chatové okno a zahájili konverzaci. Vše potřebné zjistil písemně a na místo události tak byla vyslána posádka RZP," uvedla mluvčí záchranky Lucie Mikisková.

Psychická pomoc – o co jde?

První psychická pomoc je modul, který je součástí modulu lokátor. Ten umožňuje nalezení nebližších míst, která mají nějaký vztah k akutní situaci, ve které se člověk nachází. Například si zlomím ruku nebo řeším jiný život neohrožující stav: díky aplikaci zjistím, že nejbližší pohotovost otevřená o víkendu je třeba v Šumperku, takže si nemusím volat záchranku, ale jedu prostě tam. Stejně tak se to dá využít třeba pro pohotovostní lékárny nebo zubní ordinace, které se na Jesenicku a Šumpersku střídají. Tato data čerpáme třeba z datového portálu Olomouckého kraje, přebíráme právě informace o pohotovostech a zobrazujeme je lidem, aby v neurgentních případech nemuseli volat ZZS.

Novým modulem v lokátoru je pak modul první psychické pomoci. Jde tedy o nástroj pro „samotriáž“, kdy je člověk schopný se v aplikaci proklikat až na poskytovatele služby, která mu ať už na dálku, nebo prezenčně, může s daným problémem pomoct. Teď služba funguje v Praze, na podzim to chceme spustit v Brně a Olomoucký kraj o službu projevil významný zájem, aby se to spustilo i zde. Ale termín zatím nemáme.

Vaší aplikaci začal od počátku srpna podporovat také Olomoucký kraj. Ten je ale teprve sedmý z celé republiky. Neměla by taková aplikace fungovat více centrálně?

Celou aplikaci jako neziskový projekt je financován především soukromými partnery. Je úžasné vidět že si Záchranku denně otevře 35 tisíc lidí, z toho 100 lidí po celé republice přes ni spustí tísňové volání. Stali jsme se tak součástí infrastruktury tísňové komunikace v ČR. Příspěvky soukromých partnerů jsou skvělé, ale nelze je pokládat za samozřejmost. Proto se už skoro 10 let snažíme o komunikaci s veřejným sektorem, abychom službu mohli ukotvit a stabilizovat v Česku, aby to ze dne na den nemohlo skončit.

Nejdříve jsme šli cestou Ministerstva zdravotnictví, pak jsme komunikovali i s Ministerstvem vnitra, ale nakonec se ukázalo, že nejlepší cestou budou kraje – které mají v gesci ZZS a také zdravotnická zařízení. Před rokem a půl jsme tedy s kraji začali komunikovat a spolupráci rozvíjet a dnes už jde o kompletní fungování aplikace včetně odpovědnosti, garance, napojení na datové sady krajů, edukace lidí… Vše je smluvně ukotveno v sedmi krajích, ale už máme další dva rozjednané, s dalšími dvěma začínáme komunikovat… Cílem je službu garantovat na celém území Česka.

Kdy jste naposledy použil aplikaci jako uživatel?

Zrovna dneska jsem se díval na data právě ze sekce o první pomoci, takže asi tímhle způsobem. Pro tísňové volání, to je už delší dobu, co jsem ji použil. Ale i tímto směrem chceme aplikaci směřovat a odpovídají tomu i čísla – každý den si Záchranku otevře 35 tisíc lidí, ale jenom sto z nich si zavolá pomoc. Nejde tak jenom o volání pomoci, ale je tam mnohem více obsahu, ať už jde o varovná upozornění, modul horské služby, nebo postupy první pomoci… Aplikace je zkrátka pomocníkem bezpečnosti pro každý den.

Související

  • Robot hlídá každý řez. Pomáhá ortopedům při náhradách kolene s milimetrovou přesností
    Zdraví

    Robot hlídá každý řez. Pomáhá ortopedům při náhradách kolene s milimetrovou přesností

    Lékaři Nemocnice AGEL Prostějov při implantacích totálních endoprotéz kolena začali používat robotický systém VELYS, díky kterému provádí operace s větší přesností a šetrněji. Preciznější výkony zkrátí dobu hospitalizace i rekonvalescence pacientů. Ortopedi využijí robotický systém při asi 250 implantacích náhrad kolena ročně. Novinářům to řekl primář ortopedicko-traumatologického oddělení Nemocnice AGEL Prostějov Leopold Hoferek. Výši investice do robotického systému nemocnice nezveřejnila.

  • Do Jeseníků mířil vrtulník. Turista upadl v Bílé Opavě a poranil si hlavu
    Krimi

    Do Jeseníků mířil vrtulník. Turista upadl v Bílé Opavě a poranil si hlavu

    Horští záchranáři během dvou dnů zasahovali dvakrát v oblasti Bílé Opavy. Nejprve šlo o pád s úrazem hlavy, který si kvůli odlehlosti a těžce dostupné cestě vyžádal přílet Letecké záchranné služby. Nepřeceňujte své síly a nepodceňujte nástrahy hor a počasí, vzkazuje Horská služba.

  • Muž se topil v Moravě. Letěl pro něj vrtulník
    Krimi

    Muž se topil v Moravě. Letěl pro něj vrtulník

    Záchranáři zasahovali v pondělí k večeru u řeky Moravy v Litovli na Olomoucku. V řece se topil muž, kterého našli kolemjdoucí. Podle mluvčí olomoucké záchranky jde o druhý případ tonutí v letošním létě.

  • U Nového Malína spadlo malé letadlo. Na místo vyrážel lékař
    Krimi

    U Nového Malína spadlo malé letadlo. Na místo vyrážel lékař

    U Nového Malína na Šumpersku spadlo v sobotu večer malé letadlo. Na místo vyslali dispečeři Zdravotnické záchranné služby také vozidlo rychlé lékařské pomoci. Událost se obešla bez zranění.

Rychlovky

  • ŠUMPERSKO
    Technici uložili v uplynulých dnech zpět do soustrojí TG1 přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně na Šumpersku opravený stator a rotor. Šlo o jeden ze zásadních bodů letošní modernizace elektrárny. Více.
  • OLOMOUC
    Páteční Den pro lidi bez domova vynesl 72 280 korun. Letošní ročník akce, kdy si lidé mohou zakoupit dobročinnou polévku, měl rekordní zájem – 540 keramických misek bylo vyprodáno během hodiny. Více.
  • ČESKÁ REPUBLIKA
    Společnost nextbike Czech Republic, která ve 45 městech provozuje systém sdílených jízdních kol, eviduje od zahájení služby v roce 2019 celkem 15 milionů jízd svých uživatelů. Z toho pět milionů výpůjček provedli zákazníci za posledních 12 měsíců. Podrobnosti.

Nejnovější

  • Ve městě žijí, ale občanku si měnit nechtějí. Ani za 10 tisíc
    Společnost

    Ve městě žijí, ale občanku si měnit nechtějí. Ani za 10 tisíc

    V Olomouci žije podle dat Ministerstva vnitra 115 tisíc lidí. Trvalé bydliště tady má ale pouze 102 tisíc obyvatel. To teď chce město změnit, když zveřejnilo nabídku příspěvku 10 tisíc korun pro ty, kdo se při splnění podmínek přihlásí k trvalému bydlišti v Olomouci. Report se ve dvou dílech zaměřil na lidi, kteří v Olomouci dlouhodobě žijí, trvalé bydliště tu ale nemají. Proč si ani po několika letech nechtějí lidé vyměnit občanku a může to změnit příspěvek města?

  • Drama s vítězným koncem, Šternberk vyhrál na Olympu po tie-breaku
    Sport

    Drama s vítězným koncem, Šternberk vyhrál na Olympu po tie-breaku

    Úvodní duel DATART volejbalové extraligy dopadl pro Sokol Šternberk na výbornou. Po bojovném výkonu dokázaly Sokolky urvat body v Praze na Olympu a po výhře 15:12 v tie-breaku a 3:2 celkově vezou do Šternberka důležité a cenné dva body.

  • Tři judistky z kraje jsou mistryněmi republiky
    Sport

    Tři judistky z kraje jsou mistryněmi republiky

    Špička českého dospělého i mládežnického juda se potkala v Brně na Mistrovství České republiky mužů a žen. Vzhledem k souběžnému Grand Prix Lima, jehož se účastní pět českých reprezentantů, chyběla některá velká jména. Neúčastnil se ani tým juniorské reprezentace, který se právě vrátil z mistrovství světa.

  • Skoro 2 miliony korun. Město investuje do oprav silnic
    Doprava

    Skoro 2 miliony korun. Město investuje do oprav silnic

    Město Přerov letos na podzim opraví komunikace a chodníky v několika částech města. Do obnovy veřejného prostoru poputuje bezmála dva miliony korun. Opravy navazují na nedávné zásahy do technické infrastruktury – konkrétně na výměnu parovodů a pokládku nových rozvodů tepla.

Doporučujeme

  • V prostějovském divadle se objeví Beckham
    Doporučujeme

    V prostějovském divadle se objeví Beckham

    Fotbalová hvězda David Beckham se objeví na Hané. Tedy ne úplně přímo osobně, ale bude tady. V prostějovském divadle se totiž ve čtvrtek 23. října bude hrát představení Beckham, tedy komedie ze světa bulváru.

  • Voňavý jarmark plný čokolády? Už brzy v Troubelicích
    Doporučujeme

    Voňavý jarmark plný čokolády? Už brzy v Troubelicích

    Přijďte si užít podzimní den plný vůní, chutí a pohody na jarmark v Čokoládovně Troubelice! V sobotu 18. října od 10 do 17 hodin pro vás chystají v Troubelicích voňavé stánky, sladké i slané dobroty, zábavu pro děti a samozřejmě spoustu čokolády. Vstup je jako vždy zdarma.

  • 30 let v čele ambulantní péče: SPEA Olomouc staví na komplexnosti a lidském přístupu
    Doporučujeme

    30 let v čele ambulantní péče: SPEA Olomouc staví na komplexnosti a lidském přístupu

    Poliklinika SPEA Olomouc letos slaví významné 30. výročí a upevňuje svou pozici klíčového hráče v regionálním zdravotnictví. Jak říká výkonný ředitel Martin Pavlíček, úspěch nespočívá jen v moderním vybavení, ale především v přístupu. „Klademe důraz na lidský přístup, empatii a pochopení individuálních potřeb každého pacienta,“ uvádí Pavlíček.

  • Chcete mít hodinky jako Jennifer Lawrence? Švýcarskou novinku koupíte i v Olomouci
    Doporučujeme

    Chcete mít hodinky jako Jennifer Lawrence? Švýcarskou novinku koupíte i v Olomouci

    Elegantní novinka z dílny švýcarské značky Longines dorazila i do Česka. Model PrimaLuna si nyní můžete prohlédnout a zakoupit v prodejně Helvetia na Horním náměstí v Olomouci.

Nejčtenější

Seriály