V začátcích jsem byla po vystoupení tři dny mimo, říká o bubenické show Ester LC

Jak nastavit hranice pracovnímu nasazení? V čem je buben dynamický nástroj? Vítězka soutěže Objev roku Radia Haná v kategorii Rock Ester LC je muzikantka tělem i duší a své práci a lásce k hudbě dává veškerou svou energii. „Hudba a obecně performerství a tvorba jsou nedílnou součástí života. Nemám pracovní dobu, nezažívám moment, že přijdu z práce a mám volno,“ říká v rozhovoru pro Olomoucký Report Ester Švábková.

Říkáte o sobě, že jste workafilik, tedy člověk, který miluje práci, ale zvládne se sebou být i ve chvílích odpočinku. Co to znamená? 

Začíná to u workoholismu, s kterým jsem dlouhou dobu žila. Workoholici jsou lidé, kteří si jako svoji drogu a pohlazení v nepříjemných chvílích vyberou práci. Problém nastává, když žádná práce není. Workoholik se sebou neumí žít, což znamená, že pokud jde o volno a dovolenou, tak neprožívá nic hezkého. Přichází neklid, frustrace a úzkost. Postupem času jsem si sama pro sebe vytvořila pojem workafilik, zachovávám si totiž lásku k práci. Zároveň dokážu přijmout momenty, kdy si můžu odpočinout, ať už fyzicky nebo psychicky.  

Vy jste byla workoholik?  

Ano. Podařilo se mi od té doby ale hodně posunout, s mým dřívějším nastavením se to dnešní nedá srovnat. Studovala jsem dvě střední školy zároveň, v době prázdnin jsem se dokázala vnitřně zhroutit, protože jsem najednou neměla smysl života, nevěděla jsem, co se sebou dělat a jak k sobě přistupovat. Práce člověka žene vpřed, má stále zaměstnanou hlavu, a hlavně vidí reálné posuny. A to jsou krásné pocity, které když potom nepřichází, člověk čelí prázdnotě.

Jak se do workoholismu dostává hudba?  

Hudba a obecně performerství a tvorba jsou nedílnou součástí života. Nemám pracovní dobu, nezažívám moment, že přijdu z práce a mám volno. Pracuji konstantně, vlastně nepřetržitě. Možná tam je to úskalí. V posledních pěti letech jedu naplno, od rána do večera. Hudbu miluji a dělám ji ráda, nepojmenovávám to jako práci a pak je těžké nastavit hranice. 

A nějaký řád?  

Řád je nutný, aby člověk udělal tu spoustu práce, která je k hudbě potřeba. Jsem živnostník a každou věc, co jsem kdy vytvořila, se stala z mé vlastní vůle, nikdo mě nenutil, netlačil, nehrozil mi trestem. Chce to sebedisciplínu, self management a time management.  

Píšete texty pro další zpěváky, organizovala jste hudební školy, skládáte písničky pro sebe, jste ve dvou hudebních uskupeních. Jak to stíháte?   

Jak už jsem říkala, nemám klasický pracovní den. Vzbudím se a jedu, najednou je večer a jdu spát. Je mi to takto blízké od střední školy. Nikdy mě nelákalo moc chodit pařit. Vždycky jsme šla raději něco dělat. Na konzervatoři, když jsem měla volno, tak jsem prostě cvičila, když už jsem nemohla cvičit, tak jsem dělala druhou školu.  

Učíte i hudbu, jaká je práce s dětmi?  

Mám individuální lekce a každému dítěti tvořím jedinečný přístup, který mu sedí. Mám blízko i k psychologii, takže se výuka občas překlopí i do arteterapie. Když vidím, že se neposouváme, hledám cesty k posunu. Děti jsou navíc v dnešní době zvyklé na milion vzruchů za sekundu a udržet jejich pozornost je někdy náročnější. 

Jak s nimi pracujete?  

Musím často měnit aktivity, výuku obohacuji o používání různých perkusivních nástrojů, propojujeme pohyb v prostoru s bubnováním, rytmem, vnímáním času. Dítě může přijít rozhozené, v tu chvíli hrajeme na “meditační” nástroje jako je např. kalimba. Vlastně se uklidňujeme muzikou. Pokud se mi nedaří s některým studentem jít klasickým tempem, nejprve se musím zklidnit já a přijmout, že zvládneme tentokrát nacvičit třeba jen jednu věc, nebo žádnou. To je pro učitele složité akceptovat.

Je výhoda být u bubnů dynamický, nevydržet na jednom místě a využít energii?  

Určitě, to je základ. I ve výuce to využíváme. Beru v potaz jejich individualitu. Hledám cesty, jak aplikovat jejich divokost, energii a náboj. Rovnováha je ale potřeba a i tak se musí naučit zklidnit a koncentrovat se. 

Vy divokost aplikujete do své tvorby?  

Můj energický přístup je hodně slyšet v použití hlasu. Je pro mě vlastně těžší zpívat jemně. Mnohem přirozenější je pro mě zpívat naplno a dostávat se za své limity. Měla jsem i příležitost dlouhá léta bubnovat v brněnské bubenické show, zde se moje energie projevila úplně nejvíc. Člověk musí tancovat, bubnovat a performovat před lidmi, za pět minut předat tunu energie a zážitek. 

Jak je člověku po tomhle typu vystoupení?   

Když jsme začínali, tak jsem po hodinovém vystoupení byla tři dny mimo a týden jsem se z toho dostávala. Postupem času si zvyknete na tíhu bubnu, svaly se zpevní, kondička naskáče. 

U své nejnovější písničky uvádíte, že to je právě zaznamenání života workoholika, co jste do toho textu dostala?  

Tahle skladba konkrétně zaznamenává proces přetvoření. Moment, kdy člověk narazí a neví kudy kam, neví, co se sebou. Ve slokách slyšíme emocionální vylití ohledně nešťastné lásky a slepého zamilování. V refrénu přijde zlom a hrdina písničky Workaholic si vybere tu celou bolest přetvořit prací, aktivitou a tvořením.

To je proces vašeho skládání? Emoce, která vás zajímá, kterou prožíváte a pak ji vtělíte do textů a hudby?  

Proces skládání je takový, že přijdu s nápadem, napíšu, co ze sebe potřebuji dostat. Hrubý text je lehce básnický. Potom dostanu inspiraci, přijde melodie a já ji přičlením k textu, který dle potřeby modifikuji do popové podoby. Texty mám v angličtině, vracím se, nahrazuji slova, rýmy, hledám, co bude zpěvné. Někdy je to proces na hodinu, jindy může trvat několik dní.  

Co vás na tom nejvíc baví?  

Že mi něco vznikne v hlavě a já to potom dokážu svým úsilím, časem, energií a penězi dostat do podoby, která existuje už navždycky.

Související

  • Kdysi jsem se musela rozhodnout, říká Lucie Bílá. Promluvila i o úspěchu Ewy
    Kultura
    Rozhovory

    Kdysi jsem se musela rozhodnout, říká Lucie Bílá. Promluvila i o úspěchu Ewy

    Přes tři dekády na hudební scéně, a od hitů jako Neposlušné tenisky se dostala až k songu Dobrý kafe, které jí napsal Pokáč. Lucie Bílá má ale mnohem širší záběr. Na to všechno jsme se jí ptali v krátkém rozhovoru pro Report.

  • Vánoce jsou za rohem. Podívejte se, kam se vydat za betlémy
    Kultura

    Vánoce jsou za rohem. Podívejte se, kam se vydat za betlémy

    Vánoční svátky se blíží a k nim neodmyslitelně patří, kromě dárků, kopou jídla a trávení času s rodinou, i betlémy. Proto si pro Vás Olomoucký Report připravil přehled, kam v Olomouckém kraji o Vánocích vyrazit za výjevy Ježíškova narození.

  • Tady se otevře nové minikino. A prostor pro komunitní akce
    Kultura

    Tady se otevře nové minikino. A prostor pro komunitní akce

    V Olomouci vzniká nový kulturní prostor, který spojuje lásku k filmu, komunitní život a originální atmosféru železniční stanice. Projekt Čekárna Olomouc přetváří opuštěné prostory na nádraží Olomouc-město v minikino a komunitní centrum. Za nápadem stojí Pavel Bednařík.

  • DataReport: Více čtenářů, víc programu. Do knihoven se nechodí jen číst
    Kultura
    DataReport

    DataReport: Více čtenářů, víc programu. Do knihoven se nechodí jen číst

    Chodili jste jako malí do knihovny? A chodíte tam pořád? V dalším díle rubriky DataReport jsme se zaměřili na kulturu v knihovnách. Redakce Reportu získala na vyžádání data nejen o počtech čtenářů, ale také o nové roli knihoven. Jak se mění čtenářské trendy? Proč knihovny nabízí přednášky a kulturní programy? Vrací se čtenáři po covidu? A co chtějí lidé číst?

Rychlovky

  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Zastupitelstvo Olomouckého kraje dnes schválilo záměr založit se skupinou Agel miliardáře Tomáše Chrenka společný podnik, který od roku 2027 zajistí provoz krajských nemocnic v Prostějově, Přerově a Šternberku. Trojici nemocnic má nyní Agel v dlouhodobém pronájmu od roku 2007, dvacetiletá smlouva s hejtmanstvím vyprší v polovině roku 2027. Podrobnosti.
  • PŘEROVSKO
    Během pěti prosincových dnů bude platit dopravní omezení na vlakovém spojení mezi Přerovem a Hranicemi na Přerovsku. Kvůli výluce na trati nahradí autobusy první ranní vlaky. Více.
  • ČESKÁ REPUBLIKA
    Jsme na prahu chřipkové epidemie. To tvrdí hlavní hygienička Barbora Macková. Za minulý týden přibylo v ČR nemocných s dýchacími cestami asi o šestinu. V Česku je přes 1 200 nemocných na 100 tisíc obyvatel, přičemž polovina se léčí s chřipkou a víc jak pětina má covid.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Poslední šance na 10 tisíc korun. Stačí se do konce roku přihlásit k pobytu
    Doporučujeme

    Poslední šance na 10 tisíc korun. Stačí se do konce roku přihlásit k pobytu

    Jen do konce prosince mohou lidé využít motivační výzvu města a přihlásit si trvalý pobyt v Olomouci. Kampaň, která probíhá od konce srpna, se osvědčuje. Počet přihlášených každý měsíc stabilně roste oproti stejnému období loňského roku. Nadále platí, že každý, kdo si přihlásí trvalý pobyt do prosince 2025, získá od města finanční příspěvek ve výši 10 tisíc korun.

  • Betlémská stezka i vánoční trhy. Na Vánoce se připravuje také Konice
    Doporučujeme

    Betlémská stezka i vánoční trhy. Na Vánoce se připravuje také Konice

    Vánoční trhy míří i do Konice na Prostějovsku. Už v sobotu 13. prosince se na Masarykově náměstí uskuteční jarmark, kde si zájemci nakoupí ryby, stromky, ale mohou zajít i na vánočně laděnou výstavu.

  • FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář
    Doporučujeme

    FOTO: Hosté po měsíci potvrzují, že změny dávají smysl. Lobster má novou tvář

    Začátkem listopadu znovu otevřel Lobster Restaurant a Bowland Bowling Center ve 2. patře Galerie Šantovka po několikaměsíční rekonstrukci. Facelifty, technologické úpravy i koncepční změny přinesly všem podnikům modernější vzhled, vyšší komfort a efektivnější provoz. První měsíc od znovuotevření ukazuje, že nová podoba je krok správným směrem – hosté oceňují praktičnost Bowlandu, příjemnější prostředí restaurace i svěží energii nového Bistra.

  • Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek
    Doporučujeme

    Studenti i veřejnost pomáhali Centru Ostrůvek

    V pátek 28. listopadu ožila Galerie Šantovka a Horní náměstí v Olomouci hned dvěma dobročinnými událostmi, které spojil společný cíl – podpořit olomoucké Centrum Ostrůvek. Studentské představení slavného muzikálu My Fair Lady a tradiční adventní Dobropunč přilákaly desítky návštěvníků. Celý výtěžek z dobrovolného vstupného i prodeje punče byl věnován Centru Ostrůvek, které poskytuje zázemí lidem se zdravotním postižením, dětem vyžadujícím okamžitou pomoc a nabízí také odlehčovací a rehabilitační služby.

Nejčtenější

  • Známe program vánočních trhů v Olomouci. Na co se těšit?
    Kultura

    Známe program vánočních trhů v Olomouci. Na co se těšit?

    Jak budou letos vypadat olomoucké Vánoční trhy? Olomoucký Report vám přináší aktuální program. Po čtyřech letech se do Olomouce také vrací mobilní kluziště. Kompletní program najdete na konci článku.

  • Krobot, Paulová, zdražení vstupného. Moravské divadlo chystá novou sezonu
    Kultura

    Krobot, Paulová, zdražení vstupného. Moravské divadlo chystá novou sezonu

    Moravské divadlo v Olomouci nabídne v příští divadelní sezoně svým návštěvníkům deset nových titulů, budou mezi nimi i české a světové premiéry. Na dramaturgickém plánu se podepsala ekonomická situace divadla - divadlo muselo snížit počet premiér a zároveň zvýšit kvůli rostoucím nákladům vstupné zhruba o deset procent, řekl dnes novinářům ředitel divadla David Gerneš. Návštěvnost se však podle něj vrací k číslům před pandemií koronaviru, letos by mělo do divadla zavítat více než 90 tisíc návštěvníků.

  • FOTOREPORT: Muži a delfíni. Kašna neznámého umělce zdobí náměstí Republiky
    Kultura
    FotoReport

    FOTOREPORT: Muži a delfíni. Kašna neznámého umělce zdobí náměstí Republiky

    V předcházejících dílech naší fotorubriky jsme jsi představili už několik olomouckých barokních kašen. Jednou z nich byla Neptunova kašna, teda kašna boha moří na Dolním náměstí. Další na řadě je Neptunův syn, Triton, posel moří. Kašna Tritonů vznikla v roce 1709 a původně byla na základě barokního urbanismu situována na rozcestí ulic Ostružnická, Ztracená a Denisova. Roku 1890 byla přemístěna na náměstí Republiky, na důkaz čeho je do její části vyryt i tenhle letopočet. Podobně jako u většiny olomouckých kašen je kameníkem, který se zasloužil o její segmentovanou nádrž, Václav Render. Sochař je však neznámý. Kašna zobrazuje dva mořské muže, Tritony, ti nesou mušli, na níž stojí chlapec držící dva mořské psy v řetězech. Mezi muži chrlí vodu dva delfíni.

Seriály