Kingdom Come: Deliverance II přitahuje tisíce mladých turistů. Na hře se podíleli i Olomoučané
Česko zažívá nový fenomén herního turismu. Druhý díl úspěšné české videohry Kingdom Come: Deliverance II, na kterém se podíleli i olomoučtí tvůrci, výrazně zvýšil zájem o reálná místa, kde se odehrává její příběh. Návštěvnost Kutné Hory, městyse Suchdol i ikonického hradu Trosky vzrostla na jaře o desítky procent, a to zejména mezi mladými lidmi do 25 let.
„Jarní měsíce roku 2025 přinesly výrazný meziroční nárůst návštěvnosti ve všech sledovaných lokalitách. Tento rekordní růst nelze vysvětlit počasím ani jinými dlouhodobými trendy. Největší podíl na něm měli mladí lidé do 25 let,“ shrnuje Petr Netolický, produktový manažer Centra pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai, které zpracovalo analýzu založenou na anonymizovaných datech z dubna až června.
Rekordní zájem o místa spojená s herním příběhem
Nejvýraznější růst zaznamenal městys Suchdol u Kutné Hory, který se stal předlohou pro jednu z fiktivních vesnic ve hře. V dubnu 2025 tam dorazilo o 45 % více návštěvníků než ve stejném období předchozího roku.
Kutná Hora, která již dříve přitahovala turisty svou historií těžby stříbra, zaznamenala nárůst domácích návštěvníků o téměř 30 % – tedy přibližně o 22 tisíc lidí. Výrazný zájem byl i o hrad Trosky v Českém ráji, kam letos v dubnu dorazilo o 22 % více lidí než loni.
„S ohledem na fakt, že jde o nejúspěšnější českou počítačovou hru, je velmi pravděpodobné, že zájem domácích i zahraničních hráčů o místa, kde Jindřich ze Skalice prožívá svá dobrodružství, ještě poroste,“ říká František Reismüller, ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
Podle něj má hra obrovský potenciál zviditelnit Česko ve světě, a to i mezi skupinami návštěvníků, které běžné marketingové kampaně jen těžko oslovují. Na hře se podíleli i olomoučtí. A to jak šermířská skupina Adorea, tak i herní vývojáři.
Podle dat operátora O2 tvořili po vydání hry největší skupinu návštěvníků mladí lidé do 25 let – tzv. generace Z. V Suchdole jejich počet meziročně vzrostl o 310 %, v Kutné Hoře o 250 % a na Troskách o 290 %.
Nárůst mladých návštěvníků potvrzují i pracovníci památek. „Rekordní zájem jsme zaznamenali hlavně v jarních měsících. Například květnová návštěvnost byla nejvyšší od zpřístupnění hradu – přišlo přes 16 tisíc návštěvníků oproti loňským deseti tisícům,“ popisuje Lucie Bidlasová z Národního památkového ústavu.
Dodává, že se mění i chování návštěvníků. „Mladí lidé přinášejí nové aktivity – hrají zde kostky nebo spontánně zpívají na pódiu. Přenáší herní fikci do reality.“