KOMENTÁŘ: Pokrytecká kritika opozice. S parkováním desítky let nedělali nic

K parkovací politice se dnes v Olomouci vyjadřuje kdekdo, a to prakticky bez ohledu na to, jestli o ní vůbec něco ví nebo ne. Často se názor kritika smrskne na lakonické konstatování, že radnici nejde o nic jiného než vytáhnout lidem z kapes další peníze. Realita je ale hodně jiná. Pojďme si vysvětlit hlavní cíle a hlavní principy nové parkovací politiky, ukažme si její silné a slabé stránky, zamysleme se nad tím, jaká je vlastně role městské samosprávy ve vztahu k parkování a dopravě obecně. Férově předem uvádím, že spolu s partnerem vlastníme tři motorová vozidla, dvě benzínová, jedno naftové. Parkujeme je na soukromém pozemku.

O schválení nové parkovací politiky rozhodla předchozí radniční koalice, když její zavedení podpořili ANO, KDU-ČSL a spOLečně. Proti byla koaliční ODS, tu však nahradily opoziční subjekty ProOlomouc a Piráti, pokud si dobře pamatuji. Parkovací politika města Olomouce vychází z obdobných koncepcí, které byly již v minulosti aplikovány v jiných městech České republiky, například v Brně. Poměrně revolučním prvkem olomoucké parkovací politiky je zavedení sídlištní parkovací zóny D, kterou, pro srovnání, ve zmíněném Brně budou zavádět teprve nyní po 5 letech od spuštění. Primárním cílem parkovací politiky je vyřešit dlouhodobě neřešenou neutěšenou situaci s parkováním ve městě, a to především pro občany města – rezidenty. Pravidla jsou nastavena tak, aby se na maximální možnou míru zvýšila pravděpodobnost toho, že rezident (občan, který má v dané lokalitě hlášený trvalý pobyt) zaparkuje co nejsnáze v blízkosti svého bydliště. Sekundárním, avšak velmi důležitým efektem této strategie, je, že bude motivovat ty, kteří v Olomouci fakticky žijí, avšak trvalý pobyt mají hlášený jinde, k tomu, aby si nahlásili trvalý pobyt do Olomouce, což povede ke zvýšení příjmů města ze státního rozpočtu dle kritérií rozpočtového určení daní.         


Autorem komentáře je komunální politik Robert Runták, který je předsedou vládnoucího hnutí spOLečně. Hnutí působí ve vedení města Olomouce druhé volební období. Runták se v Olomouci věnuje provozu galerie Telegraph a komunální politice.


Aby se pro někoho mohla situace se zaparkováním v místě jeho bydliště zlepšit, musí se při nezměněném počtu parkovacích míst pro ostatní logicky zhoršit. Systémem jsou favorizováni rezidenti, určité výhody mají tzv. abonenti (podnikatelé v okolí svých provozoven, majitelé nemovitostí atd.), všichni ostatní jsou návštěvníci. Občan Olomouce je ve své zóně (respektive v části zóny v tzv. oblasti), kde bydlí, rezidentem. Ve všech dalších oblastech je pak návštěvníkem, kde má úplně stejná práva a povinnosti jako jakýkoli jiný návštěvník. Tento princip je nezbytný, neboť jinak by parkovací politika byla úplně k ničemu a nenaplnila by svůj smysl. Je třeba zdůraznit, že parkovací politika nikomu nezakazuje nikde parkovat. Každý může parkovat všude, avšak pokud si pro danou oblast nezakoupil rezidenční nebo abonentskou parkovací kartu, musí za parkování v regulované době platit hodinovou sazbu. Regulovanou dobu jsou pracovní dny, v zónách A, B a C přes den, v zóně D (sídliště) večer a přes noc.     

Od opozičních politiků jde o kritiku velmi pokryteckou   

Od občanů, osob dojíždějících do města a od některých olomouckých opozičních politiků slyšíme, že město nemůže zavádět novou parkovací politiku, protože nemá dostatek záchytných parkovišť, kde by mohli dojíždějící odstavit svoje auto a dojet do konečné destinaci například MHD. Tato kritika je do jisté míry oprávněná. Avšak od opozičních politiků, kteří se desítky let podíleli na vládnutí ve městě a s neustále narůstajícím problémem s parkováním nic zásadnějšího nedělali, jde o kritiku velmi pokryteckou. To, že za 33 let od revoluce nemáme v našem městě vybudované rozsáhlejší parkovací struktury, to jde na vrub stran, které tu po desetiletí vládly. A na jejich vrub jde i skutečnost, že vhodné pozemky, které město pro tento účel mělo, v minulosti prodalo obchodním společnostem, které na jejich místech postavily logistické haly a obchodní centra. Z tohoto pohledu je role současné radniční koalice nezáviděníhodná, přesto však již pracuje na třech parkovacích lokalitách. Věřím, že se budou realizovat co nejdříve.

Za poslední zhruba rok a půl jsem na sociálních sítích absolvoval nespočet diskusí na téma parkování a doprava ve městě. Vypozoroval jsem, že existují dva základní názorově protichůdné tábory. První tábor zastává tradiční názor, který v Česku po desetiletí dominoval a dnes stále možná ještě lehce převládá, i když se situace mění. Názor se dá zjednodušeně definovat tak, že veškeré doprava ve městě a vlastně vůbec město jako takové se podřizují individuální automobilové dopravě. Opozitní názor tvrdí, že automobilům a jejich neustále narůstajícímu počtu nelze donekonečna ustupovat a ve městě by měly být upřednostňovány jiné formy dopravy jako MHD, pěší chůze, kola apod. Zastánci prvního názoru jsou přesvědčeni, že městská samospráva musí zajistit svým obyvatelům dostatečný počet parkovacích míst na veřejných prostranstvích, a to ideálně zadarmo. Příznivci druhého myšlenkového proudu mohou říct, že další parkovací místa na veřejném pozemku nechtějí, místo nich by tam raději viděli strom s lavičkou, záhon květin, vodní plochu. Oba názory jsou legitimní. Obě dvě věci lze požadovat, avšak na žádnou z nich není právo či nárok. Ani na parkovací místo ani na strom s lavičkou. Je pouze na samosprávném vedení města, aby rozhodlo o tom, kde budou parkovací místa a kde stromy s lavičkou.         


V komentáři se k parkovací politice vyjádřil i člen opoziční KDU-ČSL a pravidelný komentátor Olomouckého Reportu Kamil Andree. Jeho text si můžete přečíst zde.


Neřekl bych, že jsem nějaký velký světoběžník, ale v zahraničí se pohybuji docela často. Od doby, kdy se nějakým způsobem angažuji v olomoucké komunální politice, si v zahraničních městech velmi podrobně všímám toho, jak tam řeší dopravu, veřejný prostor, urbanismus. A všímám si toho zejména v těch městech, která dlouhodobě obsazují první příčky v žebříčcích kvality života. Trendy jsou naprosto zřejmé. Méně aut, zpomalení dopravy, méně parkovacích míst ve veřejném prostoru, více zeleně, více vody, více cyklostezek, více pěších zón v centrech měst, a tak bych mohl pokračovat. Jsem přesvědčený o tom, že pokud zastánci aut a nekonečného budování parkovacích míst ta dobře fungující moderní města navštíví a budou sami k sobě upřímní, tak uznají, že se v nich i oni cítí lépe než ve městech budovaných dle potřeb individuální automobilové dopravy.

Na závěr bych dodal, že jsem velmi rád, že se v Olomouci parkovací politika zavádí. I se svými porodními bolestmi, handicapy a možnými nedotaženostmi, které ukáže praxe a které se budou průběžně odstraňovat. Není překvapivé, že obyvatelé parkovací politiku nevítají s nadšením. Předpokládám však, že stejně jako u jiných měst, kde už ji nějakou dobu mají, dojde k tomu, že po roce po dvou lidé poznají, že nový způsob parkování není vlastně vůbec tak špatný, jak si mysleli. Rovněž mě těší, že žádosti o vydání „parkovacích karet“ se dají řešit pohodlně z domova digitální formou. Žádná fronta na úřadě, žádné papírové kartičky. Zkrátka docela smart. Kéž by takových smart řešení do budoucna v našem městě už jen přibývalo. Pak se nám tu všem bude žít lépe.            

Související

  • ŘSD má stavební povolení na obchvat Libivé
    Doprava

    ŘSD má stavební povolení na obchvat Libivé

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo stavební povolení na přeložku silnice I/44 v úseku mezi Mohelnicí na Šumpersku a osadou Vlachov. Odvede hustý automobilový provoz z obce Libivá i z průtahu Mohelnicí. ČTK dnes informaci získala z dokumentů na úřední desce hejtmanství. Stavby přeložky na tomto hlavním silničním tahu ze střední části Olomouckého kraje do Jeseníků a dál do Polska chce ŘSD zahájit v roce 2027 a zprovoznit o dva roky později, stát má podle dřívějších propočtů 746 milionů korun.

  • Už zítra přes Schweitzerovu. Po rekonstrukci je hotovo
    Doprava

    Už zítra přes Schweitzerovu. Po rekonstrukci je hotovo

    Už v pátek odpoledne se řidiči budou moct projet po Schweitzerově ulici bez omezení. Po rekonstrukci je hotový tah, který může ulevit řidičům ze Slavonína, Nemilan a Nových Sadů. Autobusová doprava bude jezdit podle pravidelných jízdních řádů od pondělí.

  • Silnice z Rapotína do Rejchartic se uzavře až do listopadu. Autobusy pojedou jen kyvadlově
    Doprava

    Silnice z Rapotína do Rejchartic se uzavře až do listopadu. Autobusy pojedou jen kyvadlově

    Až do poloviny listopadu bude úplně uzavřená silnice III. třídy v úseku Rapotín - Rejchartice na Šumpersku. Důvodem je celková rekonstrukce vozovky. Úsekem projíždí také veřejná doprava, která své linky předčasně ukončí už v Rapotíně.

  • Začala uzavírka Dukelské v Litovli. Kraj ji opravuje kvůli chybě
    Doprava

    Začala uzavírka Dukelské v Litovli. Kraj ji opravuje kvůli chybě

    Uzavírka tahu v Litovli na Olomoucku začala. Kraj tady během čtyř týdnů provede reklamační opravu silnice 449 na ulici Dukelská. Oprava se týká úseku od autobusového nádraží po hlavní tok řeky Moravy u obchodního centra Tesco. "Chápu, že jsou lidé naštvaní," říká pro Report starosta Litovle o uzavírce, která potrvá od 18. srpna do 25. září. 

Rychlovky

  • KROMĚŘÍŽ
    Stovky ametystů a dalších polodrahokamů tuzemského původu skrývaly po staletí štukové dekorace v umělých jeskyních Arcibiskupského zámku v Kroměříži. Unikátní objev učinila historička umění Jana Zapletalová z Univerzity Palackého v Olomouci. Více.
  • OLOMOUC
    Už v pátek odpoledne se řidiči budou moct projet po Schweitzerově ulici bez omezení. Po rekonstrukci je hotový tah, který může ulevit řidičům ze Slavonína, Nemilan a Nových Sadů. Autobusová doprava bude jezdit podle pravidelných jízdních řádů od pondělí. Podrobnosti.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Levněji jezdíme v kraji. Ceny pohonných hmot tu za uplynulý týden klesly. Litr benzinu Natural 95 v kraji stojí v průměru 34,47. Zlevnil o víc než desetník. O dva haléře na litru v kraji zlevnila nafta. Teď tu stojí v prům 33,31 Kč.

Nejnovější

  • V Centralu se otevře nové bistro. Povede ho zase tým z Long Story Short
    Společnost

    V Centralu se otevře nové bistro. Povede ho zase tým z Long Story Short

    Muzeum umění bude mít kavárnu. Po čase se sem vrací šéfkuchař Petr Heneš, kterého Olomoučané znají z konceptu Long Story Short na Koželužské ulici v Olomouci. Report zjišťoval, kdy se kavárna otevře, co bude mít v nabídce a jak se bude jmenovat.

  • Do Jeseníků mířil vrtulník. Turista upadl v Bílé Opavě a poranil si hlavu
    Krimi

    Do Jeseníků mířil vrtulník. Turista upadl v Bílé Opavě a poranil si hlavu

    Horští záchranáři během dvou dnů zasahovali dvakrát v oblasti Bílé Opavy. Nejprve šlo o pád s úrazem hlavy, který si kvůli odlehlosti a těžce dostupné cestě vyžádal přílet Letecké záchranné služby. Nepřeceňujte své síly a nepodceňujte nástrahy hor a počasí, vzkazuje Horská služba.

  • Každá vstupenka pomáhá. Hustopečské dny lákají na pestrý program
    Doporučujeme

    Každá vstupenka pomáhá. Hustopečské dny lákají na pestrý program

    Městys Hustopeče nad Bečvou srdečně zve na 22. ročník festivalu Hustopečské dny, který se uskuteční od pátku 29. srpna od 19:00 do neděle 31. srpna 2025 od 18:00 na nádvoří renesančního zámku v Hustopečích nad Bečvou. Akce, kterou připravuje městys ve spolupráci s kulturním a sportovním výborem, slibuje pestrý a živý víkend pro všechny generace.

  • Okupantům ani vodu. Jak probíhala srpnová okupace v Olomouci
    Společnost

    Okupantům ani vodu. Jak probíhala srpnová okupace v Olomouci

    21. srpen 1968 zasáhl i Olomouc a okolní města. Pamětníci vzpomínají na hukot sovětských letadel, vojenskou techniku v ulicích i odpor místních, který se projevoval nápisy na zdech či měněním směrových cedulí. Na olomoucké radnici museli představitelé města pod nátlakem okupantů vyhlásit výjimečný stav, zatímco v Prostějově padly první oběti při střelbě do civilistů. Do atmosféry chaosu a strachu se promítaly i lživé zprávy sovětského velení o údajných „kontrarevolucionářích“.

Doporučujeme

  • Windmöller & Hölscher Machinery slaví 20 let v ČR. Přijede i Michal Hrůza
    Doporučujeme

    Windmöller & Hölscher Machinery slaví 20 let v ČR. Přijede i Michal Hrůza

    Společnost Windmöller & Hölscher Machinery v Kralicích na Hané otevře v sobotu 13. září své brány veřejnosti. Společnost slaví 20 let od otevření kralického závodu a pro návštěvníky připravila koncert Michala Hrůzy, interaktivní prohlídku závodu i dětskou zónu.

  • Mezinárodní výstava psů zaplní výstaviště Flora
    Doporučujeme

    Mezinárodní výstava psů zaplní výstaviště Flora

    O víkendu 13. – 14. září se v areálu výstaviště Flora Olomouc a přilehlých Smetanových sadech koná opět mezinárodní výstava psů Floracanis Olomouc. Jedná se o jednu z mála mezinárodních výstav psů konajících se v České republice a v daném termínu je jedinou výstavou v celé Evropě.

  • Obří festival zážitků pro všechny generace. To je Šantovka Family Day
    Doporučujeme

    Obří festival zážitků pro všechny generace. To je Šantovka Family Day

    Olomouc se na konci léta opět stane centrem radosti, kreativity a nezapomenutelných zážitků. V sobotu 30. srpna 2025 se Smetanovy sady promění v největší zážitkový festival široko daleko – třetí ročník Šantovka Family Day. Od 10 do 20 hodin čeká návštěvníky bohatý program napříč hudbou, uměním, sportem, vědou a zábavou pro děti i dospělé. A to nejdůležitější? Vstup i všechny atrakce jsou zcela zdarma.

  • Energie ze střechy školy může napájet městský bazén. Přerov brzy spustí projekt sdílené elektřiny
    Doporučujeme

    Energie ze střechy školy může napájet městský bazén. Přerov brzy spustí projekt sdílené elektřiny

    Přerov začíná chytře a efektivně využívat obnovitelnou energii. Místní elektřina bude sloužit všem, kdo ji zrovna potřebují.

Nejčtenější

Seriály