KOMENTÁŘ: Pokrytecká kritika opozice. S parkováním desítky let nedělali nic

K parkovací politice se dnes v Olomouci vyjadřuje kdekdo, a to prakticky bez ohledu na to, jestli o ní vůbec něco ví nebo ne. Často se názor kritika smrskne na lakonické konstatování, že radnici nejde o nic jiného než vytáhnout lidem z kapes další peníze. Realita je ale hodně jiná. Pojďme si vysvětlit hlavní cíle a hlavní principy nové parkovací politiky, ukažme si její silné a slabé stránky, zamysleme se nad tím, jaká je vlastně role městské samosprávy ve vztahu k parkování a dopravě obecně. Férově předem uvádím, že spolu s partnerem vlastníme tři motorová vozidla, dvě benzínová, jedno naftové. Parkujeme je na soukromém pozemku.

O schválení nové parkovací politiky rozhodla předchozí radniční koalice, když její zavedení podpořili ANO, KDU-ČSL a spOLečně. Proti byla koaliční ODS, tu však nahradily opoziční subjekty ProOlomouc a Piráti, pokud si dobře pamatuji. Parkovací politika města Olomouce vychází z obdobných koncepcí, které byly již v minulosti aplikovány v jiných městech České republiky, například v Brně. Poměrně revolučním prvkem olomoucké parkovací politiky je zavedení sídlištní parkovací zóny D, kterou, pro srovnání, ve zmíněném Brně budou zavádět teprve nyní po 5 letech od spuštění. Primárním cílem parkovací politiky je vyřešit dlouhodobě neřešenou neutěšenou situaci s parkováním ve městě, a to především pro občany města – rezidenty. Pravidla jsou nastavena tak, aby se na maximální možnou míru zvýšila pravděpodobnost toho, že rezident (občan, který má v dané lokalitě hlášený trvalý pobyt) zaparkuje co nejsnáze v blízkosti svého bydliště. Sekundárním, avšak velmi důležitým efektem této strategie, je, že bude motivovat ty, kteří v Olomouci fakticky žijí, avšak trvalý pobyt mají hlášený jinde, k tomu, aby si nahlásili trvalý pobyt do Olomouce, což povede ke zvýšení příjmů města ze státního rozpočtu dle kritérií rozpočtového určení daní.         


Autorem komentáře je komunální politik Robert Runták, který je předsedou vládnoucího hnutí spOLečně. Hnutí působí ve vedení města Olomouce druhé volební období. Runták se v Olomouci věnuje provozu galerie Telegraph a komunální politice.


Aby se pro někoho mohla situace se zaparkováním v místě jeho bydliště zlepšit, musí se při nezměněném počtu parkovacích míst pro ostatní logicky zhoršit. Systémem jsou favorizováni rezidenti, určité výhody mají tzv. abonenti (podnikatelé v okolí svých provozoven, majitelé nemovitostí atd.), všichni ostatní jsou návštěvníci. Občan Olomouce je ve své zóně (respektive v části zóny v tzv. oblasti), kde bydlí, rezidentem. Ve všech dalších oblastech je pak návštěvníkem, kde má úplně stejná práva a povinnosti jako jakýkoli jiný návštěvník. Tento princip je nezbytný, neboť jinak by parkovací politika byla úplně k ničemu a nenaplnila by svůj smysl. Je třeba zdůraznit, že parkovací politika nikomu nezakazuje nikde parkovat. Každý může parkovat všude, avšak pokud si pro danou oblast nezakoupil rezidenční nebo abonentskou parkovací kartu, musí za parkování v regulované době platit hodinovou sazbu. Regulovanou dobu jsou pracovní dny, v zónách A, B a C přes den, v zóně D (sídliště) večer a přes noc.     

Od opozičních politiků jde o kritiku velmi pokryteckou   

Od občanů, osob dojíždějících do města a od některých olomouckých opozičních politiků slyšíme, že město nemůže zavádět novou parkovací politiku, protože nemá dostatek záchytných parkovišť, kde by mohli dojíždějící odstavit svoje auto a dojet do konečné destinaci například MHD. Tato kritika je do jisté míry oprávněná. Avšak od opozičních politiků, kteří se desítky let podíleli na vládnutí ve městě a s neustále narůstajícím problémem s parkováním nic zásadnějšího nedělali, jde o kritiku velmi pokryteckou. To, že za 33 let od revoluce nemáme v našem městě vybudované rozsáhlejší parkovací struktury, to jde na vrub stran, které tu po desetiletí vládly. A na jejich vrub jde i skutečnost, že vhodné pozemky, které město pro tento účel mělo, v minulosti prodalo obchodním společnostem, které na jejich místech postavily logistické haly a obchodní centra. Z tohoto pohledu je role současné radniční koalice nezáviděníhodná, přesto však již pracuje na třech parkovacích lokalitách. Věřím, že se budou realizovat co nejdříve.

Za poslední zhruba rok a půl jsem na sociálních sítích absolvoval nespočet diskusí na téma parkování a doprava ve městě. Vypozoroval jsem, že existují dva základní názorově protichůdné tábory. První tábor zastává tradiční názor, který v Česku po desetiletí dominoval a dnes stále možná ještě lehce převládá, i když se situace mění. Názor se dá zjednodušeně definovat tak, že veškeré doprava ve městě a vlastně vůbec město jako takové se podřizují individuální automobilové dopravě. Opozitní názor tvrdí, že automobilům a jejich neustále narůstajícímu počtu nelze donekonečna ustupovat a ve městě by měly být upřednostňovány jiné formy dopravy jako MHD, pěší chůze, kola apod. Zastánci prvního názoru jsou přesvědčeni, že městská samospráva musí zajistit svým obyvatelům dostatečný počet parkovacích míst na veřejných prostranstvích, a to ideálně zadarmo. Příznivci druhého myšlenkového proudu mohou říct, že další parkovací místa na veřejném pozemku nechtějí, místo nich by tam raději viděli strom s lavičkou, záhon květin, vodní plochu. Oba názory jsou legitimní. Obě dvě věci lze požadovat, avšak na žádnou z nich není právo či nárok. Ani na parkovací místo ani na strom s lavičkou. Je pouze na samosprávném vedení města, aby rozhodlo o tom, kde budou parkovací místa a kde stromy s lavičkou.         


V komentáři se k parkovací politice vyjádřil i člen opoziční KDU-ČSL a pravidelný komentátor Olomouckého Reportu Kamil Andree. Jeho text si můžete přečíst zde.


Neřekl bych, že jsem nějaký velký světoběžník, ale v zahraničí se pohybuji docela často. Od doby, kdy se nějakým způsobem angažuji v olomoucké komunální politice, si v zahraničních městech velmi podrobně všímám toho, jak tam řeší dopravu, veřejný prostor, urbanismus. A všímám si toho zejména v těch městech, která dlouhodobě obsazují první příčky v žebříčcích kvality života. Trendy jsou naprosto zřejmé. Méně aut, zpomalení dopravy, méně parkovacích míst ve veřejném prostoru, více zeleně, více vody, více cyklostezek, více pěších zón v centrech měst, a tak bych mohl pokračovat. Jsem přesvědčený o tom, že pokud zastánci aut a nekonečného budování parkovacích míst ta dobře fungující moderní města navštíví a budou sami k sobě upřímní, tak uznají, že se v nich i oni cítí lépe než ve městech budovaných dle potřeb individuální automobilové dopravy.

Na závěr bych dodal, že jsem velmi rád, že se v Olomouci parkovací politika zavádí. I se svými porodními bolestmi, handicapy a možnými nedotaženostmi, které ukáže praxe a které se budou průběžně odstraňovat. Není překvapivé, že obyvatelé parkovací politiku nevítají s nadšením. Předpokládám však, že stejně jako u jiných měst, kde už ji nějakou dobu mají, dojde k tomu, že po roce po dvou lidé poznají, že nový způsob parkování není vlastně vůbec tak špatný, jak si mysleli. Rovněž mě těší, že žádosti o vydání „parkovacích karet“ se dají řešit pohodlně z domova digitální formou. Žádná fronta na úřadě, žádné papírové kartičky. Zkrátka docela smart. Kéž by takových smart řešení do budoucna v našem městě už jen přibývalo. Pak se nám tu všem bude žít lépe.            

Související

  • Dálnice z Olomouce do Kokor se otevře v prosinci, archeologové už zkoumají pokračování k Přerovu
    Doprava

    Dálnice z Olomouce do Kokor se otevře v prosinci, archeologové už zkoumají pokračování k Přerovu

    Ředitelství silnic a dálnic oznámilo, že úsek dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokorami bude řidičům zpřístupněn v pátek 19. prosince. Na navazující části směrem k Přerovu už pracují archeologové, kteří objevili pozůstatky neolitického sídliště. Celá dálnice z Kokor do Přerova by měla být hotová do roku 2029.

  • Mohelnice buduje podchod pod tratí. Cyklisté i chodci se dočkají bezpečného propojení
    Doprava

    Mohelnice buduje podchod pod tratí. Cyklisté i chodci se dočkají bezpečného propojení

    V Mohelnici na Šumpersku aktuálně probíhají práce na hloubení podchodu pod železniční tratí. Záměr by tak měl propojit cyklostezku do Stavenice a Háje s místními komunikacemi města. Za celý projekt město zaplatí dvanáct milionů korun.

  • Přehled uzavírek: Otevřou se oba pruhy na Chválkovické, uzavře se Velkomoravská
    Doprava

    Přehled uzavírek: Otevřou se oba pruhy na Chválkovické, uzavře se Velkomoravská

    Probíhající uzávěrky nadále komplikují dopravní komunikace města Olomouce. U většiny z nich se však dočkáme na přelomu října a listopadu otevření. Na Velkomoravské se v listopadu uzavře jeden jízdní pruh a sjezd u nádraží kvůli opravám na mostě.

  • Úleva pro řidiče i obce. D55 z Kokor do Přerova dostala povolení
    Doprava

    Úleva pro řidiče i obce. D55 z Kokor do Přerova dostala povolení

    Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo stavební povolení na stavbu druhé poloviny D55 v úseku mezi obcí Kokory a Přerovem. Do konce letošního roku bude vypsáno výběrové řízení na zhotovitele této šestikilometrové části, stavba má být zahájena příští rok. Na síti X o tom informoval ředitel ŘSD Radek Mátl. Úsek mezi obcí Kokory a Přerovem naváže na rozestavěnou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokorami, která bude zprovozněna v závěru letošního roku. Zprovoznění celé dálnice z Kokor do Přerova plánuje ŘSD v roce 2029.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO), který byl ve víkendových volbách zvolen poslancem, chce na začátku příštího roku složit funkci v čele města. Více.
  • OLOMOUCKO
    Úvodní závod Českého poháru v cyklokrosu v Uničově patřil favoritům. Mezi muži dominoval nejlepší český krosař posledních deseti let Michael Boroš z týmu Elkov Kasper. V závodě žen vyhrála Kristýna Zemanová z VIF Cycling Team. Více.
  • JESENICKO
    Obyvatelé Bernartic na Jesenicku se v pátek a sobotu v místním referendu vyslovili proti stavbě větrných elektráren na katastru obce. Hlasováni je platné a závazné. Více.

Nejnovější

  • Český pohár v cyklokrosu začal v Uničově
    Sport

    Český pohár v cyklokrosu začal v Uničově

    Úvodní závod Českého poháru v cyklokrosu HSF SYSTEM Cupu v Uničově patřil favoritům. Mezi muži dominoval nejlepší český krosař posledních deseti let Michael Boroš z týmu Elkov Kasper. V závodě žen vyhrála Kristýna Zemanová z VIF Cycling Team, nejlepším juniorem byl David Svoboda (Brilon Racing Team MB).

  • Výtah ze sedmdesátek končí. Přerov modernizuje školu pro budoucí zdravotníky
    Společnost

    Výtah ze sedmdesátek končí. Přerov modernizuje školu pro budoucí zdravotníky

    Budova na náměstí Přerovského povstání, kde sídlí zdravotní škola, se dočká důležité modernizace. Město zahájilo výběrové řízení, který by ve škole vyměnil výtah, který je odstavený mimo provoz. Odhadovaná cena zakázky je 1,39 milionu korun.

  • Kvůli opravám si univerzita pronajímá část kasáren
    Společnost

    Kvůli opravám si univerzita pronajímá část kasáren

    Než se část akademiků a studentů vrátí do zrekonstruovaných prostor Pedagogické fakulty na Žižkově náměstí, působí fakulta provizorně v Hanáckých kasárnách. Ty si univerzita pronajímá až do roku 2026. Kasárna přitom letos v lednu vedení univerzity odmítlo, v desáté aukci je vyhrála skupina brněnského podnikatele Richarda Saliby.

  • Pondělní horoskop: Raci, nemějte přehnané nároky. Váhy, správně vyhodnotíte jakoukoli situaci
    Horoskopy

    Pondělní horoskop: Raci, nemějte přehnané nároky. Váhy, správně vyhodnotíte jakoukoli situaci

    Začátek týdne bude o rovnováze. Hvězdy doporučují plánovat s chladnou hlavou, nepřepínat se a zůstat nad věcí. I maličkost dnes může přinést velkou radost.

Doporučujeme

  • Makléř je vidět, ale o pohodu klientů se stará více jak desítka lidí, říká Michal Miško
    Doporučujeme

    Makléř je vidět, ale o pohodu klientů se stará více jak desítka lidí, říká Michal Miško

    Koupit, prodat nebo pronajmout nemovitost. Dům, byt, parcelu nebo třeba apartmán u moře. Tak přesně to vám nejlépe pomůže zařídit Michal Miško, který se obchodu s realitami věnuje již mnoho let. „Klientům nabízím kompletní realitní servis. Postarám se o vše, aby prodej nebo koupě nemovitosti proběhly hladce, bez starostí a v dobrém načasování na potřeby klientů,“ říká Miško.

  • Jak ušetřit za energie? Malé kroky doma i velká řešení v celém městě Přerov
    Doporučujeme

    Jak ušetřit za energie? Malé kroky doma i velká řešení v celém městě Přerov

    Účty za elektřinu a teplo patří mezi největší položky rodinného i firemního rozpočtu. A to zvláště s přicházející zimou. Dobrou zprávou ale je, že existuje několik možností, jak své náklady za energie snížit. A to od jednoduchých změn v domácnosti až po zapojení do moderních řešení, jakým je například Energetické společenství Přerov.

  • Podzimní farmářské trhy v Hranicích nabídnou nejen dobroty
    Doporučujeme

    Podzimní farmářské trhy v Hranicích nabídnou nejen dobroty

    Farmářské dobroty a spoustu dalšího zboží od regionálních výrobců a pěstitelů nabídnou letošní Podzimní farmářské trhy, které se budou konat na Masarykově náměstí v Hranicích v sobotu 11. října od 10 do 16 hodin. Trhy zpestří živá hudba, dílny pro děti i ukázky řemesel.

  • Podzimní jarmark v Troubelicích nabídne čokoládu, regionální produkty i zábavu pro děti
    Doporučujeme

    Podzimní jarmark v Troubelicích nabídne čokoládu, regionální produkty i zábavu pro děti

    Čokoládovna Troubelice zve všechny milovníky dobrého jídla a poctivých výrobků na podzimní jarmark, který se koná v sobotu 18. října 2025 od 10 do 17 hodin. Akce proběhne ve venkovních prostorách čokoládovny a vstup je zdarma.

Nejčtenější

Seriály