Kolem Přerova rychlostí až 320 km/h. Správa železnic chystá další vysokorychlostní trať
Správa železnic (SŽ) vypsala veřejnou zakázku na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí ke stavbě nového úseku vysokorychlostní trati Moravská brána, která díky tomu bude prodloužena z Prosenic do Brodku u Přerova ve směru na Olomouc. Dvanáctikilometrová část naváže na chystaný úsek vysokorychlostní trati mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku. Po nové trati budou jezdit pouze vlaky osobní dopravy rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Sdělil to dnes sdělil mluvčí SŽ Jan Nevola.
"Projektanti navrhnou umístění a technické řešení dvanáctikilometrové trati, její napojení na stávající koridor z Prahy do Ostravy a doprovodnou infrastrukturu. Součástí zakázky je také geografický informační systém pro veřejnost, inženýrsko-geologický průzkum nebo zpracování dokumentace pro posouzení vlivů na životní prostředí EIA," uvedl Nevola.
Prodloužení vysokorychlostní trati z Prosenic do Brodku u Přerova vychází podle Nevoly ze schválené studie proveditelnosti trasy spojující Brno, Přerov a Ostravu z roku 2021. "Olomouci přinese vybudování tohoto propojení s plánovanou trasou vysokorychlostní trati řadu benefitů v podobě zkrácení jízdních dob mezi jednotlivými městy nebo pozitivní impuls pro rozvoj bydlení," podotkl Nevola. Olomouc bude napojena na vysokorychlostní trať pomocí severního a jižního sjezdu. Vlaky se tak z hlavního nádraží v Olomouci za krátký čas dostanou na vysokorychlostní koridor mez Ostravou a Brnem.
Vysokorychlostní trať mezi Prosenicemi a Hranicemi, na kterou má prodloužení do Brodku u Přerova navázat, je součástí nového železničního spojení mezi Brnem a Ostravou. Vybudování 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Stavba má začít v lednu 2026 a zabrat zhruba šest let. Maximální rychlost vlakových souprav po nové trati bude 320 kilometrů za hodinu. Po vysokorychlostní trati z Prosenic do Ostravy by mělo denně projet až 180 dálkových vlaků typu expres. Nyní v tomto úseku denně jezdí přibližně 130 expresů a rychlíků.