Sdílený elektromobil Peoplecar dorazil do Šumperka. Zastupitelé se k projektu vyjadřují rozdílně
Město Šumperk představilo nový projekt sdílené elektromobility, který je v Olomouckém kraji unikátní. V rámci projektu Peoplecar je tak možné využít sdílený elektromobil, který se dá zarezervovat skrze mobilní aplikaci. Občané si tak mohou auto vypůjčit za poplatek 100 korun na hodinu. Report vyzpovídal šumperské zastupitele, co si o záměru myslí. Vybraným politikům tak zaslal otázku: "Jak vnímáte zavedení carsharingu v Šumperku? Využil(a) byste osobně službu?" Otázky jsou řazeny tak, jak je jednotliví zastupitelé zaslali.
Roman Macek (ODS)
Jak osobně vnímám zavedení Carsharingu v Šumperku? Jedná se o nový způsob osobní dopravy bez nutnosti vozidlo vlastnit a starat se o něj. V tom vidím pozitivum, včetně velmi přívětivě nastavené ceny za tuto službu. Na druhou stranu je tu možné riziko, spočívající právě v tomto sdílení, kdy nájemce se k vozidlu nemusí chovat zrovna přívětivě. Známe to z mnoha velkých měst se sdílenými koly a koloběžkami. To je ale riziko v tomto případě vlastníka automobilu. Vše nám ale ukáže čas a město jistě projekt podrobí následnému vyhodnocení.
Eva Kostecká (Šumperáci)
Zavedení carsharingu v Šumperku vnímám jako velmi pozitivní věc. Ohlasy od občanů jsou vesměs kladné a služba je hojně využívána. Jako přínosné vidím i to, že vozidlo je využíváno jak úředníky, tak občany. Sama bych tuto službu určitě využila, třeba proto, abych si vyzkoušela jízdu elektro vozidlem.
Martin Kuchtík (Nezávislá volba)
Zavedení sdíleného auta v našem městě by na první pohled mohlo působit jako moderní a udržitelný krok, který podporuje sdílenou mobilitu a snižuje počet aut v ulicích. Po bližším seznámení s nastavením projektu však vidíme několik problémů, které jeho skutečný přínos výrazně snižují.
Především je třeba zmínit, že sdílené vozidlo slouží primárně pro potřeby městského úřadu a teprve zbývající termíny jsou dostupné veřejnosti. To podle mého názoru odporuje principům carsharingu, který by měl být přístupný všem občanům kdykoliv, a nikoli jen v omezeném režimu po úředních hodinách. Navíc skutečnost, že vůz musí být po každém zapůjčení vrácen na původní stanoviště, rovněž neodpovídá moderním systémům sdílení aut, jak je známe z větších měst, kde je možné vozidlo nechat na jiném místě v rámci určené zóny.
Náš zastupitel a předseda komise životního prostředí Filip Valenta navrhoval spolu s komisí zavedení systému sdílených kol. Vedení města tento návrh bohužel zamítlo. Sdílená kola by přitom mohla být skutečně ekologickým, flexibilním a široce využitelným doplňkem městské mobility. Namísto toho se investovalo do jednoho sdíleného auta, které se zatím zdá být spíše povrchním gestem než funkční službou pro obyvatele. Pro rozvoj udržitelné dopravy v Šumperku je podle mého názoru klíčové zaměřit se především na zlepšení systému linek městské hromadné dopravy, který již několik let potřebuje výraznou úpravu. S ní si ale vedení města zatím neví rady.
Dušan Ščambura (Srdcem pro Šumperk)
Zavedení carsharingu v Šumperku, schvalují. Neznám přesně podminky placení, ale dle aplikace se to da vše zjistit. Ja osobně bych to i využil, ale vzhledem k tomu že jsem vozíčkář tak nemohu. Je potřeba míti ruční řízení. Přesto jsem pro a dle zájmu občanů Šumperka se to zamlouvá mnoha lidem, jelikož rezervace jsou zaplněny na 100 procent.
Dotaz jsme zaslali také Martě Novotné (Rozumní), Františku Radiči (SPD) a Miroslavu Adámkovi (ANO). Ti se do vydání článku nevyjádřili.
 
 
         
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    