Fórum OR: Kvůli semaforům se u vodojemu tvoří kolony. Co na to zastupitelé?

Na rušnou křižovatku ulic I. P. Pavlova a Okružní nechalo vedení města umístit semafory, což způsobilo komplikace v dopravě a vlnu nevole. Olomoucký Report zastupitele oslovil s otázkou "Jak hodnotíte rozhodnutí o zavedení semaforů na křižovatce I.P. Pavlova a Okružní?" Odpovědi jsme zveřejnili v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

Pavel Jelínek (SPD)

Křižovatka I. P. Pavlova a Okružní je rušnou komunikací. Náš klub zastupitelů SPD a Trokolory se vždy více klonil k řešení v současné době populárním kruhovým objezdem. Ze strany magistrátu bylo vždy argumentováno, že je na kruhový objezd málo místa. 

Věřím, že správným nastavením intervalů v návaznosti na další světelné křižovatky v okolí se dosáhne dostatečné  průchodnosti použitého řešení světelné signalizace. V každém případě předpokládáme, že bylo vybráno nejlepší možné řešení a budeme nadále sledovat vývoj situace na této křižovatce.

Miloslav Tichý (ANO)

Často se lidé podivují, proč zde není okružní křižovatka. I já považuji okružní křižovatky za mnohdy nejbezpečnější a nejlepší formy úrovňového křížení takto vytížených komunikací. Rozhodnutí udělat zde světelnou křižovatku padlo někdy dříve v minulosti před mým nástupem do funkce, rovněž již byla dokončená projekční příprava. A nebylo to rozhodnutí jen tak od stolu, opíralo se o doporučení dopravních expertů, kteří říkají, že okružní křižovatka, která by se zde vešla, je pro toto místo a daný provoz nevhodná. Rozumím, že pocitově by zde byla lepší okružní křižovatka, také bych ji jako řidič osobáku preferoval, ale bohužel to není možné. I třeba s ohledem na kloubové autobusy, pro které by takto malý kruhový objezd byl problematický. Tedy řešení této křižovatky byla pouze dvě možná: Buď ji kompletně zrekonstruovat, osadit semafory a propojit koordinačním kabelem s ostatními křižovatkami, anebo ji nechat ve stávajícím stavu.

Osazení křižovatky světelnou signalizací je jednoznačně lepší řešení než nedělat nic. Jedná se o křižovatku, která se často „ucpávala“ zejména ze strany od Horního lánu. Ve špičce odbočit vlevo směrem k Okružní byla mnohdy loterie, která občas skončila bohužel i nehodou. Nyní bude křižovatka po úpravě bezpečnější a po zkušebním provozu plynulejší. Během zkušebního provozu ještě nemůže fungovat zcela správně, proto se nadále mohou tvořit kolony. Zkušební provoz musí proběhnout a až na základě jeho vyhodnocení se signální plány finálně upraví. Křižovatky zatím ani nemohou jet v koordinovaném režimu (všechny jsou propojeny koordinačním a optickým kabelem), musíme rovněž počkat na dokončení modernizace a zprovoznění tramvajové tratě a uvolnění dopravních omezení na Brněnské ulici a křižovatce. Tohle bohužel opravdu vyžaduje nějaký čas a trpělivost. Ovšem i ve zkušebním provozu se křižovatka „ladí“ a bude více a více propustnější. První změny udělal zhotovitel ihned po prvním víkendu.

Nelze ani pominout fakt, že na koordinovaný tah křižovatek Brněnská-Hraniční jsme získali třicetimilionovou dotaci, a že součástí rekonstrukce křižovatky jsou také opravy chodníků, které nově splňují požadavky na bezbariérovost, přibyla také cyklostezka a opravili jsme vozovku.

Každá stavba, resp. oprava na dopravních komunikacích bývá pro řidiče nepříjemná, protože je spojená s většími či menšími dopravními omezeními. Bohužel ale nelze jinak. Pokud chceme mít město opravené, bezpečné a funkční, musíme se vždy po nějaký čas obrnit trpělivostí. Odměnou nám za to ale budou opravené silnice bez výtluků, bezpečné křižovatky a přechody pro chodce, ale také třeba moderní MHD.

Otakar Štěpán Bačák (SpOLečně)

Naše města nebyla v minulosti stavěna na tak vysokou intenzitu dopravy a vyjma nové výstavby, nebo generální rekonstrukce brownfieldů není jednoduché stávající komunikace zkapacitnit. Proto se v tzv. chytrých městech přistupuje k organizačnímu řešení, kdy provoz řídí systémy, které se dokonce už samy umí učit z opakujících se průběhů dopravy. Umí tak například v ranních hodinách dostat do města co nejvíce aut na úkor vyjíždějících a v odpolední špičce naopak. A samozřejmě tyto systémy zatím pracují zejména se světelnými křižovatkami, v budoucnu možná budou ovládat přímo každé vozidlo. Takové systémy – koordinované tahy budujeme i v našem městě a toto je jeden z nich. Takže myslím, že to bylo rozhodnutí správné.

Jan Holpuch (SPOLU)

Semafor na tomhle místě vítám. Situace na křižovatce byla dlouhodobě neúnosná a každodenní zkušenosti za volantem mě nepřesvědčily, že by třeba kruháč byl lepším řešením.

Co ale dost nechápu je nastavení signálních plánů. Samozřejmě jsem zaznamenal informace o zkušebním provozu, nutnosti režim zkoordinovat teprve až se dokončí i úpravy dole na Brněnské a tak. Říkám si, jestli by nebylo bývalo lepší to tedy spustit až v okamžiku, kdy to bude hotové komplet. A taky nerozumím tomu, proč je nejdřív potřeba zkušebně nastavit režim „kolaps“, aby se to potom mohlo „vylepšit“.

Budu tedy doufat, že se aspoň „postupnými přískoky“ městu nakonec podaří křižovatku zkrotit. A nedopadne to třeba jako u nádraží nebo u Anči. Tam, po sérii neúspěšných pokusů, policie dopravním inženýrům nařídila semafory radši nadobro vypnout.

Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)

Okružní ulice spolu s Hraniční je významná severojižní dopravní trasa se sběrnou funkcí a současně je to hlavní ulice. Problém již delší dobu vznikal hlavně při jejím křížení s další výraznou sběrnou komunikací I.P.Pavlova, přivádějící dopravu z obytných lokalit a nemocnice z východního směru, a z nákupního centra a bydlení ze západního směru. A protože jde ve vztahu k Okružní o vedlejší ulice, začínalo být v dopravních špičkách obtížné Okružní přejet nebo se do ní napojit. Proto vybudování světelné křižovatky vítám. Pokud bude řízení provozu dynamické, bude moci pružně reagoval na výkyvy intenzity provozu během dne podle aktuálního zatížení ze všech směrů. To jistě přispěje k plynulosti provozu ve všech směrech.

Vnímám i názory veřejnosti, že zde měl být rondel po vzoru křižovatky Okružní s Hněvotínskou. Ten ale nedoporučovali v závislosti na intenzitách dopravy a prostorových možnostech místa dopravní experti, kteří křižovatku Okružní – I.P.Pavlova projektovali. V tomto případě bych se spokojil s jejich odborným doporučením. Když jsem v posledních dnech křižovatkou v dopravních špičkách kolem 15 – 16 hod projížděl, nezaznamenal jsem osobně díky semaforům žádné dopravní problémy.

Andrea Hanáčková (STAN, Zelení a nez. ol. os.)

Situace na této křižovatce byla dlouhodobě neudržitelná, hlavně ve špičkách docházelo k problémům při výjezdu od nákupních center TERNO a TESCO směrem na Tabulový vrch a Neředín.

Osazení křižovatky semafory je krok správným směrem, nicméně bude ještě třeba odladit tzv. signální plán, aby řízení jednotlivých toků probíhalo dynamicky v různých režimech v průběhu dne a aby se netvořily delší fronty automobilů. Předpokládáme, že dodavatel zajistí takové nastavení světelné křižovatky, aby byl provoz plynulejší a bezpečnější, než jak tomu bylo bez semaforů. Jinak by taková investice postrádala smysl. 

Žádné město však nemůže být nastaveno primárně na automobilovou dopravu, výsledkem budou vždy kolony, hluk a zdravotně škodlivé emise. Musíme nutně ještě více úsilí věnovat dalšímu zlepšování veřejné dopravy a hlavně podmínek pro komfortní pohyb chodců a cyklistů po městě.

Předchozí Fórum OR o sdílených kolech v Olomouci na odkazu zde.

Související

Rychlovky

  • PŘEROV
    Na hladině přerovské Laguny se od posledního červnového čtvrtku pohupuje nové molo, které bude sloužit k odpočinku i posezení. Návrh vzešel z participativního rozpočtu, tedy vznikl na přání obyvatel Přerova. Městskou pokladnu přišel na bezmála 300 tisíc korun. Více.
  • OLOMOUC
    Opravy křížení tramvajových a železničních kolejí na přejezdu v Palackého ulici omezí dopravu. Ode dneška až do konce srpna nejezdí tramvaje z centra Olomouce do Neředína. Neprojedou tudy ale ani řidiči. Podrobnosti. 
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    - Olomoucký kraj zajistí rozšíření zubní pohotovosti na Šumpersku a Jesenicku. Nově budou v okresech na severu kraje rozšířené ordinační doby o 120 minut. Zubní ordinace v jednotlivých okresních městech se střídají po týdnu. Více.

Nejnovější

  • Tereza Kneblová vyhrála v Troji
    Sport

    Tereza Kneblová vyhrála v Troji

    Olomoucká vodní slalomářka Tereza Kneblová vyhrála závod v kayakcrossu na domácím Světovém poháru v Praze. Vloni na stejném podniku obsadila čtvrtou příčku, na kterou ji z prvního místa odsunul verdikt rozhodčích. Druhé místo ve stejném závodě, ale v kategorii mužů získal olomoucký Martin Rudorfer.

  • Olomouc hostí světový unikát. Ženský paraatletický Grand Prix startuje ve čtvrtek
    Doporučujeme
    Sport

    Olomouc hostí světový unikát. Ženský paraatletický Grand Prix startuje ve čtvrtek

    Světový pohár v paraatletice žen startuje už ve čtvrtek 3. července v Olomouci. Jedná se o jeden z devíti závodů prestižní paraatletické série World Para Athletics Grand Prix, která je obdobou atletické Diamantové ligy. Zahájení proběhne za účasti hejtmana Ladislava Oklešťka (ANO), primátora Olomouce Miroslava Žbánka (ANO) a první dámy Evy Pavlové.

  • Stavbu nové gastro zóny chystají už na příští rok. Dřevěná chalupa půjde k zemi
    Společnost

    Stavbu nové gastro zóny chystají už na příští rok. Dřevěná chalupa půjde k zemi

    Dřevěná chalupa, kterou vidí návštěvníci olomouckého letního kina dlouhodobě sloužila jako provozní základna. Kvůli nevyhovujícím hygienickým a technickým podmínkám je ale uzavřena a čeká ji demolice. Nové řešení v podobě designových gastro kontejnerů má být přechodnou fází na cestě k trvalé restauraci. Realizaci nové gastro zóny chystají na roky 2026–2027.

  • Lidl otevřel outlet v Olomouci, zákazníci stáli frontu už od čtyř ráno
    Společnost

    Lidl otevřel outlet v Olomouci, zákazníci stáli frontu už od čtyř ráno

    Několik stovek lidí si dnes ráno v Olomouci nenechalo ujít otevření nové prodejny Lidl Outlet, která se do nákupního areálu v okrajové části města přestěhovala z pražských Štěrbohol a nabízí neprodané spotřební zboží z týdenních akcí s až devadesátiprocentní slevou. První nedočkavci stáli před jejím vchodem už od čtyř hodin ráno, aby byli první ve frontě a při nákupu ušetřili tisíce korun. Otevření olomoucké prodejny se obešlo bez incidentů i dopravních komplikací v okolí.

Doporučujeme

  • Eleanor Cafe Žulová soutěží v Cenách kraje. Získá váš hlas?
    Doporučujeme

    Eleanor Cafe Žulová soutěží v Cenách kraje. Získá váš hlas?

    Malá rodinná kavárna v divokém prostředí Rychlebských hor, umístěná v jednom z nejmenších měst Česka - v centru Žulové. Pracují s výběrovou kávou, pečou si své dorty, koláče a zákusky, vaří krémovou polévku a k tomu všemu ještě rozdávají milé úsměvy. Nyní můžete kavárnu podpořit v Cenách Olomouckého kraje.

  • Jízda králů v Doloplazích bude i s hodovou zábavou
    Doporučujeme

    Jízda králů v Doloplazích bude i s hodovou zábavou

    Na první červencový víkend připravili v Doloplazích Jízdu králů a hodovou zábavu. Kromě krásných krojů nebo ušlechtilých koňů toho bude k vidění ještě mnohem více. V programu nechybí ani pestrá a atraktivní kulturní pasáž.

  • Hanácké Woodstock 2025 se blíží, zajistěte si lístky včas
    Doporučujeme

    Hanácké Woodstock 2025 se blíží, zajistěte si lístky včas

    Oblíbený festival Hanácké Woodstock se ve Velké Bystřici uskuteční v sobotu 2. srpna. V zámeckém parku se bude začínat ve 13 hodin. A pořadatelé připravili atraktivní line-up. Zajistěte si tedy lístky včas, ať nepřijdete o skvělý hudební zážitek. Nedílnou součástí akce je také Bystřické pivní salón.

  • SOUTĚŽ: Plumlov budou dobývat šermíři a mušketýři
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Plumlov budou dobývat šermíři a mušketýři

    Na Plumlově se bude první víkend v červenci bojovat. Nepůjde ale o opravdovou bitvu, ale o tradiční a oblíbený program s názvem Dobývání hradu Plumlov. Akce se koná v sobotu 5. a v neděli 6. července, plumlovský zámek bude otevřen od 9:30 do 18:00, bitva vypukne ve 12:30.

Nejčtenější

  • Stavba míří ke konci. Poslední úsek D1 u Přerova dostává finální povrch
    Doprava

    Stavba míří ke konci. Poslední úsek D1 u Přerova dostává finální povrch

    Stavbaři na posledním dokončovaném úseku dálnice D1 u Přerova začali pokládat finální povrch. Polovinu asi desetikilometrového úseku pokryjí betonem, na druhou polovinu položí asfalt. Dálnice, která propojí dva související úseky D1, bude zprovozněna s tříměsíčním předstihem v pátek 19. prosince, řekl dnes novinářům mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Podle původního harmonogramu se měl dálniční obchvat Přerova otevřít až příští rok v březnu. Na rychlejším dokončení této dopravní stavby se dohodlo ŘSD se stavební firmou Strabag, která dálnici staví.

  • K pískovně Náklo letos bez auta. Uzavírka silnice potrvá až do srpna
    Doprava

    K pískovně Náklo letos bez auta. Uzavírka silnice potrvá až do srpna

    Opravy silnic, které se teď chystají, nebo už probíhají, neovlivňují jen provoz aut. Jedna taková se týká i oblíbeného Nákla, kam se lidé jezdí v letní sezoně koupat. Autem se teď ale k pískovně jen tak nedostanou.

  • Letní uzavírky v centru Olomouce. Dotknou se tramvají i aut
    Doprava

    Letní uzavírky v centru Olomouce. Dotknou se tramvají i aut

    Letošní léto přinese do centra Olomouce výrazná dopravní omezení. Od 30. června do 31. srpna bude zcela uzavřena vytížená křižovatka ulic Palackého, Litovelská, Krapkova a třída Svornosti. Důvodem je rozsáhlá rekonstrukce tramvajového a železničního křížení, kterou koordinují Správa železnic, Správa silnic Olomouckého kraje a Dopravní podnik města Olomouce.

Seriály