Fórum OR: Kvůli semaforům se u vodojemu tvoří kolony. Co na to zastupitelé?

Na rušnou křižovatku ulic I. P. Pavlova a Okružní nechalo vedení města umístit semafory, což způsobilo komplikace v dopravě a vlnu nevole. Olomoucký Report zastupitele oslovil s otázkou "Jak hodnotíte rozhodnutí o zavedení semaforů na křižovatce I.P. Pavlova a Okružní?" Odpovědi jsme zveřejnili v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

Pavel Jelínek (SPD)

Křižovatka I. P. Pavlova a Okružní je rušnou komunikací. Náš klub zastupitelů SPD a Trokolory se vždy více klonil k řešení v současné době populárním kruhovým objezdem. Ze strany magistrátu bylo vždy argumentováno, že je na kruhový objezd málo místa. 

Věřím, že správným nastavením intervalů v návaznosti na další světelné křižovatky v okolí se dosáhne dostatečné  průchodnosti použitého řešení světelné signalizace. V každém případě předpokládáme, že bylo vybráno nejlepší možné řešení a budeme nadále sledovat vývoj situace na této křižovatce.

Miloslav Tichý (ANO)

Často se lidé podivují, proč zde není okružní křižovatka. I já považuji okružní křižovatky za mnohdy nejbezpečnější a nejlepší formy úrovňového křížení takto vytížených komunikací. Rozhodnutí udělat zde světelnou křižovatku padlo někdy dříve v minulosti před mým nástupem do funkce, rovněž již byla dokončená projekční příprava. A nebylo to rozhodnutí jen tak od stolu, opíralo se o doporučení dopravních expertů, kteří říkají, že okružní křižovatka, která by se zde vešla, je pro toto místo a daný provoz nevhodná. Rozumím, že pocitově by zde byla lepší okružní křižovatka, také bych ji jako řidič osobáku preferoval, ale bohužel to není možné. I třeba s ohledem na kloubové autobusy, pro které by takto malý kruhový objezd byl problematický. Tedy řešení této křižovatky byla pouze dvě možná: Buď ji kompletně zrekonstruovat, osadit semafory a propojit koordinačním kabelem s ostatními křižovatkami, anebo ji nechat ve stávajícím stavu.

Osazení křižovatky světelnou signalizací je jednoznačně lepší řešení než nedělat nic. Jedná se o křižovatku, která se často „ucpávala“ zejména ze strany od Horního lánu. Ve špičce odbočit vlevo směrem k Okružní byla mnohdy loterie, která občas skončila bohužel i nehodou. Nyní bude křižovatka po úpravě bezpečnější a po zkušebním provozu plynulejší. Během zkušebního provozu ještě nemůže fungovat zcela správně, proto se nadále mohou tvořit kolony. Zkušební provoz musí proběhnout a až na základě jeho vyhodnocení se signální plány finálně upraví. Křižovatky zatím ani nemohou jet v koordinovaném režimu (všechny jsou propojeny koordinačním a optickým kabelem), musíme rovněž počkat na dokončení modernizace a zprovoznění tramvajové tratě a uvolnění dopravních omezení na Brněnské ulici a křižovatce. Tohle bohužel opravdu vyžaduje nějaký čas a trpělivost. Ovšem i ve zkušebním provozu se křižovatka „ladí“ a bude více a více propustnější. První změny udělal zhotovitel ihned po prvním víkendu.

Nelze ani pominout fakt, že na koordinovaný tah křižovatek Brněnská-Hraniční jsme získali třicetimilionovou dotaci, a že součástí rekonstrukce křižovatky jsou také opravy chodníků, které nově splňují požadavky na bezbariérovost, přibyla také cyklostezka a opravili jsme vozovku.

Každá stavba, resp. oprava na dopravních komunikacích bývá pro řidiče nepříjemná, protože je spojená s většími či menšími dopravními omezeními. Bohužel ale nelze jinak. Pokud chceme mít město opravené, bezpečné a funkční, musíme se vždy po nějaký čas obrnit trpělivostí. Odměnou nám za to ale budou opravené silnice bez výtluků, bezpečné křižovatky a přechody pro chodce, ale také třeba moderní MHD.

Otakar Štěpán Bačák (SpOLečně)

Naše města nebyla v minulosti stavěna na tak vysokou intenzitu dopravy a vyjma nové výstavby, nebo generální rekonstrukce brownfieldů není jednoduché stávající komunikace zkapacitnit. Proto se v tzv. chytrých městech přistupuje k organizačnímu řešení, kdy provoz řídí systémy, které se dokonce už samy umí učit z opakujících se průběhů dopravy. Umí tak například v ranních hodinách dostat do města co nejvíce aut na úkor vyjíždějících a v odpolední špičce naopak. A samozřejmě tyto systémy zatím pracují zejména se světelnými křižovatkami, v budoucnu možná budou ovládat přímo každé vozidlo. Takové systémy – koordinované tahy budujeme i v našem městě a toto je jeden z nich. Takže myslím, že to bylo rozhodnutí správné.

Jan Holpuch (SPOLU)

Semafor na tomhle místě vítám. Situace na křižovatce byla dlouhodobě neúnosná a každodenní zkušenosti za volantem mě nepřesvědčily, že by třeba kruháč byl lepším řešením.

Co ale dost nechápu je nastavení signálních plánů. Samozřejmě jsem zaznamenal informace o zkušebním provozu, nutnosti režim zkoordinovat teprve až se dokončí i úpravy dole na Brněnské a tak. Říkám si, jestli by nebylo bývalo lepší to tedy spustit až v okamžiku, kdy to bude hotové komplet. A taky nerozumím tomu, proč je nejdřív potřeba zkušebně nastavit režim „kolaps“, aby se to potom mohlo „vylepšit“.

Budu tedy doufat, že se aspoň „postupnými přískoky“ městu nakonec podaří křižovatku zkrotit. A nedopadne to třeba jako u nádraží nebo u Anči. Tam, po sérii neúspěšných pokusů, policie dopravním inženýrům nařídila semafory radši nadobro vypnout.

Pavel Grasse (ProOlomouc a Piráti)

Okružní ulice spolu s Hraniční je významná severojižní dopravní trasa se sběrnou funkcí a současně je to hlavní ulice. Problém již delší dobu vznikal hlavně při jejím křížení s další výraznou sběrnou komunikací I.P.Pavlova, přivádějící dopravu z obytných lokalit a nemocnice z východního směru, a z nákupního centra a bydlení ze západního směru. A protože jde ve vztahu k Okružní o vedlejší ulice, začínalo být v dopravních špičkách obtížné Okružní přejet nebo se do ní napojit. Proto vybudování světelné křižovatky vítám. Pokud bude řízení provozu dynamické, bude moci pružně reagoval na výkyvy intenzity provozu během dne podle aktuálního zatížení ze všech směrů. To jistě přispěje k plynulosti provozu ve všech směrech.

Vnímám i názory veřejnosti, že zde měl být rondel po vzoru křižovatky Okružní s Hněvotínskou. Ten ale nedoporučovali v závislosti na intenzitách dopravy a prostorových možnostech místa dopravní experti, kteří křižovatku Okružní – I.P.Pavlova projektovali. V tomto případě bych se spokojil s jejich odborným doporučením. Když jsem v posledních dnech křižovatkou v dopravních špičkách kolem 15 – 16 hod projížděl, nezaznamenal jsem osobně díky semaforům žádné dopravní problémy.

Andrea Hanáčková (STAN, Zelení a nez. ol. os.)

Situace na této křižovatce byla dlouhodobě neudržitelná, hlavně ve špičkách docházelo k problémům při výjezdu od nákupních center TERNO a TESCO směrem na Tabulový vrch a Neředín.

Osazení křižovatky semafory je krok správným směrem, nicméně bude ještě třeba odladit tzv. signální plán, aby řízení jednotlivých toků probíhalo dynamicky v různých režimech v průběhu dne a aby se netvořily delší fronty automobilů. Předpokládáme, že dodavatel zajistí takové nastavení světelné křižovatky, aby byl provoz plynulejší a bezpečnější, než jak tomu bylo bez semaforů. Jinak by taková investice postrádala smysl. 

Žádné město však nemůže být nastaveno primárně na automobilovou dopravu, výsledkem budou vždy kolony, hluk a zdravotně škodlivé emise. Musíme nutně ještě více úsilí věnovat dalšímu zlepšování veřejné dopravy a hlavně podmínek pro komfortní pohyb chodců a cyklistů po městě.

Předchozí Fórum OR o sdílených kolech v Olomouci na odkazu zde.

Související

Rychlovky

  • OLOMOUC
    V letních měsících vyhledává stín a zeleň olomouckých parků stále více lidí. Kvůli klimatické změně je ale potřeba obměnit jejich podobu i stromy, které v nich rostou. Vedení města proto nechává vysadit nové, odolnější, druhy stromů, aby zvládly extrémně horká léta. Více.
  • PŘEROV
    Panelové sídliště Budovatelů v Přerově čeká zásadní proměna. Rada města schválila výběr dodavatele projektové dokumentace pro regeneraci sídliště. Během dvou etap má projít modernizací veřejný prostor, technická infrastruktura i zeleň. Více.
  • OLOMOUC
    Od konce června letošního roku zastavil Dopravní podnik města Olomouce tramvajový provoz z centra do Neředína. Důvodem jsou stavební práce na železničním přejezdu v ulici Palackého. Kvůli nečekaným stavebním zásahům prodloužila Správa železnic práce na přejezdu a výluka tak potrvá až do poloviny září. Více.

Nejnovější

  • Bude hrách hrdinou sucha? Botanici testují jeho odolnost
    Společnost

    Bude hrách hrdinou sucha? Botanici testují jeho odolnost

    Jak se semena dokážou probudit k životu i s minimem vody? Na tuto otázku hledá odpověď nový výzkumný projekt katedry botaniky Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého. Pod vedením profesora Petra Smýkala na něm spolupracují odborníci z kateder botaniky, biochemie, biofyziky a geoinformatiky. Jako modelový druh si zvolili hrách. Projekt potrvá 25 měsíců a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ho podpořilo částkou 3,4 milionu korun.

  • Lepší Česko s mimozemšťany kandidovat nebude. Do voleb se v kraji zapsalo 21 subjektů
    Společnost

    Lepší Česko s mimozemšťany kandidovat nebude. Do voleb se v kraji zapsalo 21 subjektů

    Do sněmovních voleb v Olomouckém kraji registroval olomoucký krajský úřad 21 politických subjektů. Politické hnutí ANO lepší Česko s mimozemšťany a občany motoristy stáhlo během registračního řízení kandidátní listinu zpět, informoval o tom dnes úřad na webu. Při posledních sněmovních volbách v roce 2021 se o přízeň voličů v kraji ucházelo 20 politických stran a hnutí, o pět subjektů méně než volby předchozí. Parlamentní volby se letos uskuteční 3. a 4. října. V Olomouckém kraji na kandidátní listině může být uvedeno maximálně 23 kandidátů. Lídry zatím zveřejnila jen část politických subjektů.

  • Horko a bouřky. Meteorologové vydali výstrahu, co doporučují zdravotníci?
    Společnost

    Horko a bouřky. Meteorologové vydali výstrahu, co doporučují zdravotníci?

    Vysoké teploty nepoleví ani o víkendu. Zdravotníci doporučují se před vedrem chránit, meteorologové upozorňují i na riziko lokálních bouřek. 

  • AKTUÁLNĚ: Na trati u Šternberka se střetl vlak s autem. Dva lidi jsou zranění
    Krimi

    AKTUÁLNĚ: Na trati u Šternberka se střetl vlak s autem. Dva lidi jsou zranění

    Ve Šternberku se střetlo auto s vlakem na železničním přejezdu. Ve vlaku, který jel ve směru od Uničova na Olomouc, bylo 60 osob. Podle policie se zranil řidič a spolujezdec z auta, ve vlaku nikdo zraněn nebyl. Provoz na trati už je obnoven.

Doporučujeme

  • Byli jsme překvapení a nadšení, říká Anna Lukášová o výhře v soutěži Radiotalent
    Doporučujeme

    Byli jsme překvapení a nadšení, říká Anna Lukášová o výhře v soutěži Radiotalent

    Všehoschopné uskupení z malebné podhorské vísky Loučná nad Desnou, které rádo přelézá ploty okolních žánrů. To má alespoň v popisku kapely napsané Anna Lukášová & Litera. Nyní vyhrála skupina soutěž Radiotalent Radia Haná v kategorii Objev roku. Přinášíme rozhovor právě s Annou Lukášovou.

  • Vojenské hudby rozezní centrum Olomouce
    Doporučujeme

    Vojenské hudby rozezní centrum Olomouce

    Poslední srpnový pátek bude centrum Olomouce patřit Festivalu vojenských hudeb. Zatímco na Horním náměstí se můžete těšit na koncerty Vojenské hudby Olomouc, kostel svatého Mořice rozezní Hudba Hradní stráže.

  • Hodové slavnosti ve Velkém Újezdě potrvají tři dny
    Doporučujeme

    Hodové slavnosti ve Velkém Újezdě potrvají tři dny

    Prodloužený hodový víkend připravují ve Velkém Újezdě. Hodové slavnosti tam potrvají od 15. do 17. srpna. A připraven je skutečně bohatý a pestrý program pro všechny generace.

  • Letní mise Strážců poznání nabízí to nejžhavější z Pevnosti
    Doporučujeme

    Letní mise Strážců poznání nabízí to nejžhavější z Pevnosti

    Letní prázdniny v olomoucké Pevnosti poznání jako velkolepá vědecká oslava desetiletí. To může zažít každý. Žhavá mise Strážců poznání nabídne každý týden nové aktivity i soutěž o permanentku do Pevnosti poznání.

Nejčtenější

  • ŘSD koupilo většinu pozemků na stavbu dálnice D55. Stavba by mohla začít příští rok
    Doprava

    ŘSD koupilo většinu pozemků na stavbu dálnice D55. Stavba by mohla začít příští rok

    Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje (ŘSD) se podařilo vykoupit drtivou většinu pozemků trvalého záboru pro výstavbu úseku dálnice D55 z Kokor do Přerova. V září by tak měl začít záchranný archeologický výzkum a následné výběrové řízení stavební firmy. Termín zahájení stavby by mělo ŘSD upřesnit po výběru firmy.

  • Prostějov omezí noční parkování nákladních aut, nabídne náhradní místa
    Doprava

    Prostějov omezí noční parkování nákladních aut, nabídne náhradní místa

    Prostějovští radní na svém posledním jednání odsouhlasili zákaz nočního parkování nákladních vozidel na území města. Rozhodli tak na základě průzkumu Městské policie Prostějov, během kterého strážníci zmapovali množství nákladních aut a obytných přívěsů. Zákaz bude platit od 16 do 6 hodin.

  • Cyklostezka z Hranic do Velké se dočká nového povrchu. Práce potrvají do konce září
    Doprava

    Cyklostezka z Hranic do Velké se dočká nového povrchu. Práce potrvají do konce září

    Cyklostezka z Hranic do Velké projdou rozsáhlými opravami. Nejprve začnou dělníci s přípravnými pracemi, během kterých bude cyklostezka v úseku od železničního viaduktu v Hranicích směrem k zahrádkářské osadě až po začátek zástavby obce Velká s omezením přístupná. Následně se cyklostezka v úseku zcela uzavře. Stavební práce budou stát přes 1,45 milionu korun.

Seriály