Státní Správa železnic (SŽ) uzavřela smlouvu na předběžný archeologický výzkum území na trase plánované vysokorychlostní trati Moravská brána v úseku mezi Hranicemi na Přerovsku a Ostravou-Svinovem. Průzkum zajistí konsorcium společnosti Archaia Brno a Národního památkového ústavu, skončit má příští rok v létě. Na sociální síti X o tom informoval Jakub Bazgier ze Správy železnic.
Vysokorychlostní trať Moravská brána mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem bude měřit 74 kilometrů. Příprava je rozdělena na dvě části, a to z Brodku do Hranic a z Hranic do Ostravy-Svinova. Stavba trati si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Začít má v roce 2026 a zabere asi šest let. Trať budou využívat pouze osobní vlaky, jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu.
Archeologický výzkum na úseku chystané vysokorychlostní trati z Hranic do Ostravy-Svinova bude zahájen v květnu a potrvá 15 měsíců. „Během této doby budou prováděny prospekční činnosti, které pomůžou určit rozsah archeologických rizik v dané lokalitě a poslouží jako důležitý podklad pro další přípravu stavby vysokorychlostní železnice,“ uvedla Správa železnic.