Fórum OR: Olomoucký kraj zvyšuje slevy na jízdném. Co na to říkají zastupitelé?
Od 1. července zvýšil Olomoucký kraj slevy na jízdném ve veřejné dopravě pro cestující ve věku od šesti do 18 let, studenty do 26 let a seniory nad 65 let. Původně byla sleva 50 procent, zastupitelé na posledním zasedání odhlasovali navýšení na 75 procent. Hlasování se zúčastnilo celkem 50 zastupitelů, přičemž proti návrhu hlasovaly pouze kluby Starostové pro Olomoucký kraj a Spojenci24. Ve Fóru, tentokrát z Olomouckého kraje, Report položil vybraným zastupitelům z každého klubu otázku: "Jak hodnotíte rozhodnutí krajské rady zvýšit slevy na jízdné pro studenty a seniory? A co to podle Vás může znamenat?" Odpovědi jsou zveřejněny v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.
Viktor Kohout (Spojenci 24 s vámi)
Minulý rok v rámci kontaktní kampaně Spojenci 24 do Krajských voleb jsme se tisíců lidí v kraji ptali, co jim chybí a v čem je co potřeba zlepšit. Ani jeden clověk z oslovených nám nesdělil protřebu snížit jízdné a potřebu dostávat slevu na tento účel. Jsem mezi seniory hodně a myslím, že toto je tak nepálí. Na rozdíl třeba maminek samoživitelek. Je to dle mého názoru předvolební populistické gesto s vysypáním nemalých peněz z vrtulníku do vzduchu, místo toho, aby se tyto finance přisypaly třeba na podporu výstavby domů pro seniory, nebo na posílení rozpočtu do Správy silnic Olomouckého kraje, kde je nadmíru požadavků obrovských oprav a peněz pořád málo. Zde by mi připadalo smysluplnější tyto prostředky raději investovat. Nerad bych byl, že můj výrok je, že jsem proti seniorům a podpory nim. I naše město podporuje aktivity Senior klubu včetně Senior taxi částkou téměř milionem Kč. Rozumný člověk snad chápe můj názor.
Miroslav Adámek (ANO)
Slevy na jízdném jsou dalším konkrétním krokem, jak nové vedení hejtmanství pomáhá lidem. Stejné slevy tady byly už dříve. Minulé vedení kraje je zrušilo a teď se zase lidem vrací. Pro mě je důležité, že z 84 % tyto slevy využívají mladí lidé. Podpora mladých rodin a studentů je klíčová a určitě se to naší společnosti vrátí. V rámci nově zavedených slev na jízdné samozřejmě vnímám i environmentální rozměr, kdy může dojít k přesunu části cestujících z individuální dopravy na dopravu hromadnou.
Marek Obrtel (Stačilo!)
Se zvýšením slevy na jízdném pro žáky, studenty a seniory souhlasím a neměl jsem s jeho schválením žádný problém. Nakonec toto zvýšení reflektuje stav, který zde již jistou dobu existoval a z hlediska mých osobních zkušeností a informací byl veřejností kladně přijímán a hodnocen.
Domnívám se, že jestliže se najdou peníze na bezbřehou podporu ukrajinských občanů, nelegálních migrantů, na nesmyslné zbrojení na základě strašení imaginárním, propagandou vytvořeným nepřítelem, pak nevidím jediný důvod, proč nepodpořit vlastní občany v kategorii těch nejvíce zranitelných, často také sociálně slabých.
Toto rozhodnutí je dle mého názoru a názoru našeho klubu správné.
Dalibor Horák (ODS)
Zvýhodnění jízdného pro studenty a seniory je jedním z nástrojů, které těmto skupinám obyvatelstva mají pomoci bojovat s takzvanou dopravní chudobou. Jak vyplývá z průzkumu společnosti STEM a dalších zdrojů, dopravní chudoba je jedním z vážných problémů naší společnosti. Zlevnění jízdného může přinést žádoucí výsledky, tedy širší dostupnost veřejné dopravy pro nízkopříjmové skupiny obyvatelstva a zvýšení podílu veřejné dopravy v celkových přepravních výkonech.
Pavel Jelínek (SPD, Trikolora, PRO a Svobodní)
Rozhodnutí krajského rady zvýšit slevy na jízdném pro studenty a seniory hodnotím kladně. Jednak protože jsem člen krajské rady a o tomto návrhu jsme dlouze debatovali, ale hlavně proto, že jsem přesvědčený o správnosti tohoto rozhodnutí. Je potřeba více cestujících přilákat do veřejné dopravy a sleva také přinese finanční úlevu i mladým rodinám s dětmi. Většina slev jde pro žáky a studenty a právě to je cílová skupina, kterou je možné přivést k využívání hromadné dopravy s efektem následného snížení individuální dopravy v období, kdy se dostanou do produktivního věku. Je to velmi široké téma na které asi v této anketě není tak velký prostor, proto jen takto krátce.Josef Suchánek (Starostové pro Olomoucký kraj)
Především bych chtěl upozornit, že se zde nejedná o rozhodnutí krajské rady (která to musela samozřejmě formálně odhlasovat), ale o rozhodnutí celostátního vedení ANO, nejspíš přímo předsedy. A o těchto rozhodnutích, jak známo, se nediskutuje, ta se plní. Jde o předvolební marketingový tah, zaměřený na důležitou část voličské jádra hnutí ANO, tedy seniory. Takže de jedná o příspěvek na politickou kampaň před podzimními sněmovními volbami, a to ze zdrojů kraje. Nebo by snad někdo vzkaz voličům typu "Podívejte se - v krajích, kde máme hejtmany za ANO jsme důchodům snížili jízdné v krajské dopravě o dalších 25%" mohl číst jinak?
Kromě dalšího zbytného finančního "záseku" do krajského rozpočtu ve výši 37 milionů korun jen za letošní rok (tyto peníze stávající krajská rada zřejmě nepovažuje za zásadní) to znamená dosti velkou komplikaci pro 400 měst a obcí, které nad rámec zákona spolufinancují krajskou dopravu. Těžko se teď bude tento dobrovolný příspěvek akceptovat obcím, které uvidí, že kraj vlastně jejich peníze až tak moc nepotřebuje, když může ze svých bez problémů nesystémově podpořit vybrané skupiny cestujících. A že tím zároveň obce fakticky finančně přispívají na kampaň hnutí ANO? Tohle se bude líbit opravdu málokomu.