Sdílená kola se do Olomouce vrátí. Město se dohodlo s firmou nextbike

Olomoucká radnice se po sérii jednání dohodla s firmou nextbike Czech Republic na letošním provozu sdílených jízdních kol v tomto stotisícovém městě. Podle podmínek, které v úterý schválili radní, by lidé měli mít od jara do podzimu v Olomouci k dispozici 150 bicyklů, za minutu jízdu zaplatí korunu. Na zajištění bikesharingu se bude podílet Univerzita Palackého. ČTK to dnes řekl primátorův náměstek Tomáš Pejpek (ProOlomouc). Loni firma nextbike v Olomouci provozovala 200 sdílených kol, na podzim ale oznámila stažení všech bicyklů. Zdůvodnila to nedostatečnou podporou ze strany města. Radní nyní přistoupili na návrh, že město za tuto službu ročně zaplatí milion korun plus DPH. V předchozích letech radnice na bikesharing finančně nepřispívala.

Smlouva mezi radnicí a nextbike ještě není uzavřena, podepsat ji podle rozhodnutí radních má Pejpek. Jízdní kola by měla být v ulicích Olomouce rozmístěna od 1. května nebo nejpozději do 14 dní od nabytí účinnosti smlouvy. "Podle toho, co nastane později," podotkl Pejpek. Radní o návrhu společnosti nextbike jednali už v polovině března. Po diskusi v politických klubech se nepřiklonili k využití její tehdejší nabídky, která předpokládala roční podporu města 1,5 milionu korun plus DPH. Radní náměstka Pejpka pověřili, aby jednal s firmou nextbike o zajištění služby pro letošní rok při nižší spoluúčasti města. Pejpek má na podzim předložit návrh veřejné zakázky na provozování bikesharingu v letech 2026 až 2029.

Společnost nextbike v roce 2024 v Olomouci provozovala 200 sdílených kol a měla registrováno 16 495 klientů. Lidé loni platili celou výpůjčku, půlhodina je přišla na 30 korun. Ředitel nextbike Lukáš Luňák na podzim uvedl, že radnice bikesharing málo podporuje a nepřiklonila se k návrhu zavést v Olomouci patnáctiminutové jízdy na sdílených kolech zdarma. Podobný systém funguje například v Přerově, kde město letos za patnáctiminutové bezplatné jízdy společnosti nextbike měsíčně poukáže 228 tisíc korun bez DPH.

Sdílená kola v Olomouci od roku 2014 provozovala společnost Rekola, v roce 2020 se k ní přidala firma nextbike. V roce 2022 se společnost Rekola rozhodla v Olomouci činnost ukončit. Radnice za dobu působení oběma firmám neposkytovala finanční podporu, i když o ni dlouhodobě žádaly. Město bikesharing podporovalo pouze poskytnutím svých cyklostojanů.

Společnost nextbike nyní provozuje bikesharing ve více než 40 městech, ve kterých má 7500 městských bicyklů a elektrokol.

Související

  • Olomoucká ulice v Prostějově se znovu otevře. Železničáři dokončili opravy dříve
    Doprava

    Olomoucká ulice v Prostějově se znovu otevře. Železničáři dokončili opravy dříve

    Na ulici Olomoucká v Prostějově prováděli železničáři rekonstrukci železničního přejezdu, a to za úplné uzavírky. Dopravní omezení mělo původně trvat až do 5. prosince a ovlivněná měla být hromadná i soukromá doprava. Železničářům se podařilo práce dokončit s výrazným předstihem.

  • Kraj dokončil opravu cesty na Šumpersku
    Doprava

    Kraj dokončil opravu cesty na Šumpersku

    Kraj má o jednu rozbitou silnici méně. Cesta z Rapotína do Rejchartic na Šumpersku je hotová. Pět kilometrů nové vozovky už slouží místním řidičům.

  • Řidičům v Hranicích se ulevilo. Bělotínská ulice je bez semaforů a omezení
    Doprava

    Řidičům v Hranicích se ulevilo. Bělotínská ulice je bez semaforů a omezení

    Z Bělotínské ulice v Hranicích na Přerovsku zmizely semafory. Ulice je díky konci opravných prací opět průjezdná ve všech čtyřech pruzích bez zdržení. Dokončovací práce, které budou probíhat přes zimu, by měly mít jen minimální dopad na dopravu.

  • Správa železnic dokončila opravu trati poničené požárem cisterny s benzenem
    Doprava

    Správa železnic dokončila opravu trati poničené požárem cisterny s benzenem

    Správa železnic (SŽ) dokončila opravu železniční trati u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku, kterou v únoru poničil mohutný požár cisternového vlaku s benzenem. Na dvoukolejné trati z Hranic do Valašského Meziříčí byl po požáru zastaven provoz vlaků, částečně ho SŽ obnovila v červnu po jedné koleji. Vlaky tam od té doby jezdily nižší rychlostí. Letní provizorní zprovoznění trati přišlo na 23 milionů, následná podzimní oprava stála 90 milionů korun. ČTK to dnes řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Omezení provozu na trati skončí dnes v podvečer.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Po čtyřech letech vystřídal Štěpána Kellnera ve vedení olomouckých lidovců Matouš Pelikán. Na výroční členské schůzi s byl do funkce předsedy zvolen výraznou většinou. Nové vedení chce posílit viditelnost strany a také zlepšit práci s mladými. Více.
  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Brutalita narůstá, důvody ale neznáme - to oznámila kriminálka v Olomouckém kraji. Všímá si rostoucí brutality u vražd v kraji. Útočníci zasazují více ran a jsou násilnější. Vražd a pokusů o vraždu je letos 2x oproti loňsku.
  • OLOMOUC
    DPMO jich chce pořídit 8. Mají být jednosměrné a podnik chce zakázku vypsat do konce roku. Dodání tramvají potrvá 2 roky. Zakázka má být za 280 milionů korun a většinu má pokrýt dotace. Více. 

Nejnovější

Doporučujeme

Nejčtenější

  • Jak bude vypadat vánoční tramvaj? DPMO přiveze i jednu novou
    Doprava

    Jak bude vypadat vánoční tramvaj? DPMO přiveze i jednu novou

    Vyšší sazba za jízdu načerno, nová vánoční tramvaj i platba kartou. Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) se připravuje na novinky, jak pro Radio Metropole popsala mluvčí Anna Sýkorová. Nové pokuty začínají platit od 1. ledna, vánoční tramvaj ale uvidí Olomoučané už letos.

  • Zatěžkávací zkouška dopadla dobře. Kdy se otevře poslední úsek D1?
    Doprava

    Zatěžkávací zkouška dopadla dobře. Kdy se otevře poslední úsek D1?

    Celá dálnice D1 bude brzy hotová. Po otevření úseku D35 u Globusu na Olomoucku se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje na dokončení posledního úseku D1 u Přerova. Otevření plánují silničáři na 19. prosince.

  • Revizor najede desetitisíce kilometrů. Nejradši mám cestující s jízdenkou, říká šéf revizorů
    Doprava

    Revizor najede desetitisíce kilometrů. Nejradši mám cestující s jízdenkou, říká šéf revizorů

    Revizoři Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) ročně v městské hromadné dopravě urazí tisíce až desetitisíce kilometrů. Nemají přitom pevně dané trasy ani stanovený počet cestujících bez jízdenky, které musí odhalit. Jejich práce je do značné míry samostatná a zaměřená spíše na prevenci než na represivní opatření. V rozhovoru pro Radio Haná o tom mluvil Jakub Damek, vedoucí oddělení přepravní kontroly.

Seriály