Co bude místo prostějovské nádražní budovy? Rekonstrukce je na dosah
Budovu místního nádraží v Prostějově čeká zásadní proměna. Rekonstrukce však může začít až poté, co objekt přejde z majetku Správy železnic do vlastnictví města. Dle náměstka primátora Jiřího Rozehnala (ANO) se jedná o velmi náročný, administrativně, legislativně a technicky rozsáhlý proces, který už více než rok řeší obě strany „V současné době jsme po jednáních našli shodu ve všech podmínkách převodu a chci touto cestou poděkovat Správě železnic za vstřícný přístup,“ uvedl pro Report Jiří Rozehnal (ANO). K převodu by mělo dojít na začátku roku 2026.
Jednání mezi statutárním městem Prostějov a Správou železnic ve věci bezúplatného převodu budovy místního nádraží v Prostějově probíhají více než rok. Po shledání shody ve všech podmínkách převodu čeká město na schválení převodu ministerstvem dopravy, meziresotní komisí a vládou České republiky. Hrubý odhad k převodu je začátek roku 2026. Poté budou moci začít veškeré práce na budově.
„Město Prostějov může zahájit přípravné práce až v okamžiku nabytí nemovitosti do svého majetku, včetně vyhotovení studie, která naznačí, co by v rámci stavebního uspořádání mohlo v budově v budoucnosti být,“ uvedl pro Report náměstek primátora Jiří Rozehnal (ANO).
Možné využití nádražní budovy
Odbor rozvoje a investic připravuje zpracování studie na rekonstrukci budovy místního nádraží. V březnu tohoto roku se projednávala možnost přesunu policejní stanice z Vrahovic. Tento přesun by městu umožnil bezúplatný převod, který požaduje Správa železnic (SŽ).
"Následovat budou jednání s budoucími nájemci, ano, jedním z vážných zájemců je Policie České republiky, příprava a zhotovení projektové dokumentace, stavební povolení , zajištění financování rekonstrukce, výběrové řízení a samotná rekonstrukce," uvedl pro Report Jiří Rozehnal (ANO).
Převod budovy na město
Prostějovské zastupitelstvo v červnu roku 2024 schválilo plánovaný bezúplatný převod historické budovy místního nádraží na město. Radnice budovu při splnění dohodnutých podmínek může získat bezúplatně. Transakci schvalovala správní rada Správy železnic a vláda.
"Jednání ze strany SŽ byla maximálně vstřícná. Oběma stranám šlo o totéž, tedy o smysluplné využití místa, pro které provozovatel železnice do budoucna nemá využití," uvedl již dříve primátorův náměstek Jiří Rozehnal (ANO).
Po schválení převodu se odstraní drážní technologie. Nakonec přijde rekonstrukce, která je naplánovaná na léta 2027 a 2028.
Demolice se nekoná
"V budově jsou technická zařízení nezbytná pro provoz nádraží. Na příštím jednání zastupitelstva budeme schvalovat podmínky a tím pádem Správa železnic zahájí kroky k rekonstrukci tak, aby se zařízení přesunula mimo budovu a my budeme moct začít pracovat," uvedl pro Report Rozehnal.
Rekonstrukce je naplánovaná od střechy směrem dolů. Vedení města by chtělo obnovit poštu a zřídit v budově i pracoviště pro veřejnost, jako knihovnu nebo archiv. Dle Rozehnala jsou to zatím jen úvahy, město se nebude bránit zajímavým návrhům pro blaho jak města, tak občanů.
„Máme radost, že se zachránila historická budova, ale je potřeba vymyslet rozumné využití," uvedl pro Report zastupitel Lukáš Andrýsek (Pévéčko). Dle Jana Mochťáka (Piráti) by se měla otevřít diskuze s občany o využití budovy.
"Dokážu si představit, že tam budou kancelářské prostory, případně komunitní prostory, kde se budou moci občané setkávat. Dokážu si představit, že část budovy by byla využitá pro rekonstrukci k bydlení a zajištění městských bytů, které v Prostějově chybí," vysvětlil pro Report s tím, že za důležité považuje vyslechnutí občanů.
Studie za tisíce a rekonstrukce železniční stanice
Celkové náklady na studii momentálně činí bezmála 100 tisíc včetně DPH. Náklady včetně případné rezervy na další potřebné stavební průzkumy jsou odhadovány ve výši 150 tisíc korun, ty by na rekontrukci budovy uvolnila radnice. Město se Správou železnic dlouho jednalo o podmínkách převodu nádražní budovy. Důležitou roli v rozhodování sehrály i předpokládané náklady na rekonstrukci budovy a jejího okolí, které se můžou dostat na desítky milionů korun.
„Celková předpokládaná cena rekonstrukce bude k dispozici až po zhotovení projektové dokumentace a rozpočtu, cca 18 měsíců od převzetí budovy,“ uvedl pro Report Jiří Rozehnal (ANO).
„Rekonstrukci bude financovat město Prostějov s případným využitím dotačních titulů, pokud budou vyhlášeny,“ dodal Jiří Rozehnal (ANO).
Správa železnic připravuje také rekonstrukci železniční stanice Prostějov-místní nádraží. V plánu má výměnu kolejiště a opravu nástupišť i zabezpečovacích zařízení včetně pokládky nových kabelů. Do nových prostor v sousedství historické nádražní budovy budou přestěhovány technologie pro provoz nádraží.
V minulém roce stavbaři v areálu stanice zbourali lokomotivní depo, točnu, vodárnu a kancelářské budovy. Po bývalé točně mají na místech vzniknout odpočinková a obytná zóna.
Historie nádražní budovy
Výpravní budova stojí na jednokolejové regionální trati mezi stanicemi Prostějov a Chornice. První vlaky zde vyjeli v roce 1889. Vedení Správy železnic oznámilo před několika lety, že mimo rekonstrukci železniční stanice plánuje i zbourání nádražní budovy a stavbu menšího objektu. Lidé tehdy chystali proti zbourání budovy petici, aby byla zachována.