Vlaky se v prosinci vrátí na Jesenicko. Po povodních se obnoví provoz na posledních dvou tratích
Vlaky se v závěru letošního roku vrátí na poslední dva úseky železničních tratí na Jesenicku, které loni v polovině září poškodily ničivé povodně. Od té doby tam náhradní dopravu cestujících zajišťují autobusy. Na dotaz ČTK to řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Provoz na trati z Písečné do Mikulovic i na železnici ze stanice Lipová-lázně do Javorníka bude obnoven 14. prosince se začátkem platnosti nového jízdního řádu. Dokončovací stavební práce na opravě těchto tratí budou pokračovat ještě v prvním pololetí příštího roku.
"Začátkem srpna se po průzkumu, vyprojektování a výběru zhotovitele rozběhly práce na sanaci sesuvu a obnově trati na úseku mezi stanicemi Písečná a Mikulovice. Realizaci zajišťuje společnost Hroší stavby Morava a podle uzavřené smlouvy by měla stát 108,5 milionu korun bez DPH. Úsek bude zprovozněn tak, aby na něj 14. prosince mohly s platností nového jízdního řádu opět vyjet vlaky," uvedl Gavenda.
Stavbaři začali opravovat také úsek mezi stanicemi Vápenná a Javorník, kde bylo mezi Vápennou a Velkou Kraší po povodních nejprve potřeba vrátit řeku Vidnávku do původního koryta. Obnovu trati má na starost sdružení firem TOMI-REMONT a Hroší stavby Morava, oprava má stát 437,7 milionu korun bez DPH. "Také celá trať z Lipové-lázní do Javorníka má být s platností nového jízdního řádu zase v provozu," řekl Gavenda.
Tyto dvě železniční trati jsou v Olomouckém kraji posledními úseky, kde je provoz narušený loňskými povodněmi. Zářijové záplavy poškodily také například trať z Hanušovic na Šumpersku do Dolní Lipky v Pardubickém kraji. Vlaky na podzim nejezdily ani po poškozených tratích do Starého Města pod Sněžníkem či z Hanušovic do Branné na Šumpersku. "Souhrnné povodňové škody na železniční infrastruktuře přesáhnou miliardu korun, přesný účet bude známý po dokončení všech zbývajících oprav," uvedl Gavenda.
V Olomouckém kraji v polovině loňského září zasáhly povodně spolu s Jesenickem také část Šumperska a Olomoucka, nicméně na Jesenicku způsobily katastrofální škody. Zasáhly rozsáhlý pás kolem řeky Bělé od Bělé pod Pradědem přes Jeseník, Českou Ves, Mikulovice a Písečnou a řadu obcí kolem toků Vidnávka a Staříč. Záplavy poničily infrastrukturu včetně silnic a mostů.