V havarijním stavu jsou v Olomouckém kraji dvě třetiny silnic 3. třídy

V havarijním stavu jsou v Olomouckém kraji dvě třetiny silnic třetí třídy a zhruba pětina silnic druhé třídy. Na Olomouckém dopravním fóru to dnes řekl ředitel Správy silnic Olomouckého kraje David Štěpánek. Podle něj je dluh na silniční infrastruktuře včetně mostů obrovský a vyžádá si v příštích letech značné investice. Olomoucký kraj vlastní zhruba 3100 kilometrů silnic druhé a třetí třídy. Odborníci před několika lety odhadli, že oprava zanedbaných komunikací bude stát kolem 25 miliard korun. Kvůli následnému výraznému růstu cen stavebním prací a materiálů bude aktuální částka vyšší.

Silnice třetí třídy v Olomouckém kraji měří celkem 2174 kilometrů, přičemž v havarijním stavu je 1450 kilometrů a v nevyhovujícím 136 kilometrů. Do havarijní kategorie v kraji spadá také bezmála 192 kilometrů z 914 kilometrů silnic druhé třídy. Za nevyhovující odborníci označili takřka 49 kilometrů silnic druhé třídy. Nejvíce silnic v havarijním stavu je na Olomoucku, a to 453 kilometrů silnic třetí třídy a 48 kilometrů silnic druhé třídy.

Kraj ročně do rekonstrukce a údržby silnic druhé a třetí třídy investuje asi miliardu korun. Ministerstvo dopravy finančně podpořilo obnovu krajských silnic v Olomouckém kraji poprvé v roce 2015, a to dotací 280 milionů korun. Finanční podporu získal kraj i v následujících letech. Letos dotace Státního fondu dopravní infrastruktury obnášela 367 milionů korun, příští rok by podle Štěpánka měla klesnout na 244 milionů korun.

Kromě peněz ze SFDI se na opravách silnic druhé a třetí třídy podstatnou měrou podílí i rozpočet Olomouckého kraje. Další peníze jdou na údržbu vozovek prostřednictvím Správy silnic Olomouckého kraje. Tyto zdroje by podle Štěpánka měly v roce 2024 zůstat na letošní úrovni. Hejtmanův náměstek Michal Zácha (ODS) upozornil na to, že tempo oprav krajských silnic do značné míry závisí na přerozdělování peněz na celostátní úrovni. Hejtmanství se snaží každoročně zvyšovat svůj podíl, avšak ceny stavebních prací od začátku loňského roku výrazně vzrostly, což dál rozevřelo nůžky mezi nutnými opravami silnic a finančními zdroji. Některé mosty jsou už podle Záchy v takovém stavu, že hrozí jejich uzavření.

Místostarostka Kožušan na Olomoucku Michaela Sigmundová (Nezávislá volba pro obec) dnes kritizovala systém financování oprav krajských silnic. "Kdykoliv jednám o opravách silnic 2. třídy a o silnicích 3. třídy, tak pokaždé slyším, že nejsou peníze," řekla Sigmundová, podle které obce na opravu zanedbaných krajských silnic kvůli nedostatku peněz musí čekat i desítky let. "Měli bychom se zamyslet nad tím, zda není celý systém financování dopravní infrastruktury špatně nastaven, i nad tím, jak ho změnit," podotkla Sigmundová. Uvedla, že zanedbané silnice mají negativní dopad na bezpečnost provozu i kvalitu života v obcích.

Související

Rychlovky

  • JESENÍKY
    Lidé mohou od pondělka znovu získat vouchery pro pobyt v Jeseníkách. Cenově zvýhodněné poukazy chtějí navrátit do záplavami postižené oblasti turistický ruch, ve druhém kole bude program cílit na období podzimu. Podrobnosti.
  • OLOMOUCKO
    Vedení Litovle během týdne oznámilo, že se školní rok v základní škole v Nasobůrkách s největší pravděpodobností letos v září nerozjede. Nyní ale společně s ředitelkou školy našli řešení, díky kterému bude provoz školy s největší pravděpodobností pokračovat. Více.
  • PŘEROV
    Velkou proměnou projde v Přerově sídliště budovatelů. Město plánuje v následujících letech jeho revitalizaci. Nově již vybralo zpracovatele projektové dokumentace.

Nejnovější

Doporučujeme

Nejčtenější

  • Ve FN Olomouc probíhá výměna chodníků. Práce potrvají do září
    Zdraví
    Doprava

    Ve FN Olomouc probíhá výměna chodníků. Práce potrvají do září

    Ve Fakultní nemocnici Olomouc nastává další dopravní komplikace. V ulici Zdravotníků u budovy provozu stravování a bývalé uhelny probíhá kompletní rekonstrukce chodníků. Práce budou trvat až do 22. září.

  • ŘSD koupilo většinu pozemků na stavbu dálnice D55. Stavba by mohla začít příští rok
    Doprava

    ŘSD koupilo většinu pozemků na stavbu dálnice D55. Stavba by mohla začít příští rok

    Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje (ŘSD) se podařilo vykoupit drtivou většinu pozemků trvalého záboru pro výstavbu úseku dálnice D55 z Kokor do Přerova. V září by tak měl začít záchranný archeologický výzkum a následné výběrové řízení stavební firmy. Termín zahájení stavby by mělo ŘSD upřesnit po výběru firmy.

  • Výkup pozemků pro vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy odstartoval
    Doprava

    Výkup pozemků pro vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy odstartoval

    Výkup pozemků pro připravovanou vysokorychlostní trať mezi Prosenicemi na Přerovsku a Ostravou-Svinovem zajistí společnost Sdružení GMtech+AFRY+MCO+MPA. Státní Správa železnic (SŽ) s ní podepsala smlouvu. Majetkoprávní přípravy se firma ujme v srpnu. Do roku 2028 má být vykoupeno 90 procent pozemků potřebných pro stavbu tohoto úseku vysokorychlostní trati. Sdělil to generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Seriály