Studie: Železniční tunel pod Červenohorským sedlem je technicky proveditelný

Uvažovaná stavba železničního tunelu pod Červenohorský sedlem zhruba za 19 miliard korun, která by zajistila bezpečné a rychlé dopravní spojení odlehlého horského okresu Jeseník s ostatními částmi kraje a země, je podle autorů územní studie technicky proveditelná. Na sociálních sítích to oznámil hejtmanův náměstek Jan Šafařík (Spojenci - Koalice pro Olomoucký kraj), podle kterého je třeba porovnat výhodnost této varianty s případnou modernizací trati přes Ramzovské sedlo. Hejtmanství před časem oprášilo letitý záměr spojit Jesenicko s vnitrozemím pomocí tunelu pod Červenohorským sedlem, preferuje jeho železniční variantu. Zadalo proto územní studii, zda lze ambiciózní investici v budoucnu uvést v život.

"Studie uvádí, že stavba za zhruba 19 miliard korun je technicky realizovatelná a dlouhodobě ekonomicky návratná, ale zmiňuje také rizika vlivu jiných dotčených zájmů, kvůli kterým stavbu případně nemusí jít realizovat. Jako například vliv na životní prostředí," uvedl Šafařík, podle kterého studie hodnotila propustnost území a jeho připravenost z pohledu územního plánování. "Aby projekt dával vůbec nějaký smysl, nejedná se jen o samotný tunel, ale o celou trasu od Zábřehu přes Šumperk, Kouty nad Desnou, Jeseník a až po hranice s Polskem," podotkl.

Studie podle Šafaříka zatím nebyla podrobně prezentovaná vedení kraje a nebyla ani projednána se zástupci obcí a měst v okolí plánovaného tunelu, kterým má být představena tento týden v Šumperku. "Zároveň studie zatím nebyla podrobena žádné ekonomické oponentuře. Při řešení napojení Polska a Jesenicka na hlavní železniční trať v Zábřehu je nutné zvažovat také druhou variantu. Tou je modernizace trati přes Ramzovské sedlo. Zatím nemáme technické a ani ekonomické srovnání s tímto řešením. Bez toho není možné určit výhodnost jedné či druhé varianty," upozornil Šafařík.

O stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem se diskutuje od 90. let, hovořilo se tehdy hlavně o silniční variantě. Společnost Lesostavby usilovala o jeho vybudování od roku 1998. O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí. Firmě se ale nepodařilo získat status veřejně prospěšné stavby a jen u takové stavby zákon připouští vyvlastnění pozemků. S projektem od počátku nesouhlasili ochránci přírody, varovali před nárůstem automobilové dopravy v této části Jeseníků. Proti tomuto projektu byly i některé obce. Automobily nyní jezdí po opravené silnici přes Červenohorské sedlo, železnice končí na šumperské straně sedla v Koutech nad Desnou.

Hejtman Josef Suchánek (Piráti a STAN) letos na jaře novinářům řekl, že díky tunelu pod Červenohorským sedlem by se mohlo železniční spojení mezi Jeseníkem a Olomouci zkrátit až na 55 minut. Nyní cesta rychlíkem z Jeseníku do Olomouce zabere přes Ramzovské sedlo zhruba dvě hodiny. Hejtman podporuje variantu železničního tunelu pod Červenohorským sedlem, protože je to ve srovnání s automobilovou dopravou ekologické řešení dopravní dostupnosti Jesenicka.

Související

  • Další část oprav Rooseveltovy a Polské. Chystá se v půlce července
    Doprava

    Další část oprav Rooseveltovy a Polské. Chystá se v půlce července

    V polovině července odstartuje další etapa rekonstrukce Rooseveltovy ulice v Olomouci. Stavební práce se tentokrát soustředí na úsek mezi železničním přejezdem a křižovatkou s Polskou ulicí. Proměnou projde nejen samotná komunikace, ale také křižovatka, chodníky, zastávky i veřejné osvětlení. Hotovo by mělo být do konce října.

  • Přehled uzavírek ve fakultce. Kudy projedou auta a kudy pěší?
    Doprava

    Přehled uzavírek ve fakultce. Kudy projedou auta a kudy pěší?

    Fakultní nemocnice Olomouc letos během letních měsíců realizuje několik klíčových stavebních projektů, které výrazně ovlivňují dopravu v areálu. Cílem je modernizace nemocnice a zvýšení komfortu pro pacienty i zaměstnance, stavební činnost však dočasně komplikuje pohyb vozidel i pěších.

  • Méně cestujících než o rok dříve. Za nižší čísla mohou i opravy trati
    Doprava

    Méně cestujících než o rok dříve. Za nižší čísla mohou i opravy trati

    Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) loni přepravil 55,36 milionu cestujících, meziročně jich bylo o 1,13 milionu méně. Podíl na tom měla několikaměsíční oprava tramvajové trati, kvůli které klesl počet cestujících přepravených tramvajemi. Naopak autobusy MHD v meziročním srovnání využilo více osob. ČTK údaje získala z výroční zprávy společnosti.

  • Na Litovelské vznikl nový koridor pro pěší. Město nabádá ke zvýšené opatrnosti
    Doprava

    Na Litovelské vznikl nový koridor pro pěší. Město nabádá ke zvýšené opatrnosti

    Kvůli opravám na kolejích je uzavřený přejezd v Litovelské ulici v Olomouci. Krom provozu MHD tak práce omezí i automobilovou dopravu a dopravu chodců. Město Olomouc po dohodě s investorem a zhotovitelem stavby nechal vybudovat další koridor pro pěší, který spojuje ulice Litovelská a Palackého.

Rychlovky

  • OLOMOUC
    Olomouc se opět promění na otevřenou galerii díky Street Art Festivalu. Řada umělců dostane možnost vystavit své umění na oči Olomoučanů po celém městě během celého září. Kde všude bude možnost umělecká díla vidět je stále v řešení. Podrobnosti.
  • OLOMOUC
    Kvůli opravám na kolejích je uzavřený přejezd v Litovelské ulici v Olomouci. Krom provozu MHD tak práce omezí i automobilovou dopravu a dopravu chodců. Město Olomouc po dohodě s investorem a zhotovitelem stavby nechal vybudovat další koridor pro pěší, který spojuje ulice Litovelská a Palackého. Více.
  • OLOMOUCKO
    Začínal tu s hokejem i vítěz Stanley Cupu a rodák David Krejčí. Zimní stadion ve Šternberku na Olomoucku odkoupilo město v březnu, teď s ním má velké plány. Areál navazuje na sousední sportoviště – atletický a fotbalový stadion i aquacentrum. Více.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Kultovní motocykly Ducati oživí léto v Šantovce
    Doporučujeme

    Kultovní motocykly Ducati oživí léto v Šantovce

    Od pátku 4. července ozdobí prostory obchodního centra Galerie Šantovka v Olomouci více než tři desítky motocyklů slavné italské značky Ducati. Poprvé tak mají návštěvníci v Olomouckém kraji možnost zhlédnout unikátní putovní výstavu, která představuje jak historii, tak současnost tohoto motocyklového fenoménu. Mezi exponáty nechybí legendární model Ducati Cucciolo z roku 1949 – první motocykl značky – ani nejnovější modely aktuální sezóny. Výstava se koná pod záštitou oficiálního importéra Ducati pro Českou republiku a potrvá až do 3. srpna. Součástí programu je také bohatý doprovodný program včetně testovacích jízd a soutěží o atraktivní ceny.

  • Vychází nové číslo AZ magazínu. Co tam najdete?
    Doporučujeme

    Vychází nové číslo AZ magazínu. Co tam najdete?

    Nové číslo magazínu Akce Zábava už je na stáncích. Přinášíme krátký přehled toho, co v prázdninovém výtisku zjistíte. A to nejlepší? Na výdejních místech je k sehnání zdarma.

  • Získá Kavárna v oranžerii cenu kraje? Rozhodnout můžete i vy
    Doporučujeme

    Získá Kavárna v oranžerii cenu kraje? Rozhodnout můžete i vy

    Rozlehlý areál v Bludově na Šumpersku, zahradnictví, zámecká oranžérie, stánek se zmrzlinou a nejnověji i kavárna. Tady můžete posedět jak venku, tak přímo uvnitř oranžérie. Ve zrenovovaném stavu je tu oranžérie 25 let, původně přitom sloužila rodu Žerotínů již od roku 1860. Teď můžete pro Kavárnu v oranžerii hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

  • U lišky Bystroušky soutěží v Cenách kraje. Dostane váš hlas?
    Doporučujeme

    U lišky Bystroušky soutěží v Cenách kraje. Dostane váš hlas?

    V srdci malebných Loštic se nachází kouzelné místo, které spojuje lásku k umění, historii a tradičním chutím – Kavárna Galerie U lišky Bystroušky. Tato útulná kavárna, situovaná přímo na náměstí Míru, je poctou legendární postavě lišky Bystroušky, jejíž příběh ztvárnil malíř Stanislav Lolek a spisovatel Rudolf Těsnohlídek. Jejich dílo inspirovalo i slavnou operu Leoše Janáčka, čímž se liška Bystrouška stala kulturním symbolem regionu. Nyní můžete pro kavárnu hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

Nejčtenější

Seriály