Studenti z Olomouce otestovali své komunikační schopnosti na mezinárodním veletrhu
V současné nejisté době plné zákazů a rychle se měnících opatření se učitelům z olomoucké střední odborné školy podařilo něco skoro nemožného: zorganizovat Mezinárodní veletrh fiktivních firem, jehož se mohli účastnit studenti z Česka i ze zahraničí. Devátý ročník veletrhu se uskutečnil ve čtvrtek 27. ledna v budově Střední školy logistiky a chemie v Olomouci. Studentům pracujícím ve fiktivních firmách umožnil otestovat své komunikační schopnosti a porovnat se s konkurencí.
Co jsou to vlastně fiktivní firmy? Je to předmět praktického zaměření, který připravuje žáky na všechny radosti i strasti podnikání, jež mohou v reálném světě byznysu nastat. Firmy jsou sice fiktivní, ale studenti musí obstarat vše, co je třeba: zvolit si předmět svého podnikání, přihlásit společnost do živnostenského a obchodního rejstříku, najímat zaměstnance, vyplácet jim mzdy, odvádět daně, vést účetnictví a v neposlední řadě svůj podnik propagovat. A kde lépe ho prezentovat, než na veletrhu fiktivních firem.
„Veletrh slouží především k tomu, aby si žáci pracující ve fiktivních firmách, vyzkoušeli své teoretické znalosti v praxi. Žáci si musí připravit veškeré propagační materiály, musí prodat co nejvíce zboží, a vše poté zaúčtovat v účetním programu,“ vysvětlila jedna z organizátorek veletrhu, učitelka Jiřina Letochová, „Největším přínosem veletrhu je to, že studenti svou firmu prezentují před odbornou porotou, před kterou musí zároveň svou činnost obhájit.“ Přihlášené společnosti tak mezi sebou soutěží, zároveň však mohou navázat i spolupráci a přátelství.
Na letošním ročníku bylo k vidění 26 fiktivních firem z Česka, Rumunska a Belgie, dalších patnáct firem z Ruska, Slovenska a Moldávie se účastnilo online. Podniky zákazníkům nabízely k prodeji luxusní auta, domácí koláčky, ochucená piva, kvalitní pánské obleky, zájezdy do exotických destinací nebo třeba pronájem tělocvičen. Porota hodnotila zúčastněné v několika kategoriích, zajímala se například o obchodní komunikaci v angličtině, ústní prezentaci firmy, obchodní plán, či nejlepší logo, slogan, video a obchodní stánek. Titulem absolutního vítěze festivalu se může pyšnit společnost Golden Essenc s.r.o., rodinný pivovar z Hané s dlouholetou tradicí. Ze zahraničních firem nejvíce oslnila rumunská cestovní společnost Aurul Apusenilor.
„Veletrh fiktivních firem se mi moc líbil. Díky fiktivní firmě jsme si mohli se spolužáky vyzkoušet, jak se zakládá vlastní podnik nebo jak se vytváří propagační materiály, při tom jsem se mohl kreativně vyřádit,“ popsal sedmnáctiletý student Antonín Šváb, účastník veletrhu a zároveň i jeden ze zakladatelů vítězného pivovaru Golden Essenc, „V rámci veletrhu jsme také obchodovali s ostatními firmami, např. z Rumunska, a mohli jsme si tak procvičit i znalosti cizích jazyků. Jsem moc rád, že jsem se mohl zúčastnit, a získat tak mnoho zajímavých zkušeností, které mi budou užitečné nejen při mém studiu, ale i v běžném životě.“
Na organizaci veletrhu se podílejí pedagogové a žáci ze Střední školy logistiky a chemie v Olomouci, partery akce jsou firmy Edukol s.r.o., Gatema a.s., Omnis Olomouc a.s. a Enovation s.r.o.