Svatomartinské víno je pro mě puberťák v lahvi, ale pro český trh tradice funguje, říká vinařka

Johana Bílková vystudovala vinařství a nyní působí jako obchodní zástupce ve vinařství Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž. Jak se dívá na tradici svatomartinských vín? Jaký je vinný zákazník z Hané? A která vína se hodí právě ke svatomartinské hostině?

Kde se vzala tradice Svatomartinských či mladých vín?

Vůbec značka Svatomartinská vína je hodně mladá, nemá ani třicet let. Původně vznikla z myšlenky mladých vín, která tady je přes 200 let z dob Josefa II. Nemělo to ovšem formu prodejně-marketingovou, ale spíše šlo o zhodnocení úrody. Značka mladého Svatomartinského vína je nápad pana Kopečka z jižní Moravy, který si ji zaregistroval. Značku teď vlastní Vinařský fond a v dnešní době jde hlavně o marketing pro lidi a pro ten trh.

Čím to je, že se tato mladá tradice u nás tak chytla?

Podle mě jde o snahu navázat na tradici, která funguje ve Francii, a to jsou vína z oblasti Beaujolais. Jde o francouzskou původní variaci na mladé víno z jedné odrůdy. S tímto typem vína dobyli svět, ač ta vína svým způsobem nejsou kvalitou shodná s těmi, která dozrávají rok dva ve sklepích. Francouzi dokázali udělat díru do světa s těmito víny. Čeští vinaři pak navázali, akorát zůstali na lokální rovině. Dnes je z toho značka, která lidi táhne. Pro náš trh Svatomartinská vína určitě fungují.

Jak se na to díváte vy, jako vinařka?

Já tato vína nevyhledávám. Jde o víno hotové, ale myslím, že není zralé do lahve. Každý vinař vám ke svatomartinskému vínu řekne, že se musí vypít do Vánoc, nejpozději do Velikonoc. Potom už se ztrácí vše dobré, co ve víně je a kazí se. Tato vína nejsou stabilizovaná správným způsobem, nejsou správně vyzrátá. Jde o narychlo udělaná vína pro trh. Co mám kolegy z branže, shodujeme se, že svatomartinská vína neodkazují na práci vinaře. Pár týdnů zpátky byla ještě na vinici ve formě hroznů. Pro mě je to puberťák v lahvi, jsem spíš za komplexnější vína, kde s každým douškem objevuji novou chuť.

Pokud se mladá vína musí rychle vypít, je pro vinaře trochu risk, taková vína prodávat…

Produkce svatomartinských vín se hodně mění. Bývalo přes sto vinařství, která prodávala oficiální svatomartinská vína. Musí je schvalovat komise, není jednoduché je vyrobit a i za tu značku se platí, což moc lidí neví. Hodně vinařů už dělá svatomartinská vína v menších množstvích, protože vědí, že je nestihnou prodat.

Jak tuto situaci řeší Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž, kde pracujete?

Máme omezený počet lahví, víme, kolik jich prodáme. Neděláme nadbytek, protože dostat tato vína mezi lidi, je často komplikovanější. Je to podobně jako s burčákem. Lidé jsou natěšení, první dva týdny je boom, a pak řeší prodejci, co s tím.

Jak se tedy liší vaše nabídka oproti loňsku?

Letos jsme oproti minulým letům dělali jen jednu odrůdu. Dřív jsme mívali bílé, růžové i červené. Vycházíme z našich zkušeností, kdy jsme nebyli schopní dostat vína úplně na trh. Letos máme odrůdu Irsai Oliver. Není to odrůda určená pro svatomartinské víno, ale je to raná odrůda. Máme asi tři sta lahví, o kterých víme, že je stihneme prodat a nebudeme mít ztráty.

Co se pak tedy děje s mladým vínem, které se neprodá?

Bohužel se musí likvidovat. Když se neprodá, zkazí se a je zdravotně závadné. Což je ztrátové pro každé vinařství, a to nikdo nechce.

Jaký je hanácký zákazník?

Na Hané okolo Kroměříže pořád podle mě převládá oblíbenost pálenky. Lidé nejsou úplně zvyklí pít víno, ale máme tam prestižní klienty, kteří ví, po čem dobrém jít. Obecně gramotnost v rámci zákazníků nakupujících víno, roste. Lidé už vědí, co chtějí hledat, nenechají se ošálit, dokáží pochopit, proč stojí lahev tři sta korun, umějí ocenit kvalitu a práci vinařů. Pro vinaře je to celoroční náročná práce.

Mění se nějak naše preference v průběhu let?

Určitě ano, byl tady trend sladších vín, v dnešní době už lidé volí sušší vína. Trendy se mění také sezónně. S příchodem zimy volí zákazníci červená vína, v létě bílá a růžová. Výkyvy ale nejsou markantní, většinová preference je do bílých vín, červená vína tvoří menší část prodejů.

Co byste tedy doporučila ke svatomartinské hostině?

U nás míváme kachnu, ale obecně k drůbeži se hodí bílá, svěží vína, což k tomu Martinovi sedí. Svatomartinská vína jsou krásně ovocná, nepatří mezi sladší vína, takže s chutí drůbežího masa i paštik se pěkně snoubí.

Související

Rychlovky

  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Návštěvnost kulturních institucí v Olomouckém kraji za posledních pět let odhaluje, jak se proměnilo chování návštěvníků v reakci na pandemii, digitalizaci i společenské změny. Zatímco některé oblasti zaznamenaly pozvolný návrat k předcovidovým číslům, jiné instituce hledají nové cesty, jak zaujmout publikum. Podrobnosti.
  • OLOMOUC - Další posun v plánu nové multifunkční haly. Na konci června se okolo volné plochy na Velkomoravské objevily plachty developera Redstone. Hala by se mohla začít stavět v roce 2027. Nyní dochází k rozpracování projektu. Více.
  • ŠUMPERSKO - Po obnově už je připravené k otevření koupaliště v Rudě nad Moravou. Prošlo obnovou poté, co ho loni v září poničila povodeň. Provozovatelé čekají jen na příznivější počasí.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Tančírna bojuje o Cenu Olomouckého kraje. Hlasovat můžete i vy
    Doporučujeme

    Tančírna bojuje o Cenu Olomouckého kraje. Hlasovat můžete i vy

    Sportovně relaxační areál Tančírna v Loučné nad Desnou je výjimečné místo, kde se snoubí aktivní odpočinek, příroda a kultura. Areál nabízí dětské hřiště s lodí, hradem, lanovkou, houpačkami i vodním prvkem, nafukovací trampolíny, opičí dráhu, moderní workout a parkour zónu, skatepark, bosonohý chodník i odpočinková místa. Teď můžete pro tančírnu hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

  • Vyberte ta nejoblíbenější výletní místa, hlasujte v Cenách Olomouckého kraje
    Doporučujeme

    Vyberte ta nejoblíbenější výletní místa, hlasujte v Cenách Olomouckého kraje

    Hlasování o prestižní Ceny Olomouckého kraje v oblasti cestovního ruchu 2025 je v plném proudu a vy máte stále možnost ovlivnit svým hlasem, kdo zvítězí v jednotlivých kategoriích. V každé z nich se o titul uchází 5 finalistů, mezi kterými je spousta tipů a inspirativních míst pro milovníky přírody, historie, ale i relaxu při šálku lahodné kávy v příjemném prostředí. Tak neváhejte a podpořte své favority v kategoriích Novinka v cestovním ruchu, Kavárenský zážitek, Aktivně s dětmi, Nejromantičtější místo a Putování za vojenskou historií. Hlasovat můžete až do 31.7.2025 na www.cenykraje.cz.

  • Resort bojuje o Cenu Olomouckého kraje. Hlasovat můžete i vy
    Doporučujeme

    Resort bojuje o Cenu Olomouckého kraje. Hlasovat můžete i vy

    Z opomíjeného kouta pod Nízkým Jeseníkem vznikl za posledních 10 let moderní resort s celoročním provozem. V létě nabízí bobovou dráhu, letní tubing, Kamzíkovu stezku v korunách stromů, dětský park skřítka Hrubíka s vodním brouzdalištěm, dračím hřištěm a podzemním bludištěm. Nechybí lanové prvky, prolézačky, minigolf, bungee trampolína ani bikepark s traily všech obtížností. Nyní pro resort můžete hlasovat v Cenách Olomouckého kraje.

  • Tradiční Hornoměstské hody nabízí pestrý program
    Doporučujeme

    Tradiční Hornoměstské hody nabízí pestrý program

    Hornoměstské hody jsou na Rýmařovsku tradicí. Také letos se lidé můžou těšit na spoustu zábavy, atrakcí, kultury nebo sportovních zážitků. Na programu jsou o víkendu 19. – 20. července.

Nejčtenější

Seriály