Olomouc si zaslouží více moderní a kvalitní architektury, říká architekt Miroslav Pospíšil

Stojí například za renovací Galerie Moritz, Slovanského gymnázia a nově i za Červeným kostelem. S architektem Miroslavem Pospíšilem, autorem mnoha budov nejen v Olomouci, jsme diskutovali o jeho práci. Co je podle něho kvalitní architektura? Jak vnímá Olomouc po 20 letech? A jaké stavby má v Olomouci v plánu ještě realizovat?

Jak dlouho trvá realizace stavby? Například Červeného kostela?

Než se podaří stavbu zrealizovat uběhne spousta času. Například rekonstrukce Červeného kostela trvala přibližně 6 let. Proces výstavby je složitý, nejkomplikovanější je právě projektová příprava. Ve fázi projektu zaberou spoustu času diskuse nejen s investorem, ale hlavně s příslušnými úřady (hygiena, hasiči, památkáři, architekti). Jedná-li se o stavbu nebo rekonstrukci v historickém městském centru, proces dialogu s památkáři trvá řadu měsíců. Projekt má samozřejmě několik fází. Architektonická studie je prvním krokem, poté následuje projekt pro stavební povolení a proces končí projektem pro provedení stavby. To je podrobná dokumentace, podle které se stavba realizuje. Prvotní studie může být připravena velmi rychle, avšak veškeré zmíněné debaty a konzultace celý proces projektové přípravy prodlužují.

Stává se Vám, že když procházíte Olomoucí, tak si říkáte: „Tahle budova je hrozná?“

Každý z nás je často vůči svému okolí kritický. To se stává i při hodnocení různých staveb. Obecně platí, že příčinou kritického hodnocení staveb je často neznalost všech souvislostí. Mnohdy hodnotíme negativně něco nové, neznámé, překvapivé, něco, čemu úplně nerozumíme. Kritika je jakousi obrannou reakcí. Pravdou je, že v případě architektury je to trochu složitější, pro širší veřejnost je těžké vnímat, co je to architektura. Nelze to nikomu mít za zlé. Příčinou toho je, že obecně nejsme vychováváni ke vnímání designu, architektury, umění. Považuji to za velký dluh v systému výchovy a vzdělávání, zejména vůči mladé generaci. Architektura, design, umění, to jsou obory, které by se měly výrazněji objevit ve školních osnovách. Lidé by se měli více zajímat o to, co je obklopuje, v jakém prostředí žijí. Kvalitní architektura, kvalitní městský prostor by se měly stát jednou z našich základních potřeb. Proto vnímám jako velmi důležité o architektuře mluvit, architekturu prezentovat, ať na dobrých, nebo špatných příkladech.

Jak tedy poznat kvalitní architekturu? 

Abychom mohli říci o stavbě, že je to dobrá architektura, musí splňovat současně několik kritérií. Při návrhu domu je důležitý jeho obsah (funkce), to, k čemu má sloužit. Dále hraje velkou roli místo určené ke stavbě. Budova by měla být přínosná pro dané místo, měla by dobře fungovat ve veřejném prostoru. Důležitým faktorem je také forma a soudobost navrženého objektu. Architektura musí odpovídat době svého vzniku, současným nárokům na provoz, na technologie. Stavba, která je architekturou, musí být praktická, přehledná, přínosná, ekonomicky efektivní, současně ohleduplná k životnímu prostředí a ohleduplná k místu svého vzniku. Pokud tyto podmínky stavba splňuje, můžeme ji nazývat architekturou. Lidé mohou hodnotit budovu podle svých subjektivních pocitů, což je pro konečný výsledek díla důležité. Hodnocení se často zjednodušuje na líbí, nelíbí. Objektivní pohled musí být komplexnější. Ale to zase se vracíme k nutnosti výchovy ke vnímání umění, architektury, designu. 

Máte na mysli výchovu dětí? 

Ano, ale i výchovu nás, dospělých. Širší veřejnost nemá povědomí o architektuře a neví, jak ji vnímat. Když se postaví dům, který se vymyká běžným standardům, máme většinou tendenci budovu hodnotit velmi kriticky. Často stačí nechat si určitý časový odstup, a teprve poté vyjádřit svůj názor. Lidem v Česku by slušela větší míra tolerance a také snaha pochopit, proč to tak je. Je důležité informovat veřejnost o tom, co se připravuje, co se staví a také proč bylo zvoleno toto řešení a také kdo je autorem návrhu.

Setkal jste se s kritikou Vaší práce od občanů?

Samozřejmě. Nejvíce kritiky je slyšet, když něco realizujete na významném, frekventovaném místě, nejlépe v centru města. Konkrétním příkladem může být rekonstrukce bývalého olomouckého PRIORu (pozn. red.: dnes Galerie Moritz). Stavba byla velmi kontroverzní již v době svého vzniku v 70.letech. Byla to demonstrace socialistické ideologie v předprostoru hlavního městského chrámu, kostela Sv.Mořice, na ploše, kde se v minulosti nacházel hlavní městský hřbitov.  Nosnou myšlenkou našeho záměru rekonstrukce obchodního domu byla snaha o kultivaci plochy mezi kostelem a obchodním domem, navzdory skutečnosti, že toto téma nebylo předmětem zadání a plocha patřila zčásti majitelům PRIORu a zčásti městu. Vlastní názor, jak se s tímto úkolem vypořádat, měl v té době každý obyvatel města Olomouce.

Podařilo se vše zrealizovat u Galerie Moritz?

Budova PRIORu byla zrekonstruována podle našeho vítězného soutěžního návrhu, jehož principem bylo nechat stavbu „zmizet“ a vrátit půdorysnou stopu zástavby do její dřívější pozice. Impulsem pro rekonstrukci byl havarijní technický stav budovy, včetně rizika odpadávání fasádních panelů, které byly vyrobeny z ocelových rámů, s cihelnou výplní, s povrchem z cementové omítky. V sedmdesátých letech se předprostor kostela, místo, kde byl kdysi hlavní městský hřbitov (podle matriky zde bylo pohřbeno cca 100 tisíc lidí), proměnil v plochu pro zásobování, doplněnou kontejnery na odpad. Tento stav jsme chtěli změnit. Pozvali jsme k jednomu stolu investory, tehdejší vedení města a společně jsme v rámci možností pokusili o kultivaci tohoto prostoru. Díky omezeným finančním prostředkům se to podařilo pouze zčásti. 

Co je vaše filozofie, kterou promítáte do návrhů?

Pro návrh stavby je důležité zadání, tedy funkce, provoz nové budovy. Obrovskou roli hraje charakter a specifika místa, do kterého je dům určen. Výsledný návrh je transformací specifických vlastností místa a zadání skrze osobní vnímání, skrze pocity a subjektivní názory architekta. Po seznámení se se zadáním si vždy procházím a prohlížím parcelu, kde má stavba stát a snažím se propojit všechna pozitiva i negativa daného úkolu, daného místa. Teprve po této prvotní analýze místa se dívám na parametry Územního plánu. Správně by to mělo být naopak, avšak autor konkrétní stavby má k dispozici velkou míru podrobností, kterou zpracovatel Územního plánu nikdy nemohl mít. Přijde-li autor se skvělým řešením, které je pro danou lokalitu přínosné, je často správnější pokusit se o změnu obecně nastavených regulativ, které Územní plán definuje.

Jak byste charakterizoval své budovy?

Pro mě je důležité, aby každý dům byl přehledný a uživatelsky přívětivý. Ať už se jedná o budovu školy, nemocnice nebo administrativní budovu. Stavba by měla mít přehlednou, srozumitelnou dispozici a dostatek světla. Měla by v lidech vyvolávat pozitivní pocity a vjemy. Měla by být přínosem pro veřejný prostor. 

Četla jsem jeden rozhovor pro Olomoucký deník, ve kterém Olomouc hodnotíte po architektonické stránce. Změnil se Váš názor po 17 letech od rozhovoru?

Je těžké hodnotit prostředí, ve kterém člověk žije. Často vidíte chyby a nedostatky. Když přijedete jinam, zdá se Vám vše téměř dokonalé. Ono to tak ale není. Stejně jako před 17 lety vnímám, že olomoucké prostředí je hodně svázané historií a vyjímečností historického centra a možná proto jsou zde lidé až moc konzervativní. Na druhou stranu můžeme vidět i v Olomouci příklady kvalitní soudobé architektury, například Arcidiecézní muzeum. 

A jaký máte názor na SEFO?

Doufám, že se podaří tuto stavbu zrealizovat. Olomoucké centrum si zaslouží kvalitní moderní architekturu. Jedná se sice o koncept, který vznikl cca před 15 lety, ale i tak má stále svou kvalitu a je nadčasový. SEFO je obrovská příležitost pro probuzení městského centra. Troufám si říct, že význam SEFA pro Olomouc lze srovnat s významem Kaplického budovy pro Národní knihovnu v Praze.

Jak hodnotíte zpětně své práce? Kritizujete se? Nebo chválíte?

Člověk se musí smířit s tím, že po zahájení provozu si stavba žije vlastním životem. Snažím se být objektivně kritický. Každá stavba pro mě znamená určitou etapu života, určitý příběh. Není snadné být vůči vlastním stavbám pouze neúčastným pozorovatelem. Vadí mi, že budova Krajského soudu v Olomouci na Studentské ulici v noci nesvítí nebo že nejsou dotahována ztužující táhla na předkonstrukci. V Červeném kostele mám tendenci rovnat věci, uspořádávat židle, stoly. Kontroluji, zda vnitřní osvětlení je nastaveno na doporučenou kombinaci … Je to asi taková autorská obsese. Naopak na Helfštýně mi dělají radost tím, že i po třech letech se o hradní palác skvěle starají. Čistí skla, zametají podlahy (to není pro zříceninu standardní). 

Když jsme u Slovanského gymnázia. Proč jste zvolil hřiště na střeše?

Součástí přístavby gymnázia je tělocvična, nad kterou je střecha o stejné ploše, jako hrací plocha uvnitř. Zdálo se mi, že je škoda tuto plochu nevyužít pro venkovní hřiště. Původní hřiště na dvoře mělo být kvůli hluku zrušeno a já si pamatuji, když jsem na této škole studoval, že jsme jako kluci stále z důvodu nedostatku prostoru v objektu školy v hodinách tělocviku běhali po parku. Přitom jsme měli rádi míčové hry. Tak také proto je na střeše tělocvičny venkovní hřiště.

Dostal jste i zpětnou vazbu od učitelů, že se i díky podobě gymnázia zlepšily výsledky studentů?

Jejich výsledky se určitě zlepšují pořád, avšak netroufám si říct, do jaké míry je to díky nové přístavbě. Ale rozhodně si myslím, že obzvláště stavbám pro děti a mládež by se měla z hlediska architektury věnovat velká pozornost. Samotná přístavba Slovanského gymnázia budila u někoho zpočátku negativní emoce, protože je celá z betonu. Věřím, že se to již změnilo, o čemž mohou svědčit i skvělé výsledky zdejších studentů. 

Vy se teď věnujete i zahradě na Kopečku. Proč jste projekt vzal?

Dostal jsem důvěru od paní Zukalové – předsedkyně sdružení Dobré místo pro život – a velmi si toho vážím. Mám Svatý Kopeček moc rád, je to takové mystické místo nad Olomoucí, které je nyní, co se týká architektonické a urbanistické kvality veřejného prostoru, v kritickém stavu. Projekt „Otevřeme zahradu“ nabízí šanci na kultivaci zahrady kolem Hospice, ale také Hospice samotného. Jednou z myšlenek je propojení zahrady Hospice s veřejným prostorem, neboť na rozhraní zahrady a ulice vznikne jednoduchá stavba „objekt setkávání“. Tato transparentní přízemní stavba má být symbolem propojení vnějšího světa se zahradou, symbolem přirozeného propojení běžného života se smrtí. Je důležité téma smrti odtabuizovat a současně vytvořit důstojné prostředí pro ty, jejichž život se chýlí ke konci. Je to téma, které se týká každého z nás. 

Poslední otázka na odlehčenou. Kde v Olomouci rád trávíte čas? 

Rád trávím čas v práci, tedy v našem ateliéru. V poslední době také v Červeném kostele, který je poslední realizací našeho ateliéru a občas tam máme krátké přednášky o této stavbě. Mám rád městské parky, mám rád, když je město plné lidí, když žije. Snažíme se naší prací probouzet místa, měnit je v atraktivní prostory, kde se lidé budou cítit dobře. V našich aktuálních projektech se pokoušíme o navrácení života do městského centra. To je prostor, kde bychom se měli cítit dobře, kde bychom měli trávit čas, kde bychom se měli potkávat se svými přáteli. Myslím, že si naše město zaslouží více moderní a kvalitní architektury, a s tím i více odvahy a důvěry vůči architektům ze strany úřadů. 

Související

  • V Penčicích staví dvanáct domů. Nová ulice má nést jméno Kopretinová
    Společnost

    V Penčicích staví dvanáct domů. Nová ulice má nést jméno Kopretinová

    V přerovské místní části Penčice vzniká nová ulice. Radní v uplynulých dnech schválili název Kopretinová, nyní jej budou posuzovat ještě přerovští zastupitelé. Ulice vzniká mezi Rohovou a Na Vrchu.  

  • Folklor a gastronomie, nejen o tom bude Slovenský den
    Společnost

    Folklor a gastronomie, nejen o tom bude Slovenský den

    Ještě poměrně nedávno tvořili Češi a Slováci společná stát. To už sice neplatí, ale obě země k sobě mají velmi blízko. Nejen o tom bude Slovenský den. Koná se v sobotu 20. září na Horním náměstí v Olomouci. Slovenské národní speciality, folklor a tradiční řemesla, tipy na dovolenou na Slovensku, koncerty i program pro děti si můžete užít od 10 do 18 hodin.

  • Olomoučtí hasiči rozšířili zázemí, obce dostaly techniku k zásahům
    Společnost

    Olomoučtí hasiči rozšířili zázemí, obce dostaly techniku k zásahům

    Olomoučtí hasiči převzali ve středu 17. září nové moderní garáže pro požární techniku. Díky novému dvoupodlažnímu objektu tak dojde nejen k rozšíření parkovacího stání, ale také skladovací prostory. Celkové náklady na nové garáže se vyšplhaly na 16 milionů korun.

  • Ostatky kapitána Bohumíra Martínka budou uloženy na prostějovském hřbitově
    Společnost

    Ostatky kapitána Bohumíra Martínka budou uloženy na prostějovském hřbitově

    Ostatky hrdiny 2. světové války kpt. Bohumíra Martínka budou uloženy na prostějovském hřbitově. Odbor pro válečné veterány a válečné hroby ministerstva obrany se obrátil na město Prostějov s žádostí o spolupráci při přemístění ostatků výsadkáře kapitána Bohumíra Martínka. Ten byl dosud pohřben na hřbitově perlacherském lese u Mnichova. Jeho ostatky by měly být po exhumaci a repatriaci uloženy na městském hřbitově v Prostějově.

Rychlovky

  • ŠUMPERSKO
    První kusy těžké techniky už jsou vidět na budoucí trase dálnice D35 od Mohelnice směrem na Staré Město. Stavební stroje tak na několika místech budou v rámci přípravy území zajišťovat skrývku ornice. Hotovo by mělo být v roce 2029. Více.
  • Olomoucký kraj
    Inspektoři práce při kontrole v Olomouckém kraji odhalili 14 agentur práce, které místní firmě nelegálně dodaly 252 cizinců. Jednalo se o pracovníky z Ukrajiny, Rumunska, Slovenska, Maďarska a Moldavska. Se společností bude zahájeno přestupkové řízení a hrozí ji pokuta až deset milionů korun. Agentury práce mohou dostat pokuty v souhrnu za několik desítek milionů korun. Více.
  • OLOMOUC
    Olomoučtí hasiči převzali ve středu 17. září nové moderní garáže pro požární techniku. Díky novému dvoupodlažnímu objektu tak dojde nejen k rozšíření parkovacího stání, ale také skladovací prostory. Celkové náklady na nové garáže se vyšplhaly na 16 milionů korun. Více.

Nejnovější

Doporučujeme

  • Galerie Šantovka ožije světem robotů a umělé inteligence
    Doporučujeme

    Galerie Šantovka ožije světem robotů a umělé inteligence

    Již v sobotu 20. září se Galerie Šantovka promění v bránu do světa budoucnosti. Interaktivní výstava Roboti a umělá inteligence nabídne od 10 do 18 hodin jedinečný program plný živých ukázek, workshopů a rozhovorů s odborníky.

  • Bobr Cup ovládne Litovel a okolí
    Doporučujeme
    Sport

    Bobr Cup ovládne Litovel a okolí

    Jedinečný extrémní závod štafet, ve kterém mohou zúčastnění na vlastní kůži ochutnat prach, bláto a okusit tvrdost kamenů. Je úplně jedno, jestli běžec, cyklista nebo vodák. Bobr Cup je totiž štafetový závod, ve kterém soutěží družstva složená ze sportovců právě těchto odvětví. A ten letošní se koná v sobotu 4. října. Bude to již 29. ročník.

  • Povodeň nám ukázala, že musíme stavět lépe než dřív, říká Radim Sršeň
    Doporučujeme

    Povodeň nám ukázala, že musíme stavět lépe než dřív, říká Radim Sršeň

    Od ničivé povodně, která zasáhla Šumpersko a Jesenicko, uplynul rok. Koordinátor popovodňové obnovy a náměstek ministra pro místní rozvoj Radim Sršeň v rozhovoru popisuje, co se podařilo vybudovat, jak se pomáhá lidem bez domova a proč by obnova neměla vrátit region jen do původního stavu, ale posílit jeho odolnost i kvalitu života do budoucna.

  • MÁŠ NA TO i v roce 2025? Zábava, sport a soutěže pro děti i dospělé. Tam musíš být!
    Doporučujeme

    MÁŠ NA TO i v roce 2025? Zábava, sport a soutěže pro děti i dospělé. Tam musíš být!

    Přijeďte si užít den do Hranic na krajské kolo a o 14 dnů později na finále do Kojetína. Čeká vás 8. ročník oblíbené události, která spojuje ukázky policejních činností, exhibice sportovců, soutěže studentů SŠ v policejně sportovních disciplínách, hudbu a další zábavu pro každý věk. Program od 9 do 14 hodin je rozdělený do tematických zón, ve kterých si každý najde to své. Vstup zdarma.

Nejčtenější

  • Na Maria Hilf se sjedou poutníci ze tří zemí, místo slaví 30 let od obnovy
    Společnost

    Na Maria Hilf se sjedou poutníci ze tří zemí, místo slaví 30 let od obnovy

    Věřící ze tří zemí se v sobotu sejdou na tradiční Pouti národů na poutním místě Panny Marie Pomocné u Zlatých Hor na Jesenicku. Akce zdůrazňuje propojení Čechů, Němců a Poláků s historickými kořeny tohoto místa. Organizátoři očekávají účast přes 1500 poutníků. Setkání zároveň připomene 30. výročí obnovy tohoto poutního místa. Mši svatou bude sloužit apoštolský nuncius Jude Thaddeus Okolo, řekl ČTK mluvčí ostravsko-opavského biskupství Ondřej Elbel. O týden později zažije toto místo také první jáhenské svěcení.

  • Chodník v Krasicích ožil hrami. Dětem nabídne panáka, labyrint i Člověče nezlob se
    Společnost

    Chodník v Krasicích ožil hrami. Dětem nabídne panáka, labyrint i Člověče nezlob se

    Na chodníku u dětského hřiště u rybníka v Krasicích vznikají nové herní prvky. Na realizaci "chodníkových her" se zaměřili studenti Střední školy designu a módy, a ne poprvé. Podobné prvky vytvořili už na chodnících u Základní školy V. Jajakovského ve Vrahovicích.

  • Sedm nových hektarů pro přírodní rezervaci Skalní potok. Přibyly staré lesy i skalní hnízdiště
    Společnost

    Sedm nových hektarů pro přírodní rezervaci Skalní potok. Přibyly staré lesy i skalní hnízdiště

    Skalní potok je levostranným přítokem Střední Opavy s několika peřejemi, kaskádami a menšími vodopády, kterým loňské povodně dodaly ještě nespoutanější charakter. Na obtížně dostupných místech se tak zachovaly fragmenty pralesovitých lesních porostů, kde se nachází vzrostlé a staré stromy. To vše chrání přírodní rezervace Skalní potok, která se nyní rozšířila o sedm hektarů.

Seriály