Zpravodajský report z Olomouckého kraje

Fórum OR: Z Olomouce zmizela sdílená kola. Co na to zastupitelé?

V sobotu zmizela z olomouckých ulic sdílená kola od poskytovatele nextbike. Služba fungovala v krajském městě už od roku 2020 a podle svých slov skončila kvůli nedostatečné podpoře sdílené mobility a radnice. Následně vznikla myšlenka, že magistrát zavede vlastní sdílenou dopravu. Olomoucký Report položil městským zastupitelům otázku „Co říkáte na konec bikesharingových služeb v Olomouci?“ Odpovědi jsme zveřejnili v pořadí, v jakém je zastupitelé zaslali.

Zdroj: Město Olomouc

Lukáš Krbeček (SpOLečně)

Z mého pohledu si bikesharingové služby v Olomouci dají pouze přestávku. Sdílená kola patří do udržitelné mobility a sdílené dopravní prostředky jsou nezbytnou součástí vyspělých měst ve střední a západní Evropě. Je však důležité mít pro tento typ služby vhodného partnera a najít s ním odpovídající ekonomický a provozní model. Aktuálně město prostřednictvím finanční podpory nechce dotovat jízdu uživatelům jedné společnosti poskytující sdílené dopravní prostředky, jelikož například provozovatelé koloběžek jezdí čistě „na svoje triko“. Právě sdílené elektro koloběžky v Olomouci provozuje více společností, což může být zapříčiněno větší ekonomickou stabilitou provozovatelů, ale také preferencemi občanů, kteří raději využívají koloběžky a nechávají se vozit, namísto šlápnutí do pedálů i přesto, že Olomouc je díky svému reliéfu pro jízdu na kole ideální. Přesto bych rád, aby sdílená kola v Olomouci byla – své uživatele měla a najde si je, věřím, i v budoucnu.

Zdroj: Město Olomouc

Eva Machová (STAN, Zelení a nez. ol. os.)

Služba sdílených kol v Olomouci byla a je oblíbená. Se sdílenými koly jsme se všichni potkávali po celém městě. Nextbike působil v Olomouci od roku 2020. Ano, bikesharingová služba Nextbike končí  na konci listopadu 2024. Tuto zprávu nepřijala veřejnost s nadšením. Nextbike navrhoval model finanční podpory města, který by zvýšil dostupnost této služby. Na této variantě nebyla shoda. Město hodlá upřednostnit provozování bikesharingu prostřednictvím své městské společnosti. Vzhledem k tomu, že Olomouc dlouhodobě podporuje udržitelnou mobilitu včetně nejrůznějších alternativních způsobů pohybu po městě, tak chci věřit, že k provozování sdílených kol v Olomouci opět co nejrychleji dojde. 

Zdroj: Město Olomouc

Martin Jirotka (SPD a Trikolóra)

Pokud je tímto zavádějícím způsobem položená otázka, tak odpověď může být zcela jednoduchá – je to rozhodnutí současného provozovatele sdílených kol Nextbike.  Je to podnikatelský subjekt jako kterýkoliv jiný, se svým záměrem, jehož rizikem je, že nebude nijak z veřejných financí podporován. Odpověď je ale potřeba více vysvětlit.

Já podporuji cyklodopravu ve městě a určitě je přínosem pro odlehčení automobilové dopravy v Olomouci. SMOl má vytvářet podmínky pro rozvíjení cyklodopravy a to ve velké míře činní. Bylo vybudováno a budují se dále cyklostezky, cyklopásy, přejezdy komunikací či parkovací stanoviště. Nevidím ale důvod, aby město přímo podporovalo provozovatele sdílených kol. Město výrazně dofinancovává městskou hromadnou dopravu prostřednictvím své akciové společnosti Dopravní podnik města Olomouce a.s. Chci tím říci, že kdo jezdí autem bude jezdit i nadále, kdo vlastní kolo a používá ho bude činit i nadále a ostatní chodí pěšky či většinově používají MHD, která je v Olomouci velmi dobře rozšířená.  I když se provozovatel pyšní zajímavou statistikou využití sdílených kol, tak dle mého jsou tato čísla účelová a mě by spíše zajímalo kdo a především kdy tato sdílená kola využívá.  Možná bychom zjistili, že v  takovém městě jako je Olomouc, s fungující plnohodnotnou MHD je přínos pro bezemisní mobilitu takřka nulový. Závěrem chci říci, že nikdo nebrání provozovatelům sdílených kol dále poskytovat své služby v Olomouci, ale s vyčleněním finačních prostředků na přímou podporu nesouhlasím.

Zdroj: Město Olomouc

Martin Major (SPOLU)

Půjčují se svatební šaty, půjčují se divadelní kostýmy, půjčují se lyže nebo brusle, tak proč by se neměla půjčovat kola? Jízda na kole je v pořádku, pokud dotyční dodržují pravidla a nejezdí například po chodníku. Jen nerozumím tomu, proč by na rozdíl od všech těch výše uvedených půjčoven měla zrovna firma, půjčující kola, na to dostávat peníze z veřejného rozpočtu. Nechť města vylepšují podmínky pro cyklistickou dopravu, ať budují cyklostezky, stojany a další infrastrukturu, ale dotování soukromého podnikání z veřejného rozpočtu nepodporuji. 

Zdroj: Město Olomouc

Tomáš Pejpek (Piráti a ProOlomouc)

Společnost nextbike nedávno avizovala v tisku, že ukončí v Olomouci poskytování služby bikesharingu. Společnost v Olomouci působila od r. 2020 a poskytovala bikesharing jako komerčně poskytovanou službu. Město ji podporovalo nefinančně tím, že společnosti umožňovalo využívat polovinu kapacit městských cyklostojanů. Společnost opakovaně žádala o finanční podporu města, konkrétně pro poskytování služby 15min. jízdy zdarma s dlouhodobými náklady přes 3 mil. Kč ročně. Rada města letos v září žádosti společnosti projednala a vyhodnotila situaci tak, že stávající forma placené služby vyhovuje a není vhodné komerční službu (v principu podobnou jako sdílené koloběžky či jiné privátní služby) podporovat finančně.

Situace, že po 10 letech působení společností Rekola a nextbike nebudou v Olomouci fungovat bikesharingové služby, je nyní pro nás nová. Spolu s mými kolegy z rady města jsme začali hledat cestu, jak službu sdílených kol v Olomouci obnovit. Možných přístupů k zajištění služby v rovině organizační i v rovině financování je víc. Podaří-li se nám najít udržitelný a s ohledem na rozpočet města přiměřeně úsporný model fungování služby, jsem přesvědčený o tom, že se sdílená kola do ulic města vrátí.

Olomoucká radní a náměstkyně pro dopravu Miroslava Ferancová (ANO), kterou redakce oslovila s dalšími výše zmiňovanými, se do konce uzávěrky nevyjádřila.

Související články

Olomoucký kraj

Aby se církev otevírala společnosti. Nuzík se chce zaměřit i na ochranu obětí zneužívání

Na ochranu nezletilých a zranitelných v církvi, podporu rodiny a aktivní zapojení laiků do života církve se chce zaměřit při svém funkčním období nový...

Nákup jízdenky na vlak, autobus i MHD na jednom místě. České dráhy rozšiřují aplikaci

České dráhy ve spolupráci s Olomouckým krajem rozšiřují nabídku v mobilní aplikaci Můj vlak. V nové verzi je možné si koupit také vybrané jízdenky dalšího krajského integrovaného...

Unikátní porod v Jeseníku. Dítě přišlo na svět chráněné plodovou blánou

V porodnici jesenické nemocnice AGEL zažili vzácný okamžik, kdy miminko přišlo na svět v neporušeném plodovém vaku. V České republice se takový případ stane...

Olomoucký kraj skončil první čtvrtletí s přebytkem. Meziročně je nižší o 240 milionů

Hospodaření Olomouckého kraje skončilo v prvním čtvrtletí letošního roku přebytkem 2,134 miliardy korun, v meziročním srovnání je nižší o 240 milionů korun. Příjmy kraje...

Nejnovější

Fórum OR: Zastupitelé o veřejném prostoru. Co by zlepšilo olomoucké parky?

S příchodem teplých dnů ožívají olomoucké parky a náměstí. Lidé míří do zeleně, za sportem, odpočinkem i setkáními s přáteli. Právě teď je ideální čas...

Jeden visel na okraji, druhý byl 10 metrů hluboko. Policistka zachránila horolezce v Alpách

Podpraporčice Radka Štýbnarová z dopravního inspektorátu Policie ČR v Šumperku se v neděli 2. března podílela na záchraně tří mladých horolezců, kteří uvízli v...

Policie vyzývá svědky bouračky ke spolupráci

Na Olomoucku se srazila dvě osobní auta. Nejspíše šlo o neopatrné předjíždění, ale konkrétní okolnosti bouračky zatím nejsou zcela jasné. Olomoucká policie proto vyzývá...

Recidivista se vloupal do obchodů i domů. Odnesl kola, lyže i rybářské pruty

Olomoučtí kriminalisté obvinili 34letého muže z Olomoucka. Ten se měl od listopadu loňského roku vloupávat do obchodů, garáží a rodinných domů, odkud si odnášel...

Přidejte se k týmu MedicProgress. Nabírá zaměstnance

Společnost MedicProgress se sídlem v Hněvotíně u Olomouce působí na trhu už 16 let. Její vizí je přinášet lepší budoucnost v oblasti zdraví, péče...

SOUTĚŽ: Dobývání hradu Sovinec i s rytířským turnajem

Na hradě Sovinec je připravena akce nejen pro milovníky vojenské historie a bojového umění středověku. Ve čtvrtek 8. a o víkendu 10. a 11....

V Sokolce se chystá první originální sigmácký kvíz

Máte přehled o Sigmě, fotbalu, Olomouc a Hané. Tak přesně pro vás je určena akce, která se chystá poslední dubnový den v olomoucké restauraci Sokolka....

Prostějovské muzeum přiblíží tradiční úpravu hlavy a šátky na Hané

V poslední době roste zájem odborné i laické veřejnosti o tradiční lidový oděv, zejména o tematiku šátků. Muzeum a galerie v Prostějově představují novou...