Silničáři spouštějí zimní režim. Poprvé vyjedou s chytrým pluhem z Alp
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je podle svých vyjádření na zimní sezonu připravené. V pohotovosti bude přes 800 zaměstnanců, stovky strojů a nová technika včetně speciálního pluhu, který poprvé vyzkouší na D8.
Do nadcházející zimy vstupuje ŘSD s novou technikou i větším rozpočtem. K dispozici má 55 000 tun soli, 1,1 milionu litrů solanky a 213 sypačů. Zajištění sjízdnosti více než 1000 kilometrů dálnic bude mít na starost 822 zaměstnanců. Přímou správu zajišťují střediska správy a údržby dálnic (SSÚD), přičemž na jedno z nich připadá zhruba 50 kilometrů dálnice. O zbytek se postarají externí firmy.
Vyšší náklady, více kilometrů
Na letošní zimní údržbu vyčlenilo ŘSD 135 milionů korun, dalších 750 milionů je určeno na služby externích dodavatelů. Oproti loňsku jde o navýšení – tehdy ŘSD vydalo 130 milionů a dodavatelům zaplatilo 665 milionů korun. „Meziročně nás stojí údržba více, což jde samozřejmě ruku v ruce s výstavbou a zprovozňováním nových úseků dálnic a silnic. Jen loni se česká dálniční síť rozrostla o 110 kilometrů, letos to bude téměř 67 kilometrů nových dálnic,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Za poslední dva roky přibylo ve flotile ŘSD 27 nových sypačů. Jsou přesnější a umožňují dávkovat posypový materiál podle aktuální situace na vozovce. Letos poprvé se nasadí i sypače s automatickým systémem řízení šířky a dávkování posypu podle polohy vozu.
Na dálnici D8 u Petrovic bude zároveň testován unikátní pluh s dvojitým ostřím a speciálními tryskami, které stříkají slaný roztok pod tlakem. „Ty umí přímo stříkat slaný roztok proti námraze. Pod tlakem aplikují postřik a zadní břit ho ještě zatlačí do pórů silnice. Tahle nová metoda rychleji odstraní zbytky sněhu i ledu. A je to o hodně šetrnější k životnímu prostředí. Podobné radlice se už zkoušely třeba při údržbě Brennerského průsmyku v Alpách, v ČR to ale bude poprvé,“ popsal Rýdl.
Nové vozy jsou vybavené telemetrickou jednotkou, která umožňuje dispečerům sledovat pohyb techniky v reálném čase. Díky tomu mají přehled o tom, kdy a kde byl který úsek naposledy ošetřen.
ŘSD reaguje i na měnící se klimatické podmínky – mírné zimy s teplotami kolem nuly. „Pořizujeme čistě solankové vozy pro maximalizaci prevence,“ doplnil Rýdl.
Na 21 SSÚD bude pracovat 672 řidičů a 150 dispečerů. Kromě sypačů má ŘSD také 62 univerzálních vozidel, která se využívají při silném sněžení – včetně výkonných fréz. Sůl do sypačů nakládá 52 nakladačů. Každé středisko má i centrum pro výrobu solanky. Loni se jí spotřebovalo 6,1 milionu litrů, soli 17 000 tun.
Nezastupitelnou roli hrají dispečerská pracoviště. Pracovníci mají přístup k online záběrům z kamer, údajům z meteorologických stanic i senzorů na vozovkách. „Vyhodnocují zároveň krátkodobé, střednědobé i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé dálnice. Součástí systému je i srážkový radar. A důležité také je, že dispečeři jsou v kontaktu s řidiči po celou dobu zásahu,“ doplnil Rýdl.
 
 
         
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    