Chceme šikaně předcházet, než bude pozdě. Aplikaci pro žáky testují první školy
Aplikace YoungLink má pomoct sledovat a zlepšovat sociální dynamiku mezi žáky i na olomouckých základních školách. V rozhovoru pro Report člen zakladatelského týmu Dušan Brabec a Dušan Struna z odboru strategie a řízení olomouckého magistrátu. Jak aplikace, která bojuje proti šikaně, funguje?
Aplikace YoungLink má pomoct sledovat a zlepšovat sociální dynamiku mezi žáky i na olomouckých základních školách. V rozhovoru pro Report člen zakladatelského týmu Dušan Brabec a Dušan Struna z odboru strategie a řízení olomouckého magistrátu. Jak aplikace, která bojuje proti šikaně, funguje?
Jak funguje aplikace, která má pomoci řešit šikanu mezi dětmi?
Dušan Brabec: Naše aplikace neslouží jen k odhalování negativních jevů, ale primárně zjišťuje, jak konkrétní žák vnímá sebe a ostatní v rámci své třídy. Mapujeme vztahovou dynamiku – kdo se s kým kamarádí, kdo je na okraji, mezi kým to skřípe, kdo je důvěryhodný, atd. Cílem je pochopit, jak kolektiv funguje jako celek.
Jak to vypadá v praxi?
Dušan Brabec: Dítě v aplikaci prochází interaktivním sociometrickým scénářem, kde zachycuje vztahovou dynamiku: s kým se kamarádí, kdo ho podporuje nebo obtěžuje. Výstupem je komplexní vztahová mapa třídy. Učitel, psycholog nebo metodik prevence pak dostane přehledné výstupy, například že se třída dělí na skupiny nebo že některé děti jsou vyloučené z kolektivu.
Máte z praxe konkrétní výstupy?
Dušan Brabec: Ano. Například na jedné škole si rodiče stěžovali, že dívka ubližuje spolužačkám. Když třída prošla šetřením s aplikací, potvrdilo se, že opravdu existuje napětí a konkrétní dynamika mezi dětmi, kterou si učitel předtím neuvědomoval. Problém byl ale komplexnější, zmiňovaná dívka sice ubližovala spolužačkám, díky aplikaci se ale zjistilo, že ostatní dívky své spolužačce ubližovali slovně, což pak vedlo k eskalaci celé situace.
Kolik škol je do toho zapojeno?
Dušan Brabec: V celé republice přes 80 škol. Přesné číslo se mění, protože se každý měsíc přidávají nové.
Dušan Struna: Město nabídlo aplikaci všem základním školám, které zřizuje. Na úvodní seminář dorazilo 12 zástupců, zájem projevilo 10 škol, kde se bude aplikace také testovat.
Aplikace teď získala ocenění v mezinárodní soutěži agilních pilotních projektů pro chytrá města a obce. O co přesně šlo?
Dušan Brabec: Šlo o mezinárodní soutěž PilotInnCities, pořádanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR ve spolupráci s agenturou CzechInvest. Hlásily se desítky startupů, uspělo šest. Díky tomu jsme mohli s podporou měst testovat aplikaci v praxi – například v Olomouci nebo Praze 10.
Dušan Struna: Město funguje jako spojovací článek mezi vývojáři a školami. Pomáháme, aby se projekt dostal k cílovým skupinám – dětem, učitelům, rodičům.
V Olomouci už jsou školy zapojené do testování. Už máte nějaké výsledky?
Dušan Brabec: Aktuálně probíhá první kolo měření – od druhé poloviny října do konce listopadu. Výsledky z Olomouce zatím nemáme, ale v jiných městech máme velmi pozitivní zpětnou vazbu. Tam už školy s aplikací pracují druhým rokem.
Aplikace má pomoct odhalit šikanu i dobrý kolektiv
Jak je zajištěno, že se děti při vyplňování cítí bezpečně? Přece jen pokud budou vyplňovat žáci odpovědi ve škole, nemusí odpovědět správně...
Dušan Brabec: Aplikace je anonymní a funguje přímo ve webovém prohlížeči – děti ji vyplnit ve škole, doma i z telefonu. Má záměrně tlumený kontrast, aby nebylo snadné číst odpovědi přes rameno. Dětem doporučujeme, aby si při vyplňování sedly trochu stranou nebo měly dostatek prostoru na soukromí. Vyplňování je zcela dobrovolné – každou otázku lze přeskočit nebo vlastní perspektivu vůbec neodeslat. Přesto většina dětí spolupracuje a průměrná návratnost dat přesahuje 80 %, což považujeme za skvělý výsledek.
Proč se Olomouc rozhodla do projektu zapojit? Je tu problém se šikanou?
Dušan Struna: Jde o celospolečenský problém. Šikana je skrytý, těžko měřitelný jev. Statistiky uvádějí, že až 90 % žáků se s ní někdy setkalo – ne nutně jako oběti, ale že ji pozorují v kolektivu. My jsme se rozhodli jednat preventivně. Nechceme, aby se z Olomouce šířily videa, jako vidíme odjinud – s otevřenou šikanou nebo násilím. Cílem je tomu předejít dřív, než se něco vyhrotí.
Dušan Brabec: Přesně tak. Šikana není jednorázové chování, ale opakovaný vzorec, který má tendenci se v čase zhoršovat. Aplikace nemá jen odhalovat, kde je problém, ale i ukazovat, kde kolektiv funguje dobře. Na základě výstupů lze plánovat preventivní opatření a podpořit zdravé vztahy mezi dětmi.