Město řeší stížnosti na parkování, ale místa nejsou nafukovací, říká Žbánek
Rezidenční parkování v centru města je dlouhodobě diskutovaným tématem. Lidé si stěžují, že i přes zaplacenou parkovací kartu nemohou najít místo k zaparkování v blízkosti svého bydliště. Podle primátora Miroslava Žbánka je však problém hlubší a nelze ho jednoduše vyřešit – město čelí nadbytku aut a nedostatku prostoru, jak řekl primátor pro radio Metropole.
„To, že máte rezidenční parkování, vám nezaručí, že najdete parkovací místo. Dneska ani tak nemáme problém s nedostatkem parkovacích míst jako s nadbytkem aut,“ uvedl primátor Žbánek (ANO) v rozhovoru pro radio Metropole.
Problémy řeší i lidé s trvalým pobytem
Například obyvatelka Blažejského náměstí upozornila na to, že ani s platnou rezidenční kartou nemůže zaparkovat přímo před svým domem, a pokud tak učiní, hrozí jí pokuta. Podle primátora zde často dochází k porušování základních pravidel silničního provozu, zejména pokud není zachován minimální průjezdný profil tří metrů.
„Řidiči, možná už zapomněli, co se učili v autoškole. A policisté často zasahují právě na základě oznámení od sousedů nebo kolemjdoucích. Ze zákona se těmito podněty musí zabývat,“ vysvětlil Žbánek.
Řešením mají být jednosměrky i úpravy zón
Město podle něj pracuje na postupné úpravě dopravního režimu v různých částech Olomouce. Zavádějí se například jednosměrky, které umožní parkování po obou stranách a zároveň zachování průjezdnosti.
„Když dojde ke změně dopravního režimu, mohou vzniknout legální parkovací místa, která budou určena buď pro rezidenty, nebo pro placené parkování. Ale ani tak to nevyřeší situaci, kdy na deset míst bude chtít zaparkovat padesát aut,“ upozornil primátor.
Parkovací domy? Obyvatelé je často odmítají
Olomouc se také potýká s prostorovým limitem. Možnosti pro budování nových odstavných ploch jsou omezené a obyvatelé často nové parkovací domy v blízkosti svých domů odmítají – například kvůli obavám ze ztráty zeleně nebo zhoršení kvality života v rezidenčních čtvrtích.
„Je to takový ten klasický spor veřejných zájmů. Co má převážit? Auta, zeleň, nebo třeba chodci? Někdy je to také na úkor cyklistů a bezpečných cyklostezek,“ konstatoval Žbánek.
Záchytná parkoviště zatím bez většího efektu
Město zvažuje i výstavbu P+R parkovišť na okraji města, ale naráží na problémy s pozemky i s nízkou ochotou řidičů takové služby využívat. Bez dostatečně komfortního napojení na MHD totiž záchytná parkoviště zůstávají prázdná.
„Zkušenosti z jiných měst ukazují, že pokud u těchto parkovišť není opravdu pohodlná a rychlá doprava, řidiči je nechtějí využívat. A stejně se snaží dostat co nejblíž ke svému cíli,“ řekl primátor.