Precizní pilotáž i adrenalin. Neředínské letiště zaplnili piloti
Precizní pilotní dovednosti, pohotové reakce, stovky hodin strávených ročně v dílně i na letišti a notnou dávku adrenalinu v sobě kombinuje létání s radiově řízenými obřími modely akrobatických letadel, kterému v Česku propadly tisíce modelářů. Piloti modely vážící zhruba dvě desítky kilogramů řídí na dálku ze země a na obloze s nimi předvádí i extrémní akrobatické kousky, které by u skutečných letadel byly jen obtížně proveditelné. ČTK to na mezinárodní soutěži Extreme Flight Championships na letišti v Olomouci-Neředíně řekl pořadatel Marek Plichta, který patří mezi soutěžící piloty.
Pilotování obřích modelů letadel s rozpětím křídel až tří metry je podle Plichty stejné jako u skutečných leteckých strojů, do jejichž kabin usedají piloti. "Fyzika a aerodynamika fungují v obou případech stejně," uvedl Plichta. Hlavní rozdíl mezi obřím modelem a reálným letadlem je větší vychýlení kormidel a hlavně poměr výkonu motoru vůči váze, který mají výrazně příznivější modely. Ve vzduchu lze s nimi díky tomu provádět i velmi náročné manévry.
Obří modely akrobatických letadel létají rychlosti od 60 do 80 kilometrů v hodině. Desítky modelářů na letišti v Olomouci-Neředíně od pátku před zraky stovek diváků předvádí s svými modely výkruty, vis na vrtuli těsně nad zemí či takzvaný kopaný výkrut, který zvládnou provést jen ti nejlepší piloti. I reálné letadlo dokáže viset na vrtuli, ale je omezené výkonem motoru, který je v poměru k hmotnosti nižší. "Takže dokáže viset, ale ne tak nízko a ne moc dlouho," uvedl Plichta, podle kterého obraty obřích modelů vychází z reálné akrobacie. "Většina obratů, které s modely provádíme, by se dala zaletět i s opravdovým letadlem," uvedl Plichta.
Piloti obřích modelů letadel musí mít pohotové reakce a zkušenosti, aby se dokázali přizpůsobit aktuálním meteorologickým podmínkám. Musí se také umět sžít s hudbou, za jejíhož doprovodu akrobatické kousky na soutěžích předvádí.
Pilotování rozměrných modelů letadel je náročné nejen na čas, ale i na finance. Jedno rádiem řízené akrobatické letadlo s vrtulovým pohonem stojí 100.000 až 200.000 korun, model s proudovým motorem až dvojnásobek. Nehodám se přitom nevyhnou ani zkušení piloti. "Letadla přicházejí a odcházejí. Někdy se rozbijí, ale spoustu vybavení lze použít znovu," uvedl Plichta, který už zažil i fatální nehody modelů. "Někdy za to může technická závada, jindy lidská chyba," podotkl.
Plichtu letadla přitahovala už v dětství, kdy chodil pouštět rádiem řízené modely s tátou a dědečkem. "Když mi byly necelé tři roky, tak jsem začal lítat. Moje první letadlo byl 2,5metrový motorizovaný větroň," řekl Plichta, který se pilotování modelů letadel věnuje už 27 let.
Mezinárodní soutěž obřích modelů letadel na letišti v Olomouci-Neředíně začala v pátek. Hlavním bodem programu bylo freestyle létání na hudbu, které patří mezi nejoblíbenější disciplíny jak u závodníků, tak u diváků.