Táhnou plechovky i menší piva. Pivovary pod Kofolou hledají nové trhy
Několikaprocentní pokles produkce piva letos očekává vedení společnosti Pivovary CZ Group, která sdružuje pivovary v Přerově, Litovli a Hanušovicích. Snížení výstavu bude nižší než je pokles tuzemského trhu s pivem, který táhne dolů hlavně slabší odbyt v restauracích. Novinářům to v Přerově řekl marketingový ředitel Pivovarů CZ Group Jiří Vlasák. Stoprocentní podíl ve společnosti Pivovary CZ Group loni na jaře koupila firma Pivovary Triangl, ve které má majoritní podíl Kofola.
Skupina Pivovary CZ Group v roce 2024 zvýšila prodej piva o 7,6 procenta na 888.000 hektolitrů. "Očekáváme, že objem našeho výstavu se letos bude pohybovat od pěti do sedmi sedm procent pod loňským rokem," uvedl Vlasák. Na přesnější predikce letošního prodeje piva je podle něj zatím brzy, jelikož do konce roku zbývají dva měsíce. "Budeme až do konce roku bojovat o každý prodaný hektolitr," podotkl Vlasák.
Letošní spotřebu piva v Česku podle Vlasáka negativně ovlivnil pozdní nástup jara a naopak dřívější příchod podzimního počasí, sezona letních zahrádek tak byla výrazně kratší než loni. Generální ředitel Pivovarů CZ Group a jeden ze zakladatelů Kofoly René Musila upozornil, že výrazný je letos pokles spotřeby piva hlavně v restauracích a hospodách. Prodej piva prostřednictvím obchodních řetězců je na tom o poznání lépe. "I my klesáme v restauracích, daří se nám to ale nahrazovat maloobchodem, kde získáváme větší pozice. Myslím, že do konce roku se (ve výstavu piva) dostaneme někde těsně pod úroveň loňského roku," řekl Musila.
Společnost Pivovary CZ Group vyrábí piva značek Holba, Zubr a Litovel. Loni zvýšila tržby o 10,3 procenta na 1,615 miliardy korun z 1,465 miliardy korun v roce 2023. Zisk Pivovarů CZ Group ale meziročně klesl o 13,6 milionu korun na 94 milionů korun. Zhruba třetinu produkce skupina prodala v sudech, zbývající část připadá na lahve a plechovky. Hlavní část produkce prodala na tuzemském trhu, kde inkasovala 1,066 miliardy korun. Do zahraničí vyvezla pivo v hodnotě 549,7 milionu korun. Exportovala zejména na Slovensko, do Polska, Německa a Maďarska.
Letos podle Vlasáka oslabil export piva z produkce Pivovarů CZ Group na polský trh, podepsalo se na tom i počasí. Firma proto hledá nová zahraniční odbytiště. Pomoci jí v tom má společnost Kofola, která značnou část produkce vyváží. Vlasák zmínil například země Latinské Ameriky, kam by pivovarnická skupina mohla s podporou Kofoly v příštích letech začít vyvážet.
Majitelem společnosti Pivovary CZ Group, která zaměstnává pět stovek pracovníků, byla dříve firma Moravská pivovarská. Sto procent akcií Pivovary CZ Group koupila loni na jaře společnost Pivovary Triangl, ve které má 51procentní podíl Kofola. Investiční skupina RSJ drží 29 procent a firma Úsovsko 20 procent akcií. Kofola sídlící v Ostravě je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 14 výrobních závodů na pěti evropských trzích a téměř 2800 zaměstnanců.