Překážka na trase nebo bezpečnostní bariéra? Nové ostrůvky mají chránit chodce i řidiče
Ostrůvky na silnicích by měly zvyšovat bezpečnost chodců na přechodech. Nedávno však se stal ostrůvek místem nehody pro řidičku. Do budoucna magistrát plánuje v několika místech Olomouce stavbu nových přechodů pro chodce.
Nově vybudované ostrůvky s přechody pro chodce přibývají na silnicích a stávají se tak běžnou součástí v dopravním provozu. Měly by zajišťovat větší bezpečnost pro chodce, ale někdy se můžou stát překážkou pro řidiče, kterou nedokáží překonat.
Příkladem může být nehoda, která se stala ve čtvrtek 2. října po 18. hodině na Litovelské ulici. „Podle zjištěných informací řidička jedoucí ve směru od třídy Svornosti při odbočování vlevo na Litovelskou ulici přehlédla středový ostrůvek, na který vjela,“ vyjádřila se k nehodě mluvčí Policie ČR Ivana Skoupilová. Podle ní se však nehoda obešla bez zranění a dechová zkouška vyloučila u řidičky přítomnost alkoholu. Způsobenou hmotnou škodu policisté vyčíslili na 110 tisíc korun.
„Vzhledem k tomu, že většina těchto nehod se odehraje v noci, je ve hře možné lepší označení ostrůvků reflexním materiálem tak, aby je řidiči lépe rozeznali,“ popsal pro Report krajský koordinátor oddělení BESIP Miroslav Charouz.
Ať už se dělící ostrůvky na některých místech řidičům nemusí zamlouvat, jejich přítomnost někdy podléhá nařízení.
Ostrůvky s přechodem jsou nutností na širších silnicích
Jde třeba o případy středních dělících ostrůvků na přechodech pro chodce. „Na nově navrhovaných komunikacích by největší délka neděleného přechodu mezi obrubami měla být 6,5 metru. Při rekonstrukcích nebo opravách stávajících přechodů pro chodce může být největší délka neděleného přechodu 7 metrů.“ popsal tiskový mluvčí Magistrátu města Olomouce Jan Horejš s tím, že pokud je šířka stávající komunikace je širší než povolená délka přechodu, je nutné zřídit ochranné zařízení pro chodce.
„Ochranu chodců zajišťují především plochy ohraničené zvýšenými obrubníky, například ochranné a nástupní ostrůvky, případně vysazené chodníkové plochy. Účinnost ochrany musí být jak fyzická, tak i optická, proto se ostrůvky navrhují s přiměřenou výškou obruby.“ dodal Horejš.
Nové přechody ve výstavbě
Pro zajištění bezpečnosti tak mají vzniknout nové přechody pro chodce. V Pasteurově ulici nyní probíhá stavba dělícího ostrůvku s přechodem pro chodce, jak jsme psali zde.
„Město připravuje nový přechod pro chodce na Mrštíkově náměstí, jehož realizace je koordinována se stavbou vjezdu do areálu Armády ČR.“ dodal Horejš. Město chystá další přechody. Mezi nimi je diskutovaný přechod pro chodce a cyklisty v křižovatce mezi ulicemi Pražská a Erenburgova. Podle Horejše se bude projekčně připravovat například přechod pro chodce na ulici Dolní Novosadská naproti vjezdu do čističky odpadních vod a přechod na Wolkerově ulici.