Nejhlubší stanice metra, i vrty pod pyramidou. Za světovými stavbami je Hanák Ševeček

V mládí chtěl hrát fotbal, otcovy šlépěje ho dovedly až do francouzské firmy Bouygues construction. Dnes má Karel Ševeček na kontě stavby světových rozměrů, jako například hlavní linku metra v Egyptě, železnici v Alžírsku a tunel Groene Hart v Holandsku. Jeho kořeny však pochází z Hané.  

Jak se stane, že se člověk z Prostějovska dostane ke stavitelství v zahraničí?

V roce 1984 jsem byl v Praze na konkurzu týkajícího se expertní činnosti v oblasti staveb v seizmických zónách a shodou okolností bylo v této době velké zemětřesení v Alžírsku ve městě Chlev, následkem kterého popadala velká spousta domů. Tamní vláda tehdy požádala Československo o specialisty v oblasti seizmicity. A protože jich u nás moc nebylo, tak jsem se v roce 1985 ocitl v letadle do Alžírska, kde jsem začal pracovat jako technický poradce pro Alžírské ministerstvo stavebnictví. O tři roky později jsem přešel z Alžírského ministerstva stavebnictví do francouzské soukromé firmy Bouygues construction, která existuje dodnes a ve které i nadále působím. V této firmě jsem se naučil stavět tunely, později jsem dostal francouzský kontrakt a začal jsem pracovat v Paříži.

Co jste vystudoval?

Vystudoval jsem stavební průmyslovku v Lipníku nad Bečvou, obor vodohospodářství a přehrady. Po ukončení jsem odešel na VUT do Brna na stavební fakultu, kde jsem se specializoval na vodní hospodářství a zakládání staveb. V roce 1979 jsem dostal diplom stavebního inženýra a po vojně v roce 1980 jsem začal pracovat na přehradě Karolinka u Vsetína. Už v době mých studií v Brně jsem se začal specializovat na stavby v seizmických oblastech. Tehdy jsem svoji diplomovou práci zaměřil na metodu konečných prvků pro dimenzování přehradních těles. Po ukončení studií jsem šel pracovat do Ingstavu do Brna, kde jsem pracoval v závodě 05 Kojetín, který byl specializovaný na zakládání staveb.

Máte někoho, kdo je vaším vzorem?

Mým vzorem je profesor Navrátil, jeden z prvních průkopníků metody konečných prvků v inženýrském stavitelství v České republice. Učil na VUT v Brně a byl to právě on, kdo mě dovedl až k diplomové práci.

Je stavební inženýrství právě to, čemu jste se chtěl věnovat od mládí?

Kdysi jsem hrál fotbal, ten mě bavil ze všeho nejvíc. Bylo mi ale jasné, že to není na uživení. Protože můj táta pracoval v dopravních stavbách, kam jsem chodil na brigády, měl jsem tendenci v otcových šlépějích pokračovat dál. Ovšem s tím rozdílem, že otec stavěl mosty a vždy mi vyčítal, že já chci stavět tunely.

Momentálně tedy žijete ve Francii. Kam všude vás vaše práce zavedla?

Jelikož jsem, řekněme, francouzským inženýrem, moje práce mě zavedla právě do Francie, do Alžírska, pracoval jsem v Egyptě, na Pobřeží slonoviny, v Africe a v Libanonu. Dále jsem působil v Singapuru, Thajsku, Malajsii, Austrálii, Vietnamu a na dlouhou dobu jsem se ocitl v Hongkongu. Těch destinací bylo opravdu hodně, nicméně jsem procestoval Evropu, Afriku, Střední východ a Asii.

Dá se tedy říct, že staveb máte na kontě opravdu hodně. Můžete nám říct, na jakou z nich jste nejvíce pyšný?

V prestižní záležitosti mě asi nejvíce hřeje u srdce druhá část Louvru. Jsem pyšný na most z Hongkongu do Macaa a na tunel Tuen Mun - Chek Lap Kok Link v Hongkongu. Také jsem navrhl a realizoval nejhlubší stanici metra v Africe, která se jmenuje Attaba. Za zmínku stojí i to, že jsem pomáhal francouzským egyptologům, kdy jsme vrtali pod Cheopsovou pyramidou a hledali posmrtné prostory.

Neměl jste strach, že dojde k poškození pyramid?

Vždy se začíná malými vrty, kterými se posílají geofyzikální sondy, takzvané georadary, pomocí kterých se zjišťuje, jestli se tam nenachází nějaké volné prostory. Pokud se tam najdou, dělají se další vrty, do kterých přijdou speciální sondy s kamerami a osvětlením, pomocí nichž se daný prostor pod pyramidou zkoumá. Velmi však záleží na materiálu zeminy, například když jde o pískovec, vzniklý prostor může být vymytý vodou.

Zmínil jste, že jste se podílel na stavbě mostu z Hongkongu do Macaa. Co všechno obnáší postavit takový most?

Je to most na otevřeném moři a já jako Hanák z Prostějova jsem viděl moře poprvé, když mi bylo 22 let. Stavba mostu Hong Kong Zhuhai Macao byla velice náročná, také proto, že jsme museli brát v potaz životní prostředí. Tento most měří 55 kilometrů a prochází různými podmínkami. Nejprve vede kolem pobřeží, potom se stáčí na moře a naráží na jeden z umělých ostrovů. Tam se musela metoda stavby základů změnit, protože jinak se staví na moři a jinak se staví na ostrově. Je tam velká spousta zlomových zón, protože v oblastech, kde jsou seizmické vlivy, se lámou a ujíždějí geologické profily. A my musíme postavit něco, co bude mít životnost minimálně sto let. Život delfínů, hluboké moře, vlny, tajfuny – to vše musíme při stavbě zohlednit. Je důležité být o krok napřed.

Jak dlouho trvá stavba takového formátu?

Stavěli jsme to tak, aby bylo možné most zprovoznit v jednom zátahu. Se vším všudy nám stavba zabrala 4 roky.

Jaké je to žít tak dlouho v zahraničí? Vracíte se rád domů?

Odjel jsem, když mi bylo 29 let a dnes je mi 66, tudíž jsem většinu času strávil ve světě. Mám hongkongské občanství a trvalou pobytovou kartu ve Francii. Ačkoli má člověk s věkem tendenci vracet se ke svým kořenům, nemyslím si, že bych byl schopen se úplně vrátit a odstřihnout ten svůj svět a přátele, které mám od Japonska až po Spojené Státy.

Je něco, co byste si ještě chtěl v životě splnit?

To je otázka právě toho, co mě čeká. Myslím si, že hodně věcí, co mě čeká, bude tím, co jsem si ještě nesplnil. Bude to, jak říkají Francouzi - circonstanciel, tedy nevím, co mě čeká, ale rozhodně to bude právě tím, co bych si ještě rád splnil.

Související

Rychlovky

  • OLOMOUCKÝ KRAJ
    Stavební úřady v Olomouckém kraji letos od ledna do září vydaly 2595 stavebních povoleni, meziročně o 16,2 procenta méně. Orientační hodnota povolených staveb ve srovnání se stejným obdobím loňského roku klesla o čtvrtinu na 12,977 miliardy korun. Více.
  • OLOMOUCKO
    Město Litovel chystá revitalizaci sídliště Novosady. Začít chce v příštím roce. Vedení města chce zohlednit názory obyvatel sídliště k revitalizaci. Zve je následující pondělí v 16 hodin do Městského klubu k jednání.
  • OLOMOUC
    Hned tři vánoční tramvaje budou letos jezdit Olomouce a dotvářet vánoční atmo města. Svátečně nazdobené soupravy uvidíme nejprve ve spanilé jízdě - vyrazí do centra v neděli 23. 11. v 16:30 od nádraží. Více. 

Nejnovější

  • VIDEO: Dálnice D1 jako dějiště cvičení. Hasiči a záchranáři řešili desítky zraněných
    Krimi

    VIDEO: Dálnice D1 jako dějiště cvičení. Hasiči a záchranáři řešili desítky zraněných

    Dálnice D1 se během středečního dopoledne stala dějištěm cvičení hromadné dopravní nehody. Cvičící příslušníci záchranných složek tak zasahovali u hromadné dopravní nehody, kterou zkomplikovala nehoda cisterny převážející nebezpečnou látku. Krom nehody se tak hasiči, záchranáři i policisté museli vypořádat s velkým množstvím zraněných.  

  • Galavečer boxu Spider fight night bude opět v sále RCO
    Sport

    Galavečer boxu Spider fight night bude opět v sále RCO

    Olomoucký Spider box club opět pořádá galavečer boxu. Spider Fight Night se uskuteční v sobotu 6. prosince v Regionálním centru Olomouc. Začátek je v 18.00. A jako obvykle bude mít akce charitativní podtext.

  • Sigma začne prodávat lístky na Spartu, hosté mají jen svůj sektor
    Sport

    Sigma začne prodávat lístky na Spartu, hosté mají jen svůj sektor

    Letošní poslední domácí utkání Chance Ligy budou hrát fotbalisté SK Sigma Olomouc doma proti pražské Spartě. Zápas je na programu v sobotu 6. prosince s výkopem od 18:00. A lístky jsou prodeji už nyní, předprodej začne v pátek 21. listopadu. Na Andrově stadionu to bude s jednou novinkou – na rozdíl od předchozích let tentokrát Sigma neposkytla hostům severní tribunu, ale pouze sektor pro hosty, jak jí ukládá reglement soutěže.

  • Radio Haná, SkyRock a Metropole - trojitá síla regionálního vysílání prolomila půlmilionovou hranici
    Doporučujeme

    Radio Haná, SkyRock a Metropole - trojitá síla regionálního vysílání prolomila půlmilionovou hranici

    Trio regionálních stanic Radio Haná, SkyRock a Metropole potvrzuje svou pozici klíčového mediálního hráče v Olomouckém kraji a okolí. Nová data poslechovosti za druhý a třetí kvartál roku 2025 ukazují, že stanice společně zasáhnou 534 tisíc posluchačů měsíčně. Trojice spolu poprvé prolomila metu poslechovosti půl milionu posluchačů měsíčně  

Doporučujeme

  • Na zdraví: Desátý jubilejní ročník Slavnosti vína je tu!
    Doporučujeme

    Na zdraví: Desátý jubilejní ročník Slavnosti vína je tu!

    Slavnost vína v Olomouci vstupuje do své jubilejní desáté kapitoly. I letos nabídne hostům výjimečný večer plný chutí, vůní, hudby i nezapomenutelné atmosféry. Akce se uskuteční v pátek 21. listopadu 2025 v hotelovém komplexu NH Collection Olomouc Congress.

  • SOUTĚŽ: Pro kreativce je tu Open Space. Vyhrajte vstup
    Doporučujeme

    SOUTĚŽ: Pro kreativce je tu Open Space. Vyhrajte vstup

    Jak fungují partnerství v kreativních profesích? A co dělat, když důvěra přeroste v konflikt? Tématem letošního ročníku Open Space, který se uskuteční 29. listopadu ve Vault 42 v Olomouci, je dynamika spolupráce v kreativních odvětvích. Akci organizuje nezisková organizace Kreativní Olomouc a zve kreativce z regionu ke společné diskuzi, sdílení a networkingu. 

  • Vytáhněte oblek a připravte šaty. Městský bál nabídne královskou zábavu
    Doporučujeme

    Vytáhněte oblek a připravte šaty. Městský bál nabídne královskou zábavu

    Letošní jubilejní XXV. Městský bál se ponese v duchu královské noblesy. Téma „Královská Olomouc“ propojí bohatý kulturní program s historickými motivy a slavnostní výzdobou, která připomene slavné dějiny města. Bál se uskuteční v sobotu 10. ledna 2026 v pavilonu A na Výstavišti Flora Olomouc a už nyní je možné zakoupit vstupenky.

  • Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník
    Doporučujeme

    Háčkovací maraton táhne. Chystá se další ročník

    Další ročník kroměřížského Háčkovacího maratonu potvrdil rostoucí zájem veřejnosti o smysluplné dobrovolnické aktivity. Akce, která navázala na loňský úspěšný premiérový ročník, překonala v mnoha ohledech všechna očekávání – a to jak v počtu účastníků, tak množství hotových výrobků. Další ročník proběhne už 14. listopadu.

Nejčtenější

  • Ceny garáží na Olomoucku stoupají. Kam se odstěhovat, abyste ušetřili?
    Společnost

    Ceny garáží na Olomoucku stoupají. Kam se odstěhovat, abyste ušetřili?

    Stejně jako byty, i garáže se zdražují. Vychází to z průzkumu Sreality.cz. Garáže se zdražují nejen v Olomouci, ale i jiných krajích, v Praze až o pětinu. Stává se tak z garáží dobrá investice?

  • Spádové oblasti se mění. Jak vypadá mapa pro žáky ZŠ?
    Společnost

    Spádové oblasti se mění. Jak vypadá mapa pro žáky ZŠ?

    Město Olomouc zveřejnilo aktualizovanou spádovou vyhlášku základních škol, která začne platit od ledna 2026. Reaguje tak na rozvoj města, nerovnoměrné vytížení škol a změny v legislativě. Nová mapa spádovosti je dostupná veřejnosti ve formátu otevřených dat. Viktor Tichák (Piráti) o tom mluvil pro Radio Haná.

  • Stavebních povolení ubylo. I v Olomouckém kraji
    Společnost

    Stavebních povolení ubylo. I v Olomouckém kraji

    Stavební úřady v Olomouckém kraji letos od ledna do září vydaly 2595 stavebních povoleni, meziročně o 16,2 procenta méně. Orientační hodnota povolených staveb ve srovnání se stejným obdobím loňského roku klesla o čtvrtinu na 12,977 miliardy korun. Počet vydaných stavebních povolení v Olomouckém kraji klesá od roku 2022. Údaje zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Seriály